Acer ATAB (Android 10 Go)

Diskussion i 'Acer' startad av FZL, 8 aug 2021.

  1. FZL

    FZL Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2017
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    57

    MINA ENHETER

    Kikade på en billig surfplatta och kom över denna serien på Elgiganten. Det finns tre modeller som skiljer sig i bland annat skärmstorlek, upplösning, RAM-mängd och batteristorlek:
    ATAB721E (7", 600p, 1GB, 2800mAh),
    ATAB821E (8", 800p, 2GB, 4000mAh),
    ATAB1021E (10", 800p, 3GB, 6000mAh).

    Jag hittade inte särskilt mycket information om dem på nätet men verkade väldigt prisvärda utifrån specifikationerna. De säljs endast i Norden av Elgiganten och UK/IE (då under namnet ACTAB*21).

    Surfplattorna kör Android 10 Go vilket är en förhållandevis ny version jämfört med andra surfplattor som finns på den svenska marknaden under en längre tid. Däremot kan man antagligen inte förvänta sig så många uppdateringar om någon alls. De har även USB-C till fördel mot förlegade micro-USB.

    Åkte till Elgiganten som hade 8-tumsmodellen på display, den kändes rapp och stöttålig. Jag valde dock att köpa 7-tumsmodellen av nyfikenhet (och kanske snålhet) för att se om 1GB RAM räcker.

    Efter att ha använt den i någon vecka är jag ganska nöjd, rent Android är underbart, men hade nog kört på 8-tumsmodellen om jag fick ändra mig. Batteritiden är inget att hurra över och 1GB RAM räcker men inte mer än så, den har klarat allt jag har utsatt den för (YouTube i 720p60, flera Chrome-tabs m.m.) men upplever smått lagg i allmänhet. Är lite besviken över att Go-versionerna av apparna saknar en del funktionalitet men det går att installera de "vanliga" versionerna av de flesta, dock inte Google-appen eller Google Assistant.

    Överlag en kompentent surfplatta från länge marknadsfrånvarande Acer som jag kan rekommendera. Ett bra alternativ till t.ex. Lenovos Tab-serie, som verkar fungera mycket sämre med liknande specs, och Huaweis gamla MediaPad T-serie. Fråga eller dela gärna med er av era åsikter.

    20210808_155822.jpg 20210808_153807.jpg
     
    Last edited: 8 aug 2021
    MellowHello och svenix gillar detta.