Fettavskiljare till restaurang

Diskussion i 'Off Topic' startad av Skånsk kraft, 29 jul 2021.

  1. Skånsk kraft

    Skånsk kraft Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2016
    Inlägg:
    146
    Mottagna gillanden:
    100

    MINA ENHETER

    Jag behöver en fettavskiljare och har kollat på en Fettavskiljare - 132 liter | Oljeavskiljare | Fettseparator | Avskiljare | Gastronomi. Jag tänker denna är passande för ett sushiställe. Det är också ett rimligt pris och jag har inget intresse eller behov av en dyrare lösning. Jag har hört av mig till många VVS-firmor men nästan ingen svarar då de verkar vara upptagna i dessa byggtider. Vad är ett rimligt pris? Det krävs lite rör och sen så är det klart som jag förstått det. Jag har hört av mig till en jag känner som har koll på detta men de har andra projekt och jag vill även kolla runt så är tacksam för kommentarer här. :)
     
  2. Stanem

    Stanem Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2016
    Inlägg:
    508
    Mottagna gillanden:
    528
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 12 Pro Max
    Telefon 2:
    Iphone 8
    Telefon 3:
    Samsung S6
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 5e
    Platta 2:
    Ipad Mini Retina
    Är det en stort ställe? Mindre verksamheter av typen sushi och caféer kan få dispens i vissa kommuner. Man behöver då visa på att man bara släpper ut en mindre mängd fett - som exempel, Helsingborg sköts av NSVA som tillåter upp till 150 mg/l. Kan vara värt att räkna på och kolla upp med kommunens VA-avdelning...
     
    Kristy och Skånsk kraft gillar detta.
  3. Skånsk kraft

    Skånsk kraft Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2016
    Inlägg:
    146
    Mottagna gillanden:
    100

    MINA ENHETER

    Jag kollade upp det innan och kontaktade även NSVA. Jag frågade om bland annat möjlighet till dispens men de svarade inte direkt på det utan skrev att "Ni får inte släppa ut mer än 150 mg fett per liter därför krävs det att alla tillredningskök har fettavskiljare. Detta står skrivet i vår ABVA (allmänna bestämmelser för vatten och avlopp)". Jag hade sett att det finns möjlighet till dispens men fick inget riktigt svar.

    De hänvisade också till bland annat Fettavskiljare | Anslutning till kommunalt vatten och avlopp | NSVA. Där står det "Såvida man inte kan bevisa att fetthalterna understiger 150 mg fett per liter utgående spillvatten. För provtagning av utgående vatten ta kontakt med en VVS-firma eller en leverantör av fettavskiljare". Provtagning av vatten är ett projekt i sig och säkert inte en liten kostnad heller. o_O Så blir nog bäst att kolla om det finns en VVS-montör som kan installera en fettavskiljare till en rimlig liten peng men tack ändå. :) Vi kommer dessutom ha lite thaimat också och lokalen är inte i Helsingborg (men nära, därav ingår kommunen i NVSA).
     
  4. Stanem

    Stanem Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2016
    Inlägg:
    508
    Mottagna gillanden:
    528
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 12 Pro Max
    Telefon 2:
    Iphone 8
    Telefon 3:
    Samsung S6
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 5e
    Platta 2:
    Ipad Mini Retina
    Njaa, som alltid är det en tolkningsfråga... Jag läser det som att om fetthalten överstiger 150ml/l så ska man installera fettavskiljare, detta gäller generellt i dess anslutna kommuner. Dispensen de hänvisar till gäller tömning av fettavskiljare som normalt är 2ggr/år, Helsingborg kan ge dispens till 1ggr/år.
    Kolla med dem som sköter tömningarna, de har ju god kännedom om liknande verksamheter och kan nog bistå med råd t.ex. PULS.
     
  5. Skånsk kraft

    Skånsk kraft Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2016
    Inlägg:
    146
    Mottagna gillanden:
    100

    MINA ENHETER

    Precis, en fettavskiljare krävs för alla verksamheter. Jag behöver och vill installera en fettavskiljare men det är svårt att få svar i dessa semestertider respektive byggtider. Jag hoppas jag kan hitta en rörmokare och att arbetet inte kostar mycket. De stora företagen verkar tyvärr dyra och jag hoppas hitta en någon billigare lösning då fettavskiljaren jag funderar på inte kostar mycket. Arbetskostnaden och anslutningsdelarna ska väl gå att ordna billigt med.
     
    Last edited: 30 jul 2021
  6. Stanem

    Stanem Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2016
    Inlägg:
    508
    Mottagna gillanden:
    528
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 12 Pro Max
    Telefon 2:
    Iphone 8
    Telefon 3:
    Samsung S6
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 5e
    Platta 2:
    Ipad Mini Retina
    Är verksamheten portabel (typ sushi-vagn) eller fast? Hyrd lokal eller egen? Det är ju fastighetsägaren som har ansvaret för VA-anläggningen.
    Den fettavskiljaren du länkar till är lite svårtolkad till om den är godkänd eller inte då den bara hänvisar till riktlinjer och inte klart redogör för att den uppfyller kraven samt att det inte finns några parametrar som flöde m.fl. Antalet portioner säger inte mycket, det beror på typ av verksamhet (storkök, restaurang m.fl.) flöde, temperatur, densitet och ev. rengöringsmedel (allt enl. SS-EN 1825-2). Nu verkar det vara upp till kommunen vilka krav som ställs, en del kräver typgodkänd medans andra säger att den ska uppfylla riktlinjerna så då är det bäst att kolla med kommunen vilka de godkänner innan du köper - tråkigt att köpa och inte få godkänt. Om det är en fast installation brukar det krävas kontakt med kommun innan installation för godkännande, portabel har jag ingen aning om.
    Själva jobbet och materialåtgång kan jag inte uttala mig om då jag inte vet hur lokalen ser ut men som du säger, i dessa tider är det svårt att få tag på hantverkare och ännu svårare billig & duktig (jag vet av egen erfarenhet...).
     
    Skånsk kraft gillar detta.
  7. jonko

    jonko Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2014
    Inlägg:
    389
    Mottagna gillanden:
    556
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20
    ROM:
    stock

    Fastighetsägaren må vara ansvarig för VA men en vettig fastighetsägare skriver in i hyreskontraktet att ansvaret för verksamhetsspecifika åtgärder ansvarar HG för och då är det inte längre dennes ansvar.
     
    Skånsk kraft gillar detta.
  8. Skånsk kraft

    Skånsk kraft Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2016
    Inlägg:
    146
    Mottagna gillanden:
    100

    MINA ENHETER

    Tack för all input. :)

    Det är en lokal som ska hyras och ja, fastighetsägaren har ansvar och vill först se vad och hur vi ska installera den men sen står vi för allt och det kommer bli vårt ansvar att fixa det (större ingrepp har vi både noll intresse för, det är i princip att hyra lokalen, installera fettavskiljare, måla och andra små anpassningar som gäller här). Vad jag kan läsa mig till är den fettavskiljaren okej och det står inga specifika modeller som behövs i just dessa kommuner som NSVA har hand om.

    Eftersom så få företag svarar hoppas jag min kontakt kan ordna något men jag ville bara kolla upp andra alternativ (bl.a. för att de har mycket större projekt på gång men de har andra som kan fixa det). Vi får se hur det blir, förhoppningsvis går det bra med den fettavskiljaren och att det i slutändan inte kostar mycket. Det är liksom kompis kompis men det lät lovande ut sist så förhoppningsvis funkar det via han. :D