Robot dammsugare

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av eastbound, 19 jun 2021.

  1. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 521
    Mottagna gillanden:
    2 782

    MINA ENHETER

    Finns det nån bra prisvärd variant som inte kostar skjortan? Har noll erfarenhet/koll.
    Ska kunna ta sig över trösklar och mattor och täcka en lägenhet på 90kvadrat. Funkar xiaomis bra?
    Tipsa gärna på bra och prisvärd.
     
  2. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 831
    Mottagna gillanden:
    2 312
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Köpte denna förra veckan https://www.netonnet.se/art/hem-hus...re/xiaomi-roborock-s5-max-white/1011237.9263/

    Faktiskt riktigt nöjd. Den är schemalagd så det dammsugs varje dag. Känns numera alltid rent. Det som är lite meckigt är att man måste se till att det inte ligger så prylar på golvet. Kläder, sladdar, skor etc är inte bra att ha i vägen.

    Klarar av de klassiska 70 tals trösklarna och klarar av vissa mattor. Tjocka mattor verkar den bara åka förbi. Mattor med fransar verkar kunna trassla in i maskinen.

    Den har även skurfunktion, blir ju inte lika bra som manuell skurning. Man har bara vatten som väter in en fibermopp undertill.

    Sen är ju frågan om hur länge den kommer hålla. Köpa en dammsugare vartannat år känns väl lite sådär.
     
    nagelsax och bernard gillar detta.
  3. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 521
    Mottagna gillanden:
    2 782

    MINA ENHETER

    Ja man vill ju att grejerna skall hålla en hyffsad tid. Ska forska lite i den modellen.
    Att kolla Youtube reviews känns sådär då dom bara testas likt mobiler. Men kanske kan finna nåt i bruset som sticker ut.
    Tack för tipset
     
  4. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 831
    Mottagna gillanden:
    2 312
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Att jag köpte just den var för att den är väldigt populär, funnits ett tag och därmed beprövad någorlunda. Finns mycket reservdelar också.
     
    eastbound gillar detta.
  5. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Köpte också en S5 Max för ca 2 månader sedan. Fungerar utmärkt för mig, dock så har jag en lägenhet på 32 kvm vilket den städar ca 20-25 kvm (beroende på om man räknar med badrummet eller ej.)
     
    eastbound gillar detta.
  6. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 831
    Mottagna gillanden:
    2 312
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Min s5 max städar av en våningarna på 116m2 utan problem, tar ca 75 min.
     
    eastbound gillar detta.
  7. hsjovold

    hsjovold Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 dec 2012
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Köpte en S65 (inte Max) för nästan tre och ett halvt år sen och har behövt byta batteri (500 kronor) och öppna och blåsa ur den en gång. Då har den dammsugit 448 timmar och 22 000 kvadratmeter än så länge. Jag tycker att det känns helt okej, och det är betydligt renare än innan vi hade den.
     
    eastbound gillar detta.
  8. nagelsax

    nagelsax Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2016
    Inlägg:
    119
    Mottagna gillanden:
    101
    Telefon:
    Pixel 4a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 4a
    Telefon 2:
    Essential Phone
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 4
    ROM:
    Xiaomi.eu
    Har också Xiaomi S5 Max, är jättenöjd, rekommenderar den!
     
    bernard och eastbound gillar detta.
  9. str

    str Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 okt 2015
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    12
    Telefon:
    Oneplus 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 5
    Jag köpte denna: Cleverio T-800 Robotdammsugare - Robotdammsugare

    Var väldigt skeptisk till en robotdammsugare överhuvudtaget eftersom jag har hund. Men är sjukt nöjd för de pengarna. Tar upp det mesta, nackdelen är att den lever om en del, samt att programvaran skulle vara lite bättre, svårt att sätta precisa no-go zoner.
    Rekommenderar denna ifall man inte vill pynta så mycket
     
    nagelsax, eastbound och mange76 gillar detta.
  10. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 521
    Mottagna gillanden:
    2 782

    MINA ENHETER

    Frågan är hur den står sig mot Xiaomis billigare varianter.. men verkar onekligen intressant. Tack
     
  11. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 521
    Mottagna gillanden:
    2 782

    MINA ENHETER

    Hur ter den sig med trösklar ? Bor i en lägenhet med "standard" trösklar, alltså relativt höga.
     
  12. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Jag köpte också en sån nyligen efter tips från kollegor som köpt den och blivit positivt överraskade. Jag har trösklar som jag bedömer som normalhöga och den har inga problem med det. För det priset (2190kr) som är just nu på Kjell där man dessutom får en Nest Mini på köpet tyckte jag det lät för bra för att vara sant men den gör faktiskt ett riktigt bra jobb. Har några gamla Neato-robotar sen tidigare (med diverse defekter då de är rätt gamla så därför villhövde jag en ny) och städmässigt tycker jag den här verkar göra ett minst lika bra jobb. Kul också med appen då mina gamla robotar är från innan någon kom på att man skulle ha wifi i robotdammsugare.

    I tyst läge är den väldigt tyst men varvar upp då och då av någon anledning men i "Strong"-läget låter den en hel del men mina gamla robotar är inte direkt tysta de heller. I tysta läget tar den hand om damm bra men lite tyngre saker som småstenar som följt med skor in och sånt blir kvar. Tänker att man kan köra med tysta läget om man kör den när man är hemma och så kan man dra igång den på "Strong" ibland när man vet att man ska vara borta i en timme eller mer.

    Hursomhelst, för de pengarna är jag fortfarande förundrad över hur bra den fungerar så lite funderar man ju på hur länge den kommer hålla. Sen går det ju typ inte hitta mycket info om vilka som tillverkar den heller. Känns lite som att produktnamnet är specifikt för Kjell & Co. Misstänker att de är någon lite mer anonym tillverkare som gör dessa och att de säljs under olika namn. Finns t.ex. en modell på Aliexpress som heter Abir X8 som verkar var snarlik denna (men inte exakt lika) som jag misstänker starkt kommer från samma tillverkare.

    EDIT: Läste produktbeskrivningen för första gången och fick förklaringen till varför den lever om ibland även på tysta läget "Ökar automatiskt sugkraften över mattor". Nu har jag iofs inga mattor men jag misstänker att den ibland får för sig att den hittat en matta och då vevar igång fläktmotorn på max en stund. Sen står det att den klarar trösklar på 2cm så har du högre trösklar än så finns det ju en risk att den får problem.
     
    eastbound och str gillar detta.
  13. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 521
    Mottagna gillanden:
    2 782

    MINA ENHETER

    Tack för all info!
     
  14. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    En sak till kanske värt att nämna är att jag inte testat fjärrkontrollen och jag har inte testat att starta den via Google Home (än) utan bara kört den via appen. Det finns betydligt mer valmöjligheter i appen än i Google Home. Gissar att man typ kan starta den via Google Home och möjligen ser om den är av eller på men det är förmodligen allt man kan göra med den där.

    Sen har den inte (än iaf) ramlat ner i källaren så trappsensorn har fungerat som den ska de typ 5 gånger jag hunnit köra den sen jag fick hem den.

    Tidsmässigt har den städat ca: 50 m2 (har inte kört den med dörrarna till alla rum öppna samtidigt) på ca: 55 minuter.
     
    eastbound gillar detta.