Ljud till TV

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av anders.ostling, 23 aug 2021.

  1. anders.ostling

    anders.ostling Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2010
    Inlägg:
    184
    Mottagna gillanden:
    39
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Telefon 2:
    Motorola Razr
    Platta:
    iPad Pro 2019
    Hej alla

    Söker en ersättningsprodukt för två vanliga högtalare som idag är kopplade till TV'n RCA uttag. Det är en Samsung smarttv ca 5 år gammal som jag har COmhem box, PS4 och en AppleTV inkopplade till med HDMI. AppleTV kan gå bort då vi nästan aldrig använder den.

    Comhem's box är en Smarthub med digital audio out som jag har tänkt koppla en soundbar eller liknande till. Dessutom vill jag gärna kunna använda Spotify Connect direkt mot denna. Har skannat Media Markt men inte hittat något som passar min plånbok. Tänker mig max 3000 kr. Några idéer som ni kan dela med mig?

    Fokus på klart och rent ljud, inte något disco i vardagsrummet. Mest TV och streaming via Comhem boxen.
     
  2. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 019
    Mottagna gillanden:
    8 512
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Har du benify så har Samsung kampanj på upp till 35% på deras soundbars om det finns något intressant där.
     
    bernard gillar detta.
  3. dartan

    dartan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2019
    Inlägg:
    175
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Samsung har även 66% rabatt på HW-S46/S47T, kostar på Benify 1200kr. Kanske för enkel modell för TS
     
    bernard och chraist gillar detta.
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Du vill helst ha en soundbar med HDMI-ingångar att koppla dina enheter till, då du får bäst ljud på det viset och minst problem med fördröjningar/lipsync.

    Eller om du har en nyare tv med eARC så kan du köpa en soundbar som också har stöd för eARC. Då slipper du problem med ljudfördröjningar/lipsync och har stöd för alla ljudformat din soundbar tillåter. Då ansluter du bara en HDMI mellan din TV (eARC-utgången) till din soundbar (eARC-ingången), och sedan kommer ljudet som skickas till TV:n från dina enheter som är anslutna direkt till TV:n att gå via soundbaren via eARC.

    Om du använder en optisk eller analog utgång kommer du begränsa stödet för olika surroundformat.
     
    dartan gillar detta.
  5. Adler

    Adler Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2010
    Inlägg:
    379
    Mottagna gillanden:
    184

    MINA ENHETER

    Jag köpte en Denon DHT-S216 som jag är riktigt nöjd med. Har en hdmi-in och en sub-out. Ligger runt 2000:- på Amazon.se.
    När jag kollade runt på soundbars så hittade jag även Yamaha SRB20ABL som ligger på samma prislapp på komplett.se just nu. Båda är nog ganska lika ljudmässigt och fått finfina recensioner. Sen vet jag att Bose TV Speaker ska vara bra till tvtittande då den ska ge klart ljud men kanske inte den tyngsta basen.
     
    bernard gillar detta.
  6. QV_

    QV_ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2015
    Inlägg:
    106
    Mottagna gillanden:
    27
    eARC som nämns ovan har jag ingen koll på men det låter smidigt.

    Jag kör ju TVljudet via stereo mot ett par DALI Ikon6:or och det är trevligt.
    Dock så blir det nästan alltid problem med läppsync och det är riktigt tråkigt att titta på.
    någon eller några tiondelar så reagerar man direkt på att det är fel.

    Lösningar:
    På förra TVen så tog vi ljudet via hörlursutgången direkt in på RCA kontakterna på stereon.
    På den nyare så vart det via den digitala utgången på grund av att den inbyggda D/A omvandlaren till hörlursutgången var riktig skit i ljudkvalite. Med en extern D/A omvandlare så vart tidsförskjutningen rätt OK så man störs sig normalt inte på läppsyncproblemen. Men det skiljer sig mellan TV kanalerna.
    På modernare förstärkare så finns det oftas en inställning för läpsync men jag kör inte med de årgångarna. Har en rörförstärkare på G och dessa är ju rätt befriade från digitala enheter.
    Det finns externa tidsfördröjare att köpa men de är rätt dyra och passar inte din budget för då blir det inte mycket över till resten.

    Smart TV är allt för dumma för mig, en TV skall inte ha en egen vilja!
     
    bernard gillar detta.