Spotify Connect-mottagare?

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av thr, 11 jul 2021.

  1. thr

    thr Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2011
    Inlägg:
    467
    Mottagna gillanden:
    92

    MINA ENHETER

    Jag har köpt en portabel högtalare av större format som kan ta emot ljud antingen via 3,5mm-kabel eller Bluetooth. Den saknar tyvärr wifi och Spotify Connect och jag har insett att det är ganska omständigt att ansluta med mobilen via Bluetooth med allt vad det innebär.

    Det jag söker nu är en enhet som kan kopplas upp via wifi och sen ansluta till högtalaren via 3,5mm-kabel eller Blueooth och sen dyka upp som en högtalare i Spotify.
    Finns det?
     
  2. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Google nest mini så får du ju en komplett home-enhet som kan ansluta till Bluetooth för att spela upp.
     
  3. PeterEss

    PeterEss Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2015
    Inlägg:
    532
    Mottagna gillanden:
    409
    Vill du behålla det portabla i din lösning är Bluetooth enda lösningen.
    Spotify Connect över wifi betyder stationärt.

    Kanske bästa portabla lösningen är -
    Installera Spotify på extra mobil som endast driver högtalaren över Bluetooth. Kanske utan simkort och når nätet genom att du delar en hotspot på din normala mobil
    Med den lösning får du inte dina aviseringar och telefonsamtal genom din högtalare ämnad för musik
     
  4. thr

    thr Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2011
    Inlägg:
    467
    Mottagna gillanden:
    92

    MINA ENHETER

    Högtalaren är en Sony V83D, så "portabel" är en tolkningsfråga. Men något man kan ansluta på högtalaren (det finns USB för ström) hade varit trevligt. Och den ska bara användas runt om i huset och trädgården, så wifi finns.

    Just nu kör jag med Spotify på en extra mobil men hade gärna använt mig av något annat. Eftersom Spotify är inloggat på ett konto så kan bara den personen styra musiken, dvs inte både jag och sambon. Spotify har en funktion för grupper, men den är i beta och verkar tyvärr krångla ganska mycket. Hade man haft en enhet med Spotify Connect så dyker den upp i Spotify oavsett vad man är inloggad på för konto, så det är det jag vill åt.
    Chromecast Audio hade antagligen varit perfekt, men dom tillverkas ju inte längre...
     
  5. thr

    thr Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2011
    Inlägg:
    467
    Mottagna gillanden:
    92

    MINA ENHETER

    Jag har försökt att koppla upp min Google home mini till högtalaren via Bluetooth men jag får det inte att fungera.
     
  6. PeterEss

    PeterEss Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2015
    Inlägg:
    532
    Mottagna gillanden:
    409
    Vanlig HDMI Chromecast med split som ger ljud utgång fungerar. Det är alternativet till Chromecast Audio numera. Jag har en Chromecast Audio som låg i lådan här i skrivbordet. Skicka PM om du vill köpa den för 300Kr
     
  7. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 033
    Mottagna gillanden:
    865
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Gillar lite egna lösningar men det låter som att alla alternativ kan bli krångligare än att bara köra blåtanden som finns inbyggd. Är blåtanden ovanligt krånglig på högtalaren eller vad är det som gör det så omstädigt att använda?

    En variant på den lösningen ni kör idag är att ni kör connect till telefonen som är kopplad till högtalaren men att ni använder samma spotify konto när ni kör högtalaren. Många lurar har väl "dubbelappar" så kan frugan va inloggad på ditt konto på Spotify när hon vill köra till högtalaren. Ett tips om du vill slippa köpa massa extra grejer.

    Annars ska en raspberry pi också kunna köra spotify connect har jag för mig.
     
  8. thr

    thr Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2011
    Inlägg:
    467
    Mottagna gillanden:
    92

    MINA ENHETER

    Problemet att köra Spotify från min mobil är att musiken är beroende av att jag är relativt nära högtalaren för att det ska fungera, går jag iväg så börjar det hacka och till slut försvinner det helt.
    Ett annat problem är att alla notifikationer spelas upp på högtalaren istället för mobilen.
    Slutligen så spelas all media upp på högtalaren och inte enbart musiken. Jag slår ju sällan igång musik på högtalaren för att enbart sitta och lyssna,
    jag fortsätter att göra lite vad som helst under tiden.

    Att köra dubbla appar tror jag inte att vi kan göra. Sambon har en OnePlus 7T och jag har en Sony Xperia 5 II.

    Raspberry Pi låter som en intressant lösning! Jag ska kolla upp det.
     
    Yoko666 gillar detta.
  9. stelin

    stelin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2010
    Inlägg:
    670
    Mottagna gillanden:
    906

    MINA ENHETER

    Yoko666 och svenix gillar detta.
  10. stelin

    stelin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2010
    Inlägg:
    670
    Mottagna gillanden:
    906

    MINA ENHETER

    Här är ett annat spännande alternativ för att få till det du önskar, och en hel del extra godis på köpet.

    Build a single or multi-room streamer for an existing audio device using a Raspberry Pi!
    Supports Bluetooth, Airplay and Spotify Connect

    balena-sound - Home
     
  11. pli70

    pli70 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jul 2015
    Inlägg:
    109
    Mottagna gillanden:
    17
    Telefon:
    OnePlus 6, Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6, Galaxy S21
    Telefon 2:
    Elephone Q
    Nu är jag långt från först på bollen. Men ställer mig bakom de som förespråkar en RPi lösning.

    Du kan även ta en titt på:
    Volumio Overview · Volumio
     
    Last edited: 17 jul 2021