Problem: Laddning fel håll solcell

Diskussion i 'Galaxy S9+' startad av mammamu, 27 jun 2021.

  1. mammamu

    mammamu Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2016
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej!
    Tappade bort laddningskabel till solcellsladdare (Powertraveller Falcon 7).
    Inte hunnit anv förut, c:a 2 år. Provade min vanliga USB-laddarkabel. Då laddades tel ur istället! På nolltid tickade batteriet ner innan jag hann slita ur sladden.
    Antar att det behövs ngn annan kabel för att strömmen ska gå åt rätt håll. Vad ska jag leta efter?
     
  2. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 834
    Mottagna gillanden:
    4 925

    MINA ENHETER

    Det är inte så att du kan ställa in på telefonen åt vilket håll laddningen ska gå?

    Man brukar få upp ett antal val när man kopplar in en kabel.

    Kan också vara att laddningen från solcellerna är så låg att telefonen försökerförsöker ladda upp dess batteri istället.

    Hittade en user guide, bifogad.
     

    Bifogade filer:

  3. mammamu

    mammamu Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2016
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Ska leta i tel. Men tror inte på det laddningen så låg på cellen. Låg i stark sol. Batteriet gick ner m mkt mer än 1% per s på tel. Såg hur solcellen bara slukade strömmen fr telefonen. Från 14 till 3 innan jag hann få ur sladden.
     
  4. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 966
    Mottagna gillanden:
    11 143
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Brukar väl ligga en diod på vägen som hindrar solcellerna från att äta ström från ”fel” håll, fanns säkert i originalkabeln.
     
    Kristy gillar detta.
  5. mammamu

    mammamu Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2016
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Det låter väldigt logiskt. Och en vanlig kabel funkar såklart då alltid vid normal laddning eftersom den används fr elnätet som aldrig har "lägre laddning " än tel. Men måste väl finnas "envägskablar" att köpa? Vad heter det?
     
  6. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Tveksam att det har med kabel att göra när det står att man kan använda valfri kabel, speciellt på en så pass ny enhet som säljs med USB-C. Men oavsett vilket så kan väl 1,4A knappast göra mycket mer än att urladdningen går lite långsammare på en modern enhet?