Diskussion: Galaxy Watch 4 med Wear OS - allmänt

Diskussion i 'Samsung Galaxy Watch 4 (Wear OS)' startad av bernard, 13 maj 2021.

  1. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 505
    Mottagna gillanden:
    1 575
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Helt rimligt tycker jag ändå billigare än ha typ dubbla abonnemang.
     
    Klurre gillar detta.
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 703
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det som är lite störigt med "eSIM-smartklocktjänsten" är att det bara är "premiumoperatörerna" som har det i dagsläget, så man vill man ha full funktionalitet och inte bara data behöver man köra på Tele2, Telenor, Telia eller Tre.

    Tex Comviq har eSIM, och jag tror att det är möjligt att lägga in med om man enbart vill ha data, men det blir väl knappast billigare än 49 kr/mån ändå, som de flesta andra tar för tjänsten. Vore väl mest om man har Comviq och inte är sugen på att byta operatör.
     
    Last edited: 13 aug 2021
    Kristy och Klurre gillar detta.
  3. Stefan

    Stefan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2009
    Inlägg:
    103
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Det kommer esim för Galaxy watch 27aug och kostar 45kr/månad hos Comviq.
    Så står det åtminstone på deras sida, tråkigt nog ingen kampanj på klockan där.
     
    Klurre gillar detta.
  4. Klurre

    Klurre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2016
    Inlägg:
    1 623
    Mottagna gillanden:
    757

    MINA ENHETER

    Surf på klockan "gratis" sen använder man telefonens abonnemang och registrerar typ klockan i Samsung appen, väljer operatör och vips så fungerar e-simet på klockan om jag förstått rätt och räkningen kommer då i det här fallet hos tele2 och mig.
     
  5. Chriz

    Chriz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    56
    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Info:
    Niagara Launcher
    Telefon 2:
    OnePlus 7T Pro
    Info:
    Niagara Launcher
    Comviq har 10% rabatt just nu på tillbehör, rabatten gäller även Galaxy Watch4-serien. Gäller kunder både kontantkort och abonnemang.

    web.comviq.se/galaxy
     
  6. FutureWorld

    FutureWorld Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2013
    Inlägg:
    477
    Mottagna gillanden:
    154

    MINA ENHETER

    Har någon fått klarhet om man måste ha en Samsung telefon för att kunna använda ecg osv?
    Eller funkar funktionerna men de synkas inte till telefonen?
    Eller blir man helt utan vissa funktioner om man inte har en Samsung telefon.
    Blir tokig på sånt här.
    Är ju en dealbreaker om man måste ha en Samsung telefon.

    Edit.
    Läst på flera sidor att man måste ha en Samsung för att få tillgång till ECG osv.
    Hoppas att det inte är fallet.

    Hur många av er som har beställt watch 4 har Samsung telefon?

    Ni som inte har Samsung telefon, kommer ni avbeställa? Köpa en Samsung telefon? Bita i det sura äpplet och ha färre funktioner?
     
    Last edited: 13 aug 2021
  7. brytet

    brytet Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2010
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag avbeställde min. Köper jag en ny klocka då ska jag ha alla funktioner. Får vänta in och se om det kommer något annat intressant.
     
    NiklasO gillar detta.
  8. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Informationen om att viss funktionlitet kräver en Samsung-telefon kommer från Samsung själva och står som finstilt text på produktsidan. Det finns dock redan en modifierad version av Samsung Health Monitor som låser upp denna funktionlitet för åtminstone deras tidigare klockor där samma begränsning fanns. Jag länkade den för några sidor sedan här i tråden, men även här nedan.

    [RESTRICTIONS-REMOVED] Samsung Health Monitor - 1.1.1.153 - Root, Age, Country & Device Restriction Removed - 13th Aug 2021

    Vi vet inte med 100% säkerhet att den fungerar även för Galaxy Watch 4, men det är sannolikt.
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  9. FutureWorld

    FutureWorld Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2013
    Inlägg:
    477
    Mottagna gillanden:
    154

    MINA ENHETER

    Även om jag vill ha officiellt stöd för funktioner på andra telefoner än Samsung så kommer jag nog slå till på en.
    Bör ju funka även på 4an och annars så löser dem nog det senare.
    Trist att behöva moddad mjukvara bara
     
  10. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Ja, själva begränsningen i sig är larvig kan jag tycka. Även de som köper klockan men inte har en Samsung-telefon är fortfarande betalande kunder, och förtjänar en bra upplevelse. Det är samma som när Apple inte låter folk utan iPhones uppdatera firmware på AirPods (och samma sak för Google med uppdateringar för Pixel Buds för iPhone-användare). I princip säger företagen "Du är inte tillräckligt mycket kund hos oss. Därför ger vi dig medvetet en sämre upplevelse." I detta fall har till och med Samsung lagt ner utvecklingstid på att säkerställa att det inte fungerar.

    Ja, det är ganska troligt att det kommer att fungera på 4:an också.
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  11. FutureWorld

    FutureWorld Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2013
    Inlägg:
    477
    Mottagna gillanden:
    154

    MINA ENHETER

    Kunde inte sagt det bättre själv.
    Man blir ju inte direkt mer sugen på att bli "mer" kund när de håller på med sånt här och lägger ner tid och pengar för att göra det sämre för betalande kunder
     
    Kristy, blunden, AxxT och 1 annan gillar detta.
  12. FutureWorld

    FutureWorld Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2013
    Inlägg:
    477
    Mottagna gillanden:
    154

    MINA ENHETER

    Förstår ditt resonemang helt och hållet.
    Fossil släpper ju nytt snart.
    Dock med äldre chipp än Samsung.
     
    brytet gillar detta.
  13. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 703
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Håller på med en liten hands-on, men så länge kommer här första oredigerade intrycken.

    Här är classic 46 mm bredvid Fitbit Sense (40,5mm). Boetten kändes bra och har ett lagom motstånd när man vrider på den och vickar inte om man bara snuddar vid den. Gränssnittet svarar snabbt när man vrider på boetten och navigeringen fungerade fint.

    Vad berör bandet är det lite på gränsen att S/M-bandet passade min handled som mäter ca 18,5 cm.

    CD887BF4-4208-47BB-9D70-B4CF6B373814.jpeg 37DE5026-3141-4C14-A0B9-11F444757E54.jpeg

    Active (44 mm) har som bekant ingen roterbar boett, men det går istället att svepa utmed boetten för att navigera gränssnittet. Hade inte möjlighet att testa med våta händer, men med torra händer fungerade det bra och kändes likaså responsivt.

    Klockan kör One UI 3.0 / Wear OS 3 och har juni månads säkerhetspatch (...vilket var lite trist), men klockorna som demades kör inte releasemjukvara, så det återstår att se om det blir augstipatchen på klockorna som kommer till butik,

    Mjukvaran känns onekligen som en hybrid mellan Tizen OS och Wear OS, så lite av det bästa från bägge världar. Själv har jag saknat navigering med boetten i Wear OS.

    Det nya Exynos-chippet verkar lovande. UIX:et flöt bra och vi noterade varken någon större lagg och i det närmaste ingen mikrolagg heller, men samtidigt kördes inga tredjepartsappar på klockorna och vi hade inte tid att testa hur tex musikströmning påverkar prestandan, så det återstår att se hur klockan beter sig under större belastning.
    956900B4-47BA-4FE7-AE95-1E2DCF8B54F4.jpeg 7EF28BF7-9D79-4350-B929-2E05903CC9DA.jpeg
    EF25341A-3749-47C6-AA59-079598A29CDD.jpeg A5FD2AD2-74D0-45D3-98A3-CF8D9D50C5B2.jpeg

    Här är den nya sensorn som gör det möjligt att mäta impedensen för att bla. avgöra mängden kroppsfett utöver EKG, Puls, VO2Max samt Sp02.
    37DA47AD-BF23-4C35-B8AB-99498912E373.jpeg
    Knapparna på högersidan skiljer sig inte nämnvärt åt mellan modellerna annat än att de sticker ut lite mer från chassit på Classic. Skulle säga att de är lagom stora för att vara enkla att känna sig till samtidigt som de inte kommer i vägen för tröj- eller skjortärmen.

    Jag testade även att böja handleden så mycket jag kunde och kom inte åt knapparna oavsiktligt, men det är ju samtiidgt lite individuellt. De som hade S3 Classic kommer kanske ihåg att armhävningar tex var hopplöst eftersom man hela tiden kom åt knapparna vilket kunde leda till att passet avbröts, men den risken verkar liten med Watch4.
    4B9D1C57-FFD5-44BD-972F-17419A0C0556.jpeg

    Här är samtliga modeller bredvid varandra. Skillnaden mellan Active 44mm och 40mm är inte så påtaglig i praktiken, men visst är 40 mm något nättare.
    6A732778-D2BD-4301-AC84-4159E179BCA8.jpeg

    Skärmen är riktigt kompetent i Watch3 och i Watch4 har 44/46-mm-modellen fått en liten bump med upplösninge för att ge 330 PPI som bland de mindre modellerna, så något ökad skärpa. Vi hade ingen större problem med reflektioner inomhus och upplevde inte skärmen som ljusfattig, men kunde inte testa klockan utomhus varför det är svårt att säga något på den punkten.
    30157C73-B30C-4AD6-9B72-D5A4C35E406E.jpeg

    Byggkvalitet och passform håller vid ett första intryck hög klass. Klockorna kändes solida och vi anade inga missljud från dem när vi klämde och vred. Vi noterar inte heller några nämnvärda glipor mellan chassits delar, vilket förstärker kvalitetsintrycket.
    EACADA66-51DA-481D-A3A1-CA7FAC670CDD.jpeg

    Väntar på svar kring dels om klockan har stöd för Samsungs BT-codec (tex om man ansluter Buds 2) och dels vilka funktioner som är frånvarande när man parkopplar med annat än Galaxy-telefoner.

    Använder man förresten Buds 2 med en Galaxy-telefon och klockan kommer lurarna automatiskt att växla mellan enheterna, så man inte behöver välja lurarna från respektive enhet när man växlar. Det går också att från klockan aktivera/inaktivera ANC samt ambience mode på lurarna.
     
    Last edited: 13 aug 2021
    HomieX, iterva, NiklasO och 13 andra gillar detta.
  14. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 183
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    Spännande integration mellan budsen och klockan! :)
     
    Kristy, corb06 och bernard gillar detta.
  15. Kingcool

    Kingcool Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2010
    Inlägg:
    806
    Mottagna gillanden:
    112

    MINA ENHETER

    Trevligt!
    Jag är lite valet i kvalet. Har inte haft någon Smartwatch innan men har väntat på Watch 4 då det känns som att det börjar hända saker nu.
    Jag har dock sjuk beslutsånget för om jag ska ta en Classic 46mm eller 42mm. Är rädd att 46mm blir för stor, men vill samtidigt inte ha någon liten skärm iheller.
    44mm har ju inte boetten som många av er verkar älska, men de icke classic modellerna känns lite smidigare på något sätt. Så jag har inte riktigt bestämt mig innu vilken jag skall beställa. Smidig 44mm eller lite större 46mm med boett..
     
    bernard och Ascended gillar detta.
  16. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 183
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    Ja, har inte heller bestämt mig för vilken klocka det blir, "Active" modellerna ser betydligt smidigare och bekvämare ut, men Classic är så brutalt snygga och den roterande boetten är verkligen tilltalande.

    Vore det inte för det mycket mindre batteriet så hade den mindre Classic-modellen varit det självklara valet för mig.
     
    bernard gillar detta.
  17. eb-

    eb- Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2017
    Inlägg:
    287
    Mottagna gillanden:
    156
    @bernard@bernard inga svar från Samsung om man kräver Samsung telefon för alla hälsogrejer? Eller om man kan köra annan Andriod?
     
  18. FutureWorld

    FutureWorld Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2013
    Inlägg:
    477
    Mottagna gillanden:
    154

    MINA ENHETER

    Bra att veta tack

    Edit.
    Kollade Samsungs hemsida.
    "Armbandsstorlek Handledslängd
    S/M Passar 130 till 190mm handleder
    M/L Passar 145 till 205mm handleder"
     
  19. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 703
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag tror inte det blir bekvämt i alla fall, om man vill ha möjlighet att ha det lite lösare ibland. Lär sitta rätt tight även om det förmodligen går på.
     
  20. FutureWorld

    FutureWorld Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2013
    Inlägg:
    477
    Mottagna gillanden:
    154

    MINA ENHETER

    Det är så illa alltså? Är själva armbandet kortare än till din Fitbit?