Diskussion: Ninebot / Segway ES1, ES2, ES4 elektrisk sparkcykel

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av bernard, 21 dec 2017.

  1. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    På specen verkar det som om G30 Max har en effekt på 350W och en max-hastighet på 25 km/h. 350W är mer än 250W och 25 km/h är mer än 20 km/h. Bägge dessa egenskaper gör var för sig att G30 Max inte kan framföras som cykel på allmän väg. Med en sån sparkcykel har man 3 val:
    1. Hålla sig borta från allmän väg och enbart leka med den på inhägnat område
    2. Få den registrerad som moped med allt vad det kan innebära i form av trafikförsäkring, hjälmkrav och eventuell registreringsskylt
    3. Strunta i alla regler och riskera böter och belastningsregister för olovlig körning.
    m v h Henrik
     
  2. Ironfist

    Ironfist Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2019
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    135

    Hej, det är korrekt och vi vet om det. Alt. 3 är det som gäller i Sverige. Det säljs ytterst få (1-2?) scootrar som är lagliga att framföra i Sverige. Inte en enda hyrscooter är laglig i Sverige. Men de hyrs ut ändå.
     
  3. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Själv valde jag för ett par år sedan att köpa en ES1 just för att dess spec tillät den att klassas som cykel i Sverige. På med en ringklocka bara och sen kan man köra hur mycket man vill i dagsljus. För att köra även i mörker skulle den behöva kompletteras även med lite reflexer och lysen.

    m v h Henrik
     
  4. aqwe

    aqwe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 maj 2019
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    4
  5. DetSvenskaGuldet

    DetSvenskaGuldet Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2021
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

  6. zappe

    zappe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2011
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Nej, men många är begränsade till 20km/h och blir lagliga när effektgränsen tas bort
     
  7. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Idag fick jag upp en bild på en liten elscooter med sadel i mitt facebook-flöde. I den tillhörande texten stod det:
    elfordon.jpg

    m v h Henrik
     
    bernard gillar detta.
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ah, intressant, men lite väntat att det skulle klassas som olovlig körning. Ja, då blir det spärrtid om man har körkortstillstånd eller planerar skaffa ett. Vet dock inte om det också kan leda till att man kan få sitt körkort indraget?

    Verkar som man hamnar i belastningsregistret också, vilket låter rätt hårt för en sådan förseelse: Hur länge varar en prick för olovlig körning? - Trafikbrott - Lawline.


    Men från 2023 försvinner ju i alla fall effekttaket på sparkcyklar vad det verkar, så då kan man glatt fräsa på med 1000W+ om man så önskar som jag förstår det, så länge hastigheten är begränsad till 20 km/h.
     
    Last edited: 26 sept 2021
    henca gillar detta.
  9. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Då jag bor i ett område med så branta backar att jag måste leda min sparkcykel uppför backen skulle jag uppskatta lite mer effekt än nu lagliga 250W. Å andra sidan tycker jag också det är ganska ofta som man önskar att det under en begränsad tid gick att "spurta" lite, hamnar man bakom en cyklist som kör i t ex 17 km/h får man själv välja på att gå ned till 17 km/h eller seeega sig förbi.

    m v h Henrik
     
  10. brevlaudahans

    brevlaudahans Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2016
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    11
    Telefon:
    Samsung A3 2016

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung A3 2016
    funderar på en ninebot E22D nu i blackfriday deal 2600
    Är det en värdelös spark som de bara försöker offloada lagret av under black friday?
    ... verkar väldigt billigt men jag har inte så bra koll på sparkisar

    Ska bara använda den för att pendla till jobbet o gymmet..så 20 minuter ToR resor, kräver inte mycket, vad annars rekommenderar ni?

    trist att den bara är i 20kmh förstår att det är lagen som gör det, och att det vore olagligt att sparka upp den till 25 men går det?
     
    Last edited: 20 nov 2021
  11. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Enligt specen på XXL har E22D 300W motor, för att få räknas som cykel får det vara max 250W och 20 km/h. Själv har jag en gammal ES1 med 250W, men den orkar inte uppför alla uppförsbackar.

    m v h Henrik
     
  12. bataki

    bataki Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 feb 2016
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hej!
    Media markt har just nu en deal på e25E för 3690kr. Känns som ett bra pris just nu? och smidigt ifall det blir något garantiärende om något krånglar. Vill ha en scooter för att åka sträckor på ca 30-45 min och helst ta mig upp för några backar. Någon som har e25:an som är nöjd?