Diskussion: Amazon Sverige - efter lanseringen

Diskussion i 'Återförsäljare och tillverkare' startad av night77, 21 aug 2021.

  1. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 352
    Mottagna gillanden:
    17 829
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Pfefe gillar detta.
  2. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 296
    Mottagna gillanden:
    8 148
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Jag tar inte den punkten i åtanke.. Tycker det är dumt att betala mer för en vara som man kan köpa billigare nån annan stans. Jag förstår annars din poäng men svenska butiker ska också hitta en bättre affärsmodell för att kunna överleva, att inte erbjuda nåt och kostar mer är ingen bra kombination. Ibland tycker jag om att handla från vissa svenska butiker för att de erbjuder BEST, Budbee, etc fraktsätt som har alltid fungerat felfritt..
     
    pirum och katho gillar detta.
  3. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 163
    Mottagna gillanden:
    4 848
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Telefon 2:
    Motorola Edge 40 Neo
    Platta:
    iPad
    Jo fast jämfört med exempelvis cdon är den bra. De har väl vetat länge att Amazon ska etablera sig här men inte gjort mycket.
    Visst vill jag väl också delvis gynna svenska handlare. Men är en likadan Severin kaffebryggare 200 eller 300 kr dyrare här så får det vara. Så lojal är jag inte.
     
  4. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 502
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    Jag föredrar att tänka i procent. 10-15% beroende på vara accepterar jag. Men jag försöker undvika amazon i största möjliga omfattning.
     
  5. pvee

    pvee Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 nov 2019
    Inlägg:
    208
    Mottagna gillanden:
    115
    Deras prime i Sverige är kattskit jämfört med usa Amazon.com: Amazon Prime eller tyskland Amazon.de: Amazon Prime fri frakt filmer serier böcker online etc pris mellan 50 till 100 sek i månaden
    I sverige finns endast film att få för ungefär samma kostnad Prime Video ngn som vet om en normal prime funktion är på väg hit?
    De gör ju trots allt reklam för prime på varenda paket som skickas!
    De skulle nog få fler prenumeranter om de erbjöd mer förslagsvis fri frakt behöver inte vara express eller så de kan man väl fortfarande betala extra för vi är ju ett stort land så visst lite tid får man väl räkna med att det tar tid
    Alternativt bara sälja prime med fri frakt i Eskilstuna där ett litet amazon lager finns o en radie på 15-30 mil därifrån till att börja med?
     
    Last edited: 21 aug 2021
    night77 gillar detta.
  6. pacc

    pacc Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2016
    Inlägg:
    376
    Mottagna gillanden:
    336
    Amazon lyckas varken sälja kinaskräp eller kvalitetsvaror på ett bra sätt, någonstans mitt emellan så har de ett enormt utbud av varor om det är av en typ man inte kan misslyckas med eller som man accepterar är lika dåligt gjorda överallt. Ett fåtal märken använder amazon som e-butik, xiaomi, bosch, osram är tex lätta att hitta, det beror nog inte på amazons engagemang.

    (Kinaskräp lär du åka på tull för och märkesvaror kan vara en konstig tysk modell och inte samma som hemma)
     
  7. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 352
    Mottagna gillanden:
    17 829
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Nja, Säljaren är skyldig att stå för alla extra kostnader per Amazon Sverige och Tysklands regler. I värsta fall får du först betala och sedan kontakta säljaren för att få tillbaka det om säljaren vägrar kontaktar man Amazon
     
  8. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 011
    Mottagna gillanden:
    2 118
    De kostnaderna står knappast Amazon för och det gör det dyrare för säljaren vilket i sin tur knappast pressar priserna. Om säljarna kan kränga fler varor kan de ju tjäna på det men av artikeln som TS länkade till så känns det snarare som om att sälja via Amazon är en förlust för dem vilket knappast är gynnsamt.

    Amazon.se har verkligen inte rosat marknaden än i Sverige och jag hoppas nästan att de ska misslyckas, jag gillar dem inte alls. En massa felaktiga beskrivningar på produkterna, fejkade produkter (USB-minnen som inte är alls den angivna storleken, dvs inte ett dugg bättre än Wish) mm.

    Jag handlar bara från Amazon om det inte finns någon annan möjlighet, ett högre pris från en svensk handlare är värt det om jag vet att jag får den produkt som jag faktiskt är ute efter.
     
  9. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 352
    Mottagna gillanden:
    17 829
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Well, jag har behövt kontakta Amazon får det, och de pressade säljaren att stå för kostnaden. För övrigt, så jo, Amazon kan visst stå för kostnaderna. de har Amazon.se Hjälp: A-to-z guarantee där det bland annat uttryckligen står "Du fick stå för kostnader utöver inköpspriset (till exempel tullavgifter för frakt till EU) och säljaren täckte inte dessa kostnader."
     
    Kristy och Helge67 gillar detta.
  10. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 011
    Mottagna gillanden:
    2 118
    Men sen vet du inte vad som händer mellan säljaren och Amazon...

    Jag skulle tippa på att Amazon drar av för kostnaden när de betalar ut ersättning till säljaren så att säljaren får stå för kostnaden ändå i slutänden. Jeff Bezos vet nog vad han pysslar med, annars skulle han inte blivit så hiskeligt rik...
     
  11. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 352
    Mottagna gillanden:
    17 829
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Om säljaren inte följer reglerna där han är verksam så ska han självklart få ett straff/tillsägelse/bot så det bryr jag mig inte om vad Amazon gör efter att jag fått tillbaka pengar man behövt ligga ute med
     
    Kristy och Helge67 gillar detta.
  12. Nlisa

    Nlisa Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 mar 2021
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    1

    Hur dyra har sakerna varit som du fått behålla? Tycker att jag inte brukar få pengarna eller ny vara förrän de fått returen.
     
    Last edited: 21 aug 2021
  13. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 011
    Mottagna gillanden:
    2 118
    Jag misstänker att Amazon är rätt tuffa gentemot säljarna som får välja att harva på med sin lilla webbutik eller acceptera de tuffa villkor som Amazon har och chansa på att försäljningen ökar. Vad jag förstod från artikeln som TS länkade till så är Amazon inte speciellt villiga att lösa säljarens problem.

    Jag vill som köpare faktiskt ta ett ansvar för att jag handlar till justa villkor och det verkar varken vara något som Amazon eller sådana som Wish erbjuda gentemot säljarna.
     
  14. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 189
    Mottagna gillanden:
    2 124
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    Jag gillar Amazon, bra utbud, enkla garantiärenden samt gratis returer utan några problem.

    Kan dock förstå att den genomsnittliga svensken tycker att Amazon är ganska rörigt, både hemsidan och allt med dess tredjepartssäljare.

    Dessa alternativ fick jag efter knappt 24h efter det att jag skickade in bilder på döda pixlar på min monitor, top notch support:

    "
    Greetings from Amazon.de.

    Thank you for contacting us.

    I am sorry to hear your screen isn't working as expected from your order 407-3057930-8570760 - BenQ EX2780Q 68,5 cm (27 tum) spelskärm (WQHD, 144Hz, FreeSync, HDR, USB-C), Svart.

    We offer warranty for two years since the date of delivery for defects on your item.

    In this situation I can offer you three options:

    1. We can send you replacement item as long as we have the item in stock, we will require the return of the original item.

    2. You can return the item to us for a refund.

    3. If you wish to keep the item in the current state we can offer you 10% discount for the item.

    Please inform us how would you like to proceed."
     
    bernard, frpl och Kristy gillar detta.
  15. robcar

    robcar Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2010
    Inlägg:
    1 293
    Mottagna gillanden:
    291
    Telefon:
    S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S24 Ultra
    Det är ganska troligt att allt det där är uttänkt. De vill förmodligen att man ska snöra in sig i deras produktkatalog och hitta andra produkter på vägen till det man egentligen var ute efter.
    De har nog mät hur folk köper deras produkter.
     
  16. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Jag är stor förespråkare för att handla lokalt om det går. Men på en liten ort är utbudet begränsat. Och ska man då handla online betraktar jag inte jättar som Elgiganten och NetOnNet som mer "lokala" än Amazon. (Det är ju faktiskt de som bär stor skuld till att lokala alternativ har fått lägga ner!)
    Vad gäller att handla annat än fyndvaror på Amazon har fördelen för mig varit att jag kunnat samla ihop flera smågrejer från olika håll och bara få en fraktavgift på 29 kr där det skulle blivit betydligt mer på "svenska" nätbutiker.
     
    Kristy gillar detta.
  17. Kingson

    Kingson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    1 270
    Mottagna gillanden:
    794
    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    Skärmavbild 2021-08-22 kl. 10.30.37.png

    27x Beställningar på amazon.se

    29x Beställningar på Amazon.de

    Under 2021....

    Så va det med det.. Tjena tjena...
     
  18. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 163
    Mottagna gillanden:
    4 848
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Telefon 2:
    Motorola Edge 40 Neo
    Platta:
    iPad
    Många ser nog Elgiganten som lokalt. Men det är en del i Dixon:
    Home

    Varför jag handlar småprylar på Amazon är mycket för att kundtjänsten är bra. Fått tillbaka pengar på ett försvunnet paket snabbt.

    Elgiganten har bara Bring som leverantör om man handlar online.

    Men som sagt dyra prylar som mobiler vill jag helst handla där jag kan få dem över disk, och lämna in till eventuell service.
     
    Last edited: 22 aug 2021
  19. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 011
    Mottagna gillanden:
    2 118
    Det visste jag inte men då går Elgiganten fetbort för min del, Bring har inget utlämningsställe i närheten av där jag bor (i våras beställde jag böcker från England som kom hit med Bring och då fick jag skjuts av en granne för att kunna hämta dem).
     
  20. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 510
    Mottagna gillanden:
    1 579
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Mitt bring utlämningsställe har bara öppet måndag-fredag och stänger kl 16.00 varje dag vilket blir i princip omöjligt för mig hämta antigen får man sjukanmäla sig på jobbet, eller ta ut ledighet för övertid så där par timmar för kunna hämta det, om man inte har tur och få jobba på samma ställe då kan man hämta på lunchen men oftast jobbar man så där 5 mil bort, så även om man åker på lunchen så skulle man ha extra extra lång lunch.

    Det är största problemet med Bring skulle jag säga, funkar kanske i storstäderna som Stockholm, Göteborg, Malmö. Och för arbetslösa, eller folk som jobbar i närheten av sina hem.