hemförsäkring och beg telefon?

Diskussion i 'Allmänt' startad av C-man, 14 aug 2021.

  1. C-man

    C-man Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2014
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Gick omkull med min eMtb och hade luren på styret(kör trailforks) och lyckades spräcka skärmen på min edge 5g och repa upp hjälm och Huawei klocka, klockan köptes på mellandags rea, men hjälm och lur är köpta beg, nu läste jag att man skall ha original kvitto samt garantibevis vilket jag självklart inte har på beg prylarna, hjälmen kostar 3795kr ny ena pedalen fick även den en rejäl smäll och dem ligger på ca 1800kr har jag för mig, men hur gör man egentligen med försäkringen, har en plus försäkring med drulle, hade tänkt byta skärm själv men den kostar nästan som en ny edge så känns som ett försäkringsärende.
    Har aldrig anmält skador tidigare så hur gör man för att förklara att få ersättning även på varor som man köpt beg och bytt till sig, allt säljs ännu och plus tog jag för att slippa värdeminskning på elektronik bla
    Skrapmärken på framgaffel är det värt att ta upp?(rockshox pike)
    Trodde jag fick olyckan på film men GoPron stängdes av i smällen som orsakades av en joggare i hörlurar som missade mig helt och bara vek av in på en stig 40cm framför mitt framhjul(brukar hojta tut-tut när folk inte tycks se en komma)
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Begagnatkvitto borde väl räcka? Du kan be personen du köpte prylen av att skicka ett sådant kvitto på tex eposten om du inte har ett redan.

    Garantibevis borde egentligen vara irrelevant här eftersom det inte är frågan om att utnyttja någon garanti, så det låter ju märkligt om försäkringsbolaget skulle efterfråga en sådan sak.

    Ta upp allting och dokumentera med kameran. Du kan be om ett kostnadsförslag från en cykelhandlare du VB:ar till försäkringsbolaget sedan, och sedan tar de hand om summan på kvittot åt dig, dvs efter att du subtraherat självrisken. Men först måste de ju acceptera din skadeanmälan så klart, så det är första steget.

    Skadeanmälan kan du i regel göra online, så det brukar vara rätt smidigt. Det är bara ett formulär du klickar dig igenom. Jag hade dock ringt och pratat med dem först kanske, kring hur du bäst gör med sakerna du köpt i andra hand.
     
    Last edited: 15 aug 2021
    Kristy gillar detta.
  3. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Tror nog inte ens är värt på begagnad vid det priset, för med åldersavdrag och självrisken så får du knappt ut något. Kanske par hundralappar i bästa fall och en skadeanmälan anmärkning som kan höja din premium om du inte är skadefri och har för många skador.
     
    Helge67, katho och Pfefe gillar detta.
  4. C-man

    C-man Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2014
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Tycker att det var lite märkligt själv när jag läste på om villkoren, tycker egentligen inte att begkvitton på byten varken säger så mycket om värdet eller garanti som inte kan avkrävas i begköp, bilder på varan och skada borde säga mer
    Hade bara luren fått en skada så håller jag med, men hjälmen 3795, Huawei gt2 tror jag gav 1600 på mellandagsrea, skador på en framgaffel som kostar 6-7k idag, pedaler för ca1800kr styret skulle jag säga bör bytas(kolfiber) så slutsumman är inte samma som vad min lur kostar, och en lur som idag kostar 4500 typ och plus försäkring bör ju betyda 3000kr då plus betyder ingen värdeminskning första året sedan 50% lägre minskning mot den vanliga försäkringen på elektronik, men får nog ta och leta rätt på alla PM gällande prylarna och be om kvitton men det var en lärdom att man bör be om kopia på originalkvitton vid beg köp och byten.
    Kan ju bli en dyr läxa
     
  5. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Jag som börja bli trött :) tog det som hela totala skadan var på 3795, men då blir det säkert en några tusen åtminstone.
     
  6. C-man

    C-man Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2014
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Jo utöver luren ca 10000 i runda slängar, och då har jag inte räknat in sveda och verk kläder, eller kollat hjulen ännu 10k bara dem, borde självklart åkt till sjukan med, för har ännu ont i nacke axel höft knä trots skydd, skulle fan inte bromsat utan trampat på lite extra....
     
  7. Glis

    Glis Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2016
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    1 033
    Telefon:
    HP iPAQ 614c

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HP iPAQ 614c
    Platta:
    Blackberry Playbook
    Du får nog ingen ersättning för hjälmen.

    Du får kolla med informationen som finns hos ditt försäkringsbolag. Telefoner brukar ersättningen sjunka ganska fort för, så det är nog när telefonen först köptes ny som försäkringsbolaget vill att du ska kunna styrka med ett kvitto. Så ersättningen för telefonen blir rätt. Leta i försäkringsvillkoren så står det förmodligen att du ska kunna styrka hur gammal saken är, att du äger den och vad den är värd. (Står så i mina försäkringsvillkor för hemförsäkringen). I ditt fall vill dom kanske ha två kvitton, original för att styrka åldern och begagnatkvittot för att styrka att du äger telefonen.
     
    Pfefe och bernard gillar detta.
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Om man inte har originalkvitto antar jag att man kan gå på när produkten lanserades i alla fall? Det borde ju vara enkelt för försäkringsbolaget att utreda.
     
  9. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Sveda och verk går ju inte på hemförsäkringen, det går ju på olycksfalls försäkring, Risken är att olyckan hände på transportmedel att det hela går på olycksfalls försäkring istället än hemförsäkringen. Men det är nog något som behöver kollas.
     
    Last edited: 15 aug 2021
    Kristy gillar detta.