Diskussion: Allmänna Harmony remote tråden

Diskussion i 'Mediaenheter & TV-apparater' startad av Fredriks, 26 jul 2021.

  1. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Håller på att bli tokig….:mad:

    Köpte i helgen en Harmony companion fjärr som ersättning till min gamla som batteriet börjar bli dåligt i. Inga problem att synka den nya med mitt Harmony konto så allt gick över från den gamla till den nya fjärren. Allt fungerar MEN med den nya fjärren startar tv jäveln inte i HDMI 1 som digitalboxen sitter i. Den börjar i något annat läge med myrornas krig och brus, den slår över till HDMI1 efter kanske 5-10 sek.

    Har testat att lägga en delay så att tv inte ska starta först men den påverkar inte, tv:n går igång först allafall. Har programmerat in i Harmony hub att tv ska använda HDMI 1 och det gör den ju men först efter 5-10 sek :mad: . Har tagit bort aktiviteten och lagt tillbaka den igen men det hjälper inte.

    Gamla fjärren skapade inte detta, det verkar som att den skickade att HDMI 1 skulle användas mycket snabbare för där fick jag aldrig myrornas krig.


    Har en Panasonic Plasma tv som är kanske 8-10 år och viera link är på och något mer som står på auto men det känns som att jag missat något.

    När allt väl är igång fungerar den utmärkt bra :D

    Någon som har tips ?
     
  2. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Ett 9 år gammalt problem är löst !! :D

    Panasonic har tydligen inte i sina menyer så man kan välja källa vid start, 2012 års modell ska tilläggas.

    Efter en del sökande på nätet hittade jag lösningen, en dold meny där man kan aktivera hotel mode och där välja vilken källa som ska vara default. Detta problem har följt mig sen jag köpte tv:n MEN jag har maskerat det med en Harmony remote som direkt efter start skickat kommando HDMI 1. Nu när jag bytte till Harmony companion så fungerar det kommandot inte lika bra, det tar för lång tid innan det skickas och under den tiden var det myrornas krig samt brus på den ljudvolymen man stängde av ljudanläggning på :scared:.

    Om det är någon annan som har samma problem så gjorde man följande.

    - Tv:n igång
    - Håll in volym - på tv:n, den fysiska knappen
    - Tryck 3 gånger på AV knappen på fjärrkontrollen så öppnar sig en ny meny där man kan göra val
     
    Leo83, svenix, bernard och 1 annan gillar detta.
  3. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Nu när jag löst mitt problem döper jag om denna tråd. Här kan man dela med sig av erfarenheter o tips på Harmony fjärrkontroller

    Har haft min companion en vecka nu och kan dela med mig av mina erfarenheter.

    Var till att börja med lite skeptisk till dessa fjärrkontroller med hubb. Har själv bara enheter med ir mottagare och har varit skeptisk till hur hubben måste placeras för att få kontakt med enheterna. Det visade sig vara en onödig skepsis då det inte är några som helst problem. Companion levereras med en extra ir sändare med ganska lång sladd. Jag har tv:n på en tv bänk och Telias digitalbox på samma bänk, förstärkaren till ljudet står i en stängd bänk. Ir sändaren med sladd fick sitta i skåpet medans hubben står under tv:n och allt fungerar klockrent.

    Efter att jag löste mitt hdmi input problem är jag galet nöjd. Har kört Harmony fjärr i en jäkla massa år men endast såna med ir. Hade en Harmony One förut som nu ersattes med Companion. Så otroligt skönt att inte ha en riktningskänslig fjärr för det var det största problemet tidigare. När man startade/stängde av en aktivitet var man ju tvungen att ha fjärren riktad mot enheterna tills allt var klart. Nu behöver man inte ens tänka på det. Kan dessutom starta vald aktivitets via telefonen på väg till tv:n :)

    Hade tidigare problem med att beroende på vart i soffan man satt så kunde det vara lite svårt att reglera volymen på förstärkaren som står i ett skåp men allt sånt är borta nu.

    Fjärren som sådan älskar jag, liten nätt utan touch display och sköna knappar som inte sticker upp för mycket. Inbyggt 2032 batteri som ska hålla ca 1 år men det får man väl se … men skönt att slippa hålla på att lägga fjärren på laddning var o varannan dag som tidigare. Hade nog inte varit ett problem om det bara var jag men nu är det ju fler i hushållet :)

    Kan inte annat än rekommendera denna fjärr till någon som sliter med 3-5 fjärrkontroller. Fantastiskt skönt att bara ha en fjärr till framförallt tv.

    Lite besviken på att Google Home inte fungerar, allafall inte på mitt modersmål Svenska :(. Trodde att det skulle göra det då man gör reklam för det men får hela tiden att regionen inte stöds och läser man om det så är det ju så. Kanske inget man skulle använt till 100% men hade varit en kul extra funktion
     
    bernard, chraist och Pfefe gillar detta.
  4. Klurre

    Klurre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2016
    Inlägg:
    1 607
    Mottagna gillanden:
    756

    MINA ENHETER

    Logitech har väl slutat med sina fjärrkontroller läste jag någonstans.
    Har en liggande i skåpet! Lessnade på den. Idag tycker jag att enheternas fjärrkontroller fungerar bra.
    Allt startar ju själv.....
     
  5. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Har också tolkat det som att dom slutat med fjärrkontroller men kommer fortsätta supportera dom (rätta mig om jag har fel). Då jag har 3 enheter, tv, digitalbox och förstärkare så är harmony räddningen för mig. Dessa kräver alla sin egna fjärrkontroll och min enda lösning för att slippa 3 st är en Harmony (eller liknande). Har man bara tv och digitalbox kan man ju faktiskt klara sig med bara digitalbox fjärren.
     
  6. Klurre

    Klurre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2016
    Inlägg:
    1 607
    Mottagna gillanden:
    756

    MINA ENHETER

    Så är det men jag har också flera enheter men tyckte det var svårt att få till fjärren så att det fungerade bra. Alltid något tryck på en knapp som man inte hittade, startföljd, tid, starta laptop för att ändra,batteriet urladdat,bytt blurayspelare som man inte hittade typ, mm och då tog jag fram originalet. Men har man tålamod och få till fjärren så använd.
     
  7. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Beroende på vad man har och dom olika aktiviteterna man vill skapa så kan det krävas ett rejält tålamod :)

    Men oftast går det mesta att lösa och har man som jag inte för många aktiviteter eller enheter är denna fjärr fantastisk MEN som du säger, har man en komplicerad anläggning ja då ska man nog ta sig en jävel innan man sätter sig o försöker programmera allt :D
     
    Klurre gillar detta.
  8. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    En liten uppdatering

    idag gick det att lägga till Harmony i Google Home appen :eek:

    inga varningar, allt bara flöt på utan att jag gjort någon ändring av språk osv
     
  9. Iwarsson

    Iwarsson Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2016
    Inlägg:
    157
    Mottagna gillanden:
    76
    Operatör:
    Telenor och Telia
    Telefon:
    S9+ och S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor och Telia
    Telefon:
    S9+ och S10
    ROM:
    OEM
    Intressant!

    Hur gjorde du för det funkar inte för mig?
     
  10. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Jag klickade bara på Harmony i Google Home appen sen var det bara trycka på fortsätt tills det var klart. Tidigare har den bara varnat o talat om att det inte finns stöd för detta i min region.
     
  11. Iwarsson

    Iwarsson Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2016
    Inlägg:
    157
    Mottagna gillanden:
    76
    Operatör:
    Telenor och Telia
    Telefon:
    S9+ och S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor och Telia
    Telefon:
    S9+ och S10
    ROM:
    OEM
    Tack.

    Så står det fortfarande för mig...
     
  12. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Surt :(

    Märkligt att det helt plötsligt fungerade för mig
     
  13. Iwarsson

    Iwarsson Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2016
    Inlägg:
    157
    Mottagna gillanden:
    76
    Operatör:
    Telenor och Telia
    Telefon:
    S9+ och S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor och Telia
    Telefon:
    S9+ och S10
    ROM:
    OEM
    Jag är glad för din skull. Förhoppningsvis hoppar det igång för mig med. :cool:
     
    Fredriks gillar detta.
  14. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Vi får hoppas det
     
  15. Iwarsson

    Iwarsson Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2016
    Inlägg:
    157
    Mottagna gillanden:
    76
    Operatör:
    Telenor och Telia
    Telefon:
    S9+ och S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor och Telia
    Telefon:
    S9+ och S10
    ROM:
    OEM
    Det blir ingen framgång här. Jag har kollat alla inställningar, allt är senaste uppdateringen, Harmony-appen är inställd för att ta kommandon från röstassistent men jag får bara samma meddelande hela tiden. Samsung S20+

    Assistent inställd på svenska, Harmony (på deras hemsida) inställd på Sverige.

    Screenshot_20210813-161112_Chrome.jpg

    Gjorde du något mer eller annat?
     
  16. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Jag gjorde det i min iPhone, enda jag gjorde var att klicka på Harmony i Google Home appen och sen var det var klicka på fortsätt tills det var klart. Har gjort likadant förut och bara fått samma meddelande som du
     
  17. Iwarsson

    Iwarsson Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2016
    Inlägg:
    157
    Mottagna gillanden:
    76
    Operatör:
    Telenor och Telia
    Telefon:
    S9+ och S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor och Telia
    Telefon:
    S9+ och S10
    ROM:
    OEM
    Ok. Tack för svar!