Tips: Xiaomi M365 Pro (2019)

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av Mart1neZ, 17 feb 2019.

  1. MagnusLevau

    MagnusLevau Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2017
    Inlägg:
    226
    Mottagna gillanden:
    115
    Du kan hämta en med färdiga parametrar
    Jag har kört med GONKAD i 2 år utan problem.
     
  2. corpes

    corpes Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2012
    Inlägg:
    516
    Mottagna gillanden:
    119
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi Mix 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi Mix 2
    GONKAD, är det en fil? (Totalt novis på detta men vill lära mig....)
    Länk?
    Ska väl tilläggas att jag har en pro 2
     
  3. MagnusLevau

    MagnusLevau Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2017
    Inlägg:
    226
    Mottagna gillanden:
    115
    Tänk bara på att några har lyckats att bricka sin Scooter. Gör det på egen risk.
    Garantin försvinner. Lycka till.

    View: https://youtu.be/f3vS-mM2TsA
     
  4. general_z

    general_z Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    153
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Testade att flasha med standardinställningarna via ScooterHacking.org :: Pro CFW Builder

    Hastigheten gick upp till 35 km/h men då bara när batteriet är över 90%, sedan 32 km/h. Oavsett upplever jag det vara något 50/50 att köra över 30 då de små hjulen blir något av en säkerhetsrisk.

    Oavsett -- något som sker nu är att motorbromsen är något ryckig när man ligger i 'cruise mode', den bromsar ned och håller hela tiden max 32 km/h, men detta något ryckigare än orginal-fw (1.6.6) vilket blir något störigt och ger en sämre körupplevelse.

    Någon som vet hur man fixar det eller har en vettigare preset än default för pro.cfw.sh? Är 'GONKAD' bättre i det avseendet och i sådana fall var hämtar man inställningarna för det för pro.cfw.sh?
     
  5. MagnusLevau

    MagnusLevau Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2017
    Inlägg:
    226
    Mottagna gillanden:
    115
    Har GONKA på Pro1 och upplever inte dina problem.
     
  6. general_z

    general_z Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    153
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Ok...? Du svarade inte riktigt på det jag skrev dessvärre.
     
  7. MagnusLevau

    MagnusLevau Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2017
    Inlägg:
    226
    Mottagna gillanden:
    115
    Nej det gjorde jag inte. Du skrev inte vilken modell du har och firmware version ?
    Har du testat länken jag la ut från Youtube ?
     
  8. general_z

    general_z Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    153
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    FW 1.6.6 som jag skrev. Tråden rör m365 PRO så modell är m365 pro.
    Videon du länkat till rör PRO 2 och 1s med röd disclaimer om att man inte ska göra något i videon för någon annan modell.
     
  9. MagnusLevau

    MagnusLevau Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2017
    Inlägg:
    226
    Mottagna gillanden:
    115
    Läste inte ditt i
    Sorry jag som blandade ihop forum.
    Testa denna. Tryck på länken under videon.

    View: https://youtu.be/7TPQez_mXh8
     
  10. general_z

    general_z Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    153
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Löstes det själv via Custom xiaomi electric scooter PRO firmware builder - Сяокат.рф

    Och sen GONKAD-preset + att KERS först ska gå in vid 40 km/h + Fix Knock bug

    Det som verkade hända tidigare var i princip att KERS gick in över 30 km/h varpå motorn drog upp till 32 km/h varpå KERS gick in och bromsade varpå.... Därav ryckigheten när man körde fort.

    Men... Det försvann nu, hastigheten var dock något sämre. 30-31 km/h istället för 32 vid över 50% batteri, men går säkert lösa senare.

    Noterade också att den drog något mer batteri också, men körde bara en provrunda på runt 7-8 min så det säger inte så mycket.
     
  11. MagnusLevau

    MagnusLevau Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2017
    Inlägg:
    226
    Mottagna gillanden:
    115
    Härligt att det löste sig. Kör också Kers på liknande sätt. GONKA firmware 1.5.5
     
  12. drewN

    drewN Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2010
    Inlägg:
    746
    Mottagna gillanden:
    451
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy Fold 4
    Telefon 2:
    Nothing Phone (1)
    Telefon 3:
    LG G4
    ROM:
    LineageOS
    Info:
    Används enbart för utveckling
    Jag är inget proffs heller, men justerade hastigheterna för de olika lägena. Kan dela min .zip-fil här, notera att jag enbart testat så att den fungerar med ScooterHacking Utility och Mi 365 Pro.

    Zip.
     
  13. corpes

    corpes Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2012
    Inlägg:
    516
    Mottagna gillanden:
    119
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi Mix 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi Mix 2
    Tack för filen men en fil gjord för Mi 365 pro fungerar väl inte för en pro 2 (vilket är den jag har)?

    Edit. Jag vet nu att det finns en tråd för pro 2 men missade den då jag först skrev.
     
    drewN gillar detta.
  14. Shost

    Shost Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2019
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    5
    Tjabba! Moderkortet på min M365 Pro brann upp i somras när jag pressade den lite för hårt i nerförsbacke.

    Nu tog jag tag i saken och beställde nytt moderkort från nätet, blev första bästa billiga jag hitta: Moderkort för Xiaomi Mijia M365 Pro - Köp här | Teknikdelar.se

    Men igårkväll efter jag kopplade in nya moderkortet och startade scootern så tycks jag ha två problem:

    1. Hastighetsmätaren visar endast 0, oavsett hastighet.
    2. Har endast ECO och D läge, missar alltså möjlighet att kunna köra S-läget.


    Har jag fått ett moderkort för en vanlig M365 tror ni eller måste jag göra något för att få till det?
    Nu är det som så att jag ska flyttar imorgon och har helt enkelt inte tid eller möjlighet att göra en retur... om det är så att jag har ett kort för vanliga M365 tror ni det blir samma effekt om jag helt enkelt kör en CFW och trimmar upp värdena lite så det motsvarar ett S-läge?

    För övrigt kan jag tillägga att nya moderkortet var lila i färgen till skillnad från det gamla som var blått, om det har något att säga.

    Tacksam för svar :)

    edit: Följdfråga angående CFW... är det CFW för vanlig M365 jag borde testa köra in i min scooter nu eller är det fortsatt M365 PRO CFW som gäller?
     
    Last edited: 29 sept 2021
    ibbe1234 gillar detta.
  15. ibbe1234

    ibbe1234 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2011
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    17
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13
    Telefon 2:
    Google Pixel 4a
    Jag pressade också min PRO 2 så att moderkortet gick sönder, har också bytt till samma kort, men har du fått svar på om det går att trimma upp sen med CFW och få ut samma effekt?

    /Ibbe
     
  16. Itzabelle

    Itzabelle Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 apr 2023
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Halloj!

    Ni verkar vara många i detta forum som har koll på diverse problem, undrar därför om någon annan varit med om detta:

    Bytte kullager igår i framhjulet, det var long overdue... Rengjorde allt och satte tillbaka allt. Premiärturen till jobb idag gick som smort! Inget "grusigt ljud" från framhjulet och det var till och med mer smooth när man svänger.
    När jag skulle lämna jobb ville motorn inte ge gas och det blev sjukt ryckigt med kraftigt hackande. Känner inget motstånd varken mot mark om jag leder den eller om jag snurrar hjulet i luften. Fick inte några felmeddelanden från skärmen heller. Någon som varit med om detta? Vad kan vara fel?
     
  17. Skånsk kraft

    Skånsk kraft Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2016
    Inlägg:
    146
    Mottagna gillanden:
    100

    MINA ENHETER

    Mitt hjul har känts lite smutsigt, det hackade när jag körde. Så jag tänkte det kanske berodde på att fordonen var låst i appen så jag öppnade den officiella appen och tryckte "lock" och sen "unlock". Det var alltså inte låst men jag tänkte det kan ha varit någon bugg eller något, trots jag aldrig är inne i appen. Så jag fortsatte köra och rätt som det var dog min kära elsparkcykel, som är i så bra skick egentligen. Ahhh. Jag kommer ta en titt på vad jag kan göra men synd att försäkringsbolaget inte täcker något, trots de nuvarande villkoren och riktlinjer för elsparkcyklar inte fanns då vad jag vill minnas...

    Det är ju helt omöjligt veta vad som är fel. Måste undersöka det snart, har semester om ett par dagar. Jag vill ogärna köpa en dyr del som inte visar sig vara lösningen och sen fortsätta så. Funderar dock på köpa en ny motor och hjul, det lär ju behövas oavsett. Alternativt sälja den som renoveringsobjekt och istället lägga pengarna på annat.

    Hjul + Motor för Xiaomi Mijia M365/M365 Pro - 350W - Teknikdelar.se
    Hjul + Motor för Xiaomi Mijia M365/M365 Pro - 250W - Teknikdelar.se

    Både funkar alltså med 2019-versionen? Vad ska jag välja? Det som ingick var en 300W-motor.

    Under min välbehövliga semester kommer jag kolla lite mer men tar gärna emot olika tips och så. :)
     
  18. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 113
    Mottagna gillanden:
    3 917
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 7 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Kolla på Curious Joe. Han som driver sidan är kunnig och kan svara på alla sorters frågor, maila honom och du kommer få svar snabbt..
    https://curiousjoe.se/sv/?s=motor+pro+2
     
    Skånsk kraft gillar detta.
  19. Skånsk kraft

    Skånsk kraft Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2016
    Inlägg:
    146
    Mottagna gillanden:
    100

    MINA ENHETER

    Tack. Jag har beställt och fått hem grejerna nu. Gick fort. Nu när jag öppnade upp ser jag att motorn fått kortslutning. Så frågan är om moderkort överlevt. Vågar jag testa det? Alltså testa nya motorn på gamla moderkortet? Är rädd den kan gå sönder pga det. Någon som vet? Frågar annars Curious Joe. Och även om jag köper ett nytt moderkort så är ju risken att något annat är fel ändå.
     

    Bifogade filer:

  20. schrödinger

    schrödinger Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2020
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    1 319
    Operatör:
    Universal, Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal, Tele2
    Köp ett nytt moderkort först och testa. Motorn i sig är nog rätt svår att bränna.
     
    Skånsk kraft gillar detta.