Funderingar kring digitalt Covid-19 vaccinationsbevis.

Diskussion i 'Off Topic' startad av geobjork, 19 jun 2021.

  1. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Som nordmann bosatt i Sverige (i mååånga år) ska jag inte alls klaga! Dock är det en liten sak som förvånar mig lite...!
    Digitalt covid-19 vaccinationsbevis.
    EU i sin helhet ska ta det i bruk från 1.juli, och i Sverige ska man kunna ladda ner det från den 1. juli. Det är varje lands skyldighet att tillhandahålla det för sina borgare.
    Undrar varför man inte möjliggör nerladdningen en tid i förväg för svenskar, som man gjort i Danmark och Norge? Detta för att sprida trycket på att återgå till ett normalt fungerande samhälle. Tänker bl a på den kön det ska bli på serveren för att hämta intyget! Serverkrasch!?

    Om man tar en titt på verkningen av att få covid vaccinationsbevis i Norge. På gränsen mellan Sverige och Norge har det varit enorma köer, upp till fem timmar för att korsa vid Svinesund. Det ger en indikation på hur manga som är berörda av detta intyg, bara för en liten grej, att åka till Sverige och handla.
    Sen har man ett antal som bor på svensk sida och jobbar i Norge eller Danmark. Plus en mängd andra resor och aktiviteter som ska starta upp igen efter att ha varit begränsad av covid-19 över ett år nu. Alt i en klump...? 1. juli!
    I Sverige har man båda expertis och kapasitet att lägga det ut några dagar i förväg, tycker man (jag).

    Covidbevis • E-hälsomyndigheten
     
    Kristy gillar detta.
  2. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 807
    Mottagna gillanden:
    4 875

    MINA ENHETER

    Blir väl ett hårt datum oavsett, att ha det några dagar tidigare spelar ingen roll.

    Sen tror jag inte man vill att det ska gå tillbaka till det normala för snabbt. Det är fortfarande så att många inte är vaccinerade. Och även om man själv är vaccinerad så kan man fortfarande sprida viruset.

    Utöver det så behöver man nog all tid man kan få för att få alla system och det administrativa på plats för lansering. Att man ens lyckas få ut något så här snabbt är beundransvärt, men det kommer nog innebära att det finns många brister också för att man fått stressa fram det.

    Vi ska inte heller glömma att det här är långt ifrån över. Viruset kommer att utvecklas och det kommer säkert behöva fortsatt vaccinering. Kanske årligen likt influensa.

    Sedan förstår jag inte varför det ska vara så bråttom med beviset om man inte absolut behöver det eller om det krävs av en av någon specifik anledning.
     
    Last edited: 19 jun 2021
    katho och DanielÖ gillar detta.
  3. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 392
    Mottagna gillanden:
    2 132

    MINA ENHETER

    Kan det inte vara så simpelt så att Sveriges lösning inte är klar än och tar mer tid jmf med Danmark och Norge.

    Hade varit kul att läsa mer ang tekniken bakom. Att det blir någon qr-kod för kontroll är det ända jag har hört. Men hur mycket av hjulet uppfinns av varje land på nytt.
     
  4. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 090
    Mottagna gillanden:
    4 798
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Jag hoppas i vart fall att det blir en gemensam EU lösning på det här.
     
  5. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 171
    Mottagna gillanden:
    17 665
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    De har ju beslutats om det. Därför vaccinpass/covidpass kommer nu
     
  6. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 392
    Mottagna gillanden:
    2 132

    MINA ENHETER

    Antar att alla länder har sina egna register om vaccineringar och sina egna e-legitimation-tjänster så det är ju ting varje land måste fixa.

    Undrar mer om tex infrastrukturen för att kontrollera ett intyg är gemensamt eller om EU i princip bara har klubbat en kravspec.
     
  7. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Lite info om den saken på e-Hälsomyndighetens hemsida.
    Covidbevis • E-hälsomyndigheten

    Intyget baserar sig tydligen på det Nationella vaccinationsregistret och e-legitimation-tjänster i varje land.

    Vad jag förstår har man i Norge ändrat regelverket för karanten för bl a fullvaccinerade svenskar som bor i Sverige och jobbar i Norge. Hur man idag bevisar vaccineringen vet jag inte.
     
    Kristy gillar detta.
  8. Glis

    Glis Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2016
    Inlägg:
    867
    Mottagna gillanden:
    1 027
    Telefon:
    HP iPAQ 614c

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HP iPAQ 614c
    Platta:
    Blackberry Playbook
    Det står ju i journalen att man är vaccinerad. Bara logga in med bank-ID på 1177.se och tryck på "vaccinationer" så står det att man är vaccinerad för Covid, (vilket vaccin man fått, vilket datum, batch, vem som utförde vaccineringen, var, o.s.v.) Sedan om det duger som bevis för ett annat land att visa upp det... ja, det är ju just därför EU ska ha det här gemensamma covidbeviset som går att scanna.

    Sedan tror jag inte det är några problem med en anstormning 1 Juli. Det är fortfarande en begränsad del av befolkningen som är vaccinerad, och många är 80+ och prioriterar förmodligen inte ens att plocka ut ett bevis första dagen. Om man inte ska resa utomlands just den 1a eller 2e Juli så är det ingen panik att plocka ut beviset första dagen.

    Kollar man på EU:s sidor så står det att Danmark, Estland, Lettland, Litauen, Tyskland o.s.v. har aktiva tjänster. Att Sverige har allt klart inför aktiveringsdatum. Att Finland inte är färdiga utan testar o.s.v. Ungefär hälften av länderna har aktiverat tjänsten och hälften har inte gjort det.

    Gateway ska fungera från 1a Juni, och då är det frivilligt att ansluta sig för länder som vill. Men det är 1a Juli som är det egentliga datumet för att det här ska starta. Och Sverige kör på det utan att "smygöppna" systemet.
     
    katho gillar detta.
  9. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 293

    MINA ENHETER

    Det gör man inte, man får visa upp ett negativt PCR-test.
     
  10. joker1976

    joker1976 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2012
    Inlägg:
    194
    Mottagna gillanden:
    152
    Telefon:
    Xioami Redmi 4x Global

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xioami Redmi 4x Global
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    iPhone 5S
    ROM:
    Stock
    Telefon 3:
    Vernee Thor
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Asus/Google Nexus 7 2013
    ROM:
    Stock
    Platta 2:
    Chuwi Hi8
    ROM:
    Stock
    Sverige har ingen egen lagstifting på plats som möjliggör covidbevis, därför måste man invänta att EU-förordningen träder i kraft och därigenom blir svensk lag. Därför 1:a Juli.

    Integrationen med vaccinregistret är ganska enkelt eftersom alla vårdgivare redan raporterar alla vaccinerade till ett centralt register. Jag tror att det kommer vara på plats 1:a juli när det blir lagligt.

    Vad gäller genomgången sjukdom och negativa PCR-test är integrationen exteremt komplicerad i ett land som Sverige med mer än 21 olika journalsystem och IT-avdelningar som ska börja rapportera och integrera. Länder med statlig sjukvård har här ett försprång.
     
    Kristy gillar detta.
  11. Skinksallad

    Skinksallad Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2009
    Inlägg:
    567
    Mottagna gillanden:
    159
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 6
    Platta:
    Surface Go 2
    Sverige, tillsammans med några andra EU länder (Estland, Luxemburg och några fler) var ju först att ansluta och testa några delar av lösningen redan i maj. Så vår tekniska lösning har nog stått mer eller mindre klar sen dess, men vi kunde inte öppna tidigare pga juridiska problem. Sen så använder exempelvis Danmark sina bevis även inne i landet, något som inte finns planer på i Sverige - så det är mindre stress för oss att implementera det innan resten av EU
     
  12. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    bernard och Kristy gillar detta.
  13. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    "Och Sverige kör på det utan att "smygöppna" systemet". Hm...! Det låter som en ganska interessant konstruktion i den här sammanhangen.

    Avsikten med digitalt Covid-19 vaccinationsbevis är ju att få i gång EU ländernas kommers och aktiviteter så snabbt och smidigt som möjligt, med minimal smittspridningsrisk.
    Det är ju inte på något sätt tal om att något land ska lura till sig fördelar på något annat lands bekostnad.

    Om man bara ser på ett litet område i Sverige, Svinesund och Strömstad, som verkligen har fått känna av att vara nerstängd i lång tid. Det rör sig båda om varuhandel och folk som pendlar över gränsen i jobbsammanhang. Visst är befolkningen där värkligen glada över att komma igång igen.
     
    Kristy gillar detta.
  14. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 430
    Mottagna gillanden:
    4 712
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Men alltså, vi är mindre än två veckor från 1 juli. Är det verkligen så angeläget att få detta "i förtid"? Som någon var inne på är det ju fortfarande rätt stor andel av befolkningen som ändå inte är fullt vaccinerad och inte kommer att vara det första juli heller.
    Just vad gäller gränsen mot Norge så är ju faktiskt gränslandskapet Värmland ett landskap med stor spridning av Delta-varianten just nu, så försiktighet är ju fortfarande i högsta grad på plats.
     
    katho och Leo83 gillar detta.
  15. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Nej, min fundering baserar sig inte alls på att få intyget i förtid. Den rör sig om att sprida det ounvikliga trycket det ska bli 1. juli när hela EU öppnar, över en längre period.

    Igen, om man ser på det som har resulterat av tryck på att komma igång i de länder som redan har öppnat, så kunde det varit fördelaktigt också i Sverige att få "undanröjat" så mycket som möjligt innan den stora "klumpen" ska i gång.

    Btw, en indikation på påtryckningar på senare tid är avslöjandet av falska intyg.

    Vårdbolag misstänks för mångmiljonvinst på falska intyg

    För mitt personliga vidkommande är intyget helt ointeressant. Fullvaksinerad 75 år gammal, har rest hela mitt yrkesliv över stora delar av värden, och bott och jobbat (för ett större svenskt företag) i olika länder i 21 år. Inte varit utanför Sveriges gränser på 11 år, längsta resan senaste 10 åren är 8 km, har inte ens bil. Nej, personligen är jag färdigrest.
     
    eastbound gillar detta.
  16. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Ja känner ett visst behov att klargöra en liten sak.
    Jag får en känsla av att mitt trådskapande i denna fråga uppfattas som att jag är ute efter att få ett digitalt vaccineringsintyg i förtid för eget vidkommande. Därför gjorde jag en liten beskrivning av min egen sits i dagsläget för att markera att så är inte fallet alls!
     
    eastbound och matssoderstrom gillar detta.
  17. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Undrar hur skanningen kommer gå till rent praktiskt. Kommer telefoner att användas för att skanna QR-koden, eller har de någon annan typ av terminaler "på fältet"? För terminaler kommer ju behövas överallt.
     
    geobjork gillar detta.
  18. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Som jag fattat det så ska det öppnas en inloggningsmöjlighet på E-Hälsomyndighetens hemsida den 1. juli där man kan logga in sig och hämta ner en QR-kod till mobilen.

    Så gör du för att få ett vaccinationsbevis • E-hälsomyndigheten

    Beträffande terminaler, menar jag läste någonstans att de som kräver vaccineringsbevis vill/skall ha terminaler som ska vara "uniforma" för att läsa av QR-koden inom EU.
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  19. Toneloc

    Toneloc Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2009
    Inlägg:
    2 052
    Mottagna gillanden:
    304
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Det är inte alla regioner som visar vaccinationer i journalen man kan se på 1177.se bla Uppsala gör det inte.
     
    svenix gillar detta.
  20. joker1976

    joker1976 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2012
    Inlägg:
    194
    Mottagna gillanden:
    152
    Telefon:
    Xioami Redmi 4x Global

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xioami Redmi 4x Global
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    iPhone 5S
    ROM:
    Stock
    Telefon 3:
    Vernee Thor
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Asus/Google Nexus 7 2013
    ROM:
    Stock
    Platta 2:
    Chuwi Hi8
    ROM:
    Stock
    Alla regioner har inte ens sammanhållen journalföring internt, ännu färre har det med privata vårdgivare, som ofta utför vaccinationerna. Vård-Sverige är ett enormt lapptäcke av system som svårligen kommunicerar med varandra.