Huawei presenterar eget operativsystem: Harmony OS

Diskussion i 'Huawei Allmänt' startad av night77, 9 aug 2019.

  1. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Du svarar inte på några av mina frågor där jag ber om källor. Så det går inte att ta dig seriöst.

    Jag har t.o.m informerat dig vad Huawei menar när de skriver multikernel men du står på dig med fel information.

    Så det är en hybrid med android och android. Intressant.

    Vad är skillnaden på android + android och android i så fall?
     
    Last edited: 19 jun 2021
    Klurre, livinl0ud och katho gillar detta.
  2. Huawei_fan

    Huawei_fan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2021
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    30
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Huawei P40 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Huawei P40 Pro
    Saken är den att jag gett dig långa presskonferanser som presentationen från Huawei på 2 timmar som jag själv satt och kollade igenom.

    Jag som följer allt nytt som kommit om Harmony Os sedan 1 års tillbaka kan säga om jag letat upp allt material jag tuggat och gett dig 50-100 länkar hade du aldrig orkat kolla igenom detta.

    Folk orkar knappt kolla på 20 min Youtube om det inte är något man är intresserad av själv.

    Nu från början så stödjer Harmony Os enbart 4 GB Ram och som jämförelse har Emui 11 inget max tak på hur mycket ram minne det kan använda.

    Så min Huawei P40 Pro med Emui 11 kan använda 8 Gb ram minne men hade jag uppdatera så hade jag bara kunnat utnyttja 4 Gb ram istället.

    Huawei själva har sagt att i September så ska Harmony Os klara 8 Gb ram så om det nu är som du säger att det enbart är Emui 11 och inga nyheter varför finns denna begränsning då?

    Varför finns dedikerade Harmony Os appar ute på Micro Kernel i Kina redan idag i Appgallery om det enbart är en Android fork ?

    Idag finns Android Hms Appar+Harmony Os appar i Appgallery och jag som har Emui 11 installerat kommer inte åt Harmony Os apparna för att min enhet inte stödjer dessa.

    Varför finns dessa skillnader om Huawei så länge kört på Emui 11 med Android om inga nyheter finns med Harmony Os?

    Så tycker att du själv kan förklara detta för mig.
     
  3. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Nu svamlar du återigen om microkernel. Vad ska det vara, multi eller micro?

    Senast gav du oss en 2-4 min video från en utvecklare och drog då slutsatsen att alla appar blir mindre och snabbare. Helt felaktiga slutsats.

    Du har enbart gett enstaka nyhetsinlägg tidigare i tråden men aldrig källor. Tex gav jag dig källor ang multikernel till Huawei developer docs och du förstår fortfarande inte vad det betyder.


    Att det finns "dedikerade" appar ute till en android fork och inte andra är väldigt simpelt. Det är en restriktion som utvecklarna av appen sätter. Det kan vara att enheten måste ha en kamera eller enbart vara den där typen.
    Helt enkelt "min app stöder bara hOS".

    Jag har förklarat microkernel och multikernel till dig med källor till Huawei developer docs. Men antingen läser du det inte, förstår det inte eller låser sig fast i några magiska buzzwords från 2 år sedan.

    Jag ber om källor till de magiska slutsatserna och det du hävdar i dina inlägg.


    Följdfråga: weibo. Jämförde dem appen deras med aab? Vad har Huawei för aab-alternativ? Att jämföra en APK från Gplay (och även en aab) mot en APK hos app galary är som att jämföra äpplen med päron.

    Max 4GB ram låter också mer som licensbråk än något annat.
     
    Last edited: 19 jun 2021
    katho gillar detta.
  4. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Kanske ska t****t inte matas mer..
     
  5. Huawei_fan

    Huawei_fan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2021
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    30
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Huawei P40 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Huawei P40 Pro
    Redan förklarat Multikernel grundligt åt dig & hybrid.

    Detta lyssnar du tydligen inte på alls.

    Själva appen kan kodas med olika Kernel som grund.

    Android appar använder Linux Kernel.

    Medans Harmony Os appar använder Micro Kernel .

    Därför det behövs 2 olika system som samverkar för att stödja dom 2 olika apparna.

    Du förklara inte heller varför jag med Emui 11 inte kan installera Harmony Os apparna.

    Har du kollat på Harmony Os presskonferensen på 2 timmar jag nämnde i förra inlägget från 2 Juni ?
     
  6. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 396
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Huawei_fan gillar detta.
  7. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Extremt helt fel. Det är Linux kerneln för harmony os med på telefoner. Deras microkernel används på IoT.

    Multi kernel design, Huaweis multi kernel design är följande: deras lite/microkernel på IoT och dålig hårdvara och Linux på telefoner och plattor (saker som sedan ska köra AOSP).

    Jag kopierar återigen det från hästens mun:
    "HarmonyOS uses a multi-kernel design so that appropriate OS kernels can be selected for devices with different resource limitations. "
    Document
     
  8. Huawei_fan

    Huawei_fan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2021
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    30
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Huawei P40 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Huawei P40 Pro
    Hur är din förklaring då att Harmony Os idag stödjer Android appar på Linux Kernel och Harmony Os appar som Huawei själva sagt är Micro Kernel.

    2 skilda Apptyper som är tydligt märkta i Appgallery om man har Harmony Os installerat på sin enhet.
     
  9. Oscar den allsmäktige

    Oscar den allsmäktige Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2018
    Inlägg:
    1 209
    Mottagna gillanden:
    1 193

    MINA ENHETER

    Kristy och Zooklubba gillar detta.
  10. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Kan du inte lanka den istallet? Jag hittar inget pa YT som ar 2 timmar langt. Syftar du pa
    View: https://www.youtube.com/watch?v=XG3ujkhjSL8
    ?

    Källa? Källorna jag länkat till dig säger att det beror på. Och tex använder HOS på telefoner Linux kerneln.
     
    Last edited: 21 jun 2021
  11. Huawei_fan

    Huawei_fan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2021
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    30
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Huawei P40 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Huawei P40 Pro
  12. Huawei_fan

    Huawei_fan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2021
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    30
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Huawei P40 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Huawei P40 Pro
  13. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Den sade ingenting om microkernel. Lite snabbt sagt om att kernels till olika storlekar. Men ingenting om hybrid eller micro.

    Bad om fler källor som jag gladeligen väntar på.
     
  14. henriktm

    henriktm Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2020
    Inlägg:
    803
    Mottagna gillanden:
    567
    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy A71

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy A71
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix3 5G
    Ganska klart om man faktiskt läser dokumentationen.
    Hittar inget om nån hybridkernel nånstans och det finns inget om att man kan välja specifika kernels i apputveckligen.
    Kernels är normalt sett inte ett lager en app kommer åt.
    • Kernel subsystem: HarmonyOS uses a multi-kernel design (Linux kernel, HarmonyOS microkernel, or LiteOS) so that appropriate OS kernels can be selected for devices with different resource limitations. The kernel abstraction layer (KAL) shields differences in kernel implementations and provides the upper layer with basic kernel capabilities, including process and thread management, memory management, file system, network management, and peripheral management.
    Document
     
    Zooklubba gillar detta.
  15. Huawei_fan

    Huawei_fan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2021
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    30
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Huawei P40 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Huawei P40 Pro
    Om du vill åt korrekta dokument för utvecklare så måste du kvalificera dig som detta.

    Sedan kommer Huawei skicka dessa åt dig och toolkits som behövs för utveckla Harmony Os appar.

    Vet att i första rundan krävde dom att du måste ha en App i Appgallery för att få detta från dom.

    Vet att dom haft 2 mässor för utvecklare i Kina för att få igång Harmony Os appar och att dom nu annonserar en tävling Apps up med en sammanlagd prispott på 1 miljon Usd så lär locka många att delta som självklart får toolkits för ändamålet.

    Jag vet bara att Huawei återkommande sagt att Harmony Os appar ska bygga på Micro Kernel och vet att endel ifrågasatt detta som jag även ser i denna tråden men lär bli mera klarhet längre fram antar jag.

    Med tanke på Android appar bygger på Linux Kernel och stödjs i Harmony Os har många såklart undra hur detta är möjligt och därför Huawei pratat om Multi kernel i deras uttalanden är det min teori.

    Men vet att andras teorier också varit att det är en emulator som löser just den biten istället som är kodat i Harmony Os för att stödja Android appar.
     
  16. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    För femtioelfte gången ber jag om källa till det här.

    Sist hävdade du att källan var den långa videon från 2/6 vilket inte stämmer för jag har sett hela och inget sådant nämns.

    Du har fått källor som motbevisar vad du säger, t.o.m från Huawei själva.

    Om det nu nämns så många gånger så borde du kunna komma fram med flera förstahandskällor, och säkra sådana. Inte som med videon som var lögn från dig.

    Vad är det du försöker göra med din fud? Och vad är grejen med bara buzzwords som du inte själv förstår. Var kommer hybrid ifrån? Var är källorna till det påståendet?

    HarmonyOS till mobiltelefoner (läs: prylar med tillräcklig hårdvara) har Linux kerneln och ingen hybrid.
    HarmonyOS till internet of things prylar har en microkernel (som Huawei har döpt till liteOS, lite udda att döpa en kernel till OS men men).
     
  17. Huawei_fan

    Huawei_fan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2021
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    30
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Huawei P40 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Huawei P40 Pro
    [​IMG]

    HarmonyOS
    HarmonyOS (HongMeng OS): Everything you need to know
    [​IMG]
    By Deng Li
    Posted on June 12, 2021
    [​IMG]

    Comments


    On May 20, 2019, we were the first to report about Huawei’s own operating system – Hongmeng. After a round of rumors and news, Huawei finally unveiled Harmony OS AKA HongMeng OS at Huawei Developer Conference 2019.

    On September 10, 2020, Huawei unveiled HarmonyOS 2.0 at Huawei Developer Conference 2020 (HDC 2020) with added new distributed capabilities, including software bus, data management, and security. Huawei also introduced an adaptive UX framework that allows developers to quickly reach tens of millions of new devices and users.

    On June 2, 2021, Huawei began a brand new chapter of HarmonyOS, by launching this OS for smartphones with a tagline of “One as All, All as One”. Simultaneously, Huawei announced the installation of HarmonyOS on various devices.

    According to Huawei, HarmonyOS will become an important aspect of Huawei’s ecosystem and gradually make its way to most of its devices over the course of the next few years.

    What is HarmonyOS?

    HarmonyOS (HongMeng OS) is a new microkernel-based, distributed operating system designed to deliver a new user experience across all devices and scenarios.

    “We’re entering a day and age where people expect a holistic intelligent experience across all devices and scenarios. To support this, we felt it was important to have an operating system with improved cross-platform capabilities. We needed an OS that supports all scenarios, that can be used across a broad range of devices and platforms, and that can meet consumer demand for low latency and strong security.” said Richard Yu, CEO of Huawei’s Consumer Business Group.

    “HarmonyOS is completely different from Android and iOS. It is a microkernel-based, distributed OS that delivers a smooth experience across all scenarios. It has a trustworthy and secure architecture, and it supports seamless collaboration across devices. You can develop your apps once, then flexibly deploy them across a range of different devices.” Richard added.

    [​IMG]

    HarmonyOS is based on the four technical features described below:

    1. Seamless Experience:

    By adopting distributed architecture and distributed virtual bus technology, HarmonyOS offers a shared communications platform, distributed data management, distributed task scheduling, and virtual peripherals. With HarmonyOS, app developers won’t have to deal with the underlying technology for distributed apps, allowing them to focus on their own individual service logic. Developing distributed apps will be easier than ever before. Apps built on HarmonyOS can run on different devices while delivering a seamless, collaborative experience across all scenarios.

    2. Smooth Performance:

    HarmonyOS will address underperformance challenges with a Deterministic Latency Engine and high-performance Inter-Process Communication (IPC). The Deterministic Latency Engine sets task execution priorities and time limits for scheduling in advance. Resources will gravitate toward tasks with higher priorities, reducing the response latency of apps by 25.7%. The microkernel can make IPC performance up to five times more efficient than existing systems.

    3. More Secure:

    HarmonyOS uses a brand-new microkernel design that features enhanced security and low latency. This microkernel was designed to simplify kernel functions, implement as many system services as possible in user mode outside the kernel, and add mutual security protection. The microkernel itself provides only the most basic services like thread scheduling and IPC.

    Harmony OS’s microkernel design uses formal verification methods to reshape security and trustworthiness from the ground up in a Trusted Execution Environment (TEE). Formal verification methods are an effective mathematical approach to validate system correctness from the source, while traditional verification methods, such as functional verification and attack simulation, are confined to limited scenarios. Formal methods, by contrast, can use data models to verify all software running paths.

    HarmonyOS is the first OS to use formal verification in device TEE, significantly improving security. In addition, because the HarmonyOS microkernel has much less code (roughly one-thousandth the amount of the Linux kernel), the probability of an attack is greatly reduced.

    4. All in One:

    Powered by a multi-device IDE, multi-language unified compilation, and a distributed architecture kit, HarmonyOS can automatically adapt to different screen layout controls and interactions, and support both drag-and-drop control and preview-oriented visual programming. This allows developers to more efficiently build apps that run on multiple devices. With a multi-device IDE, developers can code their apps once and deploy them across multiple devices, creating a tightly integrated ecosystem across all user devices.

    The Huawei ARK Compiler is the first static compiler that can perform on par with Android’s virtual machine, enabling developers to compile a broad range of advanced languages into machine code in a single, unified environment. By supporting unified compilation in multiple languages, the Huawei ARK Compiler will help developers greatly improve their productivity.

    HarmonyOS Features:
    • New Home Screen
    • Service Widgets
    • Control Panel
    • Service Center
    • Smart Folder
    • HarmonyOS Fonts
    • Super Device
    • Huawei Share
    • Smart Home
    • Task Center
    • Better Performance
    • App Guard
    • Collaborative Security
    Development Plan and Ecosystem: (Announced on August 10, 2019)
    HarmonyOS 1.0 will be first adopted in its smart screen products, which are due to launch later this year. Over the next three years, HarmonyOS will be optimized and gradually adopted across a broader range of smart devices, including wearables, Huawei Vision, and head units for your car.

    Version Timeline:

    1. HongmengOS 1.0 – 2019 (for TVs)
    2. HongmengOS 2.0 – 2020 (for PCs, SmartWatch/Bands, In-Vehicle Systems)
    3. HongmengOS 3.0 – 2021 (for Smart Speakers and Headphones)
    4. HongmengOS 4.0 – 2022 (for VR Glasses and more)
    Open Source:

    Huawei has planned to release HarmonyOS as an open-source platform, worldwide. Huawei will also establish an open-source foundation and an open-source community to support more in-depth collaboration with developers.

    Ecosystem:

    Huawei will open up and share its core capabilities in areas like connectivity, cameras, and AI. It will work closely with ecosystem partners to deliver apps and services that provide consumers top experience.

    HarmonyOS 2.0:
    Changes in HarmonyOS 2.0:
    HarmonyOS 2.0 officially open-source and developers will be able to gain access to emulators, SDK packages, and IDE tools.

    The open-source project – OpenHarmony, which is donated to OpenAtom Foundation, is released and Huawei has started to collaborate with developers and industry partners to grow contribution to the development of HarmonyOS as open-source software.

    HarmonyOS 2.0 open roadmap and it’ll support the type of memory devices:

    • From September 10, 2020 – Device with 128KB to 128MB RAM (including IoT devices such as smart TVs, wearables, cars, and more)
    • From April 21, 2021 – Device with 128MB to 4GB RAM
    • From October 2021 – Device with over 4GB RAM
    HarmonyOS 2.0 Beta release developers:

    Huawei has pushed a number of new software versions for the HarmonyOS beta testings and the company keeps testing new software patches to solve the bugs and issues with internal functionalities of the software.

    HarmonyOS Phone launch:
    According to Richard Yu, Huawei’s Consumer Business Group (CBG) CEO, Huawei will launch the first HarmonyOS smartphone in 2021.

    Wang Chenglu, President of the Software Department, Huawei Consumer Business Group (BG) said: Users who’ll upgrade to EMUI 11 will get a HarmonyOS update “as soon as possible”. Users will also have the option to purchase new HarmonyOS devices by next year (2021).

    HarmonyOS 2.0 Mobile Developer Beta Launch:
    On December 16, 2020, Huawei announced the mobile beta version of the HarmonyOS 2.0 for developers and on the same day, Huawei also opened HarmonyOS 2.0 test recruitment for the Huawei P40, Mate 30, and MatePad Pro devices in China.

    Initial hand-on of the beta suggests that Huawei has made big changes in the base architecture of the HarmonyOS and made it the base of the EMUI 11 user interface to test its features.

    However, a Huawei insider revealed that the company will make changes in the user interface with the stable rollout of HarmonyOS 2.0 for mobile devices.

    Up until now, Huawei has held three rounds of developer beta recruitments, the recent one (second phase) includes Huawei Nova 6, Nova 7, and Nova 8 devices.

    On June 2, Huawei announced the public release of HarmonyOS for flagship devices – Huawei Mate 40, Mate 30, P40, and MatePad Pro devices. Alongside the public beta, the company also opened HarmonyOS 2.0 closed beta for 28 other devices.

    Huawei aims to install HarmonyOS in over 300-400 million devices in 2021:

    On December 16, 2020, Huawei also shared its plan to install HarmonyOS in over 300 million smart devices in 2021, and to complete this aim, the Chinese tech giant has partnered with various industry partners to include HarmonyOS on their respective devices.

    HarmonyOS/Hongmeng OS: Here's everything you need to know about this new Operating System
     
    Last edited: 24 jun 2021
    Oceanic gillar detta.
  18. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

  19. henriktm

    henriktm Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2020
    Inlägg:
    803
    Mottagna gillanden:
    567
    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy A71

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy A71
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix3 5G
    Nja, dokumentationen är nog inte helt olika på deras "öppna" sida och deras "stängda" sida.
    Varför skulle du dokumentera ett äpple publikt och ett päron internt?
    Dessutom är det ju helt knas att appar kommer åt kerneln direkt, snacka om osäkert system.

    Frågan som återkommer är om du är ett sanktionerat tr*ll eller bara okunnigt huawei fan soim slänger sig med floskler och osanningar.....
     
  20. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Så duktig du är att kopiera en hel artikel.

    Huawei Launches New Distributed Operating System, HarmonyOS är nog källan.

    Du saknar fortfarande källor för hybriden...

    Det som har hänt är att Huawei pratade om microkernel när de presenterade skiten 2019. Då var det enbart för tv-apparater.

    Nu har dock Huawei ändrat sig lite, hänvisar till deras egna uppdaterade developer docs. Att liteOS (deras microkernel) körs på prylar med lite kräm i hw. Och Linux kernel på tex telefoner.

    Huawei snackade bara skit 2019, det såg man ju när betan kom ut och det bara var search and replace av AOSP. De hävdade att det inte var Linux eller android men det är motbevisat sedan länge.

    Efter det spektaklet så har de bevisligen ändrat sig då de skriver om Linux-kerneln.

    Gillar också att man kallar en kernel för ett operativsystem.

    Hur kan du inte förstå vad det är? Om du nu är ett sådant stort fan av Huawei borde du lära dig vad det är.

    Precis som Huawei gjorde 2019 kastar du bara samma buzzwords hela tiden utan att faktiskt läsa om sanningen.

    Börjar definitivt tro på sanktionerat troll.

    Man behöver inte alls registrera sig för att ladda ner deras IDE, en IDE som är baserad på IntelliJ. Vet du vilken annan IDE som är baserad på IntelliJ?
    HUAWEI DevEco Studio - HUAWEI HarmonyOS APP
     
    katho och livinl0ud gillar detta.