[Fello] Tråden om Fello (Telias nät)

Diskussion i 'Telia, Fello & Halebop' startad av Cupcakes, 17 dec 2014.

  1. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 021
    Mottagna gillanden:
    1 959
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Fello har blivit en operatör som går att ringa med, ibland. både i radhuset som är högst centralt i större ort och sommarstugan som ligger drygt 1 mil utanför Linköping

    det menar jag är ett problem

    Telia försöker säkerligen döda Fello. En sån här sak är ingen slump
     
    stelex gillar detta.
  2. Kristy

    Kristy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2017
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    1 151

    MINA ENHETER

    Det beror ju på hur mycket man ringer. :) Jag har samma problem där jag bor att 3G nätet är högst opålitligt, men eftersom jag sällan ringer utan mest kommunicerar skriftligt och är supernöjd med Fello i övrigt så har jag löst det genom att även ha ett Comviq kontant-SIM (som för närvarande sitter i en knapptelefon eftersom jag har enkel-SIM i mobilen) som kan användas om det skulle behövas. Ingen bra lösning i längden såklart, men eftersom jag räknar med att Fello snart får VoLTE och jag inte vill bli av med min trippelsurf så får det gå så länge.
     
    stelin och night77 gillar detta.
  3. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 289
    Mottagna gillanden:
    8 136
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Varför säger du så?

    Här citerar jag ditt inlägg:
    Alltså, Telia har problem med 3G vilket även drabbar Fello men eftersom Telia har 4G samtal men inte Fello så har du ett problem! Och du verkar vara ensam om det problemet (än så länge) och såklart verkar det bero på att Fello saknar VoLTE för tillfället.

    Fello kommer att lansera 4G samtal snart vilket gör att de får exakt samma förutsättningar som Telia. Telia påstår att de prioriterar INTE sina egna abonnenter utan alla som är uppkopplade mot mobilmasterna är lika prioterade ..

    Och en sista grej, Telia o många andra Svenska operatörer har ju informerat att de släcker ner 2G och 3G näten, de har redan börjat med 3G näten i vissa ställen och det är därför som nu Fello kommer att släppas in i VoLTE (4G samtal). Min rekommendation om att flytta tillfälligt till Halebop för att lösa ett tillfälligt problem du har, inget annat.
     
    Kristy gillar detta.
  4. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 021
    Mottagna gillanden:
    1 959
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    hehe, ja. Skönt att du känner det funkar. Men om förskolan eller någon annan prioriterad ringer så kan man alltid hänvisa till att en telefon mest är för text

    nja, där har vi passerat min gräns, och jag tror de flesta andras. Att ”vi” ens diskuterar om det känns okej eller inte att kunna bli nådd eller ringa någon känns absurt
     
  5. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 021
    Mottagna gillanden:
    1 959
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Tro fan det är ett problem när det inte går att ringa med en operatör.
    Upprepar mig, det känns som en absurd diskussion
     
  6. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 289
    Mottagna gillanden:
    8 136
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Alltså du verkar inte förstå att du kan ju gå över/flytta ditt nummer/avsluta ditt Fello och gå till Telia, Halebop, Comviq, Tele2, Telenor, Hallon etc om du upplever att saknandet av VoLTE hos Fello är problemet för dig?

    Alltså vi försöker hjälpa dig här och det har jag o många andra redan från börjat rekommenderat saker att göra, är du missnöjd med Fello så kan du redan om en stund byta till en annan operatör eller ringa imorgon till Fello och skälla ut de för att 3G nätet inte funkar bra och att det är på grund av saknandet av VoLTE då kanske blir du mer nöjd!
     
    stelin gillar detta.
  7. 4ndroidz

    4ndroidz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2012
    Inlägg:
    641
    Mottagna gillanden:
    526
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G
    Telefon 2:
    Alcatel 1S (2020)
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S21 Plus (jobb)
    Kritiken ska vändas mot Telia inte mot Fello. Problemet är att Telia börjar avskaffa 3G-nätet innan de säkerställt att alla kan använda 4G-nätet fullt ut med VoLTE och VoWiFi. Jag har liknande problem med mitt mobila bredband som bara fungerar på 3G eftersom 4G-nätet där jag bor är undermåligt. För att par veckor sedan fick jag ett brev från Telia där jag ombads ställa om min router till 4G, trots att jag på inrådan av kundtjänsten ska låsa det på 3G. När jag ringer Telia och ber om en förklaring så känner inte ens kundtjänsten att 3G-nätet ska stängas ner och de blandar ihop 2G, 3G och 4G .. Gissningsvis har helt enkelt att 3G-nätets avskaffande kommit i osynk med utbyggnaden av 4G och 5G. Detta eftersom brist på komponenter och halvledare pga. pandemin lett till fördröjningar, samtidigt som en annan avdelning har fått besparingskrav för 3G-nätet. Sammantaget kommer detta leda till att vi konsumenter kommer få en sämre produkt i närtid och det kommer drabba folk utanför storstäderna först, där kapaciteten är begränsad och antalet basstationer är färre.
     
    Moby, stelin, night77 och 2 andra gillar detta.
  8. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 289
    Mottagna gillanden:
    8 136
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Fast om du läser inläggen så ser du en tydlig frustration över Fello eftersom de saknar VoLTE och att Telia valt släcka några 3G master på vissa ställen vilket drabbat en Fellos kund (än så länge). Kritiken är såklart helt legit och jag håller om det och tycker de har varit alltför sena att ge Fello tillgång till VoLTE/VoWiFi men det kan också vara bra tillfälle för Fello att släppas in i finare rum med 4G samtal och kanske även 5G så småningom, men detta kan dröja ett tag till och inte alla har tålamod för sånt. Telias kunder drabbas inte i samma utsträckning eftersom båda abonnemang och kontantkort användare har ju tillgång till VoLTE/VoWifi.

    Sen att prata om kompetens hos medarbetarna på kundservicen hos Telia eller även hos de flesta operatörer, ja du, ibland ligger det på NOLL, vissa som jobbar på kundservicen är inte ett dugg intresserade av teknik men bara för att ha lön i slutet av månaden.
     
  9. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 021
    Mottagna gillanden:
    1 959
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    är inte meningen att göra dig upprörd på något vis. Tycker bara allt är så dåligt skött. Jag har en ganska gedigen erfarenhet av den mobila världen så visst vet jag att det går att byta. Men frågan är om tant agda vet varför hennes läkare aldrig ringer tillbaka (trots läkarens många försök)

    det är illa skött, oavsett vems fel.
    Vill poängtera med att problemen började i samband med byte av telefon, så felsökning har skett med tanke på att även den nya luren kan trilskas
     
  10. 4ndroidz

    4ndroidz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2012
    Inlägg:
    641
    Mottagna gillanden:
    526
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G
    Telefon 2:
    Alcatel 1S (2020)
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S21 Plus (jobb)
    Beslutet att lägga ner 3G-nätet kunde man avvaktat med tills Fello hade fått VoLTE/VoWiFi. Det är helt och hållet Telias beslut. Dessutom står det ju att Telia ska säkerställa kvalitén men känslan är mer och mer att någon har satt ett budgetkrav, nu ska x antal master stängas. Mitt intryckt från beslutet var att Telia skulle stänga majoriteten av master under 2022 men nu verkar det som om det är fler som kommer drabbas 2021. Just nu får jag mer och mer intrycket av att Telia ger med högerhanden och tar med vänsterhanden, man har helt enkelt inte koll.

    Jag har själv jobbat i en form av kundtjänst så jag känner till att man inte vill ge all information också. Samtidigt handlar det ju allt som oftast att kundtjänstyrkena är dåligt betalt och då får man kanske de mest ointresserade också. I min värld så borde man satsa mer på kundtjänst än vad man gör. Det är faktiskt där man kan behålla och vinna kunder men så ser inte alla företag det. Man ser det som en kostnad och skulle allra helst slippa att ha kundtjänst eller support. Sedan kanske man ska söka medarbetare mer aktivt t.ex. studenter eller folk som hänger på forum och därmed ge en möjlighet att få en väg in i organisationen. Har man förståelse för hur det är på golvet så har man också viktig kunskap när man ska utveckla nya tjänster/produkter.
     
    stelex, Kristy och stelin gillar detta.
  11. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 289
    Mottagna gillanden:
    8 136
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Jag tror vi får leva med såna begräsningar ett tag till. Det är inte bara Telia som beslutat släcka ner 3G nätet och sen 2G, det är även resten av operatörerna också vilket ger mig en dålig känsla att flera kommer att klaga på det framöver. Kan inte mycket om den tekniska biten när det gäller ersättningen av en mobilmast, alltså från 3G till 4G och 5G men kan tänka mig detta är ett stort arbete vilket tar lång tid och behöver förutom resurser även tillgång till material. Kan hända att operatörerna bestämmer sig att flytta fram nedsläckningen 1-2 år till.
     
  12. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 335
    Mottagna gillanden:
    17 807
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Det är bara Telia som meddelat att 2G nätet ska stängas ner. Ingen annan operatör i Sverige har meddelat att 2G nätet ska stängs ner än
     
    Kristy gillar detta.
  13. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 289
    Mottagna gillanden:
    8 136
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    OK kan stämma men ser inte varför de andra inte tar samma beslut om 2G nätet eftersom GSM (2G) tillstånden måste förnyas en bit innan 2025, alla operatörer har åtminstone meddelat om nedstägningen av 3G nätet vilket är viktigast och mest relevant till vår diskussion.
     
  14. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 335
    Mottagna gillanden:
    17 807
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Stämmer inte heller. Jag har inte läst någonstans att 3 meddelat att de tänker stänga ned sitt egna 3G på 900 bandet, däremot har Telenor sagt att de ska stänga ner sitt 3G nät, dock inget datum. Tele2 har sagt att det ska avvecklas fram till 2025.
     
    Kristy och stelex gillar detta.
  15. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 289
    Mottagna gillanden:
    8 136
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Mer info kommer säkert ut så småningom, tror inte Telia bara gör detta så vi får väl se.
     
  16. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 289
    Mottagna gillanden:
    8 136
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Enligt detta Inför 3G-stängningen: Så mycket används svenska 3G-nät idag så verkar det som att cirka 7.3% använder 3G i Telias nät, jag kan tro av dessa är Fellos kunder (för samtal) och också för diverse prylar som endast använder och/eller har låst sig till 3G nät för olika anledningar. Vet inte riktigt hur många kunder är 7.3% men om vi gissar att Fello är cirka 1,3% av den summan så har man ändå cirka 6% kunder kvar som blir drabbade i nån form av 3G nedsläckningen.

    Det är ändå rätt många. Hoppas Telia hinner bygga ut och förstärka sitt 4G jämte 5G och kan även bidra med subventioner för de drabbade att skaffa sig hårdvara som klarar av 4G.
     
    Taskman gillar detta.
  17. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 021
    Mottagna gillanden:
    1 959
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    För vår del så slutade det iaf med en nummerflytt till annat bolag. Fello blir absolut aktuellt igen när VoLTE och Wifi-samtal är aktiverat
     
    utor gillar detta.
  18. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 335
    Mottagna gillanden:
    17 807
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Vilken operatör valde du?
     
  19. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 021
    Mottagna gillanden:
    1 959
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    damen valde hallon. Tänkt som tillfälligt och var en bra deal
     
    bernard, Moby och jnsson gillar detta.
  20. vinceremo

    vinceremo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2021
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Huawei P30 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Huawei P30 Pro
    Senaste uppgifterna från Fellos kundtjänst. Får väl se om det stämmer denna gång.

    "Specifikt med Wifi-samtal så är det fortsatt på gång, nu efter sommaren så ska Volte komma till oss och efter det ska Wifi-samtal börja testas och om allt går vägen där kan vi ha det till Vintern."
     
    bernard och Kristy gillar detta.