Ninebot Max G30 / G30 II med 10"-hjul och 6 mil räckvidd!

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av Swedroid, 19 maj 2019.

  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 766
    Mottagna gillanden:
    44 765
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, det var helt klart ett bra pris med tanke på att frakten ingår. Är nog lägst hittills inom Sverige.

    Gillar att Inet, EG m.fl. tar 8 990 kr i jämförelse. Lite märkligt att de inte justerat ned till 7990 i alla fall. Har kanske att göra med vilken distributör som används/olika avtal.
     
    Last edited: 17 jul 2021
    Rocket R58 gillar detta.
  2. Rickhey

    Rickhey Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2021
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    60
    G30D är modellen som är främst avsedd för den tyska marknaden som jag förstått det. De har lite hårdare regler, därför ser den lite annorlunda ut; fler reflexer, plats för reg. skylt bak, blå accent färg, lite annorlunda (bättre?) lampor.
    I Tyskland har de också ett separat reglage för den elektroniska bromsen och en annorlunda ringklocka, men det ser inte ut som att den har det på de bilderna. Jag tror G30D som vi får här i Sverige är typ en blandning.. alltså inte den tyska versionen rätt upp och ner, men delar av den.

    Annars är det ingen skillnad mellan dem, går att flasha till högre hastighet om man vill det. De har samma komponenter inuti.
    Helt okej pris ju :)
     
    bernard gillar detta.
  3. Ironfist

    Ironfist Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2019
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    135
    Jag har en 1,5 år gammal G30D och det är den tyska versionen. Tyvärr så försvann farthållaren för ett par firmware-versioner sedan.
     
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 766
    Mottagna gillanden:
    44 765
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Men det går väl att lösa med att flasha om den, eller?
     
  5. Simon95

    Simon95 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2012
    Inlägg:
    231
    Mottagna gillanden:
    106

    MINA ENHETER

    Det ska gå att installera gps spårning med följande delar för 150 kr och enda tillkommande kostnaden är sim-kort. Dataförbrukningen är endast 30 MB per månad så med det billigaste kontantkortet från Halebop blir månadskostnaden endast 23 kr. Andra alternativ kostar från 500 kr och med service fee på 60 kr.

    GPS Tracker för Ninebot G30 Max: 10.79US $ 40% OFF|Mini GPS Tracker ST 901M Vehicle Tracking Device Car Motorcycle GSM Locator Remote Control With Real Time Monitoring System APP|vehicle tracking device|tracking devicegsm locator - AliExpress
    XT60 > XT60 & JST grenkontakt: http://s.click.aliexpress.com/e/_dSz0ZmA
    JST Hona/hane: http://s.click.aliexpress.com/e/_d6KfsBk
     
    Jizzler gillar detta.
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 766
    Mottagna gillanden:
    44 765
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Intressant, men frågan är var man sedan monterar den för att man ska få mottagning? Hela batterihuset/chassit är ju rätt tjock aluminium med undantag för bottenplattan. Det vore om man kunde förlänga antennen på något vis kanske.

    Det är precis så att en airtag ryms i höljet som skyddar skruvarna till hjulfästena om man moddar lite, så vi är ju några som placerat en sådan där, men annars finns inte direkt något lämpligt utrymme.
     
  7. Simon95

    Simon95 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2012
    Inlägg:
    231
    Mottagna gillanden:
    106

    MINA ENHETER

    Fördelen med trackern från Aliexpress är det låga priset och att tjänsten är gratis vilket vanligttvis inte alls är fallet. Sen har den även ibyggd 36 till 12 volt konverter för att ytterliggare spara plats.

    Här är en annan variant av lösning

    (3) Due to popular demand here a rough guide on how to fit a GPS tracker to your electric scooter! : ElectricScooters (reddit.com)

    Själva botten ska vara gjord i plast så signalerna ska komma fram.
     

    Bifogade filer:

    zalsson gillar detta.
  8. Rickhey

    Rickhey Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2021
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    60
    Har också funderat på att montera in en sån GPS tracker. Men jag har för mig att både 2G och 3G näten i Sverige kommer fasas ut inom några år (eller?), så jag vet inte hur värt det är att göra. 4G GPS trackers är lite dyrare..
    Men jag har satt på ett GPS klistermärke i avskräckande syfte i alla fall, det kanske funkar lika bra :teeth:
     
  9. Ironfist

    Ironfist Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2019
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    135
    Jag kör med en Woof IoT i min. Jag uppmanar till försiktighet när ni ska koppla in något på batteriet. När jag kopplade ur batteriet så resettades serienumret för batteriet och jag fick Error 23. Woof IoT är enkel att installera men felet gjorde att jag fick skicka scootern till Italien och få den fixad av en av utvecklarna. Han blev tvungen att byta batteriet.
    Error 23 är just det: ”Battery default serial number. Replace battery”.

    En importerad G30P med Gen 2-motor köpt på Ali. Samma som vi alla köpt här i tråden de senaste månaderna.
     
    Last edited: 18 jul 2021
  10. Ironfist

    Ironfist Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2019
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    135
    Jo det går säkert. Men jag låter den vara just nu.
     
  11. Simon95

    Simon95 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2012
    Inlägg:
    231
    Mottagna gillanden:
    106

    MINA ENHETER

    Det verkar osannolikt att batteriet blir obrukbart för att strömkontakten kopplas ur och en förgrening sätts på. Får inga andra träffar på den felkoden och många som seriekopplar in extra batteri m.m
     
  12. Ironfist

    Ironfist Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2019
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    135
    Det tyckte Woof-utvecklaren också. Men likväl hände det.
     
  13. Simon95

    Simon95 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2012
    Inlägg:
    231
    Mottagna gillanden:
    106

    MINA ENHETER

    Hade aldrig vågat stoppa in den där datamodulen rakt in i kretskortet.

    Det går att flasha batteriets BMS med en UART / USB adapter genom IoT kontakten och ett Windows program samma kontakt du stoppar in din Woof modul.
     
    Last edited: 18 jul 2021
  14. Ironfist

    Ironfist Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2019
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    135
    Yes och det gjorde vi utan att det hjälpte. Vi flashade alla firmwares med olika versioner, via kabel och BT. Vi löste aldrig batteriproblemet.
     
  15. Simon95

    Simon95 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2012
    Inlägg:
    231
    Mottagna gillanden:
    106

    MINA ENHETER

  16. endraum

    endraum Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2021
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    17

    Fler än jag som har noterat att priset på Aliexpress nu tycks inkludera VAT oavsett avsändarland? Kikade precis och de säljs för cirka 7500 kr. Blir intressant att se om vi som köpte mellan 1 juli och typ nu kommer undan VAT:en men jag tvivlar på det. Jag har fortfarande ingen träff på spårningslänken trots att den ska ha skickats förra veckan (onsdag). Är det någon mer som beställt inom tidsintervallet och som har en användbar trackinglänk?
     
  17. Thaman

    Thaman Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2021
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    6
    Min skulle skickas för 3 veckor sedan och trackingnumret fungerar fortfarande inte. Vet inte om säljarna kan lösa det där med skatten som måste betalas. Jag fick iallafall tillbaka mina pengar idag efter jag tröttnat och köpt en i Sverige istället.
     
  18. endraum

    endraum Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2021
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    17
    Jag har tidigare inte använt Aliexpress, men meddelande du direkt säljaren om att få tillbaka pengarna eller gick du genom Aliexpress? Jag betalade genom PayPal och så som jag förstått det måste det går en viss tid innan det går att påbörja ett ärende. Tänker att jag kanske ger det någon vecka ytterligare innan jag frågar vad som händer.
     
  19. Adam West

    Adam West Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2015
    Inlägg:
    566
    Mottagna gillanden:
    270

    MINA ENHETER

    bernard gillar detta.
  20. Thaman

    Thaman Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2021
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    6
    Jag skrev först till säljaren att jag ville avbryta köpet. Men det verkade han inte vilja, dock kan man öppna en dispyt 10 dagar efter säljaren markerat orden som skickad så det vad det jag gjorde och skrev att säljaren ljög om att varan skickats och skickade med bilder på konversationerna. Då blev det eld i baken på säljaren som accepterade direkt:).
    Allt direkt via Aliexpress
     
    endraum gillar detta.