Tips: Xiaomi Mi Scooter Pro 2 (2020)

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av Snöstorm, 19 maj 2020.

  1. Johannes7474

    Johannes7474 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2021
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Om jag bara tänker räckvidd så är 1S tillräckligt för mig. Men har mycket backar så den måste kunna gå bra i backar med mig på 73 kg. Någon som jämfört en flashad S1 med flashad Pro2 om vi släpper essential som då verkar vara för klen.
     
  2. Klostret

    Klostret Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2021
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 8
    Hej
    Försökte hämta hem appen enligt länken men fick svar att den inte var tillgänglig för mig.
    Behöver jag ladda ner någon annan app innan?
    Agne
     
    Last edited: 15 jun 2021
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
  4. Segafreakone

    Segafreakone Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2021
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung
    Beställde en varsin Xiaomi Mi Electric Scooter PRO2 till mig och brorsan. Har aldrig ägt en scooter och har aldrig ens åkt så börjar med en sådan! :D Kan ju alltid sälja och köpa något bättre i framtiden. Har alltid tyckt om mopeder och minimotos så en elscooter passar nog mig ganska bra. Hoppas att dom dyker upp innan lördag så man kan åka under helgen! :) Beställde på Webhallen då jag vill slippa strul vid eventuella fel. Jag och brorsan har ofta problem när vi beställer likadana produkter. Alltid någon som får något problem medans den andra kan använda produkten utan problem.
     
  5. Johannes7474

    Johannes7474 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2021
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag fick hem min Essential jag köpte o grabben fyllde idag så den packades upp.
    Mkt bra kvalitet, passar honom perfekt, han tyckte den var superkul o köra på. Inga problem för honom o komma upp för vår mkt branta backe.

    Jag testade den, jämförde med en pro jag fick testa i helgen
    Den går rätt tungt i halvbranta backar. I vår hemma kom jag bara några meter sen var det stopp. Den är inte för en vuxen om den inte magiskt blir mkt starkare om man moddar den med ny FW. Jag väger då 73 kg.
    Upplevde det som Pro hade bättre bromsar också.

    Men ändå, 4800 flr Pro2 mot 2700 för Ess. Där är ändå Ess bra för de pengarna. Särskilt om det är platt.
     
  6. Gargo

    Gargo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2011
    Inlägg:
    385
    Mottagna gillanden:
    166

    MINA ENHETER

    Japp, Det är en väldig skillnad på Pro och Essential :D
     
    bernard gillar detta.
  7. Gargo

    Gargo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2011
    Inlägg:
    385
    Mottagna gillanden:
    166

    MINA ENHETER

    Idag fick alla mina scooters lite kärlek med check av däckstryck samt smörjning av alla rörliga delar. Inget knarr här inte :D

    IMG_20210622_125528.jpg
     
    Klurre gillar detta.
  8. caniii

    caniii Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2016
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    Vet ej om jag är fel på det men jag hade samma problem med min.. insåg att det är för att man måste titta på HELA instruktionsvideon i inledningen i appen innan man kan klicka på continue istället för avbryt.. efter videon (går ej att spola) kan man gå vidare och därefter aktivera elsparkcykeln så slipper man pipet..
     
  9. Segafreakone

    Segafreakone Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2021
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung
    Vad rekommenderar ni för lås till denna?
    Vill ju kunna sätta låset i bakhjulet/bromsskivan och sedan kunna fästa scootern i något som sitter fast så det blir svårt att rulla iväg med den. Såg någon som hade låst sin via bromsskivan och sedan gick det ut en vajer runt en stolpe.

    Vill även fråga hur XiaoFlasher fungerar. Jag är bara ute efter att få toppfarten till 31 km/h.
    Någon som kan dela med sig någon bild på era inställningar? Vill inte leka för mkt med ström och sånt så jag bränner motorn.

    EDIT: Slutade med att min bror provade XiaoFlasher och använde dessa inställningar:

    Direct Power Control: In mode sport, fixed

    Curve: Flat

    Har bara kryssat i Maximum speed på alla modes och inte kryssat i current.

    ECO=16 km/h
    Normal=21 km/h
    Sport=31 km/h

    Motor start speed: 3 km/h

    Är lite orolig över att jag inte kryssade i current och bara använda standard inställningar som ser ut så här:

    ECO=7A
    Normal=17A
    Sport=25A


    Någon får gärna meddela vad ni använder för inställningar.

    Funderar även på att använda:

    Coast Mode (AntiClonk)
     
    Last edited: 30 jun 2021
    bernard gillar detta.
  10. osen

    osen Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2017
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    0
    Märktes lite i början, men precis som du säger så verkade det "sätta" sig och nu är det knappt märkbart. Har också struntat i det då det inte påverkar åkningen.

    Har dock märkt att det är olidligt utan fjädring. Har halvkass rygg och det funkar inte alls. Nu är frågan om man ska satsa på en full uppsättning Monorim (fram och bak) och 10" eller sälja. Tråkiga pengar att lägga ut om det inte hjälper tillräckligt.

    Någon som har full fjädring och 10" som kan uttala sig om hur stor skillnad det faktiskt gör? Behöver vara som natt och dag, typ :D
     
  11. Matezon

    Matezon Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2021
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    15
    Help, paxade precis en pro 2 på Netonnet för 4200 (fynd) å hade inte alls egentligen tänkt mig denna modell, men NU begäret å priset får mig att överväga.
    Läst igenom hela tråden å TL:dr verkar vara 30% isch sämre batteri än PRO 1, nånting mer å tänka på?

    Hade ögonen inställda på g30 men pris + tillgänglighet nu var mindre lockande.
    Nån annan scooter jag borde hålla ögonen på i 5k klassen?

    Drömmen hade varit fjädring men då sticker priset eller/och byggkvalitet.
    Skall jag hämta min paxade vara?

    /EDIT 1
    Man verkar inte kunna köra den i regn utan att bryta garantin?!
    Kass "laddningslucka"?
    Framhjulsdrift? Blä?

    :ehm:
     
    Last edited: 7 jul 2021
    bernard gillar detta.
  12. Gargo

    Gargo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2011
    Inlägg:
    385
    Mottagna gillanden:
    166

    MINA ENHETER

    Jag åker nu på en Zero 9 pga det du säger. Fjädringen gör all skillnad!
    Hade jag köpt igen så hade det blivit en Zero 10 med 1000w motor eller likvärdigt. Anledningen till att jag inte väljer 10x eller liknande med full fjädring är för rädslan av att åka fast. Känns som att våra lite mindre scooters fortfarande flyger under radarn.
     
    bernard gillar detta.
  13. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag tycker att det är en mycket stor skillnad mellan 8,5" och 10" när jag bytte från M365 -> G30 Max.

    Men det känns helt klart i ryggen om man kör på något mindre hinder eller på särskilt kullersten och dylikt. Att sänka trycket hjälper lite, men kör man regelbundet och längre sträckor skulle jag säga att det är heldämpat som gäller.

    Att själv sätta in stötdämpare kommer inte bli lika bra som om sparken är designad för det från början, så då hade jag som @Gargo@Gargo nämner satsat på något heldämpat från scratch.

    Kanske en Vsett 8 (IP54) eller dylikt kan vara intressant också. Har förvisso inte 10"-hjul, men dämpningen ser ut att vara rätt effektiv. Hade siktat på något IP-klassat så man slipper fukt i elektroniken (helst ska man ju dock undvika att köra i spöregn eller låta dem stå ute i fukt/regn någon längre stund oavsett).
     
    Last edited: 8 jul 2021
    nexusS och Gargo gillar detta.
  14. osen

    osen Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2017
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    0
    Ja, jag skulle inte våga mig på en sådan. Tekniskt sett är ju Pro 2 Nordic 50W för stark men den är inte lika olaglig som en Zero ;) Börjar handla om mer pengar än jag är beredd att lägga för de korta sträckor jag använder den också.

    Nej lika bra som dämpat från början lär det ju inte bli. Vågar nog inte chansa på att det funkar tillräckligt bra då, får bli att sälja istället.

    Får fundera på om det blir en annan modell istället. Vsett/Zero och liknande är lite väl olagliga för min del och mer pengar än jag beredd att lägga dessutom. Är kanske inte transportmedlet för mig helt enkelt :)

    Tack för svaren.
     
  15. Segafreakone

    Segafreakone Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2021
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung
  16. Simon95

    Simon95 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2012
    Inlägg:
    228
    Mottagna gillanden:
    106

    MINA ENHETER

    Köpte en från netonnet fyndvara för 4300. Hoppas inget tillbehör saknas. Inte värt att betala 9000 för en Max G30 känner jag. Svårt att veta hur stor skillnaden är om man aldrig testat de.
     
    bernard gillar detta.
  17. Segafreakone

    Segafreakone Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2021
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung
    Köpte mig också en Pro 2 för att jag aldrig ens åkt på en scooter innan och ville inte ha något som inte skulle hålla. Det enda jag saknar är stötdämpning eftersom jag känner lite i ryggslutet. Tog dock någon vecka innan jag började känna av det. Annars tycker jag Pro 2 fungerar utmärkt. Har köpt mobilhållare och väska att sätta fram och har nyligen beställt ett lås så jag kan göra lite lättare ärenden och låsa fast scootern. Man börjar redan kolla på andra alternativ för detta var verkligen roligt.
     
    Gargo och bernard gillar detta.
  18. Simon95

    Simon95 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2012
    Inlägg:
    228
    Mottagna gillanden:
    106

    MINA ENHETER

    Jag får se hur den är att köra, såg att Ninebot finns på aliexpress för 6000 kr med frakt från EU. Gå upp 1700 kanske är värt det. Köpte en ny cykel för 9000 några månader sen man knappt använt, dåligt beslut.
     
  19. Segafreakone

    Segafreakone Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2021
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung
    Med stor chans så köper jag nog denna om dom kommer ha samma pris längre fram:
    ZERO 10

    Kommer dock behålla min Pro 2 även fast jag köper en annan scooter.
     
    Gargo gillar detta.
  20. Gargo

    Gargo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2011
    Inlägg:
    385
    Mottagna gillanden:
    166

    MINA ENHETER

    Jag önskar att jag köpte Zero 10 istället för min Zero 9. Är dock överlag väldigt nöjd med min 9a :D