Pajad skärm få tag på bilder

Diskussion i 'Allmänt' startad av Relativity, 20 jul 2021.

  1. Relativity

    Relativity Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2010
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Hej!

    Vet att jag ställer en säkert dum fråga, men börjar bli desperat.

    Har haft en huawei p30 i ca 18 månader.
    Tappade mobilen i golvet för 111e gången, men denna gång dog skärmen helt. Mobilen snurrar och det går att ringa till den.
    Kör ett backup program samt google photos för att köra automatisk backup. Men måste missat det att aktivt starta dom på 3 månader och att huawei aggressiva task handeler dödat apparna, för jag saknar 3 månader med bilder.

    Men tänkte då, äsch jag har ju bilderna på ett minne i telefonen. Insåg då till min fasa att det hade jag ju inte. Måste glömt av det helt när jag köpte den. Vad tänkte jag på, har alltid kört med externt minne av just denna anledningen.

    Nu vill jag komma åt bilderna.
    Hur gör jag detta utan att ha usb debugging igång.

    1. Provat recovery mjukvaror. Fungerade ej.
    2. Köpt en usb c hub till hdmi och usb a.
    Får upp låsskärm med klocka och lås symbol, men tar mig inte förbi den. Inger händer om jag sätter i en mus eller tangentbord, oavsett knapp. Det är en hub från teknikdelar, sign, kanske är en dålig en?

    Något annat jag kan göra? Utöver att lämna in den för skärmbyte och hoppas allt blir kvar?

    Tackar på förhand
     
  2. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 331
    Mottagna gillanden:
    17 807
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    I princip går det nog inte alls, om du försökt med de två steg du skrivit. Då du måste kunna ange PIN-kod/kunna låsa upp skärmen innan du kan komma åt innehållet via en dator (och kanske också dra ner statusfältet och ändra från endast laddning till filöverföring).
    Som sagt, tror inte det är något du kan göra :(
     
  3. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 036
    Mottagna gillanden:
    869
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Testa I så fall en annan hub med usb och hdmi och koppla in den enklaste av usbmöss för att testa gissar att det är ditt enklaste/billigaste alternativ för att rädda innehållet.
     
    bernard gillar detta.
  4. Relativity

    Relativity Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2010
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Rotat runt på nätet, men huawei har ett extra lager skydd. Man måste använda mellanslag för att nå pinkod/mönster, men då blockar huawei hdmi utgången. Enkelt om man har pinkod, en hel del svårare med mönster....
    Blir att laga displayen för 2tkr.
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  5. Kristy

    Kristy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2017
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    1 151

    MINA ENHETER

    Tänk bara på att kolla så att de inte fabriksåterställer telefonen på verkstaden. Många märkesverkstäder fabriksåterställer rutinmässigt men jag vet inte hur det är med Huawei. I så fall får man vända sig till en tredjepartsverkstad och försäkra sig om att de inte gör detta.
     
    iterva gillar detta.
  6. Relativity

    Relativity Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2010
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Pratade med firman och de brukar inte göra en återställning och ett byte av skärm innebär inte moderkortsändring.
     
    bernard och Kristy gillar detta.
  7. pirum

    pirum Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2013
    Inlägg:
    241
    Mottagna gillanden:
    196
    Operatör:
    Comviq, Halebop
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq, Halebop
    Telefon:
    Galaxy S21
    Telefon 2:
    Galaxy S4 i9506
    ROM:
    DeHawks debloatade och rootade 5.01
    Platta:
    Barnen har Amazon Fire HD8 Kids
    ROM:
    Stock; Googlifierad
    Övrigt:
    Google Chromecast gen 2. Bra till allt utom Viaplay.
    En del telefoner klarar inte usb-hub. Måste vara "dum" adapter. Vet inte om det är så med din. Skriver om andra har liknande problem och försöker med mus etc.
     
  8. Relativity

    Relativity Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2010
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Nä, problemet är huawei och en extra säkerhetsåtgärd. Att inte ens kod ska synas tex på en storbildstv. Så då döljs mönsterkoden vid hdmi.
     
    bernard gillar detta.
  9. Helge67

    Helge67 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2019
    Inlägg:
    447
    Mottagna gillanden:
    185

    MINA ENHETER

    Hur gick det?
     
  10. Relativity

    Relativity Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2010
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Jo, jag fick laga skärmen för 2000 kr. Men bilderna är kvar.

    Insåg dock varför jag inte hade stoppat i min traditionella 128gb sd kort. Lägger alltid bilderna på ett sd kort.
    Och anledningen är för att huawei p30 inte stöder minneskort, utan deras egna nm kort. Får väl ta och köpa ett nu. Glömdes ac när telefonen var ny.
     
    Helge67, bernard och Kristy gillar detta.
  11. Helge67

    Helge67 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2019
    Inlägg:
    447
    Mottagna gillanden:
    185

    MINA ENHETER

    Lätt hänt att man inte vet, att Huawei endast fungerar med Huawei. Gäller även deras laddare och sd-minneskort. Märkligt att telefonen inte meddelade att det minneskort du stoppat in, inte var kompatibelt. Har haft fullt fungerande minneskort som min dåvarande Samsung S7 edge meddelande att minneskortet inte längre fungerade, och att det måste formateras av någon anledning?

    Jag tog ur kortet från telefonen och förde över till datorn som kunde läsa det hur enkelt som helst. Förde över alla bilder till dator och extern hårddisk och ett USB-minne. Därefter beställde ett Samsung minneskort class 10. Det fungerade utan problem.


    Man undrar ju lite om Samsung på något sätt känner av att det inte är Samsung minneskort? Hände nämligen exakt likadant med ytterligare ett annat minneskort i föregående telefon som var Samsung S3 men minneskort var av ett annat märke.

    Tror Huawei försökte blir som Iphone och att endast deras egna produkter är kompatibel med varandra. Vet visserligen att Oneplus laddare endast fungerar med Oneplus. Lite trist när det är Android telefoner.

    Var ju tur att dina bilder blev kvar i vart fall vilket nog var viktigast för dig.

    Även sonens telefon var inne på reparation, men han hade allt sparat på sitt sd-minneskort. Såg när vi fick tillbaka telefonen att den var fabriksåterställd. Jag undrar varför de nästan alltid gör fabriksåterställning?
     
  12. Relativity

    Relativity Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2010
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Du missuppfattade mig!
    Nm kort är än mindre än microsd kort.
    Så jag hade aldrig något kort i, jag helt enkelt glömde av det efter någon vecka.
    Tänkte att google foto skulle fixa mina backups.
    Däremot är huawei app hantering så aggressiv att den tom stängde av google foto och därmed min onlinebackup.
     
  13. Relativity

    Relativity Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2010
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Det beror på vad som är trasigt. Om moderkortet är trasig så byts det ut helt och bilderna försvinner med kortet.
    Om det är displayen så bibehålls bilderna.
    Jag bad specifikt till reparatören att inte nolla telefonen, och det gör dom aldrig vid display byte. Finns ingen anledning. Däremot om officiell samsung /iPhone reparatör gör reparationen så vet man aldrig sa han.
     
    Helge67 gillar detta.
  14. Helge67

    Helge67 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2019
    Inlägg:
    447
    Mottagna gillanden:
    185

    MINA ENHETER

    Det var vibration motorn som lagt av och den hade fortfarande garanti dvs var mindre än 12 månader från inköp. Tänkte om man byter denna del som de verkar ha gjort så varför måste telefonen då fabriksåterställas?

    Jag köpte en ganska dyr dator och tog 5 års försäkring. Den gick paj första gången efter 2 år och då var det moderkortet som var paj och byttes. När jag fick tillbaka datorn så fanns allt kvar på hårddisken. Sedan någon vecka innan det hade gått 5 år så la den av igen. Tydligen moderkortet igen. Fast fortfarande fanns allt kvar på hårddisken.

    Ångrade vid inköp att jag betalade tror det var 1200 kr extra för så lång försäkring. Fast det lönade sig på just denna datorn. Kostade 18K i inköp.
     
  15. Relativity

    Relativity Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2010
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Telefon och dator är olika. På datorn sitter hårddisken separat, på mobilen så är det integrerat i kortet.
     
    Kristy och Helge67 gillar detta.
  16. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 005
    Mottagna gillanden:
    2 113
    Lite off topic men informationen om tillverkare ligger i minneskortet och kan enkelt läsas av så om tillverkaren av mobilen är "lite ful" så kan de enkelt göra så att egna minneskort verkar snabbare än konkurrenternas eller helt enkelt nobba kortet...

    Det blir bökigt dock att lösa på kinesiska pirater, de lägger in den information som de tycker passar, de säljer massor med minneskort/USB-minnen med välkända namn och som marknadsförs som större lagringskapacitet än vad de verkligen har...