Ninebot Max G30 / G30 II med 10"-hjul och 6 mil räckvidd!

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av Swedroid, 19 maj 2019.

  1. Cs95

    Cs95 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2021
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    31
    Men ändå får man köra hyrscooters som är g30 baserade....
     
  2. Jizzler

    Jizzler Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2011
    Inlägg:
    217
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Wow! Visste vederbörande att det var en G30 Max eller hur kom han/hon fram till detta? Har på känn att du är en hedersknyffel och därför spelade med öppna kort => farbror blå fick caset serverat på silverfat meeeen vill ändå fråga.

    Är helt inställd på att kranarna förr eller senare kommer att börja skruvas åt. Nätet dräller av sparkcyklar som är våldsamt övermotoriserade i sådan utsträckning att G30 framstår som en smekning. En uppseendeväckande olycka följt av rejäla rubriker i kvällspressen så ska vi nog se om inte det blir kontroller på ett annat sätt än idag.

    ...men de gör knappast 30km/h, right?
     
  3. Cs95

    Cs95 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2021
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    31
    Nej men olagliga i grunden då dess motoreffekt är högre än vad som anses vara tillåtet (100w mer)

    De är bara strypta hastighetsmässigt men har fortfarande 350w effekt på motorn. Helt ok för dom att göra detta men inte oss andra vilket är märkligt.


    Själv så skulle jag flasha om scootern och ha "german maneuver" på så du kan byta till 20km/h om du nu skulle bli stoppad. Då kanske man slipper böter iaf om man blir stoppad.
     
  4. Jizzler

    Jizzler Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2011
    Inlägg:
    217
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Förvisso sant, men med en potentiell - för att inte säga sannolik - lagändring runt hörnet samt ett övergripande klimat där hastighet är ett långt större problem än motorstyrka så skulle jag inte vara orolig för just den biten.
     
  5. grentza

    grentza Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2021
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    31

    Nä så lätt ville ja inte lämna men när han krävde att provåka eller att ja skulle få åka med in till stationen så gick det inte att neka. Fick en tillsägelse endast denna gång att den ska klassas som moped klass1 om den ska framföra på allmän väg samt reg å hjälm tvång och man torskar på olovlig körning. tur att han inte kände öldoft då hade ja åkt på rattfylla oxå :cool:
     
  6. Kingson

    Kingson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    1 269
    Mottagna gillanden:
    793
    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    Väger 88.. kommer 5 mil å har 15% kvar på batteriet.. när jag kör min i D läget...
     
    qube gillar detta.
  7. Adam West

    Adam West Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2015
    Inlägg:
    566
    Mottagna gillanden:
    270

    MINA ENHETER

    OK, har inte provat att köra min i enbart D läget ska tillläggas. Utan oftast så blandas det kanske 30-70 mellan lägena, kanske åker totalt 5/6km med S läget på samma sträcka som är 2 mil. Brukar ha då ca 50-55% kvar. Så 4 mil totalt får jag ihop om jag åker långa sträckor. Men 5 mil är ju riktigt bra räckvidd.
     
    Kingson gillar detta.
  8. zalsson

    zalsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2011
    Inlägg:
    305
    Mottagna gillanden:
    107

    MINA ENHETER

    Flashade också igår, så den går 20kmh när.man startar den och inte håller i bromsen. Riktigt smidigt om konstapeln får för sig att vilja köra en testrunda.
     
    grentza gillar detta.
  9. grentza

    grentza Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2021
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    31
    En fråga från den otekniska....om man mot förmodan vill ta bort flashen till orginal installation, är det då möjligt??
     
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 703
    Mottagna gillanden:
    44 694
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    2023 upphör förhoppningsvis effekttaket, och är den då flashad att gå i 20 km/h så skall den vara tillåten som jag förstår det. Kanske inte till så mycket nytta just nu bara.

    Men det där med effekten är ju väldigt märkligt då det som andra säger inte tycks vara ett problem för hyrsparkarna. Om det är något de borde vara petiga med är det väl snarare hastigheten i sådana fall kan man tycka?

    Huruvida det är möjligt att åka i uppförsbacke eller ej borde ju inte påverka trafiksäkerheten så mycket, även om regler nu är regler så klart så får man väl prioritera bland vilka regler som är viktigast.

    Men man får nog vänja sig vid att fler blir pålästa helt enkelt. I elsparkcykeltråden kan man ju se att det är fler olyckor nu när så många åker (är övertygad om att det nästan enbart handlar om hyrsparkarna som ställer till det...).
     
    Chrilles gillar detta.
  11. grentza

    grentza Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2021
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    31
    När ja blev stoppad igår så va dom helt inställda på hastighet men det är kanske enklare att kontrollera hastigheten än hur stark motorn är.....och är väl egentligen helt onödigt vetande så länge den inte överskrider hastigheten.
    Sen kan ja tycka att reglerna ska gälla som typ bilar, bara för att ja har pappas R8 i garaget så är den ju inte olaglig bara för att den gör 320km/h endast om ja kör över hastighetsgränser. Försökte få konstapeln att inse att bara för att den går i 30 behöver man ju inte köra det, speciellt eftersom man är relativt oskyddad.
     
    qube gillar detta.
  12. Ironfist

    Ironfist Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2019
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    135

    Tack för att du delade med dig av händelsen!

    Får jag fråga hur du körde när du blev stoppad? Du verkar saknat hjälm? Körde du på en cykelbana? Jag funderar på om det var något särskilt som lockade polisen eller hade de helt enkelt en trafikkontroll?
     
  13. grentza

    grentza Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2021
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    31
    Körde på cykelbana, hade ingen hjälm då det ej är ett krav men har tänkt att införskaffa det nu när jag tänkt att arbetspendla med den. Lyset på både fram å bak. Låg på D-läge så max 25 å har svårt att se att de kan se skillnad på 20 el 25km/h med blotta ögat. De kom upp jämsides blinka blått å visa att ja skulle stanna, troligtvis hade de en tråkig kväll å ville bråka lite med medelklass pappan som va på väg hem från en ölkväll med polarna då vi firat bajenvinsten :cool:
     
    Hubbaa82, milky81, Jizzler och 1 annan gillar detta.
  14. Ironfist

    Ironfist Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2019
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    135
    Tack för svaret!
     
  15. grentza

    grentza Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2021
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    31
    Va det nått speciellt du tänkte på?
     
  16. Ironfist

    Ironfist Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2019
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    135
    Det var mer varför de stoppade just dig. Du gjorde ju det mesta rätt och borde inte dragit till dig uppmärksamhet. Men som du skrev rullade de upp bredvid dig så de hade väl en tråkig kväll.
     
    grentza gillar detta.
  17. grentza

    grentza Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2021
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    31
    Ja å de hade en väldigt avslappnad attityd så de va absolut inte otrevliga förutom att ena va "gårdare " :cool: och va väl därför de oxå lämnade mig med en "varning" och upplysning att g30max i dagsläget är olaglig att köra på allmänna vägar. Har ju trots allt varit några dödsolyckor samt många olyckor utan dödlig utgång och tyvärr dras alla över en gräns utan att titta på varje individs förmåga att framföra dessa "dödsmaskiner" :P med sunt förnuft. Å som tidigare inlägg varit inne på är ju motornskraft relativt orelevant så länge hastigheten inte överskrider. Ja vill ju mest ha en stark motor som säkerställer att den inte tappar för mycket i uppförsbacken
     
    Ironfist gillar detta.
  18. zalsson

    zalsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2011
    Inlägg:
    305
    Mottagna gillanden:
    107

    MINA ENHETER

    Ja lika enkelt som att ändra något
     
    grentza gillar detta.
  19. asperon

    asperon Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2009
    Inlägg:
    586
    Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6
    Hej,

    har precis köpt en Max 30E II och tänkte hör om någon hade några tips för vad som "måste" göras med den? Rekommenderat lufttryck? Bästa custom firmware? Några andra grejer man borde tänka på?

    Och vad är detta om motorgenerationer? Är denna sämre fast det är en tvåa? Vad bör jag kolla på?
     
    Last edited: 13 aug 2021
  20. grentza

    grentza Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2021
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    31
    Nu har ja testat att flasha med xiaoflasher för att kunna använda german manuwer men den är ju låst till 20km/h hur ja än försöker efteråt. Nån som har tips på va ja gör för fel?