Byta display Google Pixel 5

Diskussion i 'Google Pixel 5' startad av Haakanfranzen, 27 jul 2021.

  1. Haakanfranzen

    Haakanfranzen Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2020
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    2
    Hej!
    Osäker på om jag är i rätt forumdel men here goes:

    Någon som har tips på bra firma / privatperson i Göteborg som kan byta display på en Google Pixel 5?
    Ölen tog min nuvarande i fredags :(
    Display har jag redan beställt från Tyskland så det är bara själva bytet som ska till.
    MVH
    Korvfingrar
     
  2. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 360
    Mottagna gillanden:
    17 836
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Är du säker på att det bara är skärmen som har tagit skada? Vattenskador (ingår all form av vätska) är väldigt svåra o laga. Det kan uppkomma fel senare också.
     
    Alix och Kristy gillar detta.
  3. Haakanfranzen

    Haakanfranzen Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2020
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    2
    Hej!
    Helt säker kan jag väl aldrig vara. Men jag tappade den horisontellt med displayen först i fredags på torr asfalt. Klassiskt krossad skärm :-(
     

    Bifogade filer:

  4. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 360
    Mottagna gillanden:
    17 836
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ah, trodde inte skärmen fungerade. Det lät som så i texten :) Men då är det en annan sak.
     
  5. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 513
    Mottagna gillanden:
    1 586
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Helge67 gillar detta.
  6. Haakanfranzen

    Haakanfranzen Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2020
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    2
    Typiskt att jag inte visste det här då . Har redan köpt en display från schreiber electronics i Tyskland för 2300:- . Kommer imorgon! Kan mycket väl vara så att det bara är glaset som behöver bytas ...
     
  7. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 513
    Mottagna gillanden:
    1 586
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Skulle man ha köpt den här istället
    OLED For Google Pixel 5 2020 OEM LCD Display Touch Screen Digitizer Replacement | eBay

    Men så fort det passerar 1500:- så är det ju egentligen lika bra lämna in den ta den på hemförsäkringen.

    Går ju testa touchen på telefonen även om typ glaset är sönder för veta vad som behöver bytas.
     
  8. Haakanfranzen

    Haakanfranzen Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2020
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    2
    Det var en butik här i gbg som skulle ha ( håll i dig nu ) 5000 för att köpa in och byta displayen. Kollade med IF, hade givetvis inte drulleförsäkring. Fick bli den här från Schreiber. Nu är det bara att hitta någon som kan byta till ett skäligt pris !
     
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 749
    Mottagna gillanden:
    44 744
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det var ju riktigt löjligt.

    Är dock inte så enkelt att bara byta glaset om det är sönder. Att få bort limmet utan att skada OLED-skärmen är inte så simpelt och att sedan limma utan bubblor eller att det blir andra problem är inte heller så simpelt, särskilt om man inte har adekvat utrustning.

    Det är dock rätt enkelt att byta display+glas själv på Pixel-telefoner. Finns guider på Ifixit: Google Pixel 5 Repair
     
    Kristy, Helge67 och matssoderstrom gillar detta.
  10. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 513
    Mottagna gillanden:
    1 586
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Då måste du ha extremt billig hemförsäkring, betalar runt 100:- i månaden i hemförsäkringen som ingår drulle på.

    5 000:- är crazy. Har en polare som bor i Umeå som driver en liten mobil skrot, köper in defekta telefoner som är hög aktuella i försäkringar plockar reservdelar som funkar. Han säger att det är tomt bättre vinst på än driva en bilskrot som han hade tidigare.

    Typ batterier som sväller så plockar han kretskortar displayer och touchen om det är helt för modellen och säljer, köpt en touch till Morsans telefon från honom 800:- för byta den.

    Minns när en av mina telefoner fick bootloops så köpte man bara mainborden från snubben för 300:- bytte den.

    Byta är inte svårt göra lite sug proppar, och mejslar, vill man fuska lite så kan man ta en hårtork och värma upp limmet sedan lyfta på glaset så kan man fixa innehållet, krävs bara och hålla lite på avstånd så man inte värmer sönder touchen om den är hel, sedan dubbel häftande tejp om man vill ha det billig och slippa limma, dock blir den ju inte lika vattentät med den metoden.


    Det är rätt så lätt med en hårtork, sugprop eller gitarr pick. Och hålla på distans visst är man lite ovan så är risken nog stor att du håller för länge och inte rör den aktivt över hela så man håller för länge på samma ställe så man förstör touchen.
     
  11. Haakanfranzen

    Haakanfranzen Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2020
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    2
    Jag löste det genom att gå till ett ställe i Majorna, Göteborg igår som heter Mimmi Electronics. 300 spänn så var saken klar! Tyckte inte det såg så svårt ut att byta själv när jag kollade tutorials men hade varken verktyg eller lim. Sen är jag lite korvfingrig. Tack för alla tips dock! :-)
     
    bernard och katho gillar detta.
  12. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 513
    Mottagna gillanden:
    1 586
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Saknar man både lim, eller dubbelhäftade tejp, verktyg och allt sådan så är ju 300:- värt lägga på en verkstad än lägga det på verktyget som kanske kommer par dagar senare, om det inte finns verktygen för dessa jobb i en butik i närheten köpa.
     
  13. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 749
    Mottagna gillanden:
    44 744
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Riktigt bra pris!
     
  14. Dextre

    Dextre Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2012
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Kan du förklara lite tydligare för en oinsatt och kanske lätt korkad? Jag lyckades tappa spräcka skärmen nyss. Jag har ingen extra försäkring eller något annat. Glaset sprack bara i hörnet och ned över en fjärdedel. Frontkameran störs av sprickan men annars inga större bekymmer att använda den. Kan man alltså byta bara något glas och inte hela skärmen med kontakt och allt? Allt fungerar det är bara sprucket?

    Jag räknar med att göra det själv om jag inte får kontakt med den där firman i Majorna Göteborg som nämns ovan men jag bor inte i närheten.
     
  15. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 513
    Mottagna gillanden:
    1 586
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Du måste ju byta hela glaset ovanför touchen själva glaset på telefonen den kan du ta lös, med en hårtork om du är försiktig och håller på distans och rörlig hela tiden så det inte blir för varmt så du smällter touchen under glaset sedan bara en guittar pick för plocka upp glaset när limmet har börja smälta.

    Sedan bara limma igen och sätta dit ett nytt glas.
     
  16. Dextre

    Dextre Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2012
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Fortfarande inte begripligt för mig tyvärr. :) Jag har bytt skärm på telefoner förut men då har det inte funnits något glas mellan utan touch + kontakt med moderkort har ingått. Jag har sett videor hur man byter hela skärmen inte bara glaset. Hur kan man avgöra när man skär i limmet som sitter i glaset och inte hela digitizern? Jag laddade upp en bild på skadan. Är det bara glas som behövs?

    IMG_1093.jpg
     
  17. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 513
    Mottagna gillanden:
    1 586
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Sätt ner en typ guittar pigg eller en plastbit som följer med typ ett reperningskit för telefoner sedan drar du över hela skärmen med hårtork, värmepistol etc så typ glaset blir lite varmare så kommer du märka om du kan börja lyfta upp glaset, sedan drar du bara plastbiten runt kanterna tills glaset totalt lossnar.

    Men håll den inte konstant på ett och samma ställe för då är det risken att du bränner sönder touchen under glaset också då behöver du ju byta även den.

    Eller så plockar du isär hela telefonen ta ut allting så det är bara ramen för glaset kvar, men det krävs ju komma åt touchen kretskorten och hela kittet vilket tar lite längre tid men det är säkrare från riskera förstöra något.
     
  18. Hokhok

    Hokhok Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2021
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    8
    Nu börjar tråden bli lite gammal men jag fick hjälp att knäcka skärmen på min Pixel 5. För att få den bytt kollade jag på olika alternativ i Sverige (dyrt som tusan), köpa skärm på Ebay och byta själv (~halva priset mot att byta i Sverige) men såg sen att Google själva kan reparera. 179EUR plus skatt (frakt inkluderad). Man går till t.ex. Google Store i Tyskland, beställer där reparationen. Dom skickar frakthandlingar (UPS) som man tejpar på kartongen. När den är klar skickas den tillbaka. Eftersom jag har mailboxDE använde jag den som returadress, det kanske kan gå att få den skickad direkt till Sverige på ngt sätt men det försökte inte. Lycka till!
     
    Dextre, kylex och bernard gillar detta.
  19. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 749
    Mottagna gillanden:
    44 744
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ah! Det var ju en bra idé. Antar att du menar att du beställde en reparation online? Mailbox DE kan ju vara tryggast för returen, helt klart.

    Kunde du använde fraktsedeln du fick för att skicka in telefonen via ett svenskt ombud sedan? Vem skötte frakten?

    Tjusningen med att få den fixad hos Google innebär ju också att telefonen trycktestas efteråt, så man tappar inte IP-klassningen.
     
    jnsson gillar detta.
  20. Hokhok

    Hokhok Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2021
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    8
    Japp. Finns reparation långt ner på Google Store. Bara att beställa och så håller dom en uppdaterad med status på ett förtjänstfullt sätt.

    UPS fraktsedeln funkade bra på ett UPS inlämningsställe som jag fick fram från UPS hemsida.
     
    tpalsson, Dextre, jnsson och 1 annan gillar detta.