Fyndtipstråden Amazon.se - Leverans & Diskussionstråden

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Swedroid, 4 aug 2020.

  1. laslo

    laslo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2020
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    4
    Ojdå, nu blev jag nekad kompensation i chatten efter att jag har fått fel vara levererad två gånger. De vill istället att jag ser till att skriva ut returblanketter med min skrivare jag förmodligen har, förpacka varorna i kartonger jag magiskt ska frambringa - samt försegla dessa med tejp jag bara ska ha hemma. Jag ska givetvis också köra varorna i min bil (som jag väl har?) till postombudet för inlämning. Allt detta för 0 kronor till mig! Endast full återbetalning av de slantar de likt en bank lånat av mig sedan den 15:e juni är vad de ger mig. Wow! Amazing!

    Efter att ha ringt in istället, kort efteråt, lät de där som att det var självklart att jag skulle ha kompensation, men, sen svängde samtalet då flickan i luren hade mig på "hold" och sedan blivit tillsagd av sin chef att neka mig kompensation! Jag måste ha en red-flag eller nåt på mig!

    Men hur är det, har jag inte enligt konsumentköplagen rätten att kräva att få varan i köpeavtalet levererad? DVS rätt vara? Tips på hur jag kan fightas tillbaka önskas.
     
  2. ime95mos

    ime95mos Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2011
    Inlägg:
    1 091
    Mottagna gillanden:
    1 193

    MINA ENHETER

    Vilken fin penna !! Hoho!!
     
  3. Rickepip

    Rickepip Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2011
    Inlägg:
    421
    Mottagna gillanden:
    906

    MINA ENHETER

    De förväntar sig att du har kvar Amazonlådan vilket du borde ha om du såg att det var fel vara. Tejp och lämna på postombud är sådant du får göra om du skall få tillbaka dina pengar.

    Amazon har ingen skyldighet mer än att erbjuda fullständig återbetalning. Varför anser du dig ha rätt till sveda och värk för en vara som är fel?

    Ditt sista stycke låter som du köpt en felprisad vara och vill ha rätt vara till det felade priset och inte det som skickades ut. Detta är dock inget du kan kräva om det inte är Amazon själva som säljer.
     
    Big Lenny, MrMello, frpl och 2 andra gillar detta.
  4. Zleikir

    Zleikir Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2018
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    26
    Herregud säger jag bara.
     
    Big Lenny gillar detta.
  5. laslo

    laslo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2020
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    4
    Anser mig ha antingen rätten att få rätt vara hemskickad (på två försök!) eller att man står för sitt slarv som drabbar kund med merjobb! Lyckas man ej med det utan fortsätter att nonchalant skicka ut fel vara så är det absolut inte mer än rätt att de får hjälpa mig med kompensation för framförallt tiden det tar när de är slarviga.

    Kartongen är kanske söndersliten? Tejpen kanske är slut? Skrivaren kanske inte finns och bil kanske inte är en tillgång de heller ska räkna med att kund har. Såklart smågrejer men det är att de per automatik ser det som en liten sak att hantera detta stör. Det ska inte "kosta" kund något alls enligt mig.

    Och nej, det är inte en felprisad vara. Man har levererat fel produkt och jag vill ha den produkt jag avtalat köpet för.
     
    Last edited: 28 jun 2021
    Magic och Hejeh gillar detta.
  6. laslo

    laslo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2020
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    4
    Tack för ditt bidrag
     
  7. Rickepip

    Rickepip Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2011
    Inlägg:
    421
    Mottagna gillanden:
    906

    MINA ENHETER

    Verkar mest som du hittar på undanflykter för att få ekonomisk kompensation.
    Onekligen kan du hämta dina paket så därför bör du även kunna lämna dom också.

    Du har alltid alternativet att skicka tillbaka produkten och begära pengarna tillbaka men ej heller det vill du.

    Beställer man på nätet är detta proceduren du får följa.
     
    Big Lenny, McAn, Zleikir och 4 andra gillar detta.
  8. nexus^6

    nexus^6 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2016
    Inlägg:
    2 282
    Mottagna gillanden:
    9 523
    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7
    Ibland får man bita i det sura äpplet och göra principiellt förkastliga saker när man har med amazon att göra.


    tex idag och köra flera mil till närmsta Pickup point för Bring men när jag kör är det inte något försenat DHL transport utan som kompensation fick jag en leverans i 160 wroom

    När jag kom hem så hade jag hoppats på såpbubble maskingevären eller maskinen och öppnade paketet och det var något helt annat.

    Det var en Godox Softbox för fotografering, trodde inte de skulle skicka den, så Tack för det, nu skall det fotograferas, (tyvärr blev Godox LED belysning avbruten, men kan inte få allt så det är okej).

    Alltså jag har tidigare i tråden nämnt att jag sa att till Bring kundtjänst att de fick lösa det och leverera paketen till min stad och att de fick lösa det men som sagt det kommer ju inte att hända då vi har bara ett lokalt COOP här för Postnord etc.
     
  9. laslo

    laslo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2020
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    4
    Gah, kan vi sluta gissa på vad jag är ute efter osv och ägna oss åt frågan jag ställe eller bara ignorera skiten?
    Ja, jag är ute efter att det ska kosta dem något att slösa bort min tid samt skicka fel saker.
    Nej, jag hämtade inte paketet. Det kom hem till mig.
    Jo, jag vill skicka tillbaka produkten och få pengarna tillbaka men tycker de kommer för lätt undan.
    Säljer man varor på nätet så får man allt göra rätt för sig även här.
     
    Magic gillar detta.
  10. poipen

    poipen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    2 269
    Mottagna gillanden:
    1 254

    MINA ENHETER

    Att varan är felaktig ska inte medföra några extra kostnader för dig – det är företaget som ska stå för kostnaden att åtgärda felet samt eventuella merkostnader. Exempel på kostnader kan vara:

    Fraktkostnad för att skicka varan på reparationKostnader för att du har tvingats köra flera gånger till butikenInkomstförlust om du måste vara hemma från jobbet för att ta emot reparatör

    Du kan inte kräva ersättning för besväret eller tiden du lägger ned på att klaga på felet. För att kunna få ersättning behöver du kunna visa underlag, till exempel kvitton, fakturor eller andra intyg, på vilka kostnader du har haft. Kostnaderna ska vara rimliga och ha direkt koppling till felet.

    Så kan du visa att det kostar dig så får du ta uppdet.
     
    laslo och MrMello gillar detta.
  11. nexus^6

    nexus^6 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2016
    Inlägg:
    2 282
    Mottagna gillanden:
    9 523
    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7
    Last edited: 1 jul 2021
    Magic och skythread gillar detta.
  12. Muskovich

    Muskovich Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2021
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    3
    Någon som hört något om såpbubblegevär/kanonen(som det nu är av bilderna att döma)? Står bara att den skulle ha anlänt den 23e, står dispatched men noll trackinginfo....
     
  13. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 832
    Mottagna gillanden:
    1 916
    Telefon:
    Pixel 6A

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6A
    Nej, du har ingen rätt till en kompensation.
    Hur menar du att "de" kommer lätt undan, du får tillbaka dina pengar efter att ha köpt efter en felaktigt prissatt vara.
     
    Zleikir, Menace_4k och selko gillar detta.
  14. laslo

    laslo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2020
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    4
    Jag har inte köpt en felaktigt prissatt vara. Varför skriver du så?
     
    Last edited: 29 jun 2021
  15. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Nej det har du inte. Det du har rätt till är att slippa ha kostnader för den felaktiga varan.
    Om det genuint är så att du inte har skrivare eller möjlighet att packa kan du möjligen ha rätt att få en utskriven returlapp och lite tejp eller annat skickat till dig.
    Du har bara rätt att få ersättning för verkliga kostnader inte för din tid.
     
    Magic, Kronvall och laslo gillar detta.
  16. carllarl

    carllarl Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2021
    Inlägg:
    271
    Mottagna gillanden:
    594
    du kommer högst troligen inte att få det levererat, förvänta dig en refund snarast, kontakta säljaren och be om antingen tracking nummer eller refund
     
    Muskovich gillar detta.
  17. Bmik

    Bmik Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2018
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 Pro
    Telefon 2:
    Apple Watch Ultra
    Platta:
    iPad Pro 12,9” M2
    Vilken produkt har du beställt? Vilken produkt har du fått? Vad kostade den?
     
  18. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 832
    Mottagna gillanden:
    1 916
    Telefon:
    Pixel 6A

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6A
    Om du inte har köpt en felaktigt prissatt vara eller om du inte har en historik av att köpa felaktigt prissatta varor så hade du så klart fått någon form av kompensation. Nu skriver du att du dessutom verkar ha en "red-flag" på dig vilket säger det mesta.

    Jag har lagt flera tusen kronor på korrekt prissatta vinyler på Amazon och har vid två tillfällen haft strul med kvalitén på skivorna och då har jag både fått kompensation utan att ens fråga om det, utan endast nämnt för kundtjänsten att sakerna behöver returneras på grund av bristande kvalité. Antagligen har du myglat systemet en hel del därav deras reaktion.
     
    Pfefe gillar detta.
  19. Math0

    Math0 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2021
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    57
    Är det någon mer som fått en notis med paket ifrån tyskland lite oväntat? Har inget på väg hem förutom Legot som blev återbetalat (som andra här) någon har skickat något kul i alla fall
     
  20. Art Vandelay

    Art Vandelay Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2020
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Tack för tipset, precis vad jag behövde, rabatt på rabattprylar.
    Jättedålig matte för övrigt. :P Priset är ju 75 procent lägre jämfört med 400 kr. Bra deal.
     
    ZilverZurfarn, skythread och Droid_283 gillar detta.