Fråga: App för Android TV som ersätter Telias TV-box? Finns eller på gång?

Diskussion i 'Android TV' startad av Xomilpa, 25 jun 2021.

  1. Xomilpa

    Xomilpa Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2020
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    39
    Finns det någon på forumet som har information om Telias planer för en app till Android TV som ersätter Telias omoderna TV-box??? Jag menar inte den app Telia har idag för Android TV. Den appen avser Telia Play och innehåller inte t ex mina tillvalskanaler. Jag får också intrycket av att kanalerna sänds med standard digital-TV kvalitet, alltså inte HD.
    I Spanien finns operatören Vodafone med tjänster liknande Telia. Vodafone har de senaste åren erbjudit sina TV-kunder att använda en TV-box eller, för vissa Samsung-modeller, en app. Nu ser jag att Vodafon erbjuder en app, inte bara för Samsung, men också för Android TV. Man nämner Sony, Philips, Xiaomi och TCL.
    Jag har också sett att Telenor Sverige har någon liknande app, men jag sitter fast i bostadsföreningens bredband som är knutet till Telia.
    För några år sedan skulle Telia ta fram en app för Samsung, men det blev helt tyst om det prjektet.
    Vad vet idag om eventuella appar?
     
  2. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 505
    Mottagna gillanden:
    1 575
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Finns redan Telia Play för Android TV
    Telia Play – Appar på Google Play

    Tänk på att appen är inte full färdigutvecklad många funktioner saknas, lär nog inte komma någon annan app du får helt enkelt göra feedback till teamet be dom inkludera dina tillvalskanaler i appen också, men mest troligen finns den nog med på listan att göras.

    Så klart listar svenska bolag de Android TV märken som är störst och populärast på svenska marknaden och listar inte alla 200+ företagsmärken som kör med Android TV.
     
  3. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 036
    Mottagna gillanden:
    869
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Så tillvalskanalerna fungerar inte via telia play alltså, det är dom ”utländska kanalerna” du menar?

    Gissar i så fall att det är rättigheter som gör att man inte ”får” streama dessa via appen i så fall. TV-appen för samsung TV:s var typ aktuell för ca 5-6 år sedan och fanns på ca 1 serie från samsung det blev aldrig en hit.

    Är det rättigheterna som krånglar med utländska kanaler lär nog ingen annan operatör kunna leverera dessa heller via streaming, återigen en killgissning.

    En tanke bara, du har aktiverat ”ditt” tvpaket med tillvalskanalerna och inte det kollektiva paketet för play?
     
  4. toooft

    toooft Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2021
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    1
    Jag håller på att bråka med Telia om just Telia Play-appen till Android / Nvidia Shield. Hur jag än gör verkar jag inte få igång 5.1-ljud från appen.

    Telia själva säger att det ska fungera i appen, och andra appar fungerar ju bra på min Shield - så frågan är vad som är fel på Telia Play-appen för mig.

    Fungerar 5.1 för er andra när ni använder Telia Play-appen och ser på HBO eller liknande?
     
    qnorsten gillar detta.
  5. donadoni41

    donadoni41 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jun 2012
    Inlägg:
    139
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Nix. Kör samma setup som du.
    Själv har jag tänkt att iom att appen bara är en beta så löser de det det framöver.
    Nu har den varit beta ganska länge iof...
     
  6. Ljunkan

    Ljunkan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2010
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Hej nej får inte heller igång 5.1 varken på pc eller android
     
    Last edited: 22 okt 2021
  7. edvinnn

    edvinnn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2012
    Inlägg:
    852
    Mottagna gillanden:
    412
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    Xiaomi 11T
    Övrigt:
    Galaxy Watch 4
    Jag fick faktiskt 5.1 ljud när jag kollade Joker på en av kanalerna via Telia Play på Android TV.

    Dessförinnan räknade jag med att det inte fanns stöd för annat än stereo i den appen.

    Det var dock en gång och har sedan dess inte fått något annat material att spela upp i 5.1 via deras app.

    Det verkar i alla fall inte som att hyrfilmerna och det som finns i biblioteket är 5.1, kanske att de har stöd för det via kanalerna men då borde det vara 5.1 oftare än en gång där också.
     
  8. Ljunkan

    Ljunkan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2010
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Funkar dock på PC för mig nu. Inte på Android eller Google tv iaf. Pratat med supporten och de har ingen aning. De pratade med 2-line och de hade ingen aning heller. Satt i tele med dem i typ 30 minuter och fick inget svar om den ens supporteras. Någon annan får gärna försöka. :)