Ninebot Max G30 / G30 II med 10"-hjul och 6 mil räckvidd!

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av Swedroid, 19 maj 2019.

  1. Adam West

    Adam West Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2015
    Inlägg:
    566
    Mottagna gillanden:
    270

    MINA ENHETER

    Update. framme nu i Hallsberg vid 5:30 tiden ish, ska dock levereras till brevlåda/brevinkast. Vilket då jag inte är hemma, för så som jag förstått det så knackar Postnord på vid vissa större paket som ska levereras till dörren om dom ser att det inte får plats men inte ska gå till ett utlämningsställe i första hand? Hur som...kommer få hämta det på måndag, högst troligen.
     
  2. GriZzm0

    GriZzm0 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2010
    Inlägg:
    248
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

    Såhär tunga paket brukar man få hämta på terminalen om det inte är bokat med hemleverans.
    Har för mig det finns en maxvikt på typ 20kg för paket som går till ombud.
     
  3. Jizzler

    Jizzler Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2011
    Inlägg:
    217
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Det är inte en sparkcykel herr West väntar på utan ett skydd till bakstänken :teeth:

    Jag däremot väntar på en spark från DHGate och sumtop-säljaren. Börjar redan efter 2 veckor kännas segt. Inser att det lär dröja en hyfsad bit in i juli innan något dyker upp. Vid det här laget måste storleken på deras backlog vara klart norr om 500 exemplar och det lär ta ett par containrar innan de är ikapp.
     
    bernard och Dune1 gillar detta.
  4. Adam West

    Adam West Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2015
    Inlägg:
    566
    Mottagna gillanden:
    270

    MINA ENHETER

    Tydligen lyckats leverera till brevlådan nu. Beställt 12:19, leverans 9:31!
     
  5. Adam West

    Adam West Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2015
    Inlägg:
    566
    Mottagna gillanden:
    270

    MINA ENHETER

    21 timmar 12 Minuter!
    Snacka om snabb leverans :)
    IMG_0282.JPEG IMG_0283.JPEG
    Blir installation i helgen!
     
    holyjoe och bernard gillar detta.
  6. GriZzm0

    GriZzm0 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2010
    Inlägg:
    248
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

    Det förklarade en del. :P
     
  7. Adam West

    Adam West Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2015
    Inlägg:
    566
    Mottagna gillanden:
    270

    MINA ENHETER

    That's correct sir :teeth:
     
    bernard gillar detta.
  8. DjSweetBazz

    DjSweetBazz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2012
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    23
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    S21 Ultra
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Man får vara lite försiktig med högt tryck då det kan pressa ut sealent om man går för högt, men 50-52 PSI är kanske inom säkerhetsmarginalen :) Hade hållit ett öga på det vid 50+ i alla fall.

    Jag kör 32 PSI, men vill ha så mycket dämpning som möjligt. Blir ju helt klart lite sämre rull/räckvidd med lägre tryck.
     
    Dixon, Bertilsson, DjSweetBazz och 1 annan gillar detta.
  10. Adam West

    Adam West Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2015
    Inlägg:
    566
    Mottagna gillanden:
    270

    MINA ENHETER

    Den är grym, enkel och snabb att använda. Har min på 47-48ish och tycker det fungerar bra, får ut som jag sagt förut ca 3,5-4 mil med det trycket.
     
    DjSweetBazz gillar detta.
  11. Adam West

    Adam West Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2015
    Inlägg:
    566
    Mottagna gillanden:
    270

    MINA ENHETER

    Kanske skulle testa som du säger runt 50, eller strax under och se vad jag får ut.
     
  12. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Sådana här dagar är en spark helt fantastisk. Är väldigt behagligt att bara glida fram och slippa pärsen med att svettas.
     
    Jizzler, Livsnjutaren, nalle och 2 andra gillar detta.
  13. Adam West

    Adam West Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2015
    Inlägg:
    566
    Mottagna gillanden:
    270

    MINA ENHETER

    Hehe japp. Trippen till mina föräldrar på 1 mil är betydligt behagligare än att behöva sitta och svettas på en buss.
     
    Livsnjutaren och nalle gillar detta.
  14. nalle

    nalle Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2009
    Inlägg:
    125
    Mottagna gillanden:
    104

    MINA ENHETER

    Jupp! Och man kan ta sig till platser utan att svettas som en gris.

    Gillar min G30 och trivs bättre med den än Zero9:an
     
    bernard gillar detta.
  15. Dixon

    Dixon Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2012
    Inlägg:
    72
    Mottagna gillanden:
    43

    MINA ENHETER

    Fick en tanke nu en fredagskväll med fotbollsEM...Har någon åkt dit på fyllekörning ngn gång?
    Att cykla i trafiken berusad är igentligen inte ok men ändå acksepterat (känner ingen som åkt dit). 250W = cykel så det borde vara samma.
    G30 är märkt 350W och därmed inte cykel -(men ändå samma som hyrsparkarna i stan)
    Givetvis ska man vara nykter på sparken men finns det några dommar? (storstädernas E-sparkar är oftast över de sk. 250W-en)
     
  16. Bertilsson

    Bertilsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2019
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    260
    Här finns en äldre artikel på ämnet styrstångsfylla:
    Styrstångsfyllan – Happyride.se

    Man kan sammanfatta den med att det anses vara vårdslöshet i trafik och kan ge böter om du framför ett fordon på ett sådant sätt att du riskerar att ställa till med en olycka.

    Och att det kan anses vara grovt brott och ge 2 års fängelse om det är ett motorfordon som används.

    Samtidigt verkar det inte finnas några gränsvärden att förhålla sig till så det borde vara ungefär som med trötta bilförare... Så länge man inte utgör en uppenbar fara för sig själv eller andra och inte heller ställer till med någon olycka så finns det inget intresse för polisen att lägga sig i saken.

    Men sen om det faktiskt sker en olycka så kan du nog räkna med extra stor risk att åklagaren tycker att det vore hur intressant som helst att släpa dig till domstol. Väl på plats i domstol så lär du i så fall få det riktigt besvärligt att argumentera att det var en cykel (när fordonet inte uppfyller kriterierna för det enligt transportstyrelsen) och att det inte är ett motorfordon (när fordonet helt uppenbart har en motor).

    Personligen anser jag att man bör anpassa farten efter körförmågan och att det långsamma läget på sparkcykeln skulle kunna vara en rimlig anpassning efter 2-3 öl och att det inte finns någon lämplig anpassning om man druckit mer än så.

    I slutändan så får var och en göra sin egen bedömning och om man har gjort en dålig sådan i kombination med alkohol så får man vara beredd på att det kan göra ont både fysiskt, socialt och juridiskt.
     
    Last edited: 19 jun 2021
    bernard, Dixon och pobin gillar detta.
  17. Bertilsson

    Bertilsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2019
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    260
    Jag är lite kluven i det. Komfort och körglädje var definitivt bättre på Zero 9 i och med starkare motor, högre toppfart och stötdämpare.

    Ovanpå det så är däckbyte extremt smidigt på Zero 9 med delbara fälgar och snabbkoppling på motorkabeln så att man enkelt kan koppla loss hela bakhjulet.

    Byggkvalitén är dock överlag bättre på G30 och till skillnad från Zero 9 så är den även vattentålig.

    Slanglösa däck på G30 är också ett stort plus men jag ser verkligen inte fram emot den dagen som ett däckbyte måste ske. Förhoppningsvis så är det så långt bort i tiden att det vid den tidpunkten är mer rationellt att skrota den och skaffa något annat.
     
    nalle och bernard gillar detta.
  18. 4x4

    4x4 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 okt 2013
    Inlägg:
    269
    Mottagna gillanden:
    142
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Elscooter Sweden tar 7899:- för en dylik och Elgiganten nästan 10.000:-
    Är det samma modell?
     
  19. Livsnjutaren

    Livsnjutaren Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 maj 2019
    Inlägg:
    67
    Mottagna gillanden:
    54
    Operatör:
    TRE
    Telefon:
    Pixel 4A

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TRE
    Telefon:
    Pixel 4A
    Ser ut att vara samma som tråden handlar om.
     
    4x4 gillar detta.
  20. nalle

    nalle Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2009
    Inlägg:
    125
    Mottagna gillanden:
    104

    MINA ENHETER

    Komforten tycker jag inte är så stor skillnad när jag sänkte lufttrycket och med G30:S större hjul.
    Hastigheten tycker är fullt tillräcklig och kör på läge 2 då jag tycker 25 km/h är nog (ändrat kraftprofilen), men visst var Zero:n starkare men jag irriterade mig stort på hur snabbt den blev svagare när batteriet närmade sig 60% och man var tvungen att byta till P3 för att den ens skulle klara en vanlig backe. G30 har tillräcklig kraft för mig och jag behöver inte byta program ens vid 30%.

    Laga punka var skitlätt på Zero:n och det fick jag göra varannan vecka tills jag hittade rätt slime.

    Kvaliteten upplever jag som den största skillnaden på Zero:n så var det hela tiden att efterdra skruvar och det var massor av dem. Sedan så glappade Zero:n i styrstången. G30 har jag inte hittat något på utom möjligtvis bakre stänkskärm är lite flappig.

    Zero:n mycket farliga ihopfällnings mekanism om du inte verkligen dubbelkollade att den klickat i så kan skotern helt plötsligt vika ihop sig under färd. Hände mig och det var premiär åket från ÅF (som monterade ihop den). G30 har inte något av detta.

    G30s framlyse är överlägset. Zero:n lysen i bottenplattan lyser inte upp och syntes sämre.

    Att bära Zero:n ihopfälld var inte kul då den hade konstig viktfördelning. G30 är en dröm, om än lite tung (samma som Zero:n).

    Zero:ns bromsar är överlägsna G30:ns som är ok men jag hade gärna sett en trum/skivbroms bak. Om det är halt/grus så är en frambroms inte bästa lösningen så på halt underlag blir det en lägre hastighet.

    Till sist så måste jag säga att jag gillade Zero:ns pekfinger gas bättre än G30:s tum gas.
     
    bernard gillar detta.