Skador & olyckor på elsparkcyklar

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av Bill Lumbergh, 17 aug 2021.

  1. Bill Lumbergh

    Bill Lumbergh Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2020
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    50
    Funderar ju starkt på att skaffa mig en privat elscooter, men skräms lite av fall- och skaderisken.. visst, man kan ju köra med full skyddsutrustning, med handled/armbågs/knäskydd och en heltäckande hjälm, men hur kul är det med en MC-hjälm? Ansikts/tandskador kan vara riktigt ruggiga, så det är nog värt att skydda sig ändå. Min erfarenhet av att köra elscooters sträcker sig till en handfull gånger med hyrscooters, så jag har ännu inte råkat ut för nåt allvarligt.

    Hur ofta kör ni och välter, kraschar, står på näsan osv? Blivit påkörd av bil? Vilka skador har ni fått?
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 758
    Mottagna gillanden:
    44 760
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Den här videon som tidigare länkats i forumet är rätt bra, tex hur man ska flytta tyngdpunkten när man bromsar, för att minska risken att tippa över:


    View: https://www.youtube.com/watch?v=k7vsfBO-6bo


    Har bara tippat över styret en gång så här långt, och det var på en hyrspark så det gick inte fortare än 20km/h, vilket väl var tur det. Körde ned med hjulet i ett hål jag inte såg. Hade ett rätt stort blåmärke på sidan av armen sedan och lite skarpmärken, men undvek i alla fall att ramla med ansiktet först... Ju mindre hjulen är, desto knepigare är det att klättra över ett hinder/ta sig över hål utan att det tar full stopp, och denna hade 8,5"-hjul. 10"-hjulen är lite säkrare skulle jag påstå, även om det kanske är marginellt.

    Hjälm är utan tvekan det viktigaste, och vill man gardera sig mot skador i ansikte/tandskador är det någon typ av "full face helmet" som gäller. Jag skulle dock ha siktat på en MTB-hjälm i stället. De är lättare än MC-hjälmarna och luftigare samt billigare samtidigt som de bör göra jobbet (?).

    Sedan gäller ju sunt förnuft också. Kör inte om det är frost/is på däck som varken är mönstrade eller dubbade för ändamålet, kör inte över samlingar med blöta löv och var försiktig när det är grus på asfalt, särskilt efter vintern. Och kör man i stan där man kan räkna med oväntade hinder är det i regel inte rimligt att köra fortare än 15-20 km/h om man ska ha en chans att parera.

    En annan viktig punkt är att någon gång var eller varannan månad se över så att alla skruvar sitter och att bromsarna fungerar optimalt/spänna åt om det behövs. Behöver man ofta dra åt skruvarna är det en god idé att skaffa locktite, för annars kan gängorna bli kass.

    Den vanligaste anledningen till att olyckor uppstår beror nog på berusade förare som helt enkelt inte uppmärksammar hinder på vägen. Dessutom blir ju reflexerna ett skämt. Den chans man normalt sett haft att ta emot/parera ett fall minskar i kvadrat med antalet öl som inmundigats under kvällens gång.
     
    Last edited: 17 aug 2021
    milky81, Mindir, Kristy och 2 andra gillar detta.
  3. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 013
    Mottagna gillanden:
    2 120
    Aldrig i h-e att jag ställer mig på en sån där farlig grej och jag tycker att det är fullständigt vansinne att det far runt massor av människor på elsparkar som saknar koll på de sju grundläggande misstagen som listas i videon (och då tog de inte ens upp att massor med människor tom har passagerare på sparken...)

    Inför krav på utbildning och förarbevis innan någon ens får ställa sig på en elspark och bötfäll bolagen dyrt som hyr ut till folk som saknar det.
     
    frpl, polar590 och Das Erdbeerkuchen gillar detta.
  4. zalsson

    zalsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2011
    Inlägg:
    305
    Mottagna gillanden:
    107

    MINA ENHETER


    Haha lugn nu :P;)
     
  5. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 444
    Mottagna gillanden:
    3 231

    MINA ENHETER

    Håller med föregående talare,dom borde förbjudas
     
  6. zalsson

    zalsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2011
    Inlägg:
    305
    Mottagna gillanden:
    107

    MINA ENHETER

    Förbjudas för att man kan göra illa sig?
    Eller för att det ligger hyrscootrar överallt?
     
  7. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 833
    Mottagna gillanden:
    1 921
    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G
    Blev nästan påkörd av en buss idag för att jag är en jubelidiot som fick för mig att sparkcykeldårarna framför mig inte är dumma nog att köra mot rött. Det spöregnade och hade en regnjacka som blockade min syn åt sidorna och mitt på vägen så är bussen bara någon meter ifrån att köra på mig. Bussföraren hade tack och lov bra koll och hade redan saktat in när jag såg bussen men fasiken vad dum man kan vara.
     
  8. pernils94231

    pernils94231 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2017
    Inlägg:
    704
    Mottagna gillanden:
    415
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7
    Telefon 2:
    Xperia
    Hur funkar det i länder som USA m fl. där man betalar för sjukvården?
     
  9. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 287
    Mottagna gillanden:
    2 391

    MINA ENHETER

    Elsparkarna är inte farligare än cyklar, bara folk som inte fattat trafikregler och tror de är odödliga.
     
    Kristy, Big Lenny och zalsson gillar detta.
  10. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 444
    Mottagna gillanden:
    3 231

    MINA ENHETER

    Att det ligger hyrscootrar överallt
     
  11. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 013
    Mottagna gillanden:
    2 120
    666
    Det var inte det jag hävdade, jag anser att krav på utbildning för att få framföra dem är tillräckligt, sen borde bolagen ta ut en kostnad för sparkar som inte parkeras ordentligt, det skulle lösa det problemet ganska snabbt, de har väl sensorer som vet om sparken står upp eller ligger ner och det borde vara möjligt med GPS och ett par olika sensorer kolla upp hur den parkeras.
     
    Kristy gillar detta.
  12. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 758
    Mottagna gillanden:
    44 760
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Vi kanske ska styra in tråden på hur man framför en elspark säkrast, för det var nog vad TS efterfrågade skulle diskuteras om jag inte tolkar inlägget fel.

    Hyrsparkarna kan diskuteras i allmänna tråden här i stället:Elektriska sparkcyklar / elsparkcyklar - allmänna tråden
     
    Last edited: 17 aug 2021
    Kristy gillar detta.
  13. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 365
    Mottagna gillanden:
    17 844
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Vetifan om de har en sensor för just det. Däremot var den är, men GPS kan inte avgöra om den står eller ligger ner
     
  14. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 547
    Mottagna gillanden:
    1 181
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Eller göra som Bolt, de kräver att man tar en bild på den var man parkerat för att kunna avsluta åkturen.
     
    Kristy och Heleg gillar detta.
  15. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 048
    Mottagna gillanden:
    1 349
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Har trillat 2 ggr på två säsonger nu. Bägge gånger hade jag druckit några öl och sen kört hem. Båda gånger blött underlag och jag har solida däck så hade inget grepp. Ena gången på stenplattor som var ganska slipade och plana, andra gången när jag sneddade över blöta löv i en sväng.

    Klarade mig ganska fint bägge gånger då jag saktar in innan svängar men blåmärken på kinden och skrapsår fick jag.

    Så kör väldigt lugnt i svängar nu för tiden, speciellt när det är blött ute. Undviker gärna att köra när det är blött.

    Är faktiskt lite inne på att sälja den och skaffa elcykel istället. En cykel med sina stora däck är mycket säkrare och har mycket bättre grepp. Men får se lite, kanske behåller den och kör i fint väder och skaffar elcykel för sämre väderförhållanden :)
     
    Bill Lumbergh och bernard gillar detta.