Diskussion: iPhone 12

Diskussion i 'iPhone 12-serien' startad av Swedroid, 13 okt 2020.

  1. Dr Purple

    Dr Purple Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2019
    Inlägg:
    158
    Mottagna gillanden:
    123
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 13 Pro
    Platta:
    iPad Air 4 | iPad mini 6
    Vänta på 13:an eller vad det blir för namn. Apple brukar släppa dem runt september i samband med den nya iOS versionen. Förra året var det lite annorlunda pga covid men de verkar vara back on track i år.

    Det finns många rykter ute men vi kommer inte veta något särskilt tills Apple är redo att visa upp enheten.

    I värsta fall så gillar du inte 13:an och så får du möjligheten att köpa en 12:a till bättre pris istället. Jag väntar också på 13:an själv.
     
  2. LiamAhlborg

    LiamAhlborg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2019
    Inlägg:
    344
    Mottagna gillanden:
    157
    Operatör:
    Halebop/Telenor
    Telefon:
    Apple iPhone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop/Telenor
    Telefon:
    Apple iPhone 13 Pro
    Telefon 2:
    Apple iPhone 7+
    Övrigt:
    AW SE + AirPods Pro
    Hur tycker ni batteriet varit på iPhone 12an? :)

    Tycker det varit sjukt bra, men hoppas det kanske blir sneppet bättre nu när iOS 15 kommer.
     
  3. Bakken

    Bakken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2018
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    1 004
    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12
    Jag har bara haft min 12a i en dryg vecka nu, men sjukt imponerad. Slår min S21+ utan problem!
     
    LiamAhlborg gillar detta.
  4. LiamAhlborg

    LiamAhlborg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2019
    Inlägg:
    344
    Mottagna gillanden:
    157
    Operatör:
    Halebop/Telenor
    Telefon:
    Apple iPhone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop/Telenor
    Telefon:
    Apple iPhone 13 Pro
    Telefon 2:
    Apple iPhone 7+
    Övrigt:
    AW SE + AirPods Pro
    Skönt att höra att fler har bra batteritid! :)
     
  5. ajo.lill

    ajo.lill Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2018
    Inlägg:
    718
    Mottagna gillanden:
    595
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23
    Mycket nöjd med batteritiden, men vet inte om jag tycker att den är hästlängder bättre än andra telefoner jag haft. Inte sämre, inte bättre. Ganska jämförbar efter en dag av normal användning.

    Det jag noterar dock är att standby-tiden är avsevärt bättre på min iPhone 12 jämfört med mina tidigare lurar, t.ex Pixel 4a, Xperia 1 II och Note 10+.
     
    Dr Purple gillar detta.
  6. Pettapan

    Pettapan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2018
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    612
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15PM | 14 | S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15PM | 14 | S10
    Telefon 2:
    Iphone 14
    iPhone 12 64gb är månadens mobil på Comviq nu i Aug. 395:-/mån får väl ses som en riktigt bra deal.
     
    Jojjenz gillar detta.
  7. kiwi11

    kiwi11 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    219
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Stor skillnad?
    Väntar på en s21 plus men överväger en iPhone 12 eller 12 pro då det är 3veckors leverans på 21+ ifrån Comviq.

    Sitter idag på en oneplus nord men prioriterar batteritid & kamera
     
  8. kiwi11

    kiwi11 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    219
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Japp, sitter & funderar på att klippa de, synd bara att priset springer iväg så mycket om man inte vill ja 64gb modellen, därav att jag funderar på 12 pro
     
  9. Pettapan

    Pettapan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2018
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    612
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15PM | 14 | S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15PM | 14 | S10
    Telefon 2:
    Iphone 14
    Handlar väl islutändan mest vad man föredrar, ios eller android. Vacklar själv fram o tillbaks med vad jag vill ha. Sitter med en S21+ som jag tog ut för en vecka sen på förra månadens mobil oxå för 395:- Men jag har svårt för storleken på s21+. Så f_n vet vad man ska göra, kan ju lämna tillbaks s21an och byta till en 12a. Har haft 12an några ggr och jag gillar det faktum att den är lätt och framför allt lättare än 12 pro. Jag gillar däremot inte att den bara har 5xzoom mot 12 pros 10xggr. Sen har vi ju det faktum att 13 kommer snart..... *suck* dagens ilandsproblem
     
  10. ajo.lill

    ajo.lill Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2018
    Inlägg:
    718
    Mottagna gillanden:
    595
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23
    Som ni ser i min signatur så har jag en lång historia med Android, men gick nu över till iPhone.

    "The big woop" är att det inte är en speciellt väldig skillnad. Interface diffar en del, och navigering skiljer också. Men i det stora hela beter det sig ju ungefär likadant. Ikoner på hemskärmen, nu också widgets i iOS, apparna är i det stora hela likadana i båda OS. Kamerakvalitet är bra i bägge OS, med vissa undantag att använda kameran direkt i Snapchat och Instagram t.ex, där väldigt många Android-lurar helt enkelt tar en skärmdump av viewfindern istället för att fota.. Men sånt är i det stora hela, för den generelle användaren, rätt oviktigt.

    Så det jag har kommit fram till med Android vs iOS är att skillnaderna är mindre än man tror, och att vad man än använder så kommer man störra sig på vissa saker. En del resultat av korstestet är helt obegripliga. Varför fungerar Google Maps bättre i Apple Carplay än i Android Auto t.ex? Men å andra sidan varför är Apple så dåliga på UI/UX, jämförelsevis? Deras swipe navigation är många gånger förvirrande och inkonsekvent, vilket är märkligt för ett OS som står sig mycket på att det ska vara lätt att använda.

    Det som gör att jag händer kvar vid iPhone 12 just nu är faktiskt Magsafe och Apple Watch. Telefon-mässigt känner jag att jag hade kunnat ha den här lika gärna som någon av mina tidigare Android-lurar. Men ingen Android-klocka kan mäta sig med Apple Watch, eller ens egentligen komma i närheten, och Magsafe har blivit en stor del av min vardag med en del tillbehör.

    Men summa summarum är alltså att båda OS är otroligt kompetenta idag, i det stora gör samma sak med brister och fördelar med bägga alternativen.
     
    kissidor, poobear, Puttesson och 5 andra gillar detta.
  11. Pettapan

    Pettapan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2018
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    612
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15PM | 14 | S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15PM | 14 | S10
    Telefon 2:
    Iphone 14
    Håller med dig i allt du skriver. Har haft för många mobiler på för kort tid, vet inte vad det är jag söker, men det verkar inte finnas. Den sista telefonen jag hade länge var Note 10 (inte plus). Den var perfekt i storlek och pennan är bra att ha ibland. Sen spårade det ur rätt rejält när Note 20 ultra kom och jag har säkert haft ett 10 tal N20 och N20 U sammanlagt men det faller oftast på storleken. Sen kom iphone 12 och den har jag haft lika många av i 12/12pro variant. Så när jag har den ena vill jag ha den andra och tvärt om. Har en S21 som jobb lur och tänker nu att jag borde ha en Iphone privat, så får man det bästa av två världar. Kanske borde starta Anonyma Telefonister :D
     
    nDre gillar detta.
  12. Pettapan

    Pettapan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2018
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    612
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15PM | 14 | S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15PM | 14 | S10
    Telefon 2:
    Iphone 14
    Gällande klocka så kör jag Garmin Fenix 6x pro solar nu och den är otroligt bra, så kan bara Apple lösa batteriproblemen på sina klockor kan jag tänka mig en sådan igen då den är lite roligare än Garmin.
     
  13. ajo.lill

    ajo.lill Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2018
    Inlägg:
    718
    Mottagna gillanden:
    595
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23
    Genom tester med många klockor utöver dom som står i min signatur, som jag hade under längre tid, så har jag konstaterat att ingen klocka som faktiskt levererar aktiva smarta funktioner som konstanta uppdateringar av status, väder, fitness tracking, osv, har bättre än möjligtvis två-dagars-batteri. Detta ser jag inte heller som ett batteriproblem, då vi rimligen bara får plats med en viss storlek batteri i en klocka. Utbytet vi då gör för all funktionalitet är batteritiden. Min klocka går på sin laddare varje kväll och laddas sedan en timme mitt på natten tillsammans med telefonen och har således fullt batteri och laddar inte i onödan hela natten. Det funkar okej. Visst skulle jag hellre ha en klocka som håller i fyra veckor på en laddning, men det är nog helt enkelt inte rimligt kort om en enorm evolution inom batteri-teknik.

    Jag har sagt det förut, men min perfekta telefon var nog min Motorola Razr XT910. Dvs inte flip-luren, utan denna. Den hade allt man kunde begära (då), och var fantastiskt designad. Bara det att den var tunn som få, men gick att få i en Maxx-version (XT912) där luren var lika tjock som kamera-bumpen på XT910 sa en del om hur genomtänkt luren var.. Samt att kameramodulen satt i bredd och gick över hela telefonen, så den låg stabilt på ett bord. Ryggen var gjord i kevlar... Inga repor, bra grepp, ser bra ut, väger lite.

    I digress, OT från iPhone. Men kontentan kvarstår väl. Telefoner har blivit väldigt lika oavsett OS och märke. Det finns såklart skillnader, men det finns lika stora skillnader mellan olika Android-märken. LG och HTC utmanade en hel del, men gick också under (delvis) på grund av det.

    Vi får se vad framtiden håller med iPhone 13. Back to topic :)
     
    Bakken gillar detta.
  14. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Har kört en iPhone 12 i några dagar nu (har en 12 PRO Max) och jäklar vilken skillnad i storlek. Får lite iPhone 5 känsla när jag håller i den även om den är väldigt mycket större än en 5:a. Känslan i den är ju grym och mycket beror nog på den smidighet den ger i form av storleken. Då jag är van vid PRO Max modeller sen några år blir ju denna ganska liten men galet smidig.

    Märker ju en stor skillnad på batteritid mellan denna och min PRO Max men jag klarar mig ganska lätt en dag med min användning. Saknar verkligen den större skärmen men att den är smidig att ha med sig är ju förstås ett plus.tänkte köra denna ett par veckor nu för inse om jag kan vänja mig vid storleken. Den här blir ett test för o se om jag ska ha iPhone 13 PRO eller PRO Max när dom släpps
     
    Last edited: 3 aug 2021
    Pettapan gillar detta.
  15. nDre

    nDre Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2017
    Inlägg:
    475
    Mottagna gillanden:
    778

    MINA ENHETER

    oh boi, varför känner jag att skulle passa in i en sånt grupp... :S
     
    Pettapan gillar detta.
  16. kiwi11

    kiwi11 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    219
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Är batteritiden betydligt bättre på 12 pro?
     
  17. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Ser att jag uttryckt mig lite galet, när jag refererar till PRO menar jag PRO Max. Har aldrig haft en iPhone PRO

    Edit , har uppdaterat första inlägget med rätt telefonmodell
     
    kiwi11 gillar detta.
  18. Pettapan

    Pettapan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2018
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    612
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15PM | 14 | S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15PM | 14 | S10
    Telefon 2:
    Iphone 14
    Har haft både 12 och 12 pro och det är ingen skillnad i batteritid på dom.
     
    kiwi11 gillar detta.
  19. kiwi11

    kiwi11 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    219
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Hmm okej
    Tror jag avbeställer 21+ & provar en vanlig 12a. Blir ju galen av allt velande :eek:
    Jag bryr mig verkligen bara om batteritid & kamera (kameran kommer bli betydligt bättre oavsett vilken ja väljer ifrån idag) så då återstår bara batteritiden.
     
  20. Bakken

    Bakken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2018
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    1 004
    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12
    Jag gick från 21+ till iPhone 12 och batteriet är betydligt mycket bättre för mig iaf. Pålitligt som attans.
     
    Puttesson och kiwi11 gillar detta.