Usb c-hub till MacBook Air M1

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av frassedylan, 15 aug 2021.

  1. frassedylan

    frassedylan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2016
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    Jagar usb c-hub till M1 MacBook Air med möjlighet att koppla in skärm, 2 eller 3 usb A plus någon usb c. Utan att bli ytterligare ruinerad :)
    Kollade på Satechi Slim USB-C MultiPort Adapter V2 men stör mig lite på att HDMI-porten enbart stöder HDMI till HDMI och min skärm saknar HDMI... Har tidigare kört displayport till skärmen. Slipper helst köpa ny skärm också.

    Någon som har något bra tips på hub?
     
  2. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Kör själv med denna till min M1 Air och är nöjd. Plockade ihop lite grejer och testade precis ansluta HDMI >HDMI/DVI adapter >Skärm och fick bild. Annars har jag bara använt den ett par gånger för att ansluta USB A prylar.

    Ha bara i åtanke att denna adapter tar 15W. Så för optimal användning lite beroende på vad du ansluter så behöver du en >45W USB-C PD laddare. Dvs 30W till dator och 15W till adaptern. Såvitt jag vet så är inte Anker ensamma med denna begränsning utan den gäller andra(alla?) tillverkare också, dvs att själva hubben kräver X antal watt. Sen har jag sett flera rapporter på andra forum om folk som använt medföljande 30W laddare med olika hubbar och allt har fungerat. Så jag vet inte. Beror väl som sagt på vad man ansluter. Men jag tänkte jag nämner allt detta så du är medveten ifall att. :)
     
    frassedylan gillar detta.
  3. frassedylan

    frassedylan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2016
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    Tack för hjälpen! Ska kolla på den. Det är ju ett pris som gör att det känns okej att chansa också :)
     
    iterva gillar detta.
  4. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Haft bra erfarenheter med Ankers produkter och service annars också så slog till på denna efter att jag sett Anker bli rekommenderade på andra håll också. Och priset var inte tokigt alls i jämförelse med dom mer "vanliga" märkena.

    Apropå det där med 15W så verkar det gälla främst för högförbrukare. Dvs typ externa diskar och liknande. När jag ansluter telefon och usb minne via USB A portarna på hubben (utan att ha >30W laddning) så fungerar båda utan problem. Även ansluta bildskärmen var utan laddning. Tyvärr så har jag inget annat att testa med just nu här hemma för att se var exakt gränsen går innan man behöver ha extern ström.. Men borde väl följa standarden så 500 mA för 2.0 och 900 mA för 3.0 om jag kommer ihåg rätt.:)
     
    Last edited: 16 aug 2021
    frassedylan gillar detta.
  5. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 253
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Att köra mer än 2 skärmar på Macbook Air M1 så krävs Displaylink stöd om inte Apple gjort något speciellt.
     
  6. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Tolkade @frassedylan@frassedylan fråga som att det gällde en skärm. Om jag tolkat det fel så får jag väl förtydliga att mina kommentarer endast gällde för en skärm (Även om man kanske tycker det säger sig självt som att den endast har en port).

    Nå iaf..
     
  7. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 253
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Du har nog tolkat rätt. Jag som läste fel :)
    Men kan vara bra att tänka på om man vill köra fler än 1 extern skärm.
     
    iterva och bernard gillar detta.
  8. frassedylan

    frassedylan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2016
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    Fast det går väl inte ens att köra 2 externa skärmar på MacBook Air? (Om man inte vill spegla)

    Jag är iofs oavsett möjlighet nöjd med 1 extern skärm.
     
    Last edited: 16 aug 2021