Motortråden - allt om bilar

Diskussion i 'Off Topic' startad av beyorn, 31 dec 2013.

  1. Carpe_Me

    Carpe_Me Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2009
    Inlägg:
    195
    Mottagna gillanden:
    128

    MINA ENHETER

    Någon med barnstol som kan bekräfta?


    Kollar på förmånsbil just nu, en Tiguan R.

    Undrade hur det kom sig att sidokrockkuddar till baksätet var tillval. Fick svaret att det är ett tillval eftersom många bilbarnstolar inte rekommenderas att användas med sidokrockkudde.

    Det jag hittar på nätet är att det inte spelar någon roll med sidokrockkudde eller ej. Däremot självklart inte en krockkudde monterad i fram…


    Stämmer detta eller är det VWs vanliga snik stil med att få kunden att betala 2 gånger för samma sak?
     
    bernard gillar detta.
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det står på Transportstyrelsen egen hemsida att sidokrockkuddar inte utgör någon fara:
    Så skyddar du barnen – regler och tips - Transportstyrelsen.

    Låter lite konstigt att påstå. De flesta andra biltillverkare skriver också på sina sidor att det inte är något problem, men det är ju fortfarande möjligt att tillverkarna av barnstolarna inte rekommenderar det antar jag, som säljaren säger.

     
  3. Carpe_Me

    Carpe_Me Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2009
    Inlägg:
    195
    Mottagna gillanden:
    128

    MINA ENHETER



    Tack, jo precis samma jag hittar själv men ville dubbelkolla så jag inte gör bort mig.

    Men då låter jag helt enkelt krockkuddarna vara kvar och betalar för dom minst 2 gånger till. Ska dit i morgon igen så får helt enkelt fråga vilka barnstolar det gäller
     
  4. f4mv

    f4mv Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 dec 2011
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Intressant. Hittade på Maxi-Cosi's hemsida;

    16. Hur påverkar sidokrockkuddar möjligheten att låta barnet åka bakåtvänt längre?
    Sidokrockkuddar har ingen negativ effekt på barnsäkerhetssystem. Inte heller vid bakåtvänt resande. I vissa fall, dock inte alla, erbjuder sidokrockkudden ytterligare skydd för barnet i händelse av en sidokollision. Denna skyddande effekt är densamma oavsett om barnet åker framåtvänt eller bakåtvänt.

    Främre krockkuddar har en negativ inverkan på säkerheten för barn som åker bakåtvänt. Därför måste dessa krockkuddar alltid avaktiveras av när ditt barn åker bakåtvänt i passagerarsätet.

    FAQ's about i-Size - Maxi-Cosi

    Noterar dock att dem börjat använda sidoskydd monterat i barnstolen numera - var några år sedan det var aktuellt för oss med b-stol.

    Säljarna av bilar förnekar inte sig själva.
     
  5. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 833
    Mottagna gillanden:
    4 918

    MINA ENHETER

    IMG_2029.jpg Fundera på att byta ut original stereon på en Hyundai i30 GD 2016 samt installera en backkamera.

    Förstår att man behöver en monteringsram men blir inte klok på hur man vet vilka stereon som sedan passar i ramen. Dem kan ju variera lite i storlek och man vill gärna ha så stort som möjligt :P

    Den bifogade bilden visar hur det ser ut idag. Jag har även kikat på ett Youtube-klipp där man just byter ut stereon och det verkar hyfsat enkelt. Tror ni att en novis som kan göra det här eller är det bättre att låta ett proffs göra det?

    I klippet ovan verkar man löda visa av kablarna dock verkar det finnas rattstyrningskablar som är plug and play?

    Ni får gärna tipsa om stereon, tänker mig något med Wireless AA. Även backkameror får ni tipsa om, det känns väldigt oklart gällande den biten vad som är bra eller dåligt.
     
    Last edited: 15 jul 2021
  6. Carpe_Me

    Carpe_Me Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2009
    Inlägg:
    195
    Mottagna gillanden:
    128

    MINA ENHETER

    Ja men det var ju en väl upplyst säljare med andra ord som inte visste vad han pratade om eller drog en lögn när jag ändå valt till det… inte helt nöjd över det kan ju erkännas
     
  7. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Jojjenz gillar detta.
  8. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 833
    Mottagna gillanden:
    4 918

    MINA ENHETER

    Noll svar på förra inlägget hoppas på bättre lycka nu :P

    Med tanke på att vi inte är intresserad av ljudet utan vill istället ha en skärm för backkamera och Android Auto/GPS så fundera vi om inte en Android radio hade varit bättre för vårt ändamål, bonus är att priset kommer ner en hel del och att man kan installera dem flesta appar som finns i play butiken.

    Är det någon som vet om man kan få rattknapparna att fungera med dessa Android radio?
     
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    De enheter som kör Android är i regel rätt kass/buggar ofta ur. Jag hade siktat på någon enhet med stöd för Android Auto i stället och som låter dig ansluta en backkamera.

    De flesta 2-DIM-enheter borde passa i din bil om du bara skaffar en lämplgi "fascia plate", typ: 2 Din Car Radio Fascia Stereo Fascia Dash Frame Panel För Hyundai I30 2012-2016

    Rattkontrollerna borde gå att lösa med bara rätt adapter. Har dock inte erfarenhet av att installera just dessa, men om man Googlar runt lite borde det gå att hitta hur man löser det.
     
    Leo83 gillar detta.
  10. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 833
    Mottagna gillanden:
    4 918

    MINA ENHETER

    Jo det är väl det man är rädd för, har kollat en del på Atoto S8 ultra som har wireless Android Auto och apple car play, 2 x Bluetooth samt LTE-modem/SIM stöd.

    Annars är Kenwood DMX1057XR/1007XR/1037S intressant men dessa traditionella eftermarknads tillverkare känns lite begränsad.

    Gällande rattkontroll verkar det enklare med adapter för traditionella. Och även kabel kopplingen (harness).

    Atoto använder tydligen en "panasonic harness" vad det nu innebär, googla man får jag mest träff på ISO harness. Inte hunnit sätta mig in på skillnaden mellan dessa.
     
  11. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Jag har problem med min granne.. Har fått många dörruppslag på min bil ca 6 at på bredderen bak jag bytte den i torsdags hämta bilen fredag morgon parkera den hemma och möts av detta... Grannens bil är röd och är röda fragment I jacken. Så inte ens 24 timmar kan man få ha bilen i fred jag ställer mig på gäst parkeringen tills vidare... Bilen brevid tillhör en 89 årig man med skäpp i bilen. Hans parkeringstillstånd ser också hemma gjort ut..

    Får se vad brf säger man var länge sedan jag var så här arg faktiskt...

    Får se hur vi går vidare med detta... Om va. Dessutom förfalskat parkeringstillstånd så minskar hans trovärdighet ytterligare.. Allt handlar ju om att allt är bortom rimlig tvivel.. Men svårt att komma med konkreta bevis... Men dom måste fan göra en samlad bedömning... Har 2 jack fram också det är på andra sidan de kom till tidigare och förmodligen innan jag började backa in med bilen...

    Repan lacken går nog fixa med lack penna...

    Blir polisanmäla iallfall hoppas de visar sig att platsen inter uthyrd så de visar sig att han står r utan tillstånd också..
     

    Bifogade filer:

  12. Jojjenz

    Jojjenz Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2020
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    219
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy xcover 4s

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy xcover 4s
    :eek::eek::eek::eek:
    Är det på formentorn? :eek::cry: Tragiskt att folk är så oförsiktiga. Min bmw har också fått dörruppslag :mad:
     
    bernard gillar detta.
  13. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det där ser inte alls roligt ut. Hur hårt smäller han upp dörren egentligen? Har du lämnat en lapp på hans bil?
     
    Jojjenz gillar detta.
  14. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    blåste rätt mkt den dagen har kontaktet brf styrelsen väntar fortfarande på att desom har platsen ska höra av sig
     
    bernard gillar detta.
  15. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Totalt 11 st jack

    Ja

    IMG_20210815_181955.jpg
     
    Last edited: 16 aug 2021
    bernard gillar detta.
  16. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Står på gäst parkeringen till situationem är löst vågar inte stå på min plats som jag hyr
     
    bernard gillar detta.
  17. Jojjenz

    Jojjenz Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2020
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    219
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy xcover 4s

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy xcover 4s
    Förstår det. Hade varit galen om de var min bil.

    Har själv kikat på modellen. Tycker den ser riktigt fin ut. Är du nöjd med den?
     
    bernard gillar detta.
  18. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Jo galen är jag ju som sagt. När det hänt så systematiskt..

    Jag är mycket nöjd med bilen! Bra all round bil
     
    bernard och Jojjenz gillar detta.
  19. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    192

    MINA ENHETER

    Det byggs alldeles för lite garage... Naturligtvis skall de skador som uppstått åtgärdas och detta bekostas av din grannes trafikförsäkring. Om ni bägge är överens om vad som hänt borde det räcka med att kontakta era försäkringsbolag. Om grannen nekar får du kontakta ditt försäkringsbolag och göra polisanmälan.

    m v h Henrik
     
  20. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Det går lite segt... Jag har nu fått en ny parkeringsplats... Jag gav vice ordförande mitt nummer som det skulle ge till personen som äger parkeringsplatsen... dom har ej hört av sig.. ringde till vice ordförande igen.. där de säger att de inte ville ge ut nummer eller säga vem det är som står på platsen.. min fråga är om nu ett brott har begåtts..för de ens undanhålla sådan information som hindrar mig att göra en polisanmälan ? även om personen som äger parkingensplatsen inte har en bil så blir hon ju ändå indragen då bilen som orsakat skadorna stått på hennes plats.

    Personen som orsakat skadorna ... han bor inte här utan bara här och besöker...en som bor här. de bor särbo.

    Personen ställer sig nu på gäst parkeringen som jag ser som en typ av erkännande... som sagt e har inte tagit sig ansvar och hört av sig...vice ordförande säger att hon som står på platsen är gammal och dåligt hjärta... men att vice ordförande fick intrycket av att dom ville göra rätt för sig sist hon prata om dem...dock har de inte hört av sig... och vice ordförande skulle ta kontakt med dom igen.. jag ställde då frågan varför ska de ta kontakt nu när de inte gjort det tidigare ? Nej... de hela luktar illa.. de känns som hon försöker beskydda dom och att de har någon form av vänskaplig relation... men bedömer ändå mina chanser att få tillbaka pengar för skadorna genom att försöka lösa det utan en polisanmälan... de är dock helt klart en försvårande omständighet att de är gamla...så osäkert om hur mkt de förstår eller bryr sig om allvaret ... i det hela...

    Men ja... Det känns inte bra att de inte ställer sig på min sida och ska skydda personen...som sagt jag är inte med i styrelsen så har ingen insyn i register vilka som äger parkingensplatsen... GDPR gör säkert att de inte får dela ut hur som helst men nu är det ju ett brott som har begåtts... 11 jack på bilen som sagt...

    breddaren kostade 1090 att byta ... de andra skadorna är på dörr listorna behöver byta en back och en fram de kostar 2100 kr st... de kommer dock olackade... fick inget klart svar från lecab vad de kostar att lacka men han i telefonen gissade på att lackningen kostar i stort sett lika mkt som själva dörrlisterna sedan är det ju även installation av dessa...så lägg säkert till 2000 kr till för detta...

    Sedan har jag ju keramiskt lackskydd på bilen... den nya breddaren och de nya dörrlistorna kommer dock inte ha lackskyddet så jag måste gå dit igen och be dom sätta på lackskydd på dessa delar...och det är förmodligen runt dörrlistor och breddare som de gör mest nytta det är ju där det mesta av skiten sätter sig och lackskydet är smutsavstötande.....

    så vad tror ni är det okej att brfn underhåller sådan information är det ens lagligt kan jag undra ?
    känns som de beskyddar kriminella. Slut notan på allt kostar säkert runt 10 papp. Finns roligare saker jag lägger pengarna på.