Huawei presenterar eget operativsystem: Harmony OS

Diskussion i 'Huawei Allmänt' startad av night77, 9 aug 2019.

  1. Huawei_fan

    Huawei_fan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2021
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    30
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Huawei P40 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Huawei P40 Pro
    Du verkar inte förstå att Lite Os är ett operativ system Huawei använt på deras smarta klockor sedan dom lanserades.

    Detta Os använder Micro Kernel & detta gör även Hong Meng Os i smarta tv apparater som funnits i Kina sedan 2019 & står i artikeln.

    Harmony Os ersätter nu Lite Os i smarta klockor & Hong Meng Os i tv apparater.

    Nästan så jag undrar om du läser källorna eller hur lyckades du se ett 2 timmars klipp på 10 min & samtidigt skriva & dömma ut det?
     
  2. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Som utvecklare håller jag mig till developer docs.

    Kernel subsystem: HarmonyOS uses a multi-kernel design (Linux kernel, HarmonyOS microkernel, or LiteOS) so that appropriate OS kernels can be selected for devices with different resource limitations. The kernel abstraction layer (KAL) shields differences in kernel implementations and provides the upper layer with basic kernel capabilities, including process and thread management, memory management, file system, network management, and peripheral management.

    "Kernel subsystem: HarmonyOS uses a multi-kernel design (Linux kernel, HarmonyOS microkernel, or LiteOS)"

    Där ser du de olika alternativen som finns till kernels beroende på hårdvaran. I den listan är Linux, hOS microkernel och liteOS. En lista från Huawei själva.
    Jämför den här officiella listan med vad som sades (lögner) 2019. Du sitter ju med den länken.

    Det är liksom utvecklar-dokument man förhåller sig till och läser när man utvecklar till en plattform.


    Jag har redan skrivit 2 gånger att jag sett videon från 2/6. Jag såg den redan i måndags. Många dagar för att se en nästan 2h lång video är inte så illa. Eller har du ytterligare en video i ditt plagiat?

    Länka direkt till videon i så fall och eftersom du ljög med filmen från 2/6 så behöver du komma med timestamps.
     
  3. Huawei_fan

    Huawei_fan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2021
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    30
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Huawei P40 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Huawei P40 Pro
    Även du skriver tydligt samma som min slutsats tackar.

    Multi Kernel subsystem

    Linux Kernel
    Harmony Os "Micro Kernel"
    Lite Os (Som använder Micro Kernel)

    Så stödjer 3 olika system.

    Antar att dom valt att stödja Lite Os så kunder med äldre smarta klockor med Lite Os kan använda den med Harmony Os
     
    Last edited: 24 jun 2021
  4. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Läs lite mer.

    En device har en kernel beroende på hårdvaran. Det har jag skrivit hela tiden.

    Du påstår däremot att det är någon hybrid. och att en telefon skulle ha både microkernel och Linux.

    För övrigt har de skrivit liteOS som en kernel. Varför fortsätter du då fara med osanning?


    När du nu erkänner att telefoner kör Linux, läs rappakaljan från 2019 igen och förstå att allt är BS. "Ingen Linux och ingen AOSP"...
     
    katho gillar detta.
  5. Huawei_fan

    Huawei_fan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2021
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    30
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Huawei P40 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Huawei P40 Pro
    Lite Os är inte en Kernel bara att Harmony Os stödjer detta därav ett sidosystem="sub system".

    Är iallafall så jag uppfattar information du dela med mig nu.

    Även enligt din information så bygger Harmony Os på Micro Kernel.

    Så hur förklarar du att hOs stödjer Android appar utan hybrid lösning eller emulation ?
     
  6. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Huawei skriver om 3 kernels, Linux, harmony os microkernel och liteOS. Alla 3 ska vara en kernel om man kan läsa.

    Alla 3 kan/användas som underlag till "HarmonyOS" men det beror på hårdvaran. Men det är bara en som körs på en enhet.

    Var har du fått hybrid ifrån? Det står absolut ingenting någonstans om det.

    Simpelt, extremt simpelt.

    Harmony os på telefoner idag är en fork av AOSP och de använder sig av Linux-kerneln.
     
    Last edited: 25 jun 2021
    Kristy gillar detta.
  7. Huawei_fan

    Huawei_fan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2021
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    30
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Huawei P40 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Huawei P40 Pro
    Kunde läsa Huawei, 3 Kernels och skrev dessa men när jag skrev dessa sa du att jag tala osanning.

    Lite Os är dock ett operativ system för smarta klockor som använder Micro Kernel.

    När jag skriver detta så motsäger du mig igen redan märkt att vad jag en säger kommer du säga emot mig oavsett faktan jag hänvisar till.

    Lika bra att inse att vi har olika åsikter & min tro är att Harmony Os bygger på Micro Kernel.
     
  8. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Det finns fakta: det du får från bland annat mig med hänvisningar till Huawei developer docs. Fakta som också motsäger saker som Huawei sade 2019.

    Sedan finns det rappakalja från dig som antingen är medveten eller omedveten misstolkning. Men med tanke på hur många gånger du har fått det förklarat, och av olika personer, så känns det definitivt medvetet.


    Kanske det här blir tydligare:
    IoT:
    Kernel: hOS microkernel ELLER liteOS
    Operativsystem: hOS

    Telefon:
    Kernel: Linux
    Operativsystem hOS (fork av AOSP)

    Men som du ser, en sak på en enhet. Ingen hybrid som du har hittat på.
     
    Last edited: 25 jun 2021
  9. Huawei_fan

    Huawei_fan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2021
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    30
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Huawei P40 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Huawei P40 Pro
    Kan du läsa din egna text snälla :-)

    Harmony Os = Micro Kernel eller Lite Os.

    Så informationen till developers säger att hOs är Micro Kernel och detta säger även min information på den långa texten från 12 Juni 2021 om hela historien om Harmony Os.

    Sedan kan du gärna visa en Källa där det tydligt står att hOs på telefoner bygger på Linux Kernel för denna finns inte.

    Lovar dig att Arstechnica och övriga redan visat detta om den information stod någonstans.

    Huawei sa redan 2019 när dom började utveckla detta operativ system att det kommer bygga på Micro Kernel.

    Jag väljer att tro på Huawei i detta fallet som utvecklat hOs som har som mål att bli ett gemensamt Os för alla deras enheter från TV, Smart watches, Tablets, Smart phones, Smart home devices.
     
  10. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Återigen fel.

    Harmony os är ett operativsystem. Ett operativsystem som behöver en kernel anpassad till hårdvaran den ska köras på.

    Det finns tre kernels i Huaweis multi-kernel system. Det har vi kopierat massa gånger. Men en kernel används bara till en enhet. Ingen magisk hybrid du fortfarande pratar om utan någon som helst källa (för det stämmer inte)

    Tre st kernels.
    1. Linux-kerneln
    2. HarmonyOS microkernel
    3. liteOS.

    Läs mitt föregående inlägg och exemplena igen.



    Du är välkommen att tro på jultomten, tandfeen satan och hans moster men det ändrar inte faktan du har blivit presenterad.

    HarmonyOS på en telefon använder sig enbart av Linux-kerneln och en fork av AOSP.
     
  11. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Du har verkligen svalt deras pr med hull och hår.

    2019 presenterade dem sitt operativsystem. Det var först ämnat till tv-apparater, IoT och dylikt. Då är det logiskt att de snackar om microkernel.

    Men i 2019 pratade dem också om att hOS blir helt olikt android och iOS. Det vet vi är en lögn redan 2020 då HarmonyOS till telefoner bara är en fork av AOSP.

    Det vi vet nu i 2021 är att telefonerna kör Linux. Det säger Huawei själva. Se developer docs. Något dem inte nämnde i 2019.

    I presentationen (2/6) nämner de inget om hybrid eller micro. De säger att det är anpassat till olika enheter prestanda. Tex Linux på feta telefoner och liteOS ELLER hOS microkernel på IoT och dylikt. Det står också i developer docs.


    Finns ingenstans det står om hybrid. Du och flera andra här inne har bara svalt buzzwords och du skapar till och med dina egna.
     
  12. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det tar lång tid att skriva ett OS för något så komplext som telefoner, särskilt när man inte har kontroll över mjukvaran för alla komponenter/drivrutiner/firmware.

    Att byta ut Linux-kärnan kräver att Huawei har åtkomst till källkod som regelbundet uppdateras av alla komponenttillverkare de samarbetar med, och sedan skriver om/kompilerar denna källkod för att integrera den med deras proprietära mikrokärna/OS.

    Jämför med Googles Fuchsia OS. Det finns bara än så länge i enheter med väldigt specifik hårdvara (Google Nest Hub), där tillverkaren/Google har full kontroll över hårdvaran.

    Jag tvivlar på att det är någon större idé att implementera detta för telefoner/surfplattor. Det är som @Zooklubba@Zooklubba säger rimligare i låt säga TV-apparater, wearables osv. där mängden tredjepartskomponenter är begränsat och där man enklare har tillgång till källkoden för allt/rentav kan skriva egna drivrutiner/firmware.

    Vi får väl se om Huawei lyckas skapa ett eget OS utan att använda några delar av AOSP/GNU/Linux. Det är i alla fall svårt att se någon större poäng med en hybridlösning eftersom det bara ökar komplexiteten och tar bort syftet med att använda en mikrokernel till att börja med. Tanken är ju att reducera komplexiteten och ta bort så många abstraktionslager som möjligt med OS som tex Fuchsia, som bygger på en mikrokärna.

    Microkernel - Wikipedia:
     
    Last edited: 25 jun 2021
    Kristy gillar detta.
  13. Huawei_fan

    Huawei_fan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2021
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    30
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Huawei P40 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Huawei P40 Pro
    Huawei sa dock på presentation den 2 Juni att dedikerade Harmony Os appar ska funka på alla enheter oavsett om det är en tv, tablet, smart phone, smart watch m.m.

    Detta underlättar för utvecklare som slipper göra 3 versioner av samma app.

    Men om detta verkligen stämmer vet jag inte.

    Emui 11 & LiteOs behöver olika versioner idag.

    Har börjat komma ut Harmony Os appar i Kina som vissa påstår tar mindre utrymme & skiljer sig emot Android apks.

    Dock då hOs inte finns utanför Kina har jag inte haft möjlighet att testa detta själv.

    Ända fördelen med Hybrid i en övergångsperiod är appstödet tills utvecklare stödjer plattformen.

    Men att det finns AOSP i koden har jag också förstått men om det är en ren fork eller inte tycker jag är oklart pga ovanstående faktorer.
     
  14. Huawei_fan

    Huawei_fan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2021
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    30
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Huawei P40 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Huawei P40 Pro
  15. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 107
    Mottagna gillanden:
    4 810
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Om det är en Android fork eller inte kan man naturligtvis debattera om. Men det är ändå spännande och intressant om Huawei får med andra tillverkare till det. Nokia och Meizu kan bli de första med Harmony OS, förutom Huawei själva:
    New Nokia phones leak with Huawei's HarmonyOS, 6,000mAh battery, and 200MP camera

    Då får vi ett tredje alternativ förutom Google och Apple på det mobila området sen Windows Phone försvann. I vart fall inom Kina till att börja med.
     
  16. Huawei_fan

    Huawei_fan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2021
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    30
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Huawei P40 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Huawei P40 Pro
    Coolpad i Kina är också klara för Harmony Os.

    Oppo ska tydligen kommit ganska långt i testfasen så allt tyder på att dom snart får ut detta i Kina.

    Xiaomi & Vivo ska testa hOs också i Kina.

    Kul att Nokia också valt denna vägen.

    Vet att Pugb Mobile, Cod, Angry birds 2 är klart för hOs & desto fler som ansluter sig desto mer kommer apputbudet att öka
     
  17. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
  18. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Umm, nej.

    Ska vi debattera om jorden är platt eller rund också? :neutral:
     
  19. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 107
    Mottagna gillanden:
    4 810
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Huawei_fan och bernard gillar detta.
  20. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Tusuki gillar detta.