Diskussion: Galaxy Watch 4 med Wear OS - allmänt

Diskussion i 'Samsung Galaxy Watch 4 (Wear OS)' startad av bernard, 13 maj 2021.

  1. Klurre

    Klurre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2016
    Inlägg:
    1 629
    Mottagna gillanden:
    760

    MINA ENHETER

    Har bara för mig, men det är väl lätt att kolla upp Googla för den som nu inte kan vill köpa en Samsung klocka om vissa funktioner är låsta till Samsung telefonen.
     
  2. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Ingen fara, det är lätt att missa. :)

    Det är en bra fråga. Det kan förhoppningsvis någon med en av de tidigare klockorna svara på. :)

    I annat fall ska Google Pay komma till dessa nya klockor också så någon form av NFC-betalning kommer att vara möjlig i alla fall, dock kanske inte direkt vid release. Google har dock listat Google Pay som en av sakerna man kan göra med sin Galaxy Watch 4 så att det kommer är nästan garanterat.
     
    Klurre, bernard och AxxT gillar detta.
  3. Klurre

    Klurre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2016
    Inlägg:
    1 629
    Mottagna gillanden:
    760

    MINA ENHETER

    Last edited: 15 aug 2021
    AxxT och DanielÖ gillar detta.
  4. eb-

    eb- Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2017
    Inlägg:
    287
    Mottagna gillanden:
    156
    Fast går man in och lägger en Classic 46 mm i varukorgen och väljer M/L bandet så får man inget extra band i varukorgen. Men väljer man S/M bandet så lägger det till ett sådant band i varukorgen.

    Jag är tämligen säker på att jag valde M/L och det står inget om det i orderbekräftelsen eller något. Så får försöka få tag på supporten imorgon för att bekräfta det.
     
    bernard gillar detta.
  5. archen

    archen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 maj 2011
    Inlägg:
    363
    Mottagna gillanden:
    178

    MINA ENHETER

    En fundering,
    I mitt arbete behöver jag slå mobilen på flygplansläge, kommer klockan följa med eller måste jag sätta både klocka och telefon i flygplansläge?
     
  6. eb-

    eb- Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2017
    Inlägg:
    287
    Mottagna gillanden:
    156
    Tror du kan ställa in det om du vill.
     
    Gargo och archen gillar detta.
  7. Mane_k

    Mane_k Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 dec 2010
    Inlägg:
    132
    Mottagna gillanden:
    59

    MINA ENHETER

    Hej.
    Finns det någon information gällande pulsmätaren?
    Tidigare GW klockor har bara fungerat för mig om jag är stilla.
    Är den nya bättre?
    Har förbokat classic, men är fundersam på om jag ska ångra bokningen om pulsmätaren är lika kass på den nya.
    Vill att den iaf. Ska fundera hyfsat när man tex. springer, vilket tidigare klockor ej gjort på mig.
     
  8. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 833
    Mottagna gillanden:
    1 920
    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G
    Drog iväg en beställning, hoppas verkligen det blir en följeslagare likt min gamla S3 Frontier.
     
    bernard gillar detta.
  9. FutureWorld

    FutureWorld Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2013
    Inlägg:
    477
    Mottagna gillanden:
    154

    MINA ENHETER

    Var beställde du och vilken klocka? :)
     
  10. eb-

    eb- Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2017
    Inlägg:
    287
    Mottagna gillanden:
    156
    Chattade med supporten och hör och häpna men de kan inte se vilken storlek på armbandet som är standard och eftersom inget står i orderbekräftelsen så kunde de inte se.

    De bad mig att ta emot klockan och om det är fel band skulle jag returnera. Jag undrade om de hade funderat över hur hållbart det låter men fick inget svar.

    Jaja, vi får väl se vad jag får för band helt enkelt.
     
  11. saigon

    saigon Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 mar 2011
    Inlägg:
    207
    Mottagna gillanden:
    85

    MINA ENHETER

    Skulle vara bra med mer/tydligare info om vad som gäller oss som inte har en telefon ifrån Samsung.

    Jag har en P30 sedan ett par år. Fortfarande nöjd med den. Vill ha en klocka med mycket funktioner, som att kunna lämna telefonen hemma på springturen men ändå kunna vara nåbar av övriga familjen med mera om något händer. Så vitt jag kan se, om man vill ha det bästa så är det dessa 2 klockor eller motsvarande ifrån Apple. Men har inte lust att göra ett så stort byte bara för klockan, så det vore en miss av Samsung att låsa ute oss som inte har en Samsung-telefon.
     
    bernard gillar detta.
  12. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Hahah vilken facepalm! Samsung har en del att arbeta på alltså! :D
     
    bernard gillar detta.
  13. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 755
    Mottagna gillanden:
    44 757
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Tänkte skapa en ny tråd för just detta; dels för den moddade APK:n av Samsung Health Monitor som låter en synka data i alla fall, och dels för en lista över exakt vad som fungerar/inte fungerar.

    Men ja, för att tex konfigurera eSIM på en Samsung och sedan byta lur för att se om man på något vis kan behålla eSIM-konfigurationen lär ju krävas att man testar själv. Man vill ju också försäkra sig om att behåller all funktionalitet vid ett sådant skifte, så man tex inte blir fast med enbart data.

    Väntar hur som haver på svar på frågorna vi ställt kring detta.

    Det är lite frustrerande när det äntligen kommer vettig hårdvara. Många tänkte ju att begränsningarna skulle upphöra vid övergången mellan Tizen OS -> Wear OS :) Nu får man ju förvisso GPay och Assistant inom en snar framtid, så det är för all del bättre än tidigare, men vore så klart ännu trevligare utan några kompromisser.
     
    Last edited: 16 aug 2021
    fryguy, mker, gea och 1 annan gillar detta.
  14. corb06

    corb06 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2011
    Inlägg:
    1 172
    Mottagna gillanden:
    635
    Operatör:
    Tele2 50GB 5G
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2 50GB 5G
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Watch5 Pro
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7+ 5G
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab S7 Wifi
    En otrolig röra gällande armbanden till denna klocka. Jag tolkar det som att oavsett vem du köper av så är det ett standardarmband som följer med klockan. Det finns alltså inte flera olika storlekar att välja bland när det gäller armbandet i klockans låda.
    Däremot så kan man köpa till ett extra-armband om man beställer via Samsung.se. Då kan man välja M/L eller S/M på det extrabandet.

    Eller har jag fel? Är det någon som hittat att man kan välja M/L-klocka (utan extra-armbandet) hos någon annan leverantör?
     
    bernard gillar detta.
  15. osvanberg

    osvanberg Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2012
    Inlägg:
    1 181
    Mottagna gillanden:
    360
    Operatör:
    MyBeat
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    MyBeat
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 plus
    ROM:
    Stock/OneUI
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    IPhone 8
    Aldrig haft en SM förut; så en novisfråga. Jag ska köpa BT-varianten av Watch4 (alltså ej LTE-uppkoppling). Kan man använda Samsung Pay och handla utan att mobilen är med och uppkopplad mot klockan vid köptillfället? Eller behöver mobilen vara med alltid?
     
  16. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 755
    Mottagna gillanden:
    44 757
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det är endast om du låter klockan vara offline över en lång period det ev. kan bli lite problem, men synkar du den någon gång i veckan i alla fall så bör det fungera utmärkt. BT-varianten kommer fungera lika bra som LTE-varianten på den punkten.

    Främsta anledningen att köpa LTE/eSIM är om du behöver ta samtal när du lämnat telefonen hemma eller om du behöver strömma musik etc. Det finns dock 16GB lagring (var tidigare 8GB som var standard), så man kan ju spara spellistor offline. Både Spotify och YT Music (...snart i alla fall) har stöd för offlineuppspelning på Wear OS, så det är ju inget måste ur den synpunkten heller.
     
    osvanberg gillar detta.
  17. corb06

    corb06 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2011
    Inlägg:
    1 172
    Mottagna gillanden:
    635
    Operatör:
    Tele2 50GB 5G
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2 50GB 5G
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Watch5 Pro
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7+ 5G
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab S7 Wifi
    Tycker e-sim verkar mer intressant att ha till Wear OS jämfört med Tizen. Till Tizen fanns det inga appar att installera, t ex Whatsapp eller Facebook Messenger. Så du kunde aldrig starta en chatt från klockan med Tizen, bara svara på vissa meddelanden.
    Med WearOS verkar klockan fungera som en mobil, så du kan aktivt starta t ex Whatsapp i klockan och start en chatt, helt utan att mobilen är med (om man har e-sim-abonnemang). Med andra ord borde man rätt fint kunna klara en hel dag utan mobilen om det bara är vanliga grejer man ska göra. Ringa, chatta o maila.
    Sen blir det upp till en själv om man tycker att det är värt 600 kr om året för att ha den möjligheten.
     
  18. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 516
    Mottagna gillanden:
    1 590
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Wear OS har extremt många appar, problemet är nästan inga appar till Wear OS tar stöd av e-sim, undantaget är i princip Google Maps :P så jag skulle ju säga att plattformen är inte mogen för LTE, pågrund av apparna men mycket av det lär ju ändras i och med Wear OS 3 när det blir mer som en fristående enhet än beroende till stor del av mobilen det kommer också ge fler verktyg och apier för app utvecklarna.

    Det är bara kolla när Google gick ut med Wear OS app utvecklarna börja pirotera plattformen igen, Spotify, Strava, med många andra börja släppa nya stöd och funktioner helt plötsligt.

    Skulle nog påstå 85% av apparna till Wear OS är fortfarande mirrors från Telefoner.
     
    bernard gillar detta.
  19. patts

    patts Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    1 103
    Mottagna gillanden:
    636
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Nexus 9
    ROM:
    Stock
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV Pro (2015)
    Känns väldigt konstigt att funktioner på klockan skulle kräva en S-telefon. Att det kanske kräver det för att synca datan är en annan femma. Och det kan jag köpa. Men att t ex blod/syre mätningen på klockan för att se ett värde borde ju fungera oavsett om man är ansluten till S-telefon eller iPhone...

    Jag har för mig att jag inte var så begränsad när jag körde active 2 med en iPhone...
     
  20. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Sommjag förstått det så behövs appen på telefonen för konfiguration. Visst, man skulle ju kunna använda en Samsung för att komma igång och sen skippa den, men blodtryck behöver ju kalibreras ibland, och ECG är frågan hur mycket nytta man har utan telefon-appen om man inte kan exportera på annat sätt?
     
    patts och bernard gillar detta.