Nya mindre kända vs äldre mer kända mobiler och märken

Diskussion i 'Övriga Android-telefoner / Kina-telefoner' startad av Palicuse, 8 jul 2021.

  1. Palicuse

    Palicuse Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2017
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Hej.

    Jag har tittat på mobilmarknaden till och från under åren, och märkt att det har kommit flera märken som har varit helt okända eller annars haft en känsla av det har varit lågbudget. Men på senare år anser jag att mobiler från mer kända märken har stigit mer och mer i pris. Det har fått mig att fundera på hur mycket bättre en mobil runt 10.000 är jämfört med en mobil för halva priset. Tekniken har kommit så långt de sista 10 åren, så de sakerna som jag anser kan höja priset är ex hur pass tålig mobilerna är mot stötar och vatten. Men att det kostar runt 10.000 för att få funktioner och andra egenskaper som var nyare förr och mer eller mindre bara finslipas nu för tiden kan diskuteras. Speciellt ifall en mobil tillverkas för att hålla i ca två år.

    Hur är ex myphone, ulefone, oppo, asus, realme, xiaomi m.m jämfört med samsung, sony, iphone, oneplus m.m?.
     
  2. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 692
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Beror på hur du menar.
     
  3. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 033
    Mottagna gillanden:
    865
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Personligen anser jag att den mest intressanta utvecklingen just nu ligger inom låg- och mellanpris-segmentet, hur mycket funktion man faktiskt kan få för pengarna, finns flera telefoner under 3000 kr som jag absolut skulle titta på eller kunna rekommendera till prismedvetna släktningar.

    Märke är väldigt lågt prioriterat för mig och tittar uteslutande på prestanda/krona. Sen om det det är realme, oppo, xiaomi eller samsung spelar mindre roll. Kan man trixa lite med custom roms och så kan man säkert förlänga livslängden på en billig telefon som kanske inte uppdateras så aktivt. Kan man tänka sig att kompromissa på kameran, qi-laddning och display kan man nog komma ner ganska lågt i pris trots bra prestanda.
     
    dannejanne gillar detta.
  4. Palicuse

    Palicuse Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2017
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Beror självklart på vilka krav man har. Men ifall man jämför en mobil för runt 5000 och en för runt 10.000. Hur kommer mobilerna skilja sig relaterat till priset.
     
  5. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 033
    Mottagna gillanden:
    865
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Tycker det är ganska liten skillnad i funktion mellan 5000 och 10000. Du kan få ganska bra prestanda, cpu och minne, för 5k men du kanske inte får premiumsensorer i kamerorna och kanske missar några gig i ramminne. Inte många lurar med trådlös laddning i 5000 segmentet. Du får nöja dig med 1080 upplösning men det lär nog finnas en del med högre framrate än 60 iaf. Troligtvis får du både 3,5 mm-uttag, minneskortplats och både laddare och hörlurar med en 5000 krs telefon men allt sånt larv har man slopat med premiumtelefoner. Mindre möjligheter och mindre tillbehör har blivit lyx nu i uppochnervända världen ;)
     
  6. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Oppo (inkl Realme) och Xiaomi är ett två av världens största smartphoneföretag och hör till samma grupp som samsung och apple. Går inte att jämföra med t.ex. ulefone.
     
  7. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 107
    Mottagna gillanden:
    4 810
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Hade nån Vernee mobil. Funkade ok i och för sig. Men man ska inte räkna med några uppdateringar under en längre tid. Garagemärken från Kina ljuger eller överdriver ibland om specifikationer också. Vill minnas att Doogee hade en kameralins som bara var en lins utan en riktig kameramodul som funkade. Men det såg ut som en dualuppsättning av kameror.
    Jag tror många av de märkena är på fallrepet, Vernee gick i konkurs.

    Tror de stora koncernerna tar över typ BBK Electronics, Xiaomi med deras respektive undermärken.

    De mindre märkena får det svårt. I synnerhet nu när det är halvledarbrist.
     
  8. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 107
    Mottagna gillanden:
    4 810
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Tecno tror jag har potential för att bli ett globalt märke. Tidigare mycket fokus på Afrika men nu så har de blivit mer offensiva:
    Tecno Phantom X review