Fyndtipstråden Amazon.se - Leverans & Diskussionstråden

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Swedroid, 4 aug 2020.

  1. retyu

    retyu Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 nov 2020
    Inlägg:
    72
    Mottagna gillanden:
    282

    MINA ENHETER

    Nån mer som fått fel stekpanna ?
    beställde plättar med smilegubbar men det va nån med 3 fack i lådan
     
  2. Vikket02

    Vikket02 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2021
    Inlägg:
    383
    Mottagna gillanden:
    837
    Jag trodde tyvärr Bring var som UPS med hemleverans som standard.
    Sen insåg jag att de levererade till nåt ombud långt bort.
    Lite rörigt med så många leverantörer faktiskt.
     
    nexus^6, Menace_4k och bernard gillar detta.
  3. Glis

    Glis Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2016
    Inlägg:
    867
    Mottagna gillanden:
    1 027
    Telefon:
    HP iPAQ 614c

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HP iPAQ 614c
    Platta:
    Blackberry Playbook
    Bring har ju som Postnord. Både tjänsten att leverera direkt till ombud och tjänsten att leverera hem.

    Det Amazon har gjort är betala för hemleverans med Bring.
    Elgiganten t.ex. brukar skicka med Bring men då direkt till ombud.
     
  4. nexus^6

    nexus^6 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2016
    Inlägg:
    2 209
    Mottagna gillanden:
    8 883
    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7
    Ja det blir lite rörigt, pratade med någon "chef" på COOP och hon sa att de kan inte hantera fler paket i en liten butik så det blir Postnord och någon till, med flera leverantörer som har egna Pickup ställen långt bort.

    Fick för några minuter sedan ett SMS om en levererans, också från Bring, men för ett paket från Elgiganten som är ca 1 vecka försenat, så det kommer väl till samma ställe.
     
  5. nexus^6

    nexus^6 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2016
    Inlägg:
    2 209
    Mottagna gillanden:
    8 883
    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7
    Var och hämtade Parasollfoten, fyllt på vatten och har satt upp parasollen tittade på underverket i 5 minuter och gick in på toa i 10 och när jag kommer ut har parasollen blåst omkull.

    Det går bra nu.

    Nåväl, reste den och och justerade lite och satte mig i skuggan med en glass, ahh toppen.

    Hann ta en tugga till när jag ser solen genom vindluckan i mitten av parasollen har blåst åt sidan, lägger ifrån mig glassen och ser att de stygnen som håller fast den runt om har slitits sönder.

    Bra kvalitet det på den där parasollen som var felprisad till 24 kr eller nej den hade nog rätt pris, inte värd mer än så lol.

    Det går bra nu.


    Hade tänkt ta en bild på "klippet" men skiter i det heh.
     
    Last edited: 24 jun 2021
    Tarado, aleahcim, MultiMan och 1 annan gillar detta.
  6. Vikket02

    Vikket02 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2021
    Inlägg:
    383
    Mottagna gillanden:
    837
    Aa förstår det nu, jävla pjåkigt bara.
    Jobbigaste av allt är att allt kommer till olika ombud i mitt område.
    Bring/DHL/UPS och Postnord alla olika
     
    Muwilo gillar detta.
  7. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 430
    Mottagna gillanden:
    4 712
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
  8. Kolonial

    Kolonial Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2020
    Inlägg:
    199
    Mottagna gillanden:
    347
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    För mig blev Bring från Amazon automatiskt hemleverans. Däremot kunde jag inte ändra leveransdatum på något sätt utan det sms:et kom när paketet redan var lastat på bilen.

    Bring är fortfarande mil bättre än UPS som igår hävdade redan vid 11-tiden att jag inte var hemma trots att leveransen var beräknad mellan 14-18…
     
  9. Glis

    Glis Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2016
    Inlägg:
    867
    Mottagna gillanden:
    1 027
    Telefon:
    HP iPAQ 614c

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HP iPAQ 614c
    Platta:
    Blackberry Playbook
    Fått hemleverans med Bring nu. Första gången. Samma godis från Italien som alla andra i tråden...

    Fick info att det skulle komma idag. Någon gång mellan 08.00 och 17.00.

    13.40 får jag ett SMS som säger "Vi kunde inte leverera hem till dig. Paketet från AMAZON EU SARL finns nu hos: BRING/ICA XX".

    Så jag öppnar en chatt med Brings kundtjänst och frågar; "Hej! Jag hade en hemleverans med Bring idag, men fick upp att "Leveransförsök har utförts, men leverans kunde inte ske." Istället har paketet lämnats till ett postombud. Varför har det inte lyckats? Ni har fått portkoden och jag bor bokstavligen i huset bredvid ombudet?"

    Kundtjänst svarar att hon ser i systemet att chauffören har försökt ringa mig och sedan scannat i systemet att jag inte var hemma.

    Jag svarar att det numret till mig stämmer, men ingen har ringt och jag har inga missade samtal. Hade någon försökt ringa så syns ju det i telefonen (obviously). Ergo har ingen ringt. Sen står det också att paket levereras utan signering, så även om man inte är hemma så lämnas det utanför dörren. Jag har angett portkoden på Brings hemsida. Så chauffören behöver inte ens ringa. Kundtjänst säger att chauffören kan ha missat att det är en leverans som inte behöver signeras, det är vanligast att leveranser behöver signeras.

    Så vad som har hänt (högst troligtvis) är att chauffören har markerat i systemet att han ringt och att jag inte var hemma och därför misslyckats med att leverera. Fast han i själva verket inte har varit här och inte ringt. Och jag var hemma. Han har också missat att han bara kan lägga paketet utanför dörren. Jag har angett portkod och kundtjänst kunde se att den är rätt.

    Så gick det.

    Norska posten Brings hemleverans får 3 lusekoftor av 10.

    + Paketet kom, och var inte uppätet.
    + Trevlig kundtjänst. (Med chatt så man inte behöver ringa och sitta i telefonkö.)
    + Samma ombud som Postnord, DHL, Schenker, o.s.v. 100 meter att gå. (Inte absurda 1100 meter till UPS.)
    + Lätt att ange portkod på hemsidan.
    + Bra info som skickas ut automatiskt på mail och SMS under transportens gång.

    - 1/1 hemleverans som misslyckats och gått till ombud, = 100%. (Jämfört med 3 misslyckade hemleveranser av 30+ med UPS <10%.)
    - Bring kan inte ge ett anständigt tidsfönster för leverans (typ 3-4 timmar som "alla andra") utan det är 08.00 till 17.00 som gäller.
    - Ser inte ut som att man kan flytta fram leveransen till nästa dag med lätthet, som hos Postnord. (Men inte kollat noga.)
    - Har förmodligen satt i system att inte ens försöka leverera, utan markerar bara att kunden inte kunde nås. Om den teorin stämmer får framtida leveranser utvisa. (Detta får stor påverkan på det totala betyget.)

    Blir ju en cash grab av Bring när kunden, Amazon, förmås betala för hemleverans. Men Bring i själva verket levererar till ombud, en tjänst som såklart är billigare.

    Det är öht. ganska märkligt att Amazon anlitat Bring hemleverans, istället för att köra med Postnord till ombud. Det är bara ett litet paket. Amazon kör med UPS från vissa lager i Italien för det går fortare. Men det här paketet har skickats internt med Amazon till Hannover, vilket tog 5 dagar.

    TLDR - Bring försökte inte ens leverera paketet hem, utan markerade i systemet att jag inte svarat på telefon och inte var tillgänglig för leverans. Fast paketet inte ens behövde signeras och Bring hade rätt portkod. Lämnade istället paketet direkt till ombud, vilket bara är 100 meters skillnad mot att lämna paketet hemma.
     
    Winkull och Kolonial gillar detta.
  10. Kolonial

    Kolonial Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2020
    Inlägg:
    199
    Mottagna gillanden:
    347
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Då har vi helt olika erfarenheter. Jag fick ett leveransfönster mellan 17-22 och när bilen var ute och rullade kunde jag följa positionen på en karta och se antalet stopp innan mig. Fick dessutom ett till sms när jag var nästa stopp. UPS däremot är helt katastrof där jag bor, aldrig varit med om ett mer oseriöst företag.
     
  11. Glis

    Glis Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2016
    Inlägg:
    867
    Mottagna gillanden:
    1 027
    Telefon:
    HP iPAQ 614c

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HP iPAQ 614c
    Platta:
    Blackberry Playbook
    Nej, något sådant har jag definitivt inte fått.

    Det står klart och tydligt 08.00 till 17.00.

    Det jag fått är ett SMS kl. 11.48 som säger "Ditt paket från AMAZON EU SARL levereras hem till dig idag innan kl 17. Leverans sker utan kvittens. Ange portkod m.m: bring.se / Bring"

    Sedan kl. 13.38 ett SMS som säger "Vi kunde inte leverera hem till dig. Paket från AMAZON EU SARL finns hos: BRING/ICA XX".

    Samma info kom också samtidigt på mail. En sökning på hemsidan ger inte heller någon karta eller någon ytterligare info om leveranstid. Inget SMS har lett till någon karta. Så det ser jag ö.h.t. inte hur det skulle vara möjligt. Eventuellt om dom har olika system i olika städer. Eller om det är olika på kvällstid, din är uppenbarligen leverans på kvällen, inte dagtid vilket min var.

    Gårdagens SMS sa "Ditt paket från AMAZON EU SARL är sorterat. Beräknad leverans 24.06.2021. Hemleverans dagtid. Du får ett nytt meddelande på leveransdagen innan utkörning. Alternativ, ange portkod m.m. Bring.se"
     
    Kolonial gillar detta.
  12. nexus^6

    nexus^6 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2016
    Inlägg:
    2 209
    Mottagna gillanden:
    8 883
    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7
    Fick ett mystiskt väldigt lätt fyrkantigt platt, typ A3 fast mer liksidigt, paket som jag inte kunde räkna ut var det vara för något.

    Det var en Spegelvägg i glas i Fjäder design

    45,00 kr FBA , Fri Frakt (över 229 kr, hade 157 kr i kundvagnen, så 29 kr Frakt)
    Bli medlem eller för att visa innehållet!

    Acrylic glass (PMMA). Not Plastic.​

    Jo, det är så plastigt det kan bli lool, det böjs när man håller i delarna.

    Hade planerat att slänga ut en prydnadspegel jag tröttnat på mot den här snygga spegeln men de har alltså tänkt att jag skall skyddsplasten baktill och tejpa upp den på min "pappers tapet" ?

    Det blir snyggt om man ångrar sig eller vill möblera om.

    Nu läste jag inte beskrivningen innan jag köpte för det var en bra "deal" så de har säkert en bra monterings kit,

    There is a protective film on the surface. Please touch it after pasting the mirror sticker on the wall. It looks very shiny!​

    Klister!


    Bild
    20210624_191808.jpg

    ...och jag som övervägde att köpa två.

    Äter några "Swedish Fish" från det amerikanska godiset.

    Svensk fisk?
    Är det typ torsk? lol
     
    Last edited: 24 jun 2021
    Pfefe och Vikket02 gillar detta.
  13. Kolonial

    Kolonial Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2020
    Inlägg:
    199
    Mottagna gillanden:
    347
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Antar att det är olika beroende på var man bor. Är samma med UPS som för mig inte funkar alls men som funkar kanon för en kompis på andra sidan stan.

    Bor i Stockholm och mitt Bring-paket utgick från terminalen i Hägersten. Fick följande sms.

    ”Hej! Din leverans från Amazon är på väg och levereras idag. Klicka på länken för att ange information för korrekt leverans och se beräknad leveranstid.
    Ha en trevlig dag! Hälsningar Bring”

    Möjligt att det är olika på dag och kvällsleverans. När jag väljer dagtidsleverans med PostNord kan jag inte följa bilen på kartan. Det har däremot gått varenda gång jag istället valt leverans under kvällstid. Tror det beror på att min chaufför på dagtid inte kör en av PostNords egna bilar utan en hyrbil från OKQ8.
     
  14. Helloween78

    Helloween78 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2021
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    70
    Jag fick med fel stekpanna precis som dig så beställde jag den för plättar men fick oxå en med 3 fack istället.
    Inte för att det spelar mig nån roll utan den jag fick kan jag använda till annat. Men ändå fel vara emot vad jag beställde.

    Beställde även det där Makita hölstret för skruvdragare som var för ett tag sen men inte fick man ett hölster till det utan en förpackning med Tråd till Makita grästrimmer istället så den blev det en retur på.
     
    retyu gillar detta.
  15. m4gnify

    m4gnify Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2013
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Samma länk, dvs fel länk på LED-remsan
     
  16. Stanem

    Stanem Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2016
    Inlägg:
    508
    Mottagna gillanden:
    528
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 12 Pro Max
    Telefon 2:
    Iphone 8
    Telefon 3:
    Samsung S6
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 5e
    Platta 2:
    Ipad Mini Retina
    Uppför sig konstigt länken, för mig funkar den ibland. Om ni söker på V-TAC så dyker den upp samt flera andra färger och prylar. Var uppmärksam på längden bara!
    Bli medlem eller för att visa innehållet!
     
    m4gnify gillar detta.
  17. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 479
    Mottagna gillanden:
    1 040

    MINA ENHETER

    UPS. hur sämst är dem? efter att ha kontaktat UPS och Amazon att de måste meddela när de kommer ljuger de om leveransförsök och försöker skicka tillbaka paketet. Att kontakta lastbilsstation som är underkontrakterade av Ups ger inget, de säger bara att de skall returnera. Kontaktar Ups, ingen hjälp där. Kontaktar amazon som kontaktar Ups och får ett leveranslöfte idag, enda jag sett är en DHL bil som kört förbi och jag har bevakat hela dagen. Kontaktar amazon och får pengarna tillbaka. Kommer inte köpa nåt mer av amazon innan de slutar med Ups.
     
    Magic och Kolonial gillar detta.
  18. JonasW

    JonasW Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 feb 2020
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    52
    Detta är ju ett problem som varierar med ort. I Umeå så sköter de sig exemplariskt gällande amazonleveranser.

    Inte generellt problem med UPS som helhet.
     
  19. Glis

    Glis Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2016
    Inlägg:
    867
    Mottagna gillanden:
    1 027
    Telefon:
    HP iPAQ 614c

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HP iPAQ 614c
    Platta:
    Blackberry Playbook
    Jo, precis så. Det är uppenbart två lite olika system. Antingen att det är olika beroende på om det är leverans på dagtid eller kvällstid. Eller om det är olika i olika städer. Eller om det är olika i olika bilar. (Om vissa bilar är hyrda och vissa är egna, eller om vissa har nyare utrustning än andra...)

    Sista gångerna jag fått leverans hem med Postnord, så har det inte funnits någon karta. Jag kan inte heller välja kvällstid, det är alltid bara 14-17 som går att välja (förutom idag då var det 14-18). Men för ett halvår sedan så fanns det en karta... Inte säker på om det var kvällstid på leveranserna då. Kan ha varit. Jag antog att Postnord plockat bort kartan. Men det kan vara att kartan hos Postnord bara är igång på kvällsleveranser. Det står ganska otydligt på hemsidan. Så kanske är något liknande med Bring. Återstår att se om Amazon kommer köra flera leveranser med Bring.
     
  20. frpl

    frpl Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2015
    Inlägg:
    1 018
    Mottagna gillanden:
    669

    MINA ENHETER

    Det stämmer att "kartan", eller "route and scheduling" som jag har för mig att det heter enbart har funnits på kvällsleveranserna. Det skulle även ha funnits till dagleveranserna men de har haft svårt att få till det. Vet inte vad det beror på. Men det kommer nog förr eller senare med tanke på att det verkar vara uppskattat.