Elektronik förstörd av blixten.

Diskussion i 'Off Topic' startad av geobjork, 5 jul 2021.

  1. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Nu är det säsong för åska, med risk för förstörda elektroniska enheter av alla möjliga slag.
    Vad gör Swedroids medlemmar för att skydda sig? Och, hur mycket/vad har ni fått förstörd?

    I mitt fall, jag bor i ett Brf från 1963, och har inte en susning om vilka skydd husen har innbyggt. Ingen andra i föreningen heller som vet.

    Man har ju i dag ett helt "arsenal" av olika elektroniska enheter som är anluten till olika ingångar, typ el, antenn, fiberkabel etc. En mängd smartenheter anslutna till el på olika ställen i lägenheten, och frys/kyl som man inte ens kommer åt anlutningen utan att flytta på dom.
    Jag tycker det är en omöjlighet att springa rundt och dra ut sladdar och smartpluggar på alt, och en hel del är svåråtkommligt.

    Vad gör man? Knäpper sina händer, tittar upp mot himmelen och hoppas? Eller...?
     
  2. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Bor i hus, gör ingenting, inget har gått sönder. Skulle något gå sönder så är det bara att köpa nytt.
     
  3. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 976
    Mottagna gillanden:
    2 100
    Bor i hyreslägenhet, risken att drabbas av åskan här är väldigt låg, det finns inga luftledningar i närheten där blixten kan slå ner och ledas in i huset så extra åskskydd känner jag är ganska onödigt. Visst finns det en liten risk att blixten slår ner i ett elskåp och kommer in via elledningen den vägen men det är ytterst sällsynt (jag känner till ett sådant fall, det var i ett område med småhus).

    Teveuttaget är inte anslutet till någon antenn på taket så blixten kan knappast komma in den vägen heller.
     
  4. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 476
    Mottagna gillanden:
    1 171
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Ha en bra hemförsäkring, fastighetsförsäkring i förekommande fall, ställ dig på knä, knäpp händerna och be . . . .

    Erfarenhetsmässigt så är det sällan problem i städerna, om man inte råkar bo på ett utsatt ställe, typ högst upp i ett ombyggt gammalt vattentorn eller liknande.

    På landsbygden är det en helt annan fråga, där får man ofta bekväma sig med att koppla ur allt vid åskväder, även om man har ett bra åskskydd.
    Som alltid vad det gäller boendet är det läget som avgör.

    En riktig åsksmäll tar sig igenom eller runt även det bästa åskskyddet.
     
  5. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Har haft lite otur ändå. Tv som gick sönder, larmet fick en smäll (tror vi allafall) men det här var många år sen nu och på senare tid har vi haft blixt nedslag ”nära” utan att något gått sönder (peppar peppar) Dock alltid lite orolig när det blir åska, är så onödiga pengar som försvinner OM något pajar
     
    eastbound gillar detta.
  6. m4gnify

    m4gnify Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2013
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Drar ur allt (elektronik dvs) när det åskar i närheten. Har fått datorn körd en gång, ser helst att det inte händer igen :)
     
    Kristy gillar detta.
  7. Kristy

    Kristy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2017
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    1 151

    MINA ENHETER

    Vi brukar ha ganska rejäla åskväder där jag bor och nedslag är vanliga, så jag använder grenuttag med överspänningsskydd och brytare till TV och dator med tillbehör. Datorn stänger jag alltid av med brytarknappen när den inte används (jag använder den bara 1-2 ggr i veckan) och vid risk för åska slår jag även av strömmen till TV:n. Är jag hemma och märker att ett rejält åskväder är i antågande brukar jag dra ut sladdarna till allt utom lampor. Hittills har jag inte fått någonting förstört, men jag kan inte säga om det är tur eller tack vare försiktighetsåtgärderna. :)
     
  8. Kronvall

    Kronvall Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 mar 2021
    Inlägg:
    140
    Mottagna gillanden:
    257
    Om man nu skall dra ur vid åsknedslag, så skall man även lägga sladden typ 50 cm bort då ström är bra på att hoppa.

    Bli medlem eller för att visa innehållet!
     
    katho gillar detta.
  9. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Man får hoppas personer som drar ur sladden följer dessa direktiv, rätt meningslöst annars. :D
     
  10. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 976
    Mottagna gillanden:
    2 100
    50 cm är ändå ganska kort sträcka med tanke på att blixten slår från marken till molnen flera hundra meter upp (ja, blixten går upp från marken, den slår inte ner).
     
  11. rodak

    rodak Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    2 200
    Mottagna gillanden:
    1 382
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Finns både positiva och negativa blixtar, vanligast med att de slår ner, mindre vanligt att de går upp från marken.
    Men ja, bara bryta med en brytare eller lägga sladden nära ett uttag skyddar inte mycket.
     
  12. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 830
    Mottagna gillanden:
    2 312
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Kristy gillar detta.