Nvidia shield tv och kommande stadia-funktionalitet

Diskussion i 'Google Stadia (Stängdes 18/1/2023)' startad av pebos, 13 jun 2021.

  1. pebos

    pebos Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2017
    Inlägg:
    70
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Hallå gott folk.

    en liten fråga o fundering. Snart släpps officiellt stöd för stadia på shielden. Vet att en del sideloadat appen o har fått det att fungera. Har ni då använt shieldens egen controllers, eller kört med någon annan. Vore gött om det funkade med original shield gamepad.

    vidare , hur snabb uppkoppling behöver man ha för gott flyt? Räcker ca 80 nedströms?

    tacksam för all input!

    Mvh Per
     
  2. TFHammar

    TFHammar Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2011
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Kan tyvärr inte hjälpa dig med controller-frågan men vad gäller hastighet på bredbandet räcker 80. Har själv kört 100 ned ett tag och det räcker fint men det är egentligen inte hastigheten som är det mest avgörande. Bernard har gjort en utmärkt guide gällande uppkoppling och Stadia. Personligen märkte jag en stor skillnad när jag gick från wifi till trådat.
    Optimera ditt nätverk för Google Stadia / bästa prestanda [Guide]
     
    pebos gillar detta.
  3. pebos

    pebos Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2017
    Inlägg:
    70
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Tackar, den var ju fin inför framtiden. Kör trådattill shielden så förhoppningsvis blir den biten ok.

    Ingen annan klok människa som vet om man kommer kunna använda shield original controller med stadia appen när den väl kommer?
     
    bernard gillar detta.
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det fungerar ju utmärkt på telefonen med andra typer av handkontroller, så det bör inte vara några som helst problem att köra med valfri kontroll så fort stödet officiellt finns på plats. Jag tror dock att Nvidia kommer behöva släppa en ny firmware med stöd för Stadia också, precis som Google uppdaterade Chromecast Google TV med det. Verkar kräva lite optimeringar på systemnivå.

    Du har dock en liten fördel med just Stadia-kontrollen eftersom den ansluter via WiFi direkt till molnet, så det påstås ju att det ska minska latensen något.
     
    pebos gillar detta.
  5. pebos

    pebos Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2017
    Inlägg:
    70
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Hallå, och tack för ännu ett klokt svar.

    Min tanke är väl mest att kunna pröva utan att köpa ännu en kontroll / högen med diverse spelkontroller hemma är stooor :) / , men den som lever får se!

    Är appen till shield tänkt att släppas 23:en?

    Per
     
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, den 23:e skall det vara möjligt att installera appen på både Shield TV och Chromecast med Google TV.

    Vi får se om nvidia släpper någon systemuppdatering samtidigt. Det kom iofs en i rätt nära tid, så den innehöll kanske allt som behövdes.
     
    pebos gillar detta.
  7. pebos

    pebos Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2017
    Inlägg:
    70
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Hoppas hoppas.

    Några speltips när vi ändå är ifarten och ställer frågor.
     
  8. Mr. Ofi

    Mr. Ofi Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2011
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Om du inte redan spelat Red Dead Redemption 2 och Star Wars: Fallen Order så är det två tips. Båda finns på rea nu. Men det beror förstås också på vad du gillar för typ av spel.

    Edit: Bör tillägga att jag läst att Fallen Order har prestanda- och stabilitetsproblem mot slutet. Har inte kommit dit själv än, så jag har ingen egen erfarenhet av det.
     
    Last edited: 17 jun 2021
    bernard och pebos gillar detta.
  9. pebos

    pebos Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2017
    Inlägg:
    70
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Toppen, red dead har jag alltid velat pröva, får bli steg ett!
     
  10. Mr. Ofi

    Mr. Ofi Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2011
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Kan vara bra att veta att det inte är ett spel med konstant action och en del tycker att det är för långsamt. Med det sagt så är det verkligen ett mästerverk! Och det finns gott om action där det passar. Storyn och att hela världen känns levande med massor av genomtänkta detaljer gör det till ett av mina toppspel.

    När det gäller multiplayer så är det dock inte så befolkat då det saknar cross play. Spelade bara ytterst lite av det, men vad jag hört så ska det vara ett litet men trevligt onlinecommunity på Stadia.
     
  11. gea

    gea Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 feb 2012
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Hej någon som vet om original shield controllen funkar med stadia på shielden?
    Har googlat men hittar inget vettigt svar på det.
     
  12. krpes

    krpes Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2020
    Inlägg:
    245
    Mottagna gillanden:
    418

    MINA ENHETER

    Övrigt:
    NVidia Shield Pro, Google Nest (Google Assistant)
    Mr. Ofi och bernard gillar detta.
  13. gea

    gea Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 feb 2012
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Provade en gratis månad och nvidia controllen fungerade i alla spelen hittills, avsaknaden av stadia knappen vet jag inte vad det innebär eftersom jag aldrig provat stadia tidigare. Enda spelet som laggat är Moto GP men jag kör trådlöst mot en mechrouter så får se om jag orkar dra en kabel till shielden senare. Lillgrabben är nöjd och då är jag också det