Jaybird Vista 2.

Diskussion i 'Hörlurar' startad av RURAL, 9 jun 2021.

  1. RURAL

    RURAL Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    2 303
    Mottagna gillanden:
    1 247

    MINA ENHETER

    Har sett att Jaybird Vista 2 är på G. Verkar till och med som att Kjell & co. redan säljer dem.
    Jag har alltid velat testa Jaybird Vista. De ser så sköna och säkra ut, men har av nån anledning undvikit dem och valt andra hörlurar. Nu med Vista 2 kommer jag nog testa! Det var länge sen jag köpte en ny hörlur efter att ha köpt jättemånga för en tid sedan.

    De verkar väl vara rätt lika föregående modell men högre IP-klassning: IP68. Vatten- och fallsäkra. Även fodralet har IP-klassats och dessutom försetts med QI. Någon recension talar om att Vista 2 är i det närmsta apokalypssäkrade.

    Vista 2 har också ANC (vilket jag personligen inte använder) och tidiga recensioner talar om fullt utvecklat monoläge (använda en lur endast oberoende av den andra luren) vilket jag ser som en nödvändighet.

    De har fysisk knapp istället för touch. Kan verka gammalt men givet att de främst är utvecklade för bruk som innefattar svett, regn och handskar kan jag se att fysisk knapp har ett övertag. Knappen är programerbar via Jaybirdappen och ger sig total frihet att bestämma hur du vill att hörluren ska agera vid enkel- dubbel- och långtryck. Dessutom har båda lurarna en "extraknapp" som inte är en knapp men som låter dig programmera ytterligare ett kommando vid dubbelknackning på själva hörluren (inte touch utan gyro/accelerometer - minns inte vilken).

    Om jag köper ett par kan jag såklart fylla på med mina egna intryck. :)

    Jaybird Vista 2 – trådlösa Bluetooth-öronsnäckor och laddningsfodral
     
    Last edited: 9 jun 2021
    erik.rahm gillar detta.
  2. gefy

    gefy Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2010
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    25
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    Xiaomi mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    Xiaomi mi 11 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung S9+, Sony Xperia 5 ii
    Platta:
    Huawei MediaPad M5
    Ja dessa skulle jag också vilja testa. Har ett par av föregångaren som jag tycker är bra.
    Passformen är suverän men det som är mindre bra är att de är känsliga för rörelsebuller men detta kanske försvinner nu när de får ANC?
     
    bernard gillar detta.
  3. erik.rahm

    erik.rahm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    1 509
    Mottagna gillanden:
    1 207

    MINA ENHETER

    Oh, intressant! Gillade de första men den passiva isoleringen gjorde att man hörde sin puls dunka i öronen när man tränade hårt - lite fail med tanke på att de var träningslurar :) Det verkar ju kunna lösas här?
     
  4. Labbrocken

    Labbrocken Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2011
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    19
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Asus zenfone 5z

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Asus zenfone 5z
    Platta:
    Z4 tablet
    Lite synd att de inte valt att ge stöd för lite bättre codecs. Har även första generationen som jag gillar skarpt, men det skulle ta emot att köpa lurar för 2000:- som inte har stöd för aptx/ldac eller liknande.

    Formen och funktionen i generation 1 kan man verkligen inte klaga på, de sitter där de ska och jag har inte haft några problem att använda dem vid löpning eller de få gånger jag luftar cykeln i skogen.
     
    bernard gillar detta.
  5. jonko

    jonko Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2014
    Inlägg:
    389
    Mottagna gillanden:
    556
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20
    ROM:
    stock
    Eftersom jag testar det mesta från Jaybird kommer jag givetvis testa dessa också, har inte haft tillgång till något produktionsexemplar ännu men haft en del kontakt med en person som använt ett förproduktionsexemplar i ett par månader. Har som sagt inte lyssnat/använt dom själv ännu men en stor förbättring jag märkte vid samtal med hen var att ljudet för mig i andra änden är betydligt bättre nu, dom är otroligt mycket bättre på att rensa bort bakgrundsljud, något som rimligen kommer med ANC-funktionen.
    Räknar med att få hem ett par inom kort och jag skulle bli förvånad om dom inte blir mina nya vardagslurar.
     
    bernard och erik.rahm gillar detta.
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Vilken version av BT har de? Verkar inte specificeras någonstans. Vore kul om de är BT 5.2-kompatibla, för då får man väl nästan förmoda att de via FW kan uppdateras med LE Audio-stöd sedan.

    Ja, lite tråkigt med avsaknad av AptX med tanke på priset.

    EG & Kjell verkar redan ha dem inne medan Netonnet dröjer till 16:e. Lite drygt dock att nästan ingen verkar erbjuda ångerrätt på in-ear-längre (klassar dem som en hygienartikel).
     
  7. Oscar den allsmäktige

    Oscar den allsmäktige Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2018
    Inlägg:
    1 209
    Mottagna gillanden:
    1 193

    MINA ENHETER

    Enligt hemsidan bluetooth 5.0.
     
    bernard gillar detta.
  8. RURAL

    RURAL Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    2 303
    Mottagna gillanden:
    1 247

    MINA ENHETER

    Snabb leverans från Elgiganten.
    Älskar dem hittils! Sitter som smäckar i örona. Lite "vakum"-effekt möjligen men det är nog mest för att jag är såpass van vid luftigare buds.
    De uppfyller alla mina krav för promenad-, jogging- och cykelhörlurar (monomöjlighet, passform, bra IP-klass, autopaus / play vid avlägsnande ur öra) så har inget att klaga på alls.
    Imponerande snabb koppling till telefonens också, nog snabbaste jag varit med om, trots 5.0 endast (läste nånstans att 5.2 kan innebära snabbare sammankoppling.

    Helt enkelt nöjd och belåten.
     

    Bifogade filer:

    erik.rahm och bernard gillar detta.
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Intressant @RURAL@RURAL. Återkom gärna när du kört dem ett tag också.
     
  10. jonko

    jonko Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2014
    Inlägg:
    389
    Mottagna gillanden:
    556
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20
    ROM:
    stock
    Ska se om jag inte kan få hem ett par och skriva ihop en liten recension jag med.
     
    erik.rahm och bernard gillar detta.
  11. jonko

    jonko Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2014
    Inlägg:
    389
    Mottagna gillanden:
    556
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20
    ROM:
    stock
    Får hem ett par nästa vecka så sen kan jag plita ihop en liten recension och jämförelse mot v.1.
     
    bernard gillar detta.
  12. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Är nyfiken på räckvidden, testa gärna den/jämför mot ditt nuvarande par lurar om du får möjlighet.
     
  13. jonko

    jonko Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2014
    Inlägg:
    389
    Mottagna gillanden:
    556
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20
    ROM:
    stock

    Absolut, Samsung har ju en funktion för att spela upp på flera BT-enheter samtidigt så då blir det verkligen exakt samma förutsättningar.
     
    bernard gillar detta.
  14. jonko

    jonko Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2014
    Inlägg:
    389
    Mottagna gillanden:
    556
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20
    ROM:
    stock
    Nu är dom hemma, något annat än räckvidd som önskas testas? @bernard@bernard 20210625_141359.jpg
     
    bernard gillar detta.
  15. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ah! Kul. Kan du testa räckvidden med endast en hörlurar i örat också? Där du lägger den andra luren invid telefonen, tex i fickan. Uppstår det då några störningar i den aktiva luren?
     
  16. axans

    axans Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 nov 2014
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    9
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Note 20 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Note 20 ultra
    Hej
    har beställt ett par från Netonet men inte fått dom ännu ??
    Undrar, hur är dom i samtal ?
    Mvh Stefan
     
  17. Juilt31

    Juilt31 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2020
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    32
    Runt 1300 på amazon.se & .de ,om man tål att vänta lite.
     
    bernard gillar detta.
  18. RURAL

    RURAL Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    2 303
    Mottagna gillanden:
    1 247

    MINA ENHETER

    Har laddat etuiet i dag för första gången sen inköp snart en månad sedan! Jag har ändå använt dem nästan dagligen, i allt från en kvart till 3 timmar.
    Har visserligen bara använts en lur i taget, med ANC av, men är ändå impad över att batteriet varat så länge på en laddning! Mina Buds Live laddar jag var och varannan dag mer eller mindre. Hade nästan till och med glömt bort att Vista också nog behöver laddas.

    Jag har, på det sätt jag använder hörlurarna, inte stött på något att anmärka på, förutom att de ibland kan hamna "snett" i örat så att alla kroppsljud förstärks. Det har kanske hänt 3-4 gånger och är lättåtgärdat såklart, bara att pilla lite på luren. Diggar faktiskt att de har fysisk knapp istället för touch. Man kan peta och hålla på utan att det pausar uppspelningen.
     
    erik.rahm, Juilt31 och bernard gillar detta.
  19. jonko

    jonko Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2014
    Inlägg:
    389
    Mottagna gillanden:
    556
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20
    ROM:
    stock
    Nu har jag kört mina sen midsommar och kan våga mig på en liten utvärdering, jämförelser är i första hand mot första versionen av Vista. Värt att notera är att mitt ex är väldigt tidiga i produktionen och ev. förserie exemplar så vissa egenskaper kan ha förändrats även om jag inte tror det. Samtliga tester är med FW 1.1.5.

    Ljud:

    Rakt ur förpackningen var det helt ok men något tunt och platt, kopplade upp lurarna mot Jaybird-appen och körde verktyget för custom equalizer (fungerar ungefär som ett hörseltest) och resultatet blev direkt klart bättre och efter lite ytterligare anpassning efter mina preferenser blev det riktigt bra (inte som mina Fidelio in-ear men ändå). Min hörsel är lite si så där och jag hör mellanregister rätt dåligt men det hanteras ändå bra men samtidigt märker jag ingen jättestor skillnad mot v.1.
    Har provlyssnat allt från klassiskt till Synth till Pop och Metall.
    Tyvärr förändrar inställning för ANC/SurroundSense hur ljudet upplevs och det skulle kanske behövas separata EQ inställningar för de olika lägena men det vore kanske att begära för mycket.
    Bonus för att EQ som hos alla(?) Jaybird produkter sparas i lurarna och därför följer med oavsett om dom är kopplade till mobil/dator/platta.

    ANC/SurroundSense

    ANC är ett välkommet tillskott även om såväl v.1 som v.2 isolerar omgivningsljud förhållandevis bra genom sin design. Min måttstock för ANC är Bose QC35 (1 & 2) och när det kommer till att hantera vindbrus så är Vista helt klart vinnaren då det hanteras eoner bättre av Vista än Bose (som i min mening är riktigt dåliga på det), vindljud är i min mening en icke-fråga.
    Nästa test blev en resa med lokaltrafiken i Stockholm (Lidingöbana, Tunnelbana och Buss) och här är min bedömning att dom gör ett bra jobb och även i lite stökiga offentliga miljöer finner jag ytterst lite att anmärka på. Vid test i hemmiljö så noterar jag att ljud från tex bestick som (oförsiktigt) läggs ner i besticklådan är svåra att hantera och kompenseras av "missljud" som inte alls låter bra.

    SurroundSense testades genom promenad i centrala Stockholm med allt vad det innebär av trafikljud mm. En trevlig funktion i min mening och den fyller helt klart en funktion och även om jag gärna hade sett att nivån på omgivningsljud som släpps in så är det en funktion som helt klart känns motiverad då medvetenheten om vad som sker runt omkring en ökar kraftigt.

    Plus för att det är enkelt att byta mellan dom olika lägena, jag har i appen ställt in att jag "duttar" till två gånger på en av lurarna för att växla mellan ANC/SurroundSense/AV.

    Samtalskvalitet

    Ett stort lyft från v.1! Mic:arna har blivit betydligt bättre än v.1 som i ärlighetens namn hade rätt kasst samtalsljud, vid bilåkning filtreras det mesta omgivningsljudet bort och den jag pratar med hör i princip inte att jag sitter i en bil, i lugna miljöer finns inget att anmärka på men utomhus i blåsig miljö är det fortfarande inte riktigt bra och jag har mer än en gång fått koppla bort lurarna och ta upp telefonen ur fickan istället.

    Räckvidd

    Här har testmetoden varit att lägga telefonen på olika platser i min bostad (90m2 betong byggt på 50-talet) och sen röra mig runt och se hur det funkar.
    Här kan jag inte annat än konstatera att räckvidden för mina syften räcker till och blir över, jag kan i princip placera telefonen i ena änden av lägenheten och röra mig fritt utan att tappa kopplingen. Eventuellt är räckvidden något litet sämre än den hos v.1 men det varierade något och jag kan inte uttala mig säkert.
    Samtalspart klagar på att klipper något tidigare än jag själv upplever att kvaliteten försämras.

    Övrigt

    När jag första gången öppnade appen låg en firmwareuppdatering till 1.1.5 och väntade, uppdateringen gick smidigt men jag har i tittat i någon changelog för att se vad som förändrades. I dagarna kom uppdatering till 1.1.6 men den har jag inte utvärderat utan samtliga tester är med 1.1.5, samtidigt som 1.1.5 kom till lurarna kom 1.2 till caset så uppenbarligen verkar tillverkaren vara på tå och skicka ut uppdateringar.
    Caset har numer tre dioder för batteriindikering, en för varje lur och en för caset vilket är trevligt och en förbättring gentemot v.1 som endast har en diod som dessutom är något svårtolkad.

    Slutsats

    Vista 2 är en trevlig lur som kanske inte excellerar på någon punkt men som inte heller är dålig på någon punkt. ANC/SurroundSense gör vad man kan förvänta sig av dom även om jag när det kommer till båda funktionerna skulle önska att styrkan var justerbar i flera steg snarare än bara på/av.
    Batteriet har jag inte klockat livslängden på men kan konstatera att den i mitt fall räcker mer än väl, lyssna på bok/musik i någon timme och sen samtal på uppåt 2h har gått utmärkt.

    Är du ute efter TWS som är tåliga, sitter stabilt i örat och låter bra kan jag inte annat än rekommenderas Vista 2. Visst finns det andra lurar som är bättre på enskilda punkter men som helhet är det ett riktigt vasst paket!
    Är det värt att uppgradera för v.1? Ja och nej, används dom främst för träning och att lyssna på musik så är SurroundSense trevligt och möjligen något som kan motivera en uppgradering. Används dom som i mitt fall som "vardagslurar" så tycker jag att det är lättare att motivera, bättre mic och ANC är något jag värderar högt och här är det helt klart en uppgradering från v.1.

    DSC_1638.jpg DSC_1637.jpg
     
    Elin, Sunbringer, gefy och 3 andra gillar detta.
  20. Juilt31

    Juilt31 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2020
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    32
    Supernöjd. Satte dom i tonåringar på studsmattan. Satt kvar som en smäck