Hur kan hyrscooters vara lagliga?

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av Bill Lumbergh, 4 aug 2021.

  1. Bill Lumbergh

    Bill Lumbergh Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2020
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    50
    Förstår inte detta.. tusentals susar fram på 350-500w hyrscooters i städer över hela Sverige utan problem (vilket jag inte har nåt emot).

    Men det är olagligt att själv köpa en som är på >250w och köra? Jävligt märklig dubbelstandard kan man tycka.

    Om polisen tillåter hyrscootrar, så borde det väl vara lugnt att själv köpa en med samma motorstyrka och susa runt på?

    Har någon av er blivit stoppad och bötfälld nångång för att ha kört en >250w köpscooter?
     
  2. DetSvenskaGuldet

    DetSvenskaGuldet Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2021
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Hur de kan vara lagliga? Det är dom inte. Punkt.

    Är det olagligt att köpa en själv? Nej.

    Det är dock olagligt att köpa en och framföra den på väg.
    Samt att du inte kan försäkra den, för att den är olaglig.

    Kan du lik förbannat köpa en och susa runt utan att polisen tar dig? Absolut. Håll dig under 30 bara så är det inga problem.

    Har aldrig hört om någon som blivit stoppad Och bötfälld för att ha kört en >250.
     
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Precis som redan sagts är nästan inga hyr- eller köpsparkar lagliga. De faller på att effekten är högre än vad som är tillåtet. Effekten får inte överstiga 250W, men det gör nästan alla. 250W i är i minsta laget för särskilt hyrsparkarna som är stora och tunga (i alla fall deras nya modeller).

    Det är lite sent att beivra detta nu eftersom det tagit enorma resurser i anspråk, men år 2023 kommer förhoppnings nya regler gälla, som bland annat innebär att man får köra med praktiskt taget obegränsad effekt.

    Men visst, är man inblandad i en olycka eller blir stoppad i en kontroll kan det ju bli bland annat böter. Kör man ordentligt och håller sig till trafikreglerna är det nog inget problem. Hyrsparkarna är det stora problemet och i regel de som också blir stoppade för diverse dumheter. Kör man vårdslöst och är berusad kan man kanske räkna med att körkortet också ryker, för det gäller ju för cykel, och då borde reglerna vara samma för en elspark.
     
    Last edited: 4 aug 2021
    Kristy gillar detta.
  4. Glis

    Glis Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2016
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    1 033
    Telefon:
    HP iPAQ 614c

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HP iPAQ 614c
    Platta:
    Blackberry Playbook
    Det är väl inte hyrscootern i sig som är olaglig. Det är väl att köra den på allmän väg, cykelbana, o.s.v. som är olagligt. Det vore lagligt att köra den på ens egen mark. Konsumenten som hyr scootern har väl ansvaret för att han kör på sin egen mark...

    Polisen kan såklart göra en räd och skicka ut poliserna på gatorna en dag och böta 500 - 1000 personer för att ha kört en hyrscooter med för stark motor på allmän mark. Då kommer det bölas ut ordentligt i media och alla blir uppmärksamma på "problemet".

    I verkligheten är systemet korrupt och polisen blir såklart mutad av hyrscooterbolagen för att titta åt andra hållet och inte upprätthålla lagen.
     
  5. Bakgrund

    Bakgrund Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2014
    Inlägg:
    202
    Mottagna gillanden:
    161

    MINA ENHETER

    Off-topic kanske men om man är med i en olycka på en sådan olaglig maskin med effekt på över 250W och blir handikappad så kan man väl glömma att få någon ersättning på någon olycksfallsförsäkring?
     
    mortuus gillar detta.
  6. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Jahaa ookej. Det är därför!

    Seriöst..Tror du Polisen inte har viktigare saker att fokusera på än scooters? Hur mycket resurser tror du egentligen dom har? Vi har ju inga problem med kriminalitet iövrigt i vårat avlånga land..eller? Vill jag att Polisen lägger tid på att jaga dessa scootrar eller utreda/förebygga brott som har/får offer..? Jag väljer alternativ två alla dagar i veckan.

    Fick ändå ett riktigt gott skratt av ditt inlägg. Tack för den.
     
    katho och Kristy gillar detta.
  7. Slimey

    Slimey Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2016
    Inlägg:
    728
    Mottagna gillanden:
    622
    Att nån timme i månaden ställa 1-2 poliser på gatan och kolla alla scootrar som kör förbi har de alldeles säkert tid med. Trafikbrott är också brott som skall beivras.

    Jag tror att nuvarande uthyrningssystem kommer ta död på sig själv förr eller senare med tanke på alla problem som det skapat, inte bara med olyckor utan med att de ställs lite hursomhelst och varsomhelst.
    Nånstans kommer man komma till en punkt där regler och liknande kommer tvinga uthyrarna att tänka om.
     
  8. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Absolut kan dom göra det. Tycker man det är ett problem så kan man ta kontakt med sitt lokala polisdistrikt. Där jag bor i vårat avlånga land är Polisen iallafall väldigt välkomnande med feedback från allmänheten på vad dom behöver förbättra.

    Men att påstå att Polisen inte gör nåt för att dom är mutade av bolagen är bara löjligt och bidrar absolut inget till diskussionen i mitt tycke. Var väl den punkten jag tyckte var mest orimlig i inlägget jag citerade. Kanske borde varit tydligare med det. Nåväl.

    Edit: Och jag håller med dig vad gäller nuvarande system och att det kommer ta död på sig själv.
     
    katho gillar detta.
  9. Kent

    Kent Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 nov 2010
    Inlägg:
    710
    Mottagna gillanden:
    1 039
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 13 Pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 13 Pro max
    Telefon 2:
    Oneplus 7 Pro
    Platta:
    Ipad 10.5 pro
    Platta 2:
    LG G pad V500
    ROM:
    AOSP Nougat 7.1.1
    Mja, enligt Många bröt mot trafikregler vid kontroll av elsparkcyklar kommer polisen att lägga mer tid på att kontrollera just elsparkcyklar. Givetvis kan "mer tid" betyda allt ifrån 1 timme till 24/7...
     
  10. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Mycket om watten tror jag handlar om uppsåt i dessa fall. Om du hyr en spark som står på gatan så antar man ju att den är laglig, så tror det hade blivit svårt att bli dömd i domstol, så då är det bara slöseri att utreda hur många watt de faktiskt har, och om de begränsningar hyresföretagen satt i firmware räcker eller ej.
    Däremot är det ju många nu för tiden som får böter för att skjutsa, köra på gångbana, köra för fort i gångfartsområde o.s.v. oavsett om det är hyrsparkar eller ägda. Så polisen lägger mer tid på det, men de säger själva att de inte ens hinner bötfälla hälften av de som de stannar, de flesta får bara tillsägelse.
     
    bernard och Kristy gillar detta.
  11. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 626
    Mottagna gillanden:
    1 088
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
  12. safadino

    safadino Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jan 2013
    Inlägg:
    84
    Mottagna gillanden:
    187

    MINA ENHETER

    Låt en svamp växa och sen slå ner på den.

    Sköna skattemiljarder som Sverige behöver.
     
  13. Bertilsson

    Bertilsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2019
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    260
    Min tolkning av klippet är att om man själv stryper motoreffekten, ändrar märkningen på motorkåpan och sedan låser sparken med telefonen under tiden som man pratar med polisen så slipper man alla problem, utom möjligen en mycket sur polis.

    Det borde ändå vara att föredra istället för att samma polis både misstänker och kan bevisa att man brutit mot en efterbliven lag, som är tänkt att avskaffas och enbart finns kvar av byråkratiska orsaker.
     
  14. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, det är ju vilda västern. Ingen verkar riktigt veta hur märkeffekten ska mätas upp/avgöras sedan, annat än vad klisterlappen på motorn säger/specbladet från motortillverkaren. Det finns som jag förstår det inget standard eller något som reglerar hur detta ska avgöras.

    Problemet har dock skapats av myndigheterna eftersom de är så pass senfärdiga. Hade Transportstyrelsen varit proaktiv framför reaktiv hade vi inte behövt ha ett problem

    Att påstå att det är en moped hjälper ju inte utan SoC-intyg. Saknas SoC-intyg finns inget som styrker att det är en moped, så vad den så ska klassas som då vet jag inte, annat än att det är ett fordon som inte får framföras på allmän väg. Kunde reglerna i stället anpassas så man enklare kunde få dem klassade som moped vore det naturligtvis mycket enklare för alla inblandande.

    Egentligen får man säga att det är lite pinsamt att vi befinner oss i den här situationen till att börja med. Detta borde sedan länge ha varit uppstyrt/avklarat. Elsparkcyklar är ingen nyhet. Xiaomi M365 kom ut 2016, så nu fem år senare finns det väl inte direkt några ursäkter. Det dröjer ju dessutom till 2023 innan det öht är tal om att ändra några regler (återstår att se vad som blir klubbat). Det vill säga sju år efter att M365 kom ut.

    250W är med den mest effektiva motor tillgänglig inte tillräckligt för att flytta en tyngre person uppför en backe med nämnvärd lutning. Det är en annan sak på elcykel eftersom du kan tillföra kraft med hjälp av pedalerna. Sparkar, skateboards, onewheel osv. fungerar inte om de begränsas till 250W.
     
    Last edited: 7 aug 2021
    Kristy gillar detta.
  15. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Man blir ju dessutom lite irriterad när det verkar finnas närmast outtömliga resurser för låt säga elbilarna, med enorma subventioner. För 2021 gäller ju som bekant 70 000 kr.

    För elsparkcyklar skall begränsningen om 250W finnas kvar även 2023 och för elsparkcyklarna är det inte tal om högre hastighet, trots att det varit oändligt mer gynnsamt för miljön om fler tog sparken till jobbet framför bilen (oaktat om det är en elbil eller en bil med förbränningsmotor, då ett inte obetydande problem med biltrafiken ex. är partiklarna som uppstår till följd av väg- och däckslitage).

    Här kan man se svart på vitt att 30% lämnar bilen hemma när de har möjlighet att istället åka spark: Elektriska sparkcyklar / elsparkcyklar - allmänna tråden. Siffrorna är ännu bättre för elcyklar, men dessa subventioneras inte av någon outgrundlig anledning.

    För särskilt lådcyklar eller transportcyklar av olika slag är det ju i det närmaste befängt med en begränsning på 250W. Det är varken rimligt eller logiskt. Läser man också Transportstyrelsens motivering till varför elcyklarna forsatt skall begränsas till 250W kan man inte göra annat än att höja på ögonbrynen. Här kan man ta del av utredningen: Utredning behov av förenklade regler för eldrivna enpersonsfordon - slutrapport - Transportstyrelsen.

    Kunde man tillåta högre hastighet och högre effekt för sparkcyklar såväl som elcyklar hade biltrafiken reducerats avsesvärt. Det finns gott om underlag från ett flertal länder inom Europa, inte minst Danmark, för att dra en sådan slutsats. I Danmark är det exempelvis fritt blås för skl Speed Pedelecs (45km/h) på cykelbana.
     
    Last edited: 7 aug 2021
    Kristy gillar detta.
  16. Klurre

    Klurre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2016
    Inlägg:
    1 607
    Mottagna gillanden:
    756

    MINA ENHETER

  17. Klurre

    Klurre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2016
    Inlägg:
    1 607
    Mottagna gillanden:
    756

    MINA ENHETER

    Elsparkcyklarna-ar borta från centrala Köpenhamn....
     
  18. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Även det här problemet har uppstått till följd av att myndigheter/kommuner är senfärdiga. I stället för att ta företagen i örat så sker i det närmaste ingenting.

    ...ja, hyrpsparkarna.

    De som kör privat är inte och kommer förmodligen aldrig att vara ett problem. Det är ju rätt få som brukar parkera sin cykel eller bil mitt på en trottoar eller i något buskage, då det att kommer få konsekvenser för plånboken direkt eller indirekt. En hyrspark kan du däremot parkera eller framföra hur du vill utan några som helst konsekvenser, gör ju inget om hyrsparken går sönder eller om den tex parkeras otillåtet i dagsläget.

    Man måste vara noga med att skilja på hyrsparkarna (problemet) och de som kör spark privat. Det är väldigt olyckligt när dessa klumpas ihop som en grupp eftersom det får konsekvenser för den grupp som sett till det stora hela sköter sig.
     
    Last edited: 7 aug 2021
    Rickhey och Kristy gillar detta.
  19. Klurre

    Klurre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2016
    Inlägg:
    1 607
    Mottagna gillanden:
    756

    MINA ENHETER

    Jo visst är det så, han ville ha lite debatt men det kan nog tyvärr spilla över på dom som har egen elsparkcykel. En del av dom kör som idioter så att det inte är långt ifrån att man blir påkörd....
     
  20. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, det är beklagligt att det blivit som det blivit på den punkten. Kommunerna har ju möjlighet att ex. tvinga företagen att upprätta parkeringszoner för sparkarna som jag förstår det. Ser ingen annan lösning på problemet även om det naturligtvis kommer göra hyrsparkarna mindre attraktiva när man inte kan ställa dem hur som helst/var man vill.

    Det vore ju dessutom ett utmärkt sommarjobb för ungdomar att gå runt och plåta felsparkade vois, bolts, limes osv. för att sedan dra iväg en faktura på 1500-3000 SEK per spark, men det sker ju inte heller av någon märklig anledning. Vissa kommuner samlar in dem och lämnar inte ut dem utan en avgift, men det verkar bara ske ytterst sporadiskt.

    Finns inget incitament för företagen att ändra på sig kommer de naturligtvis inte att göra det heller, särskilt om det är förknippat med några som helst kostnader.

    Tycker Köpenhamn agerade föredömligt som helt enkelt slängde ut dem. De är nog välkomna tillbaka om de kan presentera en lösning på problemet, men misstänker att det intresset inte riktigt finns så länge de inte blir utkastade överallt :)
     
    Last edited: 7 aug 2021
    Kristy gillar detta.