Fråga: Curve Card - samla alla betalkort i ett kort

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av dalton, 20 aug 2018.

  1. mbs

    mbs Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2010
    Inlägg:
    1 453
    Mottagna gillanden:
    403

    MINA ENHETER

    Har märkt sedan ett tag tillbaka att mail med "kvitto" vid transaktioner kommer ett till två dygn efteråt, tidigare kom det bara sekunden efteråt. Kan inte hitta någon info om att Curve har gjort någon ändring där, är det jag som inte letar på rätt ställe?
     
  2. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Kan mycket väl ha med belastning på mailservern så det hamnar i KÖ system. Men i sådan fall är förseningar endast tills kö systemet är slutkört och det inte blir mer belastning. Men kan så klart bero på något annat bästa sättet för få mer konkreta svar är kontakta bolaget i sig själv.

    Vet min egen mailserver hemma så har man satt en kvot på 10.000 mail i timmen, just för att det inte ska belasta för mycket.

    Finns också webhotell som har begräsningar till så där 200 mail i timmen och upp till 7.000 mail i veckan. Väldigt svårt veta varför det är förseningar då det kan bero på många olika faktorer.
     
    mbs gillar detta.
  3. mbs

    mbs Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2010
    Inlägg:
    1 453
    Mottagna gillanden:
    403

    MINA ENHETER

    Jag får nog dra ett mail till Curve och fråga om det inte fixar till sig inom någon dag.
    Kör med Google Workspace för min mail och har inga "problem" med förseningar av andra mail så det känns som det är något hos Curve. Tänkte om Curve gjort någon ändring...
     
  4. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Finns aldrig någon gräns för hur många mail du kan ta emot, förutom lagringsutrymmet då förstås, däremot utskick kan vara begränsad i antal, eller få belastningar vilket kan göra att det hamnar i kö system för utskick, oftast om en och samma server skickar ut för mycket mail till en viss adress så kan den mailservern börja räknas som spam, därför bruka man begränsa antal utskick så inte serveradressen till utskicket ska börja räknas som spam likande.

    låt säg att domänen [email protected] skickar dussintals snabba email till @gmail.com så kan gmail börja anse att [email protected] är en spam server.

    Finns dussintals anledningar företaget borde veta bäst till orsaken till försenade kvitto utskick.
     
    mbs gillar detta.
  5. mbs

    mbs Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2010
    Inlägg:
    1 453
    Mottagna gillanden:
    403

    MINA ENHETER

    Drog iväg ett mail till Curve igår. När jag gick igenom mailen såg jag att det här började i maj.
     
  6. mbs

    mbs Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2010
    Inlägg:
    1 453
    Mottagna gillanden:
    403

    MINA ENHETER


    Och här är svaret:
     
  7. Taskman

    Taskman Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2010
    Inlägg:
    1 071
    Mottagna gillanden:
    855
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S23 Ultra 512GB Green

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S23 Ultra 512GB Green
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 2:
    Pixel 7 Pro
    Info:
    Nova Launcher
    Platta:
    Galaxy Tab S8+
    Platta 2:
    Galaxy Tab S6 LTE
    Övrigt:
    CCGTV, Gear S3, Google Home & Nest Mini, Philips Hue
    Det förklarar saken. Började också undra lite över detta tå jag använder Curve till nästan alla köp jag gör och numera var det ofta 24h+ innan mailet kom istället för, som du skrev, bara sekunder efter.
    Inte för att get gör någon skillnad för mig att mailet kommer sen och med ovan svar verkar det ändå bättre skulle jag säga.
     
  8. mena

    mena Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2013
    Inlägg:
    532
    Mottagna gillanden:
    160

    MINA ENHETER

    Jag tappade mitt Curvekort på badstranden här om dagen och har låst kortet nu.

    Jag kommer nog behöva beställa ett nytt kort men jag blev lite orolig att Samsung pay inte kommer fungera längre?

    Vet ni om Samsung pay fungerar med Curve?
     
  9. Jonthan

    Jonthan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2012
    Inlägg:
    578
    Mottagna gillanden:
    383
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Iphone 15 pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Iphone 15 pro Max
    Platta:
    IPad Pro 2020
    Det är väll bara att lägga in det nya kortet med samsung Pay

    gjorde samma sak med Apple Pay, tog bort det gamla kortet och in med det nya :)
     
  10. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 003
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Nån mer som märkt av störningar på Curve idag?
    Jag har gjort två betalningar idag, betalningarna gick igenom men det syns inget i appen ännu. Det första köpet gjorde jag för fyra timmar sedan.
     
    milky81 gillar detta.
  11. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 042
    Mottagna gillanden:
    1 340
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Ja faktiskt, inget jag tänkt på men ser det nu. Har gjort två köp idag vid 13:30 ungefär som inte dykt upp i appen.
     
    svenix gillar detta.
  12. hawah

    hawah Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2010
    Inlägg:
    324
    Mottagna gillanden:
    123
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro
    Hade problem redan igår, söndag. Det gick inte att göra GBT och köp gjorda i helgen står fortfarande som Pending
     
  13. art0101

    art0101 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 dec 2010
    Inlägg:
    495
    Mottagna gillanden:
    334

    MINA ENHETER

    Är det någon som har råkat ut för dubbeldebitering vid köp på Netonnet med Curve? Gjort ett köp i juni månad (backendkortet var ett SAS Eurobonus MC) där det först ett köp tycks ha blivit debiterat dubbelt. Första bokfördes 2021-06-16 och det felaktiga 2021-06-19. Det står så på mitt kontoutdrag på SAS Eurobonus MC.
     
    Hultan gillar detta.
  14. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 003
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag råkade ut för att ett köp jag gjorde på Netonnet i januari inte blev debiterat förrän i maj!
    Allt verkade normalt när jag gjorde köpet online. Men tydligen blev pengarna inte dragna slutgiltigt då. Sedan dök det plötsligt upp i appen i maj. Jag trodde först att det var något fel, men sedan tyckte jag att jag kände igen beloppet. Jag gick tillbaka i appen och mina kontoutdrag och kunde konstatera att köpet aldrig blev draget i januari utan slutgiltig dragning gjordes först i maj.

    Min första tanke var att det hade dragits dubbelt men så var det inte när jag kollade historiken och kontoutdragen.
     
  15. art0101

    art0101 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 dec 2010
    Inlägg:
    495
    Mottagna gillanden:
    334

    MINA ENHETER

    Ja, just den där fördröjningen noterade jag också, även om den inte var så lång som i ditt fall. Dessutom så syns det bara 1 transaktion i Curve apppen medan det finns 2 debiteringar på samma belopp på backendkortet. Min tanke är att det har uppstått något fel i kommunikationen mellan Curve och Netonnet vid köpet som sedan har lett till en dubbeldebitering.

    Jag har varit i kontakt med Curve men de är ju verkligen inte snabba i sina responser. 3 arbetsdagar sedan jag skickade de underlag de ville ha men fortfarande inget svar. Nu var det inte några stora summor, men det är ju uppenbart att allt inte verkar fungera som det ska...
     
    Hultan gillar detta.
  16. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 003
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Om det bara syns en transaktion i Curve-appen skulle jag nästan tro att det ordnar upp sig själv. Nu vet jag inte hur SAS Eurobonus MC fakturering funkar men kanske du får en rättelse på nästa faktura?

    Du skulle ju också kunna ringa kundtjänsten hos SAS Eurobonus MC och höra hur de tycker att debiteringarna ser ut. Tycker de att det är två dragningar eller är den ena på något sätt makulerad?
     
  17. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 062
    Mottagna gillanden:
    6 698
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    Idag beställde jag en win 10 pro nyckel med curve kortet men appen har ballat ur totalt idag. hoppar upp och ner.
     
  18. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Jag gillar egentligen Curve. Men herregud så helt värdelös kundservicen är om man är en gratis kund.

    Mitt vanliga norska debit-kort som underliggande kort. Jag beställer något online från IKEA. Det står att Ikea ska kontrollera ordren. 30 min senare så säger IKEA att den nekas och jag ska kontakta min bank.
    Jag beställer en gång till.

    Frågar Curve som inte har fått någon information om att ordren har avbrutits. Enligt Curve så är ordren fortfarande live. De ber om bevis att den är kansellerad. Bevis som jag skickar för båda mina failade ordrar, vi snackar om ordrar om 8.6k och 8.5k med 30-60 min imellan.
    Men för någon konstig anledning ger Curve mig en ordrer till kortet och en annan order blir curve cash.

    Helt sjukt att de inte hittar orden och ger mig curve cash och det sedan tar typ 2-3v att få tillbaka sina egna pengar.

    Och för att jag vill ha prylarna under semestern måste jag pga Ikea/curve/bankbs ligga ute med 3x8.6k för en order på en tredjedel. Lär kunna sätta ordentliga käppar i hjulet för andra användare.
     
    Last edited: 24 jul 2021
    Jonthan gillar detta.
  19. art0101

    art0101 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 dec 2010
    Inlägg:
    495
    Mottagna gillanden:
    334

    MINA ENHETER

    Intressant. Men om jag förstår tekniken rätt, så fungerar Curve som en mellanhand som fungerar som en front mot butiken, och sedan debiterar det underliggande kortet. Så om jag kontakter SAS Eurobonus så kommer de att hänvisa till Curve. Curve har inte förnekat felet men de tar förbaskat lång tid på att svara. Jag funderar allvarligt på att lämna Curve till förmån till någonting annat med en mer responsiv kundtjänst.
     
  20. Kimball

    Kimball Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2012
    Inlägg:
    661
    Mottagna gillanden:
    397

    MINA ENHETER

    Av någon outgrundlig anledning har jag inte fått igenom några köp alls via mitt Curve kopplat till Icakortet sedan i torsdags. Testat i 3 andra butiker sedan dess med samma resultat, icakontot har såklart likvider tillgängliga (dock säger transaktionen i curveappen just att tillräckliga likvider INTE fanns, men detta dubbelkollades flera gånger). Får kolla med supporten såklart, men har någon varit med om något liknande?