Samsung minskar i Europa

Diskussion i 'Samsung Allmänt' startad av Johnh3, 4 aug 2021.

  1. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 105
    Mottagna gillanden:
    4 808
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Skrev i en annan tråd att Xiaomi med flera märken har ökat i Europa. Samsung gick emot trenden och minskade istället. S21 serien säljer inte så bra:
    The Galaxy S21 is reportedly selling even worse than the Galaxy S20

    Man undrar varför? De har tagit en del kontroversiella beslut. Bort med micro sd kort support exempelvis. Kanske de nu ser resultatet av det? Eller om det beror på andra faktorer.
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  2. Puttesson

    Puttesson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2012
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    1 096
    Operatör:
    Fello, Tre
    Telefon:
    S24 +,iPhone 15 PM, S 23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Tre
    Telefon:
    S24 +,iPhone 15 PM, S 23 Ultra
    Efter att nyligen lämnat Samsung och den S21U jag hade går mina tankar så här:
    Samsung känns fortfarande lite ”bloatigt”. De envisas fortfarande att köra dubbelt av mycket- e-post klient, webbläsare etc.

    Bixby ska vi inte bara prata om. Jag vill inte ha hen. Mitt val. Men går inte att avinstallera.
    Bilderna blir fortfarande lite för mycket över-satuerade.
    Fick reklam i hälsoappen till och från! I en mobil för 13000kr???!!! Fuck off!

    Det har blivit bra mycket bättre sedan One UI, men de hänger inte riktigt med vad användarna faktiskt vill ha.

    Tror att rätt väg att gå är den som Sony/OnePlus går, minimalt med bloat men bra hårdvara.
    Stort plus dock till Samsung för en makalös uppryckning när det gäller ansvar för månatliga uppdateringar/OS-uppdateringar!
     
    Android007, Kristy och bernard gillar detta.
  3. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 105
    Mottagna gillanden:
    4 808
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Mina tankar är lite så här Samsung har varit själva motpolen till Apple/iPhone, de har till och med hånat dem i sin reklam. Men hur är det nu? Ingen laddare i kartongen, hörlursuttaget borta, samt micro sd kort supporten.
    Som kontrast har Sony allt detta. Xiaomi kommer i bakgrunden och ökar snabbt. BBK gruppen med Oppo/OnePlus likaså.

    De har inte tjänat på Huaweis kollaps utan det har blivit de andra Android märkena i Asien och Europa.

    Jag tror de har varit lite för självsäkra på att själva varumärket Samsung har varit en garanti för att det ska fortsätta som förut.
     
    Kristy gillar detta.
  4. Oscar den allsmäktige

    Oscar den allsmäktige Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2018
    Inlägg:
    1 209
    Mottagna gillanden:
    1 193

    MINA ENHETER

    För min del tycker jag Samsung har blivit för dyra. Samsung försöker ta efter IPhone. När IPhone går upp i pris gör Samsung det med. När Apple tar bort laddare gör Samsung det med.
    Känns som att när Samsung tittar sig i spegeln ser de en Ferrari. När andra tittar på Samsung ser de en för dyr Volvo.
    Det som gör Samsung stora idag är att det är ett välkänt varumärke vilket leder till att det tillverkas många olika tillbehör som också ökar försäljningen. När vanligt folk köper en telefon från en mindre etablerad tillverkare och det inte finns tillbehör gör att de inte köper det märket nästa gång. De kommer inte rekommendera det märket igen pga av besvikelse.

    Detta är mina tankar om Samsung.
     
    Hatsune Miku, Dockland och bernard gillar detta.
  5. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 105
    Mottagna gillanden:
    4 808
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Ja Samsung flaggskeppen är dyra i början men efter 3 månader har de sjunkit i pris, bara se statistiken på Prisjakt medan Apple har ett rätt konstant pris hela tiden. Priset är nog en faktor men jag tror det ändå ligger mer än bara det till varför de har det kämpigt.

    Kanske att de ser för mycket vad Apple gör hela tiden som du säger.
     
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det finns några gråimportställen som säljer dem billigare, men bland de större ÅF har priset varit någorlunda nära "MSRP". De har inte sjunkit så mycket i pris ännu:
    Men sedan köper väl fler midrange idag? A-serien har ju tex blivit rätt kompetent mot hur det var tidigare.

    Rätt dramatiskt tapp med 50% vid jämförelse mot S10-serien för samma tidsperiod (första 6 månader), men det är svårt att säga huruvida det är en trend som gäller branschen i stort eller om det är individuellt för Samsung utan att jämföra mot alla andra flaggskeppsserier.

    Ultra som de marknadsförde mest tror jag många upplever som för stor/tung. Även S20 Ultra var stor/tung jämfört med hur det varit tidigare.
     
    Last edited: 4 aug 2021
    Kristy gillar detta.
  7. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Tror inte det är resultaten av att Samsung gjort något "fel" utan snarare att folk fått upp ögonen för konkurrenter som Xiaomi.
     
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Fast jämför man flaggskeppen har ju Xiaomi inte ens några Ultra att sälja.
     
  9. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Xiaomis mainstreamflaggskepp är Mi 11 inte Mi 11 Ultra.
     
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, det är förvisso sant, men köper många verkligen Mi 11? Den är längst ned på PJ-listan och verkar ha sjunkit på senare tid: Mobiltelefoner - Jämför priser och omdömen hos Prisjakt

    Märkligt nog ligger Mi 11 5G Lite på tredje sidan, som egentligen borde vara mer attraktiv för fler konsumenter.

    Om man bara ser till volymen säljer nog Xiaomi mycket mer i det lägre prissegmentet, men fortfarande förhållandevis lite när det gäller 6k+.
     
    Last edited: 4 aug 2021
  11. robcar

    robcar Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2010
    Inlägg:
    1 292
    Mottagna gillanden:
    291
    Telefon:
    S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S24 Ultra
    Den analogin håller ju inte. Om man tittar på specifikationerna på kameran, skärm, batteri och dylikt så håller Samsung högre nivå. En Volvo är inte hög nivå utan bara lagom, de var billig att äga (inte i dag dock) och det är Svenskt, men statusen är mer likt iPhone i Sverige.

    Apple har statusen och ekosystemet på sin sida samt att de leverera konsekvent kvalitet. De behöver inte vara bäst eller ha det häftigaste, de behöver bara hålla hög jämn nivå och använda strategin att lägga till någon ny funktion varje generation för att upprätthålla kundnöjdheten.
     
  12. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Har det förresten inte varit mycket reklam för S21-serien på senaste tiden? Det är väl lite ovanligt så sent produktcykeln tänker man, i alla fall med någon större kampanj, men det talar ju också för att de kanske inte sålt så bra även här i Norden.
     
  13. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 521
    Mottagna gillanden:
    2 782

    MINA ENHETER

    Fast dom reklamfilmerna där dom på ett humoristiskt sätt driver med Apple är ju inga filmer som sänds över hela världen. Så ställer mig ytterst tveksamt att det har nåt alls med saken att göra. Jag tror snarare på att inget varar för alltid. Kan även ha att göra med att deras modeller som utgör försäljningen i just detta inte har levt upp till folks förväntningar.
     
  14. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ja, åtminstone i Sverige verkar Xiaomis flaggskepp eller premium midrange inte sälja så mycket ännu. Dock tror jag inte Sverige är speciellt representativ för Europa då Xiaomi är betydligt större i övriga Europa, i synnerhet i länder som Spanien och Italien. Rimligen har ju kunderna valt telefoner från ett annat märke istället för Samsung och Xiaomi är väl den enda konkurrenten som haft en stor tillväxt senaste året?
     
    bernard gillar detta.
  15. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, frågan är bara i vilket segment. Det är ju en väldig skillnad på att lyckas sälja något för 6k+ eller något för 3-4k. Jag tror att de betraktas som ett budgetmärke fortfarande. De länder där de är som störst inom Europa är också de mer priskänsligare regionerna/där Apple har minst andel av marknaden vs Android, så där lär inte många 11/11 Ultra heller säljas (?).

    Utöver faktiska funktioner och prestanda behöver ju förtroende för varumärket finnas. Eftersom Xiaomi lägger ut allt på entreprenad har de nog lite större uppförsbacke. Nivån på servicen är som bekant inte direkt premium (även den fysiska butiken har...minst sagt ljumma omdömen i forumtråden för den, dvs utöver "officiella webbutiken"), men för telefoner upp till 3-4k eller däromkring kan det kanske kvitta.
     
    Last edited: 4 aug 2021
    eastbound och Kristy gillar detta.
  16. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Givet den enorma tillväxten är det rimligt att anta att de vuxit kraftigt över hela linjen. Sedan är det säkert så att de vuxit starkare i budget och midrangekategorin än flaggskeppsklassen. Tyvärr verkar det dock svårt att hitta statistik på hur mycket enskilda enheter säljer i olika länder. En fingervisning kanske kan vara amazonbutikernas bästsäljarlista men där finns det mest budgettelefoner och midrange överlag. Möjligen kan man även använda antalet amazonomdömen på olika telefoner som en grov indikatorer på försäljningsvolymer.
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  17. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 105
    Mottagna gillanden:
    4 808
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Kristy och bernard gillar detta.
  18. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Helge67, Kristy och bernard gillar detta.
  19. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Min förhoppning är att Samsungs vikande försäljning leder till att det tvingas sänka priserna. Samsungtelefoner är på tok för dyra sett till hårdvaran. Detta gäller även deras midrange. En telefon som A72 borde kosta 3000 kr.
     
    Helge67 gillar detta.
  20. Juturna

    Juturna Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2016
    Inlägg:
    757
    Mottagna gillanden:
    506
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Tror att Samsungs problem är mångfaldiga egentligen. Bra många uppstickare som levererar mer funktioner, bättre design och högre prestanda för samma eller lägre peng i budget och midrange-klassen, medan deras flaggskepp har blivit rätt dyra.

    Tror att många som inte är tech-intresserade utan mer bara vill ha en telefon som är bra, tar okej bilder och kan fungera som en social media-maskin har känt att dom antingen vill ha Samsung S-serie eller iPhone, och många av dom som väljer Samsung har gjort det för att dom inte vill betala 10 000+ kr för sin telefon, men dom vill inte heller gå ner i klasserna och köpa något som inte är deras bättre modeller.

    Tror att om dom får ner priserna på foldables så kommer dom kunna ta tillbaka marknadsandelar för ett litet tag, men Samsung är nog överlag inte ett så "sexigt" varumärke i dom flestas ögon just nu.
    Sen som många säger så är det ju mycket bloat också, tror inte att dom vanliga konsumenterna ser det som "bloat" men däremot blir det jävligt rörigt tycker jag, och man måste mecka en hel del för att telefonen ska kännas mer streamlined i gränssnitt osv.
     
    Helge67 gillar detta.