Ninebot Max G30 / G30 II med 10"-hjul och 6 mil räckvidd!

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av Swedroid, 19 maj 2019.

  1. Rickhey

    Rickhey Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2021
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    60
    Jag köpte min här ifrån DHgate idag, som jag skrev lite ovan (*förra sidan). Med rabattkuponger som de har på gång just nu gick det på totalt 5230kr, rätt mycket billigare än vad den kostar i Sverige (~7900kr). De fick nyligen in ett lager som håller på att ta slut fort (nere på 127st kvar nu, det tickar på :D), de skickas från Polen tydligen så man borde slippa tull etc.
    Huruvida det är en bra återförsäljare återstår att se för min del, men den säljaren har bra reviews och Cs95 som skrev ovan hade en bra erfarenhet från dem (och har sett andra i tråden längre bak också).

    Vad det gäller skillnader tror jag det bara är hur de är konfigurerade i mjukvaran de har i sig. Typ maxhastighet för att följa olika länders lagstiftning. Den går att flasha med xiaoflasher om man vill ändra det. Går också att flasha en custom firmware med parametrar man själv vill ha för att få bättre acceleration, hastighet etc. Det är nåt jag ser fram emot att leka med :)
    Dock finns det en annan modell, G30LP som är en "uppgraderad" version. Den är sämre på alla sätt, förutom att den är lite mindre och lite lättare. Jag hade undvikit den.
     
    ganmo gillar detta.
  2. grentza

    grentza Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2021
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    31
    Frågan är hur mycket dyrare det blir nu när man måste förtulla även för varor från "EU lagret".
    Nån som vet va tullavgift å sånt landar på??
     
  3. zalsson

    zalsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2011
    Inlägg:
    305
    Mottagna gillanden:
    107

    MINA ENHETER

    "Den 1 juli 2021 träder nya regler i kraft inom EU som kan påverka dig som handlar från länder utanför EU:s tullunion. PostNord befarar att dessa nya regler kan komma att leda till störningar av importflöden även för Sverige, problem som ligger utanför PostNords kontroll.

    EU:s medlemsländer har haft möjlighet till undantag för att ta ut moms vid import av varor med ett lågt värde, normalt sett under 22 euro. För de medlemsländer som har valt att använda sig av detta undantag har sådana lågvärdesförsändelser kunnat importeras till EU utan krav på betald moms och en särskild importhantering

    Sedan PostNord i början av år 2018 fick en instruktion från Tullverket om att ta ut moms från första kronan för försändelser med varuinnehåll från tredje land har Sverige inte använt sig av detta undantag. Det nya regelverket gör att även andra EU-länder kommer att ta ut moms vid import från tredje land oavsett värde på försändelsen.

    Det har förekommit att e-handelsföretag utanför EU har skickat försändelser med lågt värde som ska till Sverige via andra EU-länder för att undvika att moms påförs. När försändelserna därefter anländer till Sverige, som EU-gods, distribueras de antingen av PostNord eller av någon av våra konkurrenter. Den 1 juli i år försvinner denna möjlighet till undantag, då alla försändelser som anländer till EU måste påföras moms och deklareras oavsett värde.

    När nu även andra EU-länder också behöver implementera rutiner för att hantera dessa flöden, befarar PostNord att det finns en risk för att svenska konsumenter initialt kan behöva lite längre på att få sina försändelser, då en stor del av flödena går via centrala delar av Europa

    Försändelser som anländer till Sverige direkt och som går i det vanliga flödet där PostNord utses till direkt tullombud och genomför momsdeklaration bedöms inte påverkas."

    Några 22 euro lär ju aldrig elsparkcykeln ha deklarerats som in i Polen... Men den som lever får se.
     
  4. Rickhey

    Rickhey Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2021
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    60
    Om du syftar på det du länkade tidigare, Nya momsregler 1:a Juli, undrade jag det också. Men jag tog en chansning, och tycker inte det gäller i detta fallet. Men vem vet.. om det bara läggs på moms är det inte så farligt, +~1400kr, annars om man också behöver betala tullavgift kommer jag låta den skickas tillbaka. Det är ju 90% importskatt på "elcyklar" från Kina, nej tack.
    Tycker dock att säljaren redan borde ha tullat för dem när de kom in till Polen då de har ett lager, inte bara skickar vidare, så tekniskt sett är de från Polen, inte Kina. Fast med tanke på priset kanske de gör nåt skumt :teeth:. DHgate har den markerad som Local Warehouse - No custom duty, så om det tillkommer kanske man får hjälp av dem också.
    Det nämns ju inget om tullavgift angående de nya reglerna heller, bara moms. Det är lite otydligt, jag mailade Tullverket i söndags för att be dem förtydliga men de har inte svarat än.

    Vi får se..
     
  5. grentza

    grentza Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2021
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    31
    Ja såg att dhgate.com informerar om det oxå nu, om man lägger en vara i "kundkorgen" så kommer det en länk som informerade om nya lagen, va för mycket tex för å läsa idag då vi sitter å grundar inför fotboll så får läsa igenom när promillen är lägre
     
  6. Rickhey

    Rickhey Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2021
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    60
    Aa såg det med, men jag antog att det kom upp oavsett vad man köper, tänkte att de antagligen informerar alla ändå. Men, men.. det blir spännande att se hur det blir.

    Haha fair enough! Det är inte det mest lättlästa (speciellt skatteverkets sida...), även med 0 promille ;)
     
  7. Cs95

    Cs95 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2021
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    31
    Man kan inte tulla en vara 2 gånger, och när det kommer till moms är det upp till säljaren att ta ut det från dig.

    Det är fri rörlighet för i princip alla varor inom EU och det kommer aldrig att ändras.
     
    Rickhey gillar detta.
  8. Adam West

    Adam West Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2015
    Inlägg:
    566
    Mottagna gillanden:
    270

    MINA ENHETER

    9hlfTN2.jpg Sämsta bilden, but hey. BTW, det underlättar om man 1: har rätt tools for the job när man skruvar loss, och 2: om Clas Ohlson hade vetat att det tydligen är en skillnad på Torx och Security torx. Är tydligen ett litet hål i mitten på security som är väsentlig. Visst jag borde ha läst på ordentligt, tyckte dock jag google runt, och inte hittade nån väsentlig skillnad. Utan alla länkar man kom till hänvisade enbart till vanliga torx. Aja, till slut gick det med rätt verktyg.
    Förhoppningsvis lite bättre skydd.
     
    Last edited: 30 jun 2021
    Rocket R58, Livsnjutaren och bernard gillar detta.
  9. Hakkiz

    Hakkiz Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2021
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    2
    Hej alla.
    Får hem min G30 e II idag.
    Har sökt och hittat massa tips om hur man kan låsa den med div olika lås.
    Men tänkte ställa frågan här till er som har den om ni har nått bra tips.
    Funderade på mest på u-lås och då Abus 440 23cm med larm trots inte alla verkar nöjda med känsligheten. Men är inte 23cm för stort avstånd eller jag som bara tycker det.
    Tacksam för svar då den ska låsas fast på jobbet i cykelstället dagtid.
     
  10. Rocket R58

    Rocket R58 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2021
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Jag beställde precis två stycken från Dhgate igår, kan uppdatera med info om hur det blir för mig med moms. Jag får G30orna skickade från Polen.

    Tack alla bidragande i tråden hittills, väldigt bra källa till information och tips! Ni har sparat tusenlappar åt mig.
     
    Livsnjutaren, Vispen74, bernard och 3 andra gillar detta.
  11. Jizzler

    Jizzler Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2011
    Inlägg:
    217
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Snyggt! Blev det sumtop som fick sälja dem eller någon annan?
     
  12. nalle

    nalle Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2009
    Inlägg:
    125
    Mottagna gillanden:
    104

    MINA ENHETER

    Mitt kryptonite är 23cm och det funkar bra med cykelställen i sthlm där nedre delen är en rätt tjock stolpe.
     
    Rocket R58 och bernard gillar detta.
  13. Rocket R58

    Rocket R58 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2021
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Yes, sumtop2019eur.
     
    Jizzler och bernard gillar detta.
  14. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Rocket R58 och Livsnjutaren gillar detta.
  15. zalsson

    zalsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2011
    Inlägg:
    305
    Mottagna gillanden:
    107

    MINA ENHETER

    Kom hem från stugan och skulle dra en beställning av sumtop2019eur men tro fan det hunnit ta slut idag.

    Hittade en annan säljare på Aliexpress, med likande pris. Men där till kom nu tax med 1500kr när man skulle checka ut.
     
    Last edited: 1 jul 2021
  16. grentza

    grentza Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2021
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    31
    Då är man ju uppe på samma pris som återförsäljare här i Sverige eller inte långt ifrån iallafall å lättare att kontakta vid eventuella garantiärenden eller reklamationer
     
    zalsson gillar detta.
  17. DjSweetBazz

    DjSweetBazz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2012
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    23
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    S21 Ultra
    Någon som kan rekommendera en bra och inte för dyr mobillhållare som passar denna elscooter?
     
    Jizzler gillar detta.
  18. Adam West

    Adam West Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2015
    Inlägg:
    566
    Mottagna gillanden:
    270

    MINA ENHETER

    DjSweetBazz och bernard gillar detta.
  19. Matezon

    Matezon Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2021
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    15
  20. Cs95

    Cs95 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2021
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    31
    Matezon och bernard gillar detta.