Problem: Gräsklippare startar ej!

Diskussion i 'Off Topic' startad av Krillej5, 11 aug 2021.

Taggar:
  1. Krillej5

    Krillej5 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2019
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    1
    Hej! Jag skulle göra rent min gräsklippare så jag vände upp och ner på den och spolade rent den! Efter ha gjort de så startade jag den för att klippa, men den började gå ojämnt och ryka mer än vanligt, inte så konstigt tänkte jag eftersom jag spolat vatten överallt! Men nästa gång det var dags för klippning så gick den ännu ojämnare och ännu värre gången efter det! Till slut så startar den inte allas!

    Det jag gjort är att:
    Bytt tändstift
    Haft lös och rengjort förgasaren

    Men nu vet jag inte vart jag ska fortsätta? Någon som har bättre kunskap och kan hjälpa mig?

    Motorn är en Briggs & Stratton!
    Kan även tillägga att luft filtret är dränkt i bensin eller olja!
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Är luftfiltret dränkt kommer ju motorn inte få någon syre och då kan ingen förbränning äga rum, vilket skulle förklara varför den går knackigt eller inte startar, så spontant borde väl felet ligga där? Kan ju vara bra att börja med att byta det i alla fall.
     
    Kristy, chraist och Albin N7 gillar detta.
  3. Krillej5

    Krillej5 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2019
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    1
    Men borde jag inte få en lite tändning om jag plockar bort filtret? Jag har efter försökt att blåsa rent filtret så gott de går.
     
  4. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Precis som @bernard@bernard redan nämt går min första tanke med till luftfiltret som säkert blivit fullt med olja när du vände på gräsklipparen.

    Fukt i tändhatten?
     
    Kristy och Albin N7 gillar detta.
  5. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Får du gnista om du lossar tändstiftet och håller det mot motorn och drar i snöret (dvs stiftet sitter kvar med tändhatten)?
    Är avståndet rätt på stiftet?
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  6. Stanem

    Stanem Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2016
    Inlägg:
    508
    Mottagna gillanden:
    528
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 12 Pro Max
    Telefon 2:
    Iphone 8
    Telefon 3:
    Samsung S6
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 5e
    Platta 2:
    Ipad Mini Retina
    Om det är ett filter av skumgummi så ska det vara fuktigt av olja medans pappersfilter ska vara torra.
    När du säger rengjort förgasaren, innebär det att du skruvat isär hela förgasaren eller bara skruvat ur munstyckena och blåst rent? Ofta med dessa förgasare är det att man fått in olja i membranet som skapar övertryck och bensinen kommer inte in då. Med gnistan som inte har någonting med filter att göra så kolla som @chraist@chraist sa, innan du skruvar loss tändstifter - dra några gånger i snöret för att mata in bensin så du set att stiftet är fuktigt. Om det är torrt så är det problem med bränsletillförseln.
    Om man ska spola av under är det bättre att luta den i 90 grader i sidledes, med oljepåfyllningen uppåt och helst minimalt med bränsle i.
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  7. pernils94231

    pernils94231 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2017
    Inlägg:
    702
    Mottagna gillanden:
    415
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7
    Telefon 2:
    Xperia
    Kristy och Stanem gillar detta.
  8. Stanem

    Stanem Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2016
    Inlägg:
    508
    Mottagna gillanden:
    528
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 12 Pro Max
    Telefon 2:
    Iphone 8
    Telefon 3:
    Samsung S6
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 5e
    Platta 2:
    Ipad Mini Retina
    Jepp - mitt fel. Den "antika" klipparen jag har gillar inte att man tippar den bakåt men med moderna så är det helt rätt. Får skylla på att jag inte använt gräsklipparen på länge - robotgräsklipparen sköter sig själv ;)
     
  9. Krillej5

    Krillej5 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2019
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    1
    Jag har testat med tändstiftet av och får gnistor, men däremot så är stiftet torrt.

    När jag gjorde rent förgasaren så hade jag bara loss flottörhuset och gjorde rent där inne.
     
    Last edited: 11 aug 2021
  10. Stanem

    Stanem Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2016
    Inlägg:
    508
    Mottagna gillanden:
    528
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 12 Pro Max
    Telefon 2:
    Iphone 8
    Telefon 3:
    Samsung S6
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 5e
    Platta 2:
    Ipad Mini Retina
    Finns flera saker det kan vara, har du rört blandningsskruven? Om den är för långt inskruvad får den ingen soppa. Har du provat att ”snapsat” den dvs utan luftfilter och en skvätt bensin i luftspjället och sedan starta - kan hjälpa den att pumpa igång bensinen. Som jobbigast kan det vara membranet i förgasaren, kan vara olja som blockerar - om motorn börjar bli gammal kan den vara för torrt så den förlorar elasticiteten och då är det bara att byta. Bäst är väl att slakta hela förgasaren och rengöra alla kanaler (med tryckluft, aldrig något vasst) kolla/byta packningarna och membran.
     
    Kristy gillar detta.
  11. Krillej5

    Krillej5 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2019
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    1
    Okej!

    Jag ska testa alla tips ni gett mig så återkommer jag med resultatet.

    tack så mycket för alla tips!
     
    bernard gillar detta.
  12. Krillej5

    Krillej5 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2019
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    1
    Nu har jag haft isär hela förgasaren och blåst rent var enda del jag fick loss men utan resultat!

    Har även testat skvätta in bensin, men inte en gnista liv i den….
     
  13. pernils94231

    pernils94231 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2017
    Inlägg:
    702
    Mottagna gillanden:
    415
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7
    Telefon 2:
    Xperia
    skvätta in 2ml bensin direkt i cylindern genom tändstiftshålet så ska det iaf hosta till lite!
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  14. Stanem

    Stanem Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2016
    Inlägg:
    508
    Mottagna gillanden:
    528
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 12 Pro Max
    Telefon 2:
    Iphone 8
    Telefon 3:
    Samsung S6
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 5e
    Platta 2:
    Ipad Mini Retina
    Om du gör som @pernils94231@pernils94231 säger och inget händer så har du bara 2 saker kvar att kolla - gnista och kompression...
    Är gnistan blåvit och kraftig? Kan vara att gnistan kommer vid fel tillfälle - har du kört på en sten eller något liknande där motorn tvärstannat? Då kan det hända att kilen som fixerar svänghjulet har gått av och då kommer gnistan vid fel tillfälle och då blir den svårstartad/omöjlig att starta.
    Om den är gulaktig och svag kan det vara att den inte räcker till att tända på, prova att minska gnistgapet på tändstiftet. Om inte det hjälper får man leta bland tändkabel/hatt spole m.m.

    Kompression: om du vrider på svänghjulet med eller utan tändstift (utan tändhatt på) - märker du någon skillnad? Det ska kännas markant skillnad annars är det något fel på kompressionen och då blir det svårstartat, säkraste sättet att se är att använda kompressionsmätare. Kan bero på att en ventil hängt sig, kolvring gått sönder m.fl. orsaker.

    Av allt jag listat ovan så skulle jag börja med att kolla att svänghjulet är i rätt position, den hålls på plats av en mutter och krysskil av aluminium - tanken är att kilen ska gå av om motorn tvärt stoppar, med en kil av stål så kröker man vevaxeln...
     
    Kristy och Krillej5 gillar detta.
  15. Öland4ever

    Öland4ever Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2020
    Inlägg:
    131
    Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    Hallon, Comviq, Halebop
    Telefon:
    Siemens ME45

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon, Comviq, Halebop
    Telefon:
    Siemens ME45
    Telefon 2:
    Siemens M65
    Telefon 3:
    Ericsson R310
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S3 9.7" SM-T825
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab A 10.1" SM-T515
    Har du fått igång din motorklippare än? Jag ser att du fått många grundläggande tips om ev fel i tråden ovan. Bra tips som man alltid ska fundera över om inte klipparen startar.

    Men, eftersom du skriver att det är en Briggs & Stratton motor på klipparen måste jag komma med två kommentarer.

    Har du kollat allt som står i ovanstående inlägg så vågar jag sätta en ganska stor slant på att det är (det förbannade) förgasarmembranet som behöver bytas. Förr på 1900-talet så höll de 25 år innan de gav upp. Numera behöver de ofta bytas vart- och vartannat år. En motor med "förbrukat" membran är OMÖJLIG ATT STARTA!
    Vissa saker var faktiskt av bättre kvalitet förr fast det är många som blundar för fakta. :)

    När du ex ska byta motorolja, vilket bör ske en gång varje höst, så vippa klipparen åt det hållet där oljepåfyllningen sitter. Skruva bort tanklocket och lägg ditt lite tjockare plastfolie över tanklocksöppningen och skruva dit tanklocket igen så slipper bensinen i tanken rinna ut genom tanklockets ventilationshål när du vippar klipparen. Att vända en motorklippare upp och ner med motorolja i motorn är INTE att rekommendera.

    Btw, ett nytt membran kostar vanligtvis inte så många kronor. :D
     
    Krillej5, eastbound, bernard och 1 annan gillar detta.