Recension: Första intrycken & omdömen - Xperia 1 III (2021)

Diskussion i 'Xperia 1 III (2021)' startad av Swedroid, 11 aug 2021.

  1. Swedroid

    Swedroid Adult Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 jul 2012
    Inlägg:
    673
    Mottagna gillanden:
    785
    Operatör:
    Google Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Google Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel XL
    ROM:
    Vanilla
    Dela med dig av dina egna första intryck, eller skriv ett omdöme, för Xperia 1 III.

    Vad anser du exempelvis om:

    Skärmen
    Batteritid
    Prestanda (Mikrolagg?)
    Kameran
    Byggkvalitet & design
    Batteritid (Skiljer sig batteritiden mycket åt mellan endast WiFi och endast LTE?)
     
    Last edited by a moderator: 11 aug 2021
  2. rtreal

    rtreal Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2013
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Okej,

    Nu har jag haft telefonen under dagen. Nu kommer jag låta som en gnällspik men telefonen är mjuk och slank att använda och har en solid mjukvara. Dock kommer lite brister som jag inte riktigt fastnade för:

    * Fingeravtrycksläsaren vid sidan är lite jobbig att komma åt och känns mer naturligt att ha de i skärmen eller på baksidan som mina tidigare lurar. Som reflex så spänner jag ögonen och tittar in i kameran fram i hopp om att låsa upp telefonen innan jag inser att den inte har Faceunlock.
    * Finns ingen mobil betalning och Google Pay funkar inte. Har både Handelsbanken och SEB och inget av de korten fungerade.
    * Alla knappar ligger på höger sida och tar tid att vänja sig då majoriteten av dagens mobiler har volymknapparna på vänster sida.
    * Appar har svårt att anpassa sig för 21:9 skalan och blir ofta tomrum uppe och nere.

    I övrigt så var det mycket småsaker man fastnade på som inte var stora men värt att uppmärksamma:
    * Enda sätter att screenshotta är att gå till taskmanager genom att dra upp taskmanagern och där trycka på en knapp för att fota. Fick ett felmeddelande i en app som jag skulle fota men felmeddelanden men den hinner försvinna innan jag fotar den.
    * Vill du ändra ljusstyrka så får du dra ner notifikationsfältet en gång för att sen dra ner den en gång till för att kunna ändra den och då hade jag även autoljusstyrka på.
    * Hittade inte inställningen till att ändra assistentknappen vid sidan och inte heller kunna ta bort Google Assistent knapparna som går igång när man dra i båda nedre hörnen.
    * Lyfter man telefonen så väcker bara "Aktiv låsskärm/Always-on-display" och inte låsskärmen. Så för att låsa upp telefonen när man inte kan använda Fingeravtryck så måstwe man dubbelklicka på skärmen för att väcka den för att sen dra upp skärmen för att sen skriva PIN/mönster för att komma in.
    *Hittar inte någon "dra ner skärmen"-funktion som många andra har där man drar ner navigeringsraden eller nedre delen av telefonen för att dra ner skärmen så man kommer åt saker längst upp på skärmen då telefonen är oerhört lång. Andra tillverkare har detta så då hamnar notifikationsfältet i mitten av skärmen så slipper man sträcka sig.
    * Otroligt mycket bloatware som Asphalt 9 och något till spel som också var 3gb+.
    * Ljudinställningarna. Innan på XZ serien så fanns det massor med ljudinställningar och ett hav av funktioner som tog ljudet till en ny nivå. Sony's BASS BOOSTER var min favorit som kunde höja basen utan att diskanten eller mellanregistret sänktes.

    Jag tyckte det var lite svårt att hitta dessa saker på nätet. Den enda man ser på Youtube är hur de jämför kameran med ett annat flaggskepp eller pratar om 21:9 4K skärmen.
    Gillar verkligen telefonens storlek och Sonys mjukvara som är solid och skön att använda. Klickade dock inte för mig så jag kommer att gå tillbaka till min S21 Ultra. Kommer att skapa en annons här och förmodligen på blocket med. Läste bland villkoren att man inte får lämna tillbaka bara telefonen, utan måste lämna tillbaka både Telefon och abonnemang men jag behöver abonnemanget.
     
    Kristy, bernard, Kanel och 4 andra gillar detta.
  3. Kanel

    Kanel Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2012
    Inlägg:
    388
    Mottagna gillanden:
    123
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Tack för recension, men förslagsvis skapa ny tråd för dessa.

    Jag håller kvar min beställning då de flesta av dina invändningar har jag hantering för. Google Pay hoppas jag att jag lyckas få igång korrekt. :)
     
    Twizz gillar detta.
  4. miloudot

    miloudot Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2011
    Inlägg:
    429
    Mottagna gillanden:
    190
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Varför funkar inte Google Pay? :eek:
     
  5. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Kanske handhavandefel, kommer man från Samsung pay så behöver man aldrig aktivera NFC, dvs det sköter spay själv till skillnad från Gpay där man måste ha det aktiverat.
     
    Kristy och miloudot gillar detta.
  6. Jellygoose

    Jellygoose Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2010
    Inlägg:
    126
    Mottagna gillanden:
    82
    Telefon:
    S24U

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S24U
    Hämtade ut mitt paket nu. Beställde bägge färgenra för jag var osäker på hur den lila var i verkligheten, kan säga att jag inte blev besviken! den svarta åker tillbaka.

    håller på att installera alla mina appar osv nu, får återkomma med lite intryck efter någon dag men första intryck är att byggkvaliten och känslan i handen är superb iaf.
     

    Bifogade filer:

    night77, Twizz och pernils94231 gillar detta.
  7. miloudot

    miloudot Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2011
    Inlägg:
    429
    Mottagna gillanden:
    190
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Ja... Låter onekligen helmysko, jag har kontaktlös betalning via Google Pay på min lilla Unihertz Jelly 2 så det borde ju då inte vara några problem på 1 III...
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  8. Jellygoose

    Jellygoose Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2010
    Inlägg:
    126
    Mottagna gillanden:
    82
    Telefon:
    S24U

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S24U
    jag har lagt in alla mina kort i google pay utan problem. hängde sig lite när jag försökte göra det under setup men tror det var för att den installerade massa i bakgrunden. efter det var det bara att lägga in.
     
    Kristy, bernard och miloudot gillar detta.
  9. Gys

    Gys Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2021
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    8
    Skärmbild kan du ta med volym ner + powerknappen.
     
    Kristy, chraist, rtreal och 1 annan gillar detta.
  10. carlbanan

    carlbanan Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2016
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    1
    Är det fler som upplever dålig passform på skärmskydd? Har köpt 2 st nu och det ena passade inte alls (trots att det var märkt rätt) och det jag satte på nu (coptor) är aningen för litet både på höjden och bredden.
     
  11. pernils94231

    pernils94231 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2017
    Inlägg:
    702
    Mottagna gillanden:
    415
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7
    Telefon 2:
    Xperia
    Snabba ord innan jag blir för van vid 1 Mark3.

    Handhavande:
    Gå från 5 Mark2 (6.1-tum ) till 1 Mark3 (6.5-tum ) är inte så stor skildnad som man kan tro.
    1 Mark3 har kortare panna och haka så trots 3mm bredare och 7mm högre blir skildnande mindre på taglig, men visst lite svårare nå toppen med små händer men inte mycket, finns ju enhands läge osv....
    Min första rena Android 11 dvs modellen har inte haft föregånde version i leveransläge. (om ni är vana xperia användare vet ni vad jag menar)

    Smidigt:
    I "Side Sense" kan jag hantera och se status på mina hörlurar. om än lite buggigt med WF-1000XM4 när det gäller återanslutning och status men det fixar väl en pach på ena eller båda enheterna.

    Petitesserna:
    Tvungen använda bägge händerna för att ta screenshot med fysisk knapp eg knapparna Vol ner+strömbrytaren samtidigt. Men går ju i mjukvaruknapparna att ta screenshots Växla app sen nere vänster en ny knapp.
    Finns annat men handlar ju bara om att lära sig nya sätt att utföra åtgärdena på.

    Saknar:
    Sony's gallery app gjorde jag ju redan på tidigare modeller men jag verkligen starkt ogillar googles "Photos" den är så dålig på att köra refresh på disk en riktig skandal!

    Sa jag att jag gillar 1 Mark3 skarpt! Kommer sitta som gjuten i handen resten av dygnet. lol
     
    chraist, Twizz och bernard gillar detta.
  12. mcn990m

    mcn990m Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2012
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Har oxå copter, fattas 1-2mm runt hela telefonen...
     
    bernard gillar detta.
  13. KEDahlborg

    KEDahlborg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2020
    Inlägg:
    85
    Mottagna gillanden:
    66
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 PRO max Och Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 PRO max Och Pixel 8 Pro
    Info:
    Stock och Nova
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy a53 slit och släng
    Jag köpte Xperia 1 mark 2 när den kom ut, jag blev snabbt besviken då jag inte gillar bloatware på telefoner.

    Xperia 1 mark 2 var laddad med call of duty och musiktjänstem tidal låg låst som genväg så även om jag använde den så blev det en genväg till 3 månader gratis och en app.

    Vilka appar har Sony låst på sin nya mark 3.

    Tack för svar ni som fått era. Sitter på en s21 ultra nu och är inte super förtjust i One ui
     
    bernard gillar detta.
  14. Lelletailor.

    Lelletailor. Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2021
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    4
    Ja jag är helnöjd med luren. Det enda som egentligen är lite dålig är väl ljusstyrkan på skärmen. Den kunde varit lite starkare.
     
    chraist gillar detta.
  15. Perus

    Perus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2010
    Inlägg:
    203
    Mottagna gillanden:
    73
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    SGS23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    SGS23
    Telefon 2:
    iP14
    Platta:
    Huawei mediapad M2 8"
    Hej!

    (haft min sedan den 11/8)

    Jämför nu med tidigare Sonys som XZ2 och Xperia 5 samt SGS 20-5G, upplever följande med XP1MK3;

    - 5G sänker inte batteritiden alls lika mycket som den gör med SGS 20-5G (Exynos)
    - Autoljus verkar slutligen fungera som tänkt för En Sony - äntligen! Kanske är det Androids förtjänst eller?
    - Always on display sänker dock batteritiden betydligt mer jämfört med Samsung...
    - Lite osäker på GPS:en ännu ifall den är lika rapp som tidigare flaggskepp med Qualcomms SOC..inte färdigtestat ännu

    TBC.

    /Per
     
    night77 och chraist gillar detta.
  16. miloudot

    miloudot Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2011
    Inlägg:
    429
    Mottagna gillanden:
    190
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Någon som fått notifikationslampan att funka, min verkar endast lysa när den laddar...? Hittar inget bland inställningarna, någon som vet något?

    Always on-display drar för mycket juice (stod för 10% av förbrukningen första dagen) så den har jag satt i "smart"-läge.

    Kameran har jag inte riktigt satt mig in i än men lite första intryck är väl att huvudkameran presterar bra medan selfie-camen presterar undermåligt, riktigt dåligt faktiskt.

    Rent prestandamässigt presterar luren som ingen annan Android jag har använt, kommer från Pixel 4a nu senast och märker ett klart lyft. Sen kan jag störa mig på att delar i UI:t är grått istället för svart som på Pixel 4a.

    Batterimässigt tycker jag att den presterar bra men först efter att jag fimpade always on-displayen. I detta nu är det 10h sedan senaste laddningen och jag ligger på 77% på batteriet med ett par timmars SOT.
     
  17. miloudot

    miloudot Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2011
    Inlägg:
    429
    Mottagna gillanden:
    190
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Hittade nyss en toggle dom hade gömt i inställningarna under:

    Appar och aviseringar->Konfigurera aviseringar->Avancerat->Använd LED för inkommande aviseringar

    Så nu verkar notifikationsleden funka.

    Däremot får jag inga aviseringar från Gmail-appen, fler som upplever samma och kanske sitter på lösningen?
     
    night77, Kristy och chraist gillar detta.
  18. Kanel

    Kanel Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2012
    Inlägg:
    388
    Mottagna gillanden:
    123
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Nej, jag får aviseringar men för ofta måste jag öppna app och göra manuell refresh för att nya mail ska trilla in. Det kan bli fördröjning på flera timmar annars innan Gmail själv uppdaterar. Jag har inaktiverat batterioptimering för app utan skillnad.
     
  19. JohanPM

    JohanPM Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2017
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    97
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    Jag har faktiskt märkt samma sak för Gmail på Windows, att först när man väljer den tabben i webläsaren så kommer en mängd mailnotifikationer. Undrar om det hänger ihop?
     
  20. Kock3n

    Kock3n Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Är så sugen på denna, men hur är ljusstyrkan när man är ute i solen? Går den att använda utan problem? Batteri tiden är den ok? Använder telefonen till allt möjligt.