Tips: Xiaomi M365 Smart Electric Scooter

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av dave333, 2 jul 2017.

  1. Mises

    Mises Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 nov 2018
    Inlägg:
    73
    Mottagna gillanden:
    55
    Hej! Går det att Flasha mig essential
    / M365_lite?
     
  2. zalsson

    zalsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2011
    Inlägg:
    305
    Mottagna gillanden:
    107

    MINA ENHETER

    Ja
     
    bernard gillar detta.
  3. Kemppa

    Kemppa Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2021
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej alla!
    Har haft min S1 nu i ett par veckor men fick en liten fundering när jag skulle köra efter några dagars uppehåll.
    Märkte att styrningen hade liksom ett fast läge rakt framåt när jag gick med den , typ klickar i om ni förstår vad jag menar, nu undrar jag om det ska vara så eller har det hänt nåt där ?
     
  4. Sliver

    Sliver Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2021
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Någon intelligent som har en idé rörande hur man får en 1s som efter reset bara gör 20km/h att gå i 25km/h igen?
     
  5. ZaxxeN

    ZaxxeN Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2011
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Hej! Ny inom elscooter. Köpte mig en Mi Electric Scooter Essential på MediaMarkt. Funkar kanon, men tänker att jag ska öka topphastigheten till i alla fall 25-30km/h. Läst en del i tråden men ser mest om Xiaomi m365. Hur ser det ut med garanti osv om man flashar scootern och någonting går sönder?
     
  6. zalsson

    zalsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2011
    Inlägg:
    305
    Mottagna gillanden:
    107

    MINA ENHETER

    Ingen garanti om du har bytt mjukvara
     
  7. Gargo

    Gargo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2011
    Inlägg:
    385
    Mottagna gillanden:
    166

    MINA ENHETER

    Beror såklart på vad som går sönder.
    Jag hade flashat en av mina och sen började Scootern "efter ett tag" att strula. Flashade om till original och lämnade in den. Det visade sig vara batteriet så jag fick ett nytt utan problem. Hade motorn brunnit pga flash så hade dem såklart nekat garanti.
     
    zalsson gillar detta.
  8. zalsson

    zalsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2011
    Inlägg:
    305
    Mottagna gillanden:
    107

    MINA ENHETER

    Så är det förstås,men man ska inte räkna med garanti när man börjar modda.
     
    Gargo gillar detta.
  9. Gargo

    Gargo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2011
    Inlägg:
    385
    Mottagna gillanden:
    166

    MINA ENHETER

    Håller helt med :)
     
  10. ZaxxeN

    ZaxxeN Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2011
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Tack för svaren. Får bli att köra original ett tag till.
     
  11. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 113
    Mottagna gillanden:
    3 917
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 7 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Vart hittar man bäst reservdelar till denna?

    Ett fäste har gått av för mig.
     

    Bifogade filer:

  12. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ah, det är denna du behöver: Folding hook/lock & pin -

    Dessa är i stål och ska hålla bättre än fästet/kroken i aluminium. Tyvärr ett vanligt fel på M365 - många byter i preventivt syfte.

    Hoppas du klarade dig helskinnad! Aldrig roligt med brott på styrstången.
     
    Timpppa gillar detta.
  13. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 113
    Mottagna gillanden:
    3 917
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 7 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Tack, det var faktiskt min son som åkte med den när olyckan hände. Men det gick bra, lite skrapsår på ett knä. Ahh nu när jag såg namnet Curious Joe så kände jag igen det. Beställer den förstärkta istället för orignaldelen som är oroväckande svag!
    Tack än en gång! :)
     
    bernard gillar detta.
  14. MOBBE

    MOBBE Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2020
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    7
    Har nu köpt en 1S och flashade sen såklart direkt som den haxare jag är. (Medveten om garantin tack) jag ville åt "German Manouver" som gör att man direkt efter flash kan köra 25Km/h men om man kör en power cycle gör den efter den endast 20Km/h i sport och måste flashas om igen via mobilen. Detta för att min 14 åriga dotter endast ska kunna köra den i laglig fart ;)

    Två frågor.

    1. Har någon "Stock firmware" till denna om jag skulle vilja gå tillbaka?

    2. Vilken site använder ni för firmware till S1? Och har ni någon bra config med nice tweaks?

    Annars väldigt nöjd efter mina första rundor
     
  15. MOBBE

    MOBBE Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2020
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    7
    Okej ber om ursäkt för mitt senaste inlägg och fråga 1. Info finns på denna sida och appen med samma namn kunde enkelt återställa default firmware.

    ScooterHacking - Going where no scooter has gone before

    Har nu även gått med i deras discord samt sett att Toolkit för PRO är det man ska använda. Letar vidare information angående fråga 2 och delar kanske min egen firmware här om jag nu inte sabbar hela skiten innan.
     
  16. CABBAN05

    CABBAN05 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 mar 2014
    Inlägg:
    1 627
    Mottagna gillanden:
    505
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung galaxy s22ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung galaxy s22ultra
    ROM:
    Stock
    Info:
    Nova Launcher
    Hittar inte China i Xiaomi home har samma jävla irriterande problem blir tokig snart. Deras service också på verkstaden under all kritik error 14 unpair it first
     
  17. DråidPingvin

    DråidPingvin Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2019
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    4
    Mitt batteri gjorde likadant. Jag laddade upp sista cellgruppen för sig upp till 3,2 V med 0,05 A (långt under vanlig laddning för att slippa brand). Man bör väl ladda upp så alla är typ lika. Tog väl en timme eller två. Sedan fick den vanliga laddaren ladda upp batteriet. Onödigt slänga ett nytt batteri som ditt, när det går att rädda det. Utan ett labbaggregat med strömbegränsning så vet jag inte hur man gör. Finns för runt tusenlappen på olika ställen. Ser att räddade celler säljs på blocket. Det är väl från elscooterbatterier som slängts i onödan.

    Har ni sett den mycket finstilta texten på batteriet som säger att det ska laddas minst var 60e dag? Bra ställe, eller hur? *ironi*

    Edit: Ser nu att v3 har snyggat upp BMS: "Smartare batteri
    När batterinivån är under 30% och scootern inte är påslagen på cirka 10 dagar i rad, går batteriet i viloläge för att förlänga dess livslängd. Dessutom säkerställer BMS 5th Generation Intelligent Battery Management System att ditt batteri fungerar som det ska." Texten går att läsa motsatsvis, dvs. det här fungerar nu, men fungerade inte tidigare. -Mitt batteri har stått och blinkat glatt i en månad nu (utan att jag använt sparken) vilket bara syns med bottenplattan avtagen. Undrar om det är glädjevift som en hundsvans (ut nu!)? Om batteriet ska vara så kommunikativt borde bottenplattan vara genomskinlig.
     
    Last edited: 28 sept 2021
    Gargo gillar detta.
  18. Wee_

    Wee_ Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2021
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
  19. Swecanki

    Swecanki Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2019
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    4
    Beror lite på om du vill behålla garantier eller inte?
    Ja, jag vill behålla = Xiaoflasher >CustomSerial > ändra dem första 5siffrorna till (global 1s : 25699 ) exempel : 25699/XXXXXXXXX <--- står på silverdekalen . Done! Nu åker den 25km/h och du behåller garantier och uppdateringar.

    Nej, jag vill inte behålla garantier : Xiaoflasher >Premium CFW ToolKit > Info
    Följ anvisningar och testa dig fram.

    Ps: Går något sönder så har du partshop.se som har originaldelar (kanske finns fler men dem har bra priser) . Lycka till
     
    Poulgrym gillar detta.
  20. Scooterfararen

    Scooterfararen Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2021
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    viber_image_2021-10-25_00-18-09-171.jpg viber_image_2021-10-25_00-18-09-411.jpg Hej!
    Jag köpte en Xiaomi Mi Electric Scooter Essential Lite, för ca 2 mån sen.
    Enligt Produktbeskrivningen är denna modell "IP54-certifierad, och kan spolas av utan att väta letar sig in i elektroniken (ej högtryck)".

    På ett annat forum kom denna fråga upp och med ett svar.
    Fråga:
    "Jag har läst att denne ska vara vatten tålig men ser nu 1 skriver att den är bra fast synd den inte tåler vatten? Så om det regnar kan jag då inte använda en elspark som koster 3000 kr ?"
    Svar :" Den är IP54-certifierad vilket innebär damm- och spolsäker: "kan spolas av utan att väta letar sig in i elektroniken (ej högtryck)". Enheterna är robusta men de bör fortsatt ej brukas i regn för att vara på den säkra sidan då den inte följer certifieringen för regn."
    Då såg jag behovet av att kanske vattentäta den ytterligare undertill. Efter att beställt hem ett skumgummiskydd med tejp så monterade jag den enligt en video på Youtube. Detta extra Batteriskydd och tätning för Xiaomi M365 bottenplatta, passade bra. Men när jag skulle skruva tillbaka skyddet i plast så blev det ju ganska tjockt.
    Om jag drog åt skruvarna hårt tunt om så började plasten böja sig in mot skruvarna och ett mindre mellanrum uppstår. Jag tycker mellanrummet är tight tillräckligt och inte borde släppa in någon väta.

    Jag undrar, hur bra det är för plasten att den bågnar emellan varje skruvhål?

    Jag undrar dessutom om det verkligen behövdes tätas, överhuvudtaget? Eller är det overkill och onödigt för just denna modell - Xiaomi Mi Electric Scooter Essential Lite?

    skickar med bilder Visa bifogad bild 123824 Visa bifogad bild 123824 Visa bifogad bild 123825