Samsung minskar i Europa

Diskussion i 'Samsung Allmänt' startad av Johnh3, 4 aug 2021.

  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ah, ja, Amazon är ju en bra källa. Fler vågar nog också beställa på Amazon eftersom de i regel lämnar två års garanti, så man behöver inte vända sig till tillverkaren efter i regel ett år som i Sverige. Då blir man kanske mer benägen att spendera mer på ännu inte lika väletablerade märken.
     
    Kristy och flipp gillar detta.
  2. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 253
    Mottagna gillanden:
    8 100
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    För min del gäller fortfarande Samsung över Xiaomi, Samsung har fortfarande den bästa finishen på Smartphones, kvaliteten på deras produkter är mycket höga, framförallt sina flaggskepp. Xiaomi och även OnePlus lackar efter trots att de också har blivit mycket dyrare.

    Kollar jag Xiaomi Mi11 Ultra och jämför med Galaxy S21 Ultra så tycker att S21 Ultra har mycket bättre kamera, bättre mjukvara och batteritid. Även glaset på S21 Ultra känns mer premium. Dessutom lider Xiaomi Mi 11 Ultra av vissa design issues som till exempel immiga kameror som gör att de blir obrukbara! Om Xiaomi skärper sig på dessa punkter så blir det såklart en bättre konkurrent till Samsung & dessutom ska de hålla priserna nere så mycket det går.

    Åter till Samsung, varför blev S21 serien sämre i försäljningssiffrorna enligt mig?
    1. Priset, de har blivit alltför dyra, dyrare än TV-apparater och många laptop!
    2. S21 & S21+ blev sämre i spec än S20/20+, detta var inte alls bra drag!
    3. Exynos laggar fortfarande bakom Snapdragon, framförallt i kameran, har (haft) båda modellerna och jämfört noggrant, det finns skillnad i kameran exempelvis och detta går inte att fixa med mjukvara!
    4. Ingen laddare i kartongen var inte alls bra drag!
    5. Dåliga kampanjer i Sverige!
    6. Dåliga "byt in" värde vid nyköp!
    7. Begränsade färgval, framförallt för S21 Ultra, köper du från Samsung så finns det möjligt för andra färger än svart eller silver, köper du utanför så finns bara de två tråkiga färgarna!
    8. Ingen Micro SD var inte alls bra drag!
    9. Att man släpper en ny flaggskepp på mindre än ett år var inte bra heller.
    10. Långsam laddning på 25W efter de har haft 45W på S20 Ultra, hur tänkte de där?
    11. S20 med Exynos var katastrofal! Den var riktigt dålig och den nya Exynos 2100 är såklart bättre men den blir varmare än Snapdragon och kamerakvaliteten är sämre. Att man envisas med att göra två olika telefoner och namnger de likadant o sälja till samma pris tycker inte funkar på längden.
     
    Hatsune Miku, Kenta2, Helge67 och 3 andra gillar detta.
  3. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 521
    Mottagna gillanden:
    2 782

    MINA ENHETER

    Dom är ju "ensamma" sett till att erbjuda folables, förstår att dom tar betalt då dom står för utvecklingen typ själva. Priserna pressas ju med tiden. Det ser vi ju förmodligen nu med nästa generation som släpps.
     
  4. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Tycker det är löjligt med Ultra-trenden. Tidigare fick man t.ex Zoom-kamera och 1440p AMOLED på "vanliga" modellen men ska man inte ha sämre hårdvara än sin gamla vanliga modell måste man slanta upp det dubbla för en Ultra. Nej f*k that.
     
    Janne303 och Helge67 gillar detta.
  5. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Tycker du fångar det mesta i punkterna ovan. Håller även med om att samsungs flaggskepp håller hög kvalitet. Dock har jag aldrig varit imponerad av batteritiden vs. Xiaomi, tycker S20 Ultra (Snapdragon) drog ungefär lika mycket batteri som Mi 11 som i sin tur är den telefon från Xiaomi med klart sämst batteritid (förmodligen lika med 11 Ultra). Möjligt att batteritiden är bättre på S21 Ultra då S20 Ultra saknade variabel refresh rate. När det gäller mjukvaran håller jag MIUI som snyggare och med bättre flyt i systemet, men då jämför jag S20 Ultra mot t.ex. Mi 11. Kan variera beroende på enhet och mjukvaruversion. S20 Ultra hade för övrigt ingen höjdarkamera så frågan är om inte S21 Ultra har en ovanligt lyckad kamera för att komma från Samsung.
     
    Helge67 och bernard gillar detta.
  6. Android2015

    Android2015 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    2 245
    Mottagna gillanden:
    885
    Operatör:
    chilimobil,Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy A 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    chilimobil,Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy A 14
    Info:
    Defult Launcher,
    Telefon 2:
    Nokia 150,
    Telefon 3:
    Nokia 8210 4G
    amazon lämmnar inte 2 års garati kollat i genom amazon.se där står det:

    Om du returnerar produkter i enlighet med denna frivilliga returgaranti kommer vi att återbetala till dig det inköpspris du redan har betalat, men inte leveranskostnaderna för ditt köp. På samma sätt står du för fraktrisken och returkostnaderna. Kostnaderna för leverans och returnering återbetalas endast för returnering av kläder eller skor från våra webbplatser. Denna returgaranti påverkar inte dina lagstadgade rättigheter och påverkar därför inte din rätt till avbeställning enligt beskrivningen ovan.

    I tillägg till din 30-dagars returgaranti har kunder i Sverige en lagstadgad reklamationsrätt avseende defekta produkter under en period om tre år (kunder i andra EU-medlemsstater har en lagstadgad reklamationsrätt under en period om två år) efter leveransen av varorna och kan begära reparation eller utbyte av varor som har köpts på Amazon.se om dessa varor har defekter eller inte motsvarar beskrivningen. Om varorna inte kan repareras eller bytas ut inom rimlig tid eller inte kan repareras eller bytas ut utan svårigheter kan du begära återbetalning eller en minskning av inköpspriset.
     
  7. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Med tanke på hur dåligt dom verkar har sålt av S21 serien så känns ju detta inte alltför långsökt:
    Samsung extends management review of mobile business

     
  8. Helge67

    Helge67 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2019
    Inlägg:
    444
    Mottagna gillanden:
    179

    MINA ENHETER

    Jämför man midrange Samsung mot Xiaomi är det stor skillnad i prestanda och pris till fördel Xiaomi. Finns ingen anledning till att köpa Samsung längre. S:serien var intressant till S10 därefter tycker jag S20 och S21 blev helt ointressanta. Priset ökade till det dubbla nästan från S10 till S20.

    Man försökte rädda prakt fiaskot med S20 FE SD 865 och det verkar vara den modell dem flesta väljer som tidigare haft S9 el S10 och fortfarande vill ha en S-modell.

    Ingen laddare ens i S21? Då lär dom inte behålla många kunder. Jag har inte ens kollat eller känt på S21 eftersom telefoner utan SD minneskort är helt ointressanta för mig. Vi har haft en Iphone 4S när det begav sig och där kände jag att Iphone inte var något för mig även deras bygg kvalité var överlägsen Samsung.

    Tror inte så många är i behov av flaggskepp modeller längre helt enkelt eftersom de blivit för dyra. Ska de vara aktuella så måste de vara helt perfekta och det är tyvärr inte S20 el S21.

    Iphone har sin kundkrets som håller sig trogna till märket. Det gäller inte för Samsung.
     
    flipp gillar detta.
  9. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Tycker Samsung gjort två fel på deras midrange. Systemchippen är för klena och de har inte uppdaterat vibrationsmotorerna som Xiaomi har gjort (det senare lär dock inte påverka försäljningen nämnvärt). Designmässigt är de också lite omoderna med för tjocka ramar runt skärmen. Skärmarna och kamerorna håller dock rätt hög klass liksom mjukvaran. A72 och A52 5G borde fått SD860 eller SD780 istället för SD720/750 men då hade de förstås riskerat att flytta konsumenter från S-serien till A-serien vilket jag antar att de vill undvika. Blir mycket spännande att se vilken strategi de väljer i framtiden om Xiaomi fortsätter att plocka marknadsandelar i snabb takt. Kommer de då satsa på mer prisvärda telefoner med lägre vinstmarginaler?
     
    Johnh3 och Helge67 gillar detta.
  10. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 105
    Mottagna gillanden:
    4 808
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Det är väl S21 Fan Edition som möjligen kan rädda dem lite. Borde komma i närtid.
    Fast för 2022 tror jag Samsung får tänka till med strategin om de inte ska förlora ytterligare till sina Kina konkurrenter.
     
    Last edited: 5 aug 2021
    Helge67, flipp och bernard gillar detta.
  11. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 253
    Mottagna gillanden:
    8 100
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    En bra sammanfattning och analys av varför Samsung tappat .. det nämns några av sakerna vi har skrivit här på forumet vilket jag hoppas att Samsung inser sina misstag och rätta sig därefter (om de ens bryr sig):


    View: https://youtu.be/4bmLx90UOjo
     
    Kristy gillar detta.
  12. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 105
    Mottagna gillanden:
    4 808
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Samsung har nu aktiverat "krisgruppen" som ska kolla mobilerna, så den nya chefen kanske ligger löst till. Han är väl ytterst ansvarig till varför micro sd supporten försvann, och de senaste besluten.
    Så att de känner sig pressade kanske blir bra i slutändan.
    samsungmobilechief-1280x720.jpg
     
    Heleg, Kristy och Helge67 gillar detta.
  13. Helge67

    Helge67 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2019
    Inlägg:
    444
    Mottagna gillanden:
    179

    MINA ENHETER

    Någon som vet när den kommer fan edition S21 samt med vilket chip? Skulle tydligen få micro-sd minneskort plats.
     
  14. cjb

    cjb Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    2 118
    Mottagna gillanden:
    1 052
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e
    Det har ju pratats om hösten och att den kommer med både Exynos och SD på olika marknader, för EU's del lär det vara SD.
    Men inget officiellt har kommit från Samsung än så länge.
     
    Kristy gillar detta.
  15. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 253
    Mottagna gillanden:
    8 100
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Så irriterande att Samsung släpper Exynos flaggskepp i Europa sen väljer SD i sina billigare modeller, väldigt fult tycker jag!
     
    Helge67, cjb och Kristy gillar detta.
  16. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 521
    Mottagna gillanden:
    2 782

    MINA ENHETER

    Vad tycker du är problemet med senaste exynos då enligt dig? Funkar ju alldeles utmärkt på tex s21.
     
    Helge67 gillar detta.
  17. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 253
    Mottagna gillanden:
    8 100
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Jag har använt och testat bägge S21 Ultra Snapdragon i 3 månader och nu Exynos (jobb telefon) i cirka 1.5 månad, kameran i Snapdragon är mycket bättre och mycket mer jämn, framför allt video inspelningen finns stor och tydlig skillnad med.

    Jag och många andra här på forumet har täckt det mesta i vad man får av Snapdragon och Exynos gällande många aspekter, finns i S21 Ultra tråden. Om du använde S21 eller S21+ så märker du säkert mindre skillnad då är kamerorna mycket mer begränsade och avskalade jämfört med S21 Ultra. Du får mycket brusiga bilder och ännu sämre video från Exynos i sämre ljusförhållanden.
     
    Helge67, Kristy och eastbound gillar detta.
  18. Helge67

    Helge67 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2019
    Inlägg:
    444
    Mottagna gillanden:
    179

    MINA ENHETER

    Det är väl inte säkert av båda chippen kommer till S21 FE? Tyckte jag läste att antingen SD888 eller Exynos 2100 kommer vara aktuella i Europa. Väldigt svårt att välja om båda kommer eftersom det skiljer mindre än vad det gjorde på S20 FE. Där var ju SD865 överlägsen Exynos.
     
  19. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 253
    Mottagna gillanden:
    8 100
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Ingen vet än, troligtvis länder med "4G" kommer att ha Exynos 2100 medan de med SD888 kommer att ha 5G .. kan hända att de vänder upp o ner på saken.
     
    Helge67 och Kristy gillar detta.
  20. Helge67

    Helge67 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2019
    Inlägg:
    444
    Mottagna gillanden:
    179

    MINA ENHETER

    S20 FE 4G 780G som modellen heter har SD865 och det står på Elgigantens hemsida att Samsung Pay fungerar alltså nordisk version för 4995 kr. Kom visserligen senare än 5G med SD865 chipet.

    Man undrar ju om det till slut kommer vara samma röra med S21 FE 4G & 5G? Läste i alla fall att den kommer ha extern sd-kort plats.