Mitt batteri gjorde likadant. Jag laddade upp sista cellgruppen för sig upp till 3,2 V med 0,05 A (långt under vanlig laddning för att slippa brand). Man bör väl ladda upp så alla är typ lika. Tog väl en timme eller två. Sedan fick den vanliga laddaren ladda upp batteriet. Onödigt slänga ett nytt batteri som ditt, när det går att rädda det. Utan ett labbaggregat med strömbegränsning så vet jag inte hur man gör. Finns för runt tusenlappen på olika ställen. Ser att räddade celler säljs på blocket. Det är väl från elscooterbatterier som slängts i onödan.
Har ni sett den mycket finstilta texten på batteriet som säger att det ska laddas minst var 60e dag? Bra ställe, eller hur? *ironi*
Edit: Ser nu att v3 har snyggat upp BMS: "Smartare batteri
När batterinivån är under 30% och scootern inte är påslagen på cirka 10 dagar i rad, går batteriet i viloläge för att förlänga dess livslängd. Dessutom säkerställer BMS 5th Generation Intelligent Battery Management System att ditt batteri fungerar som det ska." Texten går att läsa motsatsvis, dvs. det här fungerar nu, men fungerade inte tidigare. -Mitt batteri har stått och blinkat glatt i en månad nu (utan att jag använt sparken) vilket bara syns med bottenplattan avtagen. Undrar om det är glädjevift som en hundsvans (ut nu!)? Om batteriet ska vara så kommunikativt borde bottenplattan vara genomskinlig.
Last edited: 28 sept 2021