Elektriska sparkcyklar / elsparkcyklar - allmänna tråden

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av Swedroid, 3 apr 2019.

  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Last edited: 31 jul 2021
    Mobik gillar detta.
  2. Zapa

    Zapa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2020
    Inlägg:
    178
    Mottagna gillanden:
    760
    Om man har en elsparkcykel som är mer kraftfull än vad som är tillåtet, räcker det med att man själv begränsar hastigheten genom app och håller sig borta från trubbel?
     
  3. Matte_N

    Matte_N Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2011
    Inlägg:
    1 297
    Mottagna gillanden:
    467
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7a
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Telefon 3:
    One+ 6T
    ROM:
    Lineage 20
    Platta:
    ZTE Light
  4. Slimey

    Slimey Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2016
    Inlägg:
    728
    Mottagna gillanden:
    622
    Lättförtjänta bötespengar med hyfsat liten ansträngning, perfekt uppdrag för polisen.
     
  5. Matte_N

    Matte_N Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2011
    Inlägg:
    1 297
    Mottagna gillanden:
    467
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7a
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Telefon 3:
    One+ 6T
    ROM:
    Lineage 20
    Platta:
    ZTE Light
    Japp, kommer helt säkert ingå som ett stående inslag i "pinnjakten" from nu.
     
  6. Bertilsson

    Bertilsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2019
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    260
    Om man brukar köra bil i 43 km/h på 40-väg kommer man att bli bötfälld av polisen då?

    Nej, troligen inte, men det kan hända. Precis samma sak gäller om du åker skötsamt med en sparkcykel som är begränsad till högst 20 km/h men som har otillåten märkeffekt på motorn.

    Vill du minska risken för det så kan du skrapa bort märkeffekten på motorkåpan och hävda att du har installerat en egen motor med en tillåten märkeffekt. I teorin kan dom, ifall dom misstror dig, beslagta sparkcykeln och skicka den till något provlabb för att utreda frågan.

    I verkligheten kommer ingen att orka krångla med det förutsatt att du verkligen har kört skötsamt, inte varit inblandad i en olycka och inte på något sätt lyckats att göra den polis som stoppat dig till en personlig fiende.
     
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ser inte varför de skall ignorera alla som kör utan något som helst trafikvett. Det är utmärkt att de tar tag i hyrsparkarna så att vi som kör "privatspark" slipper bli lidande med hårdare regler som följd när olyckorna sedan kommer som ett brev på posten.

    Ser man också på de allvarligare olyckorna som inträffat så här långt, så handlar det så vitt jag känner till i princip enbart om hyrsparkar, då dessa behandlas och framförs som leksaker. Det hjälps inte heller av att underhållet ofta är eftersatt/att de vandaliseras och att bromsverkan och dylikt är usel, även om det blivit bättre med nya modeller.

    De flesta som kör privatspark låter ju inte sin spark förfalla, utan är noga med underhållet, kontrollerar/justerar bromsar osv. Dessutom framför man i regel sparken på ett vettigt vis så den inte riskerar att gå sönder/behandlar den inte som en leksak eftersom det är ens egendom.

    Nu ska de ev. tillåta fri effekt på sparkar 2023, men om det börjar ske mängder med olyckor för att man ser mellan fingrarna när det tex. skjutsas på sparkarna, så lär ju det inte ske. Det är något riksdagen ska besluta om och då måste det finnas en politisk vilja för att det också ska klubbas.
     
    Last edited: 31 jul 2021
    jnsson, raptor, Ironfist och 2 andra gillar detta.
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Last edited: 2 aug 2021
  9. Ironfist

    Ironfist Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2019
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    135
    Själv bidrar jag med en härlig bild på en cykelbana i Palma de Mallorca. Staden förbjöd massuthyrning som vi är vana vid utan man kan hyra dygnsvis och scootern levereras till ditt hotell av lokala aktörer.

    Däremot har jag sett en hel del privata susa förbi oss.
     

    Bifogade filer:

    bernard gillar detta.
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nattligt åkande och fylla bakom många olyckor med elsparkcykel

    Det är sådant här man är lite orolig över. Rubriken borde ju vara "Nattligt åkande och fylla bakom många olyckor med hyrsparkcykel" så det inte spiller över på alla andra.

    Det är rena rama lämmeltåget vissa kvällar. Jag undrar hur det blir i höst när det börjar bli halt iom löven. Hyrpsarkarna blir ju bara fler till antalet samtidigt som de inte direkt är anpassade för nordiskt klimat. På vintern skulle man egentligen behöva ha dubb på dem, eller i alla fall vintermönstrade däck.

    Vore lite intressant med en sammanställning på antalet olyckor med hyrspark vs privatspark, så det är klart för alla var problemet ligger, men sådan statistik samlas nog inte in.

     
    Last edited: 2 aug 2021
  11. Rickhey

    Rickhey Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2021
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    60
    Kan tänka mig det är riktigt nice att glida runt där i solen på en elspark :cool:
     
    DetSvenskaGuldet, Ironfist och bernard gillar detta.
  12. DetSvenskaGuldet

    DetSvenskaGuldet Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2021
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Har gjort det på en boardwalk i Miami. Det är riiiktigt nice.
     
    Rickhey och Ironfist gillar detta.
  13. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    upload_2021-8-7_13-44-45.png

    Lite intressant data om genomslaget elsparkcyklarna haft. I en del av UK har WECA (West of England Combined Authority’s) fört statistik för en miljon åkturer sedan oktober 2020 och mer än 370 000 bilturer sägs ha sparats in. Av åkturerna hade 31% tagits med bil, men samtidigt hade 44% av dem gjorts till fots, så andelen som går mindre är betydligt fler än andelen som väljer sparken framför att ta bilen.

    Intressant nog verkar sparken inte konkurrera med cykeln i någon nämnvärd utsträckning då endast 6% lämnade cykeln hemma till fördel för elsparkcykeln. Att andelen är så liten beror säkert delvis på elcykelns genombrott. Sparken används nog också mer regelbundet för kortare turer medan cykeln används för längre (alla som åkt spark vet ju att det inte direkt är bekväma fordon, med undantag för de som har dämpning).

    E-scooters replacing large numbers of car and pedestrian journeys according to trial data


    Spontant är det kanske lite oroande att så många som egentligen hade valt att promenera i stället väljer sparken, men sedan är ju den egna hälsan naturligtvis ens eget ansvar :) Det vill säga ovanpå den trend med ökat stillasittande som följt med "IT-boomen".
     
    Last edited: 7 aug 2021
    Rickhey gillar detta.
  14. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Fler krockar med elsparkcykel – tre patienter om dagen till akuten - P4 Stockholm

    Besvärliga med sparkarna är att man ofta faller huvudstupa framåt, så svårt undvika käkfrakturer och dylikt.

    Man behöver nästan ha en fullfacehjälm av något slag: Fullface-hjälm - Köp din fullface-hjälm online | Bikester.se

    Vore kul om tex hövding kunde göra en variant som är bättre lämpad för elsparkcykel, som kan skydda delar av ansiktet med, särskilt hakan.
     
  15. Bill Lumbergh

    Bill Lumbergh Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2020
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    50
    Har drevet mot hyrscooters och dess problem börjat på allvar nu.. tyvärr lär alla förare dras över samma kant, även privata ägare/förare som sköter sig. Alla vet att Sverige älskar förbud. Hoppas lagstiftarna tänker till lite innan de gör förhastade beslut framöver. Jag är helt okej med att ha det som i Köpenhamn, de är som vanligt vettiga däröver. Från SVT:

    SVT-Nyheter.png
     
  16. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Är värt att understryka att förbudet i CPH bara gäller hyrsparkarna, eller så skl "free floating bikes". Det är fortfarande tillåtet att framföra en spark om man själv äger den.

    Så länge det inte finns incitament för Voi, Tier osv. att styra upp det har de ingen anledning att lösa problemet. Allt de ser till är bara mängden debiterade minuter, vilket ju är rätt kortsiktigt, då problemet så klart går att lösa (...det kostar bara lite). I längden blir det ju förmodligen dyrare när de blir utestängda från stadsdelar/städer. Dagens upplägg är bevisligen inte hållbart i alla fall. Fler kommer följa CPH exempel.
     
    Last edited: 13 aug 2021
  17. Ironfist

    Ironfist Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2019
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    135
    Helt korrekt. Det krävs ett incitament. Med tanke på att Voi gick över 771 miljoner SEK minus 2019 och siffrorna för 2020 inte är redovisade ännu (borde varit inne i juli).. så handlar nog mycket om att få in pengar. Voi tog ju i dagarna in ytterligare över 300 MSEK
    I nyemission… Dessutom har bolaget en ansökan hos kronofogdemyndigheten.

    Jag skulle säga att Voi kämpar hårt med att tjäna varje krona de kan få in. Scootrar som inte används i Köpenhamn kan ju skickas till andra städer där expansion sker. Då alla länders dotterbolag ägs till 100% av Voi Technology AB så kan sådana flyttar hanteras med lite pappersarbete och administration.
     
    bernard gillar detta.
  18. qube

    qube Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2012
    Inlägg:
    136
    Mottagna gillanden:
    128
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 2 XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 2 XL
    Visst blir det tull och moms på denna Scooter från NIU? För jag antar att den skeppas från Hong Kong. Annars är ju priset 4500 kr bra för vad man får (skulle bli ca. 6200 kr om det är tull och moms om jag räknat rätt på Tullverkets sida).

    NIU - The World's ULTIMATE Commuter Scooter
     
  19. Ironfist

    Ironfist Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2019
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    135
    Det känns som det enda den har bättre än G30 Max är dubbla skivbromsar. Allt annat känns samma eller sämre.
    De borde definitivt byggt den med stötdämpare för att ens bli ett alternativ till G30 Max. Särskilt när de kallar den ”Ultimate Commuter Scooter”.
     
    qube gillar detta.
  20. wrkdrojd

    wrkdrojd Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2013
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    57

    MINA ENHETER

    Hej,

    Jag tänkte införskaffa min första Elsparkcykel/Elscooter och har ett par frågor hur jag bör tänka kring lås.

    - Skulle ni säga att ett Trelock FS 200 Two Go - Hitta bästa pris, recensioner och produktinformation på PriceRunner Sverige håller det genomsnittliga buset borta medans jag är på gymmet alt. livsmedelsbutiken?

    - Kan man montera detta, eller liknande, lås på ett smidigt sätt på Elscootern (så att jag inte tappar funktion osv.?)

    - Kan ni på rak arm rekommendera någon halvbillig gps markör som jag kan sätta på, också?

    - Något mer jag ska tänka på ang. säkerhet?