Diskussion: Förslag för utformning av nya regler för eldrivna enpersonsfordon (Skickas till Transportstyrelsen)

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av Chrilles, 16 apr 2020.

  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det är egentligen oerhört märkligt. När det handlar om biltrafik verkar det inte finnas några gränser för hur stora subventionerna kan bli, men frånsett den minst sagt ogenomtänkta och ytterst tillfälliga elcykepremien läggs ju praktiskt taget inga resurser på andra eldrivna fordon/PEV:s. Regelverken ändras i snigelfart och vägbanorna anpassas inte.

    Är målet att få så många som möjligt att köra eldrivet/ställa billen hemma vore det kanske en bra strategi att bygga ut cykelbanorna och anpassa dem för hastigheter på uppåt 45km/h, som i tex Danmark. (De tillåter dock ännu inte sparkcyklar i så höga hastigheter, utan endast speed pedelecs).
     
    Last edited: 9 apr 2021
    Gargo gillar detta.
  2. Chuhe

    Chuhe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2020
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    17
    Det finns gott om modeller med firmware lock på 20km/h för tyska och skandinaviska marknaden som enkelt går att flasha till högre hastighet i de flesta fall. Att hitta en som marknadsför sig med svag motorn är svårare. Men jag håller med 20km/h gränsen är rätt onödig.
     
    Last edited: 9 apr 2021
  3. Gargo

    Gargo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2011
    Inlägg:
    385
    Mottagna gillanden:
    166

    MINA ENHETER

    Japp,
    Men då kommer 95% av dom att Flasha så att den går fortare och är återigen olagliga. :cry:
     
  4. raptor

    raptor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2009
    Inlägg:
    629
    Mottagna gillanden:
    196

    MINA ENHETER

    Jag tror att många färre kommer att trimma sin scooter om begränsningen hade legat på 25 kmh.
    Sätter de 20 kmh tror jag många kommer vilja trimma den.

    Jag föreslår att ni alla skickar email till:
    [email protected]

    och uppskattar att man tagit bort effektbegränsningen och nämner att 20 kmh är för lågt.

    Borde inte det här styras på EU-Nivå?
    Är det inte märkligt att det finns olika regler inom EU?
    Är inte det anledningen till varför EU-moppe föddes?


    I dokumentet står det
    https://www.transportstyrelsen.se/4...blikationer/vag/tsv-2019-5394-slutrapport.pdf

    "De flesta länder har en högre hastighetsbegränsning än Sverige, 25 kilometer i timmen. Hastighetsbegränsningen i Sverige är 20 kilometer i timmen"



    Hearing om eldrivna enpersonsfordon i samband med regeringsuppdrag - Transportstyrelsen
     
    Chuhe, Gargo och bernard gillar detta.
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    @Kingson@Kingson nämnde att de släppt en uppdaterad utredning här med flera förslag p förändringar: Utredning behov av förenklade regler för eldrivna enpersonsfordon - slutrapport - Transportstyrelsen

     
    Heleg och Kingson gillar detta.
  6. raptor

    raptor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2009
    Inlägg:
    629
    Mottagna gillanden:
    196

    MINA ENHETER

  7. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 358
    Mottagna gillanden:
    1 717

    MINA ENHETER

  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, det finns ingen viktbegränsning idag. Det finns däremot viktbegränsningar för mopeder som är 270 kg för ett fordon med två hjul och 425 kg för ett fordon med fyra hjul.

    Jag tror de menar att mikromobiltetsfordonen ska ha en viktbegränsning av något slag. De konstaterar dock i rapporten att det inte verkar användas i andra länder, så jag vet inte vad de skulle fylla för syfte.
     
  9. Serra_Angel

    Serra_Angel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2020
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Jag måste säga att jag tycker att 20 km/h räcker gott och väl. Sedan är det ju bra att de tar bort begränsningen på 250W.

    Vill man köra snabbare så finns det mopeder/motorcyklar.

    Nu har hyrelscootrar kommit till oss och jag ser många småungar köra hejvilt med dem. För högre hastigheter tycker jag helt enkelt att det behövs ålder och körkort. Tyvärr.
     
    Chrilles och Vispen74 gillar detta.
  10. danne_00

    danne_00 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2021
    Inlägg:
    112
    Mottagna gillanden:
    67
    tycker 25km/h är lagom, och att dom slopar motorstyrkan eller höjer gränsen.. 250w är alldeles för lite
    sen är det ju upp till polisen att bötfälla fortkörare precis som med alla andra fordon
     
  11. clajen

    clajen Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jul 2021
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Är det någon som vet när uppdateringen av regelverket är tänkt att träda i kraft?
     
  12. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Tyvärr maler hjulen långsamt. "Efter 1:a januari 2023" enligt utredningen.

    Det kan också bli senare med andra ord. Går på tok för långsamt, men så råder ju redan total kaos vad gäller efterlevnaden av några som helst regler. Det här hade naturligtvis behövt vara på plats långt tidigare.

    Är uppenbart att ingen bryr sig om reglerna. Varken från myndighetshåll eller från allmänheten, så vid 2023 lär vi väl se var och varannan glida fram på monstersparkar med 2000W-motor, 12"-hjul, hydraulisk dämpning osv. utan att någon höjer ett ögonbryn.

    Myndigheterna haltar tyvärr efter med närmare ett decennium i relation till utvecklingen för den här fordonstypen, men kanske EU kan komma till undsättning.
     
    Last edited: 18 jul 2021
    Gargo gillar detta.
  13. clajen

    clajen Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jul 2021
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack för informationen!
    Ska köpa en elscooter till sonen, men vill gärna ha en laglig (som klassas som cykel) med tanke på försäkring mm. OM olyckan är framme. Tänkte dock att om det var närstående i tid för förändring av regelverket, så kanske man hade kunnat tänja temporärt på reglerna.
    Får helt enkelt leta upp en som håller sig innanför ramarna...
     
  14. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, det låter förståndigt. Utbudet är mycket litet på den punkten, tror i princip det bara är Xiaomi Mi Essential som gäller i sådana fall. Nästan alla andra faller på 250W (finns som fyndvara här för 2 680 kr).
     
    Gargo och clajen gillar detta.
  15. Vispen74

    Vispen74 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    381

    MINA ENHETER

    De som vill ha snabbare Scootrar vore bra om de finns för de som önskar, men blir klassade som mopeder så man måste vara 15 år och ha hjälm. Det skulle vara en utmärkt lösning.
     
  16. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Gäller samma regler som för respektive mopedklass i förhållande till hastighet borde det inte vara något problem kan man tycka med 25km/h eller rentav 45 km/h. Bara fordonet är SoC-certat/uppfyller säkerhetskraven.

    Det finns väl inga sådana sparkar idag? Så egentligen ligger väl det på fordonstillverkarnas bord i sådana fall.
     
  17. raptor

    raptor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2009
    Inlägg:
    629
    Mottagna gillanden:
    196

    MINA ENHETER


    CoC?

    Jag tror det finns CoC till dualtron
     
    bernard gillar detta.
  18. Ko900

    Ko900 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 dec 2020
    Inlägg:
    127
    Mottagna gillanden:
    163
    Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Motorola G60s

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Motorola G60s
    Ewww, skadorna som skulle uppstå när folk krockar i 45 på en sådan fotpall.. Redan 25 orsakar ju rent groteska skador när folk lyckas köra på en trottoarkant så det låter inte som någon hit att tillåta högre hastigheter. Först måste det finnas bromsar, sedan måste det till AM-körkort så att det åtminstone finns grundläggande trafikkunskap.

    Det må låta torrt men att göra high chapparal är tyvärr inte vettigt varken ur skadesynvinkel eller samhällsekonomiskt.
     
    milky81, Chrilles och Heleg gillar detta.
  19. Parma

    Parma Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2021
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    18
    Förhoppningsvis blir lagändringarna både sena och tandlösa. Vad kan de erbjuda? Inget bättre än prestandan jag köpa och friheten jag kan dra nytta av idag. Det kan bara bli sämre.
     
  20. Pjey

    Pjey Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2021
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    4
    Tycker reglerna idag är hemskt tråkiga. Framförallt det här med 250W gränsen. Hastighet borde faktiskt vara ett krav att ha den strypt till max 25km i timmen för mindre utrustade elscootrar, medans dom som har både bromsar, blinkers och lysen med högre effekt borde vara runt 30-40 KM timmen som en moped. Det borde också gå att få dom registrerade med reg skylt och trafikförsakade. Problemet idag är att vi förare som ligger på 90-100 kg ligger på gränsen till vad dom scootrarna som är 250w/20km timmen gjorda för. Har man då en ryggsäck med dator, kläder och lunch osv då väger man ju lätt över gränsen. Om man då pendlar i en stad som jag gör, där det är mycket backar som är rätt så branta, då klarar inte dom "lagliga" el scootrarna av detta. Samt att dom har väldigt dålig absorbering med fjädring för typ gator som kullersten. Hade så gärna velat köpa en lite dyrare elscooter som känns mycket säkrare för mig som förare och trafiken jag kör i, men problemet är att då klassas det ju som en moped. Den har allt utom regskylt och trafikförsäkring, men detta går inte skaffa om jag fattat det rätt? Hade inte haft något som helst problem om den ens var strypt till 20/km timmen, bara man kan få behålla komforten, säkerheten i hjulen osv plus då framförallt kraften som orkar tyngre förare och hålla uppe farten i även backar

    Är det många som blivit tagna av snuten som kört en "olaglig" scooter eller hur ser det ut idag? Bryr dom sig? Man sticker ju ut lite på en scooter över 8000kr gränsen och uppåt
     
    Gargo och bernard gillar detta.