Fråga: Xiaomi Smartmi Fan - uppkopplade fläktar

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av dalton, 24 jun 2019.

  1. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 378
    Mottagna gillanden:
    8 324
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Fick hem en SmartFan 3 igår. Ruskigt nöjd.
     
    Klurre och bernard gillar detta.
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Gick den att ansluta till Assistant/är det "EU-modellen"?

    Jag ska installera en hos min mor idag som kommer från Inet. Tänkte gå till posten och hämta den strax.
     
  3. Ditto

    Ditto Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2019
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    1
    Xiaomi Smartmi Standing Fan 3 - batterifläkt med jonisator - Techreviewer

    Enligt denna sidan så ska 3an ha jonisering

    " Den integrerade joniseraren är ny och använder negativa syrejoner för att dessutom rengöra den omgivande luften. Så det fungerar är enkelt. Joniseraren producerar negativa joner som kombineras med oönskade partiklar i luften (dammpartiklar, mikroorganismer och andra). Partiklarna blir tyngre och faller till marken. Lukt elimineras effektivt.
    Quelle: Xiaomi Smartmi Standing Fan 3 - batterifläkt med jonisator - Techreviewer "
     
    Klurre gillar detta.
  4. Caze

    Caze Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2010
    Inlägg:
    196
    Mottagna gillanden:
    90

    MINA ENHETER

    Det är som sagt väldigt rörigt med de olika modellerna. Smartmis officiella hemsida nämner ingenting om jonisering (https://www.smartmiglobal.com/pages/standing-fan-3)
    Förutom sidan du länkade så är den enda sidan där jag sett jonisering nämnas är The new premium Smartmi DC Inverter Floor Fan 3 looks amazing och där är det tydligt en annan modell.
     
    Klurre gillar detta.
  5. SWEUP

    SWEUP Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jun 2012
    Inlägg:
    530
    Mottagna gillanden:
    197

    MINA ENHETER

    Kopplade upp min smart fan 3 från netonnet. Har fått in den i Home Assistant men inte lyckats i Google Home. Vet inte, är det en inställning för jonisering?
     

    Bifogade filer:

  6. Caze

    Caze Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2010
    Inlägg:
    196
    Mottagna gillanden:
    90

    MINA ENHETER

    Verkar som det. Hade helt enkelt fel då, trodde att det var ännu en ytterligare version som hade det. :)
     
    Klurre gillar detta.
  7. Klurre

    Klurre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2016
    Inlägg:
    1 605
    Mottagna gillanden:
    756

    MINA ENHETER

    Verkar som det är lite snurrigt med fläktarna..... men det är ju bra att man kan välja om man vill använda funktionen eller inte.
     
  8. kleric

    kleric Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2013
    Inlägg:
    229
    Mottagna gillanden:
    154
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Apple Iphone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Apple Iphone 14 Pro Max
    Någon här som har Xiaomi Smartfan 2s som har provat nya 3 eller pro? Är dessa kraftfullare eller är det bara att dem är lite tystare och har jonisator. Hade föredragit något som blåser starkare för att få igång lufcirkulationen.
     
  9. Chris1a

    Chris1a Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2018
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    24
    Kunde du ansluta den till Google home? Jag fick hem en Xiaomi Smartfan Fan 3 idag och får den inte att dyka upp i Google home appen (via Xiaomi Home appen). Jag har en sänglampa i Xiaomi Home som fungerar med Google, men fläkten vill den inte veta av.

    Tittar man på kompatibla enheter i Xiaomi Home appen så står det inte specifikt ”smartfan fan 3”, utan bara Mi Standing Fan och Pedestal Fan. Men den marknadsförs ju som kompatibel med Google assistenten..
    C9DCF2C1-25BB-45F1-9B21-70C5DF5C1448.jpeg

    För er som undrar över jonisering grejen så finns den med på denna modellen.
    9471E50F-4673-45B2-9588-035A4E40D9ED.jpeg

    Och….ÄNTLIGEN EN TYST FLÄKT, HELT TYST!:-)
     
    milky81 gillar detta.
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, samma sak här vad berör Assistant. Lyckades inte ansluta den som befarat.
     
  11. Chris1a

    Chris1a Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2018
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    24
    Ok är ju lite tråkigt. Jag tweetade till Xiaomi och Google (ju fler som är på dom desto bättre).

    Dock är jag lite rädd för Googles twitter support, förra gången var det en Xiaomi lampa som krånglade, jag taggade bara Xiaomi men Google hoppade in och ville väldigt gärna hjälpa till. Efter ett par dagar med fram och tillbaka så gav jag upp, men det gjorde inte Google supporten. Fick dock tyst på dom till slut, men… efter ca 1,5 vecka så frågade dom hur det gick med lampan (tillslut sa jag helt enkelt att jag packat undan lampan). Kan man få _för_ mycket support? Ja.
     
  12. jeo

    jeo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2011
    Inlägg:
    122
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Den ska gå att få in i Google home.. Men man behöver ladda ner appen smartmi och länka den appen till Google home.

    Det är samma med yeelights produkter. De dyker upp i mi home-appen, men inte i Google home, förrän man laddar ner och länka yeelight-appen..

    Jag lyckas dock inte få in min smartmi standing fan 3 i smartmi appen.

    Se länken till teknikveckans diskussionstråd nedan..

    Svalka dig med nya smarta fläkten från Smartmi
     
  13. jeo

    jeo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2011
    Inlägg:
    122
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER


    Nu fick jag till det....

    1 ladda ner appen smart i Link
    2 ladda ner appen mi home
    3 skaffa inloggning till dessa
    4 lägg till fläkten i mi home
    5 gå in i Google home appen
    6 klicka på konfigurera en enhet
    7 klicka på fungerar med Google
    8 sök upp smartmi family
    9 logga in med uppgifterna till mi home-appen eller smartmi Link-appen. (vet ej vilket det var)
    10 gå tillbaka till översikten över dina enheter i Google home-appen.
    11 skrolla ner längst ner till "länkat till dig". Där hittar man nu fläkten.

    Hoppas ni får till det...
     

    Bifogade filer:

    Last edited: 24 jun 2021
    bernard, Chris1a, Gyllenb och 1 annan gillar detta.
  14. Chris1a

    Chris1a Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2018
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    24
    Jag har Xiaomi Home (vilket jag tror är samma som Mi Home, jag har redan en enhet länkad till Google via den appen, en yeelight lampa). Ska sägas att jag använder iOS men det ska ju inte ha någon betydelse. Har provat att ta bort länken i Google och länka igen, men Google ser bara lampan, ej fläkten. Men om du fått Fan 3 att fungera med Google så….får man väll testa vidare lite antar jag. Verkar dåligt implementerat från Xiaomi/Mi dock.

    edit: Heter första appen Smart i Link ? Edit: Smartmi Link hittade jag, ska testa!
     
    Last edited: 24 jun 2021
  15. Klurre

    Klurre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2016
    Inlägg:
    1 605
    Mottagna gillanden:
    756

    MINA ENHETER

    Följ steg 1-10 så fungerar det. Räcker inte att bara länka igen....Många tillverkare har på samma sätt tex Panasonic om man vill prata med bluray spelaren istället för att använda fjärren...
     
  16. Chris1a

    Chris1a Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2018
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    24
    Nu fungerar det. Laddade ner Smartmi Link, skapade konto, där finns dock bara en air purifier, så lade inte till någon enhet i den appen. Länkade Smartmi Family i Google och loggade in med mina Xiaomi uppgifter.

    Tusen tack @jeo@jeo !
     
    General Kaos, jeo, bernard och 1 annan gillar detta.
  17. jeo

    jeo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2011
    Inlägg:
    122
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER


    Ja, smartmi link... Rättstavningen envisas med att ändra...
     
    Klurre, Chris1a och bernard gillar detta.
  18. Simon676

    Simon676 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2020
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Tänker bara lägga in en mini-ettårsrecension på min Smartfan 2S.

    Köpte fläkten sommaren förra året och uppackning och installation var extremt enkel, tror hela fläkten bestod av fyra-fem delar totalt och den var färdigmonterad inom nån minut. Laddade ner Xiaomi Home appen och fick Google Home att fungera på första försöket men det kan som andra sagt endast stänga av och på fläkten så använder det inte.

    Appen känns väldigt lättanvänd och ganska responsiv, men det tar cirka en sekund för ens kommandon att registrera och hända på fläkten. En av de funktioner jag gillar mest är att det går att justera fläktens position höger och vänster med (skulle inte säga millimeter) men "centimeterprecision" så att om du vill ändra åt vilket håll du vill att luften ska åka kan du bara trycka på höger/vänsterknappen några gånger i appen så använder den fläktens motor för att rikta sig dit av sig själv.

    Har upplevt väldigt lite buggar med appen och den har aldrig inte lyckats att koppla upp sig mot fläkten på en gång förutom om dem inte använts på mer än en vecka under vintern då den då går in i ett viloläge och måste startas igång manuellt med knappen på fläkten innan den kan kopplas upp.

    Fläkten är fortfarande extremt tyst och håller batteriet väldigt bra, får fortfarande ut de annonserade 20 timmarna på lägsta hastigheten på den. Hittils är det nog 4 personer som har frågat om namnet på fläkten och vars man kan köpa den, får väldigt ofta förvånade reaktioner från folk om hur tyst den är.

    Enda negativa är nog att det inte går att använda mobilen som en fjärrkontroll utan internet jämfört med en vanlig fjärrkontroll, men det går fortfarande att kontrollera fyra hastighetslägen inklusive lägsta och högsta samt två mittenlägen och swivelfunktion på två knappar på fläkten så du förlorar inte så mycket.

    Överhuvudtaget är jag väldigt nöjd med mitt köp och rekommenderar fortfarande starkt att köpa den.
     
    flipp, Sunbringer och gneken gillar detta.
  19. Jowee

    Jowee Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2012
    Inlägg:
    765
    Mottagna gillanden:
    901
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Övrigt:
    Huawei Watch GT 3
    Sony WF-1000XM4
    Har samma fråga här. Har haft en Smart Fan 2 i ca 1 år nu, men behöver inskaffa en till. Blir inte riktigt klok på vad som är skillnaden mellan just 3 och Pro.
     
  20. scann3r

    scann3r Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 okt 2012
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Fungerar Mi home appen på 5GHz?