Ninebot Max G30 / G30 II med 10"-hjul och 6 mil räckvidd!

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av Swedroid, 19 maj 2019.

  1. GriZzm0

    GriZzm0 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2010
    Inlägg:
    248
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

    Gen 1.
     
    Kingson gillar detta.
  2. endraum

    endraum Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2021
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    17
    Det låter som teorin att scootern rasar ihop före batteriet står sig väl. Att inte den interna laddaren håller längre är ju lite dåligt, får hoppas att just den var ett måndagsex.

    I övrigt så fick jag meddelande idag att Airecho Store på Aliexpress ska ha postat sparken. Loggar in och ser att "Estimated delivery: Jul 08 - Jul 11", känns ju som systemet buggar lite... Beställde förra tisdagen (6 juli) och idag var det sista dagen att skicka för att inte Aliexpress per automatik ska annullera ordern. Tvivlar dock på att den gått iväg då spårningsnumret inte visar någon träff, inte ens en registrering. Nåja, fram kommer den säkert men inte inom några 3-5 dagar som utlovas i annonsen...
     
    Rocket R58 och bernard gillar detta.
  3. Moomin

    Moomin Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2011
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Vad tror du om ett kryptonite evolution std?
     
  4. Rickhey

    Rickhey Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2021
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    60
    Vad jag har sett så gör Kryptonite också bra lås. Jag valde mellan Abus 540 och Kryptonite New York standard (också rekommenderat av honom som "good enough for the street"), Abus vägde mindre men ändå starkt nog utan att vara alltför tungt, samt att det är bra kvalitet på låskärnan. Kryptonite känns som att de främst är säkra pga att de är så massiva, dock är det säkert avskräckande för tjuvar. Själva låskärnan kanske är lite "sämre" men inte många tjuvar dyrkar upp lås ändå.

    I vilket fall, om någon verkligen vill stjäla den kommer de lyckas. Inget lås är helt säkert, det räcker med en vinkelslip i ett par minuter (även om det låter som fan). Det bästa är väl att försöka parkera bredvid en annan, dyrare cykel med ett sämre lås än vad du själv har. Har man då ett bra lås som kräver mer tid att bryta upp kommer förhoppningsvis tjuven inte tycka det är värt jobbet.

    Så visst, Kryptonite evolution standard är nog ett helt okej lås. Men jag hade nog funderat på ett lite kraftigare om du ska parkera runt om i stan. Och kanske sätta på ett larm som börjar tjuta om nån pillar på den för att avskräcka opportunistiska tjuvar.
    (Å andra sidan kanske jag är lite skadad från alla LPL videor :D)
     
    Rocket R58 gillar detta.
  5. zalsson

    zalsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2011
    Inlägg:
    305
    Mottagna gillanden:
    107

    MINA ENHETER

    Nu ska även min G30 vara skickad av sumtop2019eur. I vanlig ordning i sista stund innan order blir canceled.
    Estimated delivery 31/7 men enligt första konversationen var det först i slutet av juli container skulle anlända från Kina.
    Dyker upp gör den alldeles säkert, men räknar nog med att den är garanterat en månad bort... I vanlig kinesanda.
     
    Last edited: 16 jul 2021
    Rocket R58 gillar detta.
  6. Livsnjutaren

    Livsnjutaren Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 maj 2019
    Inlägg:
    67
    Mottagna gillanden:
    54
    Operatör:
    TRE
    Telefon:
    Pixel 4A

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TRE
    Telefon:
    Pixel 4A
    Jag kör med ett kryptonite evolution standard och tror att det håller runt samma standard som andra bygellås. Inte med kanske själva låskärnan men hur tjock bygeln är. Även om jag Som du säger så är ju majoriteten inte lockpickinglawyer som driver runt och dyrkar upp lås till cyklar/sparkar.

    Men i slutändan så om tjuven vill ha din spark och rätt verktyg spelar det inte så stor roll vad än du har för lås. Då både om det har med låskärnan eller bygel för den delen. Viktigaste är nog att inte ställa den på fel ställen eller över natten på öppen gata.

    Lite snabbt från LPL om just evolution och new york, han säger att de är "ok" för nu.

    View: https://www.youtube.com/watch?v=jZtNEC1uGg4
     
    Rocket R58 och Rickhey gillar detta.
  7. Simon95

    Simon95 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2012
    Inlägg:
    230
    Mottagna gillanden:
    106

    MINA ENHETER

    Är det värt att lämna in en Xiamoi pro 2 (demovara r 4300:-) och byta till en Ninebot? Folk säger att stötdämpningen är bättre men kan det motivera prisskillnaden? Hur resonerar andra här
     
  8. Livsnjutaren

    Livsnjutaren Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 maj 2019
    Inlägg:
    67
    Mottagna gillanden:
    54
    Operatör:
    TRE
    Telefon:
    Pixel 4A

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TRE
    Telefon:
    Pixel 4A
    Är du missnöjd med din Xiaomi? Skulle säga att om man kan få tag i en Max G30 för runt samma pris så är det givet att man tar en G30. Men som det ser ut nu är det väl lite si och så ifall man kommer kunna det.

    Om jag inte hade kunnat köpa en från kina handlarna för 5000 kr så hade jag haft en Xiaomi nu för jag tänkte från början inte lägga mera än 5000 kr på en spark. För 8000 kr som G30 kostar i Sverige kanske det finnas andra bättre val.
     
    Vispen74 gillar detta.
  9. zalsson

    zalsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2011
    Inlägg:
    305
    Mottagna gillanden:
    107

    MINA ENHETER

    Meddela gärna när ni väl får en träff på erat kolli
     
    Jizzler och Rocket R58 gillar detta.
  10. Thaman

    Thaman Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2021
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    6
    Mitt skulle vara skickat för 10 dagar sedan nu och än har det inte hänt något, imorgon så kan jag skicka in en anmälan på det via Aliexpress och tänkte begära tillbaka pengarna.
     
    Rocket R58, zalsson och bernard gillar detta.
  11. Simon95

    Simon95 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2012
    Inlägg:
    230
    Mottagna gillanden:
    106

    MINA ENHETER

  12. endraum

    endraum Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2021
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    17
    Det beror väl på hur du tänker dig att du kommer använda den.
    Jag har en m365 Pro och en Max. Maxen använder jag mestadels på hemmaplan för nöjes skull, från hem, in till centrum och tillbaka medan m365 Pro:en tycker jag har en grym balans mellan räckvidd, portabilitet och vikt. Den är mitt första handsval i tjänsten då jag ska resa med tåg. Den fungerar då som ett transportmedel till och från kund från en kollektivknutpunkt. Den får plats på hatthyllan (SJ:s tåg) och är behaglig att bära då det kan behövas såväl på tåg som hos kunder. Att släpa runt på 20 kg, så som Max:en ungefär väger, mer än nödvändigt är nämligen inte något jag gör mer än när det verkligen behövs men som sagt om du vet med dig att du sannolikt inte kommer bära omkring den så får du ju både mer räckvidd, kraft och stabilitet i en Max.
     
    bernard gillar detta.
  13. zalsson

    zalsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2011
    Inlägg:
    305
    Mottagna gillanden:
    107

    MINA ENHETER

    Verkar vara samma skit, gäller hitta någon som verkligen har den i lager och inte ljuger.
     
    Kingson gillar detta.
  14. Vispen74

    Vispen74 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    381

    MINA ENHETER

    Nu kom ett mail från Sumtop om att de behöver en vecka till på grund av att DPD inte vill leverera om inte skatten är betald då de riskerar att få frakta tillbaka grejerna om de inte kommer in i landet utan bevis på betald skatt. Sumtop försöker få DPD att acceptera att Sumtop löser skatten med kunden efter leverans, annars ska de byta fraktbolag om DPD inte ger sig. Jag gjorde klart att jag inte är intresserad av några extra avgifter.
    För första gången känner jag att jag aldrig kommer se röken av dessa två Scootrar jag köpte 2 juni.
     
    Last edited: 17 jul 2021
    Jizzler och Rocket R58 gillar detta.
  15. Kingson

    Kingson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    1 268
    Mottagna gillanden:
    792
    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    När ni köper ifrån Aliexpress å Dhgate osv osv så använd ett kreditkort med köparskydd och betala med PayPal. Då löser det sig ALLTID så man får pengarna tillbaka om varan inte kommer fram.

    vad är-paypals-köparskydd

    Enjoy!
     
  16. grentza

    grentza Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2021
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    31
    Shit vilket skit. Men tyvärr är det ju ett EU beslut för att bromsa den oschyssta konkurrens som kina försäljare utgör mot företag inom EU, bara tråkigt att man blir drabbad....visserligen efter moms så är det väl fortfarande billigare men nästan uppe i svenska priser. Tror ja såg Max G30D för 7300:- som billigast just nu på tex pricerunner
     
  17. Simon95

    Simon95 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2012
    Inlägg:
    230
    Mottagna gillanden:
    106

    MINA ENHETER

    Om de skickar från Polen så ser jag inte varför DPD ska lägga sig i om skatt är betald? Det låter snarare som den inte finns i lager.
     
  18. grentza

    grentza Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2021
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    31
    Saxat från postmord:s sida: En försändelse med ursprung utanför EU:s tullunion kan ankomma till Sverige med ett annat EU-land som avsändare genom så kallad transitering. En vara som ankommer till Sverige på det här sättet har inte genomgått förtullning enligt gällande EU-rätt vid ankomst till EU, utan ska istället förtullas när det kommer till destinationslandet. PostNord ska i dessa fall därför hantera varan som om den kommer direkt utifrån EU:s tullunion, och upprätta en momsdeklaration, samt en tulldeklaration när regelverket kräver det. Gäller nog alla fraktbolag inom EU å inte bara postmord
     
    bernard gillar detta.
  19. zalsson

    zalsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2011
    Inlägg:
    305
    Mottagna gillanden:
    107

    MINA ENHETER

    The Poland warehouse belongs to the Chinese transportation company, all of our goods are their warehouse now. After receiving our shipping arrangement, the warehouse will deliver the goods to DPD.
    Due to the VAT problem,
    Our company: please send the goods to the buyer first, if the buyer's customs needs VAT before receiving the goods, we will deal with this problem with buyer.
    Poland warehouse: according to Europe rules, first the buyer should pay VAT to purchase goods, and then ship the goods.
    DPD: They does not take any risk. If the goods are returned to the warehouse because of they have not paid taxes, they are not responsible for lost or damaged goods.

    Now, we are try our best to solve these problem with warehouse and DPD, we hope they can accept our company views, and ship it to buyer first. if they can't agree it, we will change the new shipping company on next week.
    I am so sorry! So sorry to bring this inconvenience for you.
    We hope you can give us more one week, and if you received it on next week, we will extend the warranty for 2 years (quanlity problem).
    Can you accept this solution?


    Känns spontant som om det är en bit bort innan man ser röken av sin ninebot....
     
    Last edited: 17 jul 2021
    Rocket R58 och bernard gillar detta.
  20. Matezon

    Matezon Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2021
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    15
    Livsnjutaren, Rocket R58 och bernard gillar detta.