Diskussion: Varför finns inga mindre Androidtelefoner med toppspecifikationer?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Kristy, 28 aug 2021.

  1. Kristy

    Kristy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2017
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    1 151

    MINA ENHETER

    I alla fall här på forumet tycker jag att folk allt som oftast efterfrågar mindre telefoner med verkliga toppspecifikationer, men det är helt omöjligt att få tag på nu på androidsidan. Det är alltid bara den absolut största modellen, i form av Pro/Ultramodellen, som har toppspecifikationer framför allt när det gäller kameran. iPhone ligger ju betydligt bättre till i och med att de har en Pro och en Pro Max-modell som ligger väldigt nära, men även där finns små skillnader när det gäller kameran. Huruvida den skillnaden spelar någon roll eller inte må vara osagt eftersom det är så lite det skiljer, och det är ju uppenbart att Apple i alla fall har ambitionen att låta folk ha ett val när det gäller storlek. På androidsidan däremot tycks alla tillverkare utom möjligtvis Sony gå in för att tvinga folk att köpa en telefon som i många fall är mycket större än de egentligen vill ha om de vill ha en kamera i toppklass.

    Varför tror ni att det är så? Det som ligger närmast till hands är väl kanske att det helt enkelt inte går att få in hårdvaran i en mindre telefon, men Apple bevisar ju att det är fullt möjligt att få in tre kameror i toppklass (må så vara att det “bara” är 2X zoom) i en telefon med en fullt rimlig storlek.
    Att folk bara vill ha stora (läs “gigantiska”!) telefoner nu för tiden håller inte heller, för iPhone 12 och 12 Pro säljer ju alldeles utmärkt. Även Samsung S21 håller ställningen försäljningsmässigt i förhållande till de större syskonen, även om hela S-serien sålt sämre de senaste åren.
    Inte heller att en stor telefon skulle vara “lyxigare” och därmed generellt mer åtråvärd så att den därmed berättigar ett högre pris håller i dagens läge då det finns gott om telefoner även i de lägre prisklasserna med en storlek motsvarande flaggskeppen.

    Så varför är det då så gott som omöjligt att få en riktigt bra kameratelefon i mindre/mellanformat på androidsidan? Är det fler än jag som stör sig så pass mycket på detta att iPhone blivit ett av toppalternativen inför nästa telefonköp, trots att ni egentligen föredrar Android?
     
  2. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 211
    Mottagna gillanden:
    17 692
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Nej, då jag inte behöver toppspecifikationer utan det räcker med mellancpu och bättre batteritid, däremot skulle det inte skada med fler telefoner runt 150mm på längden. Finns för få såna, även om man kollar på icke toppspecifikationer
     
    katho och Kristy gillar detta.
  3. Kalven

    Kalven Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 682
    Mottagna gillanden:
    572
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Det är väl för att dom små telefoner säljer klart sämre? iPhone 12 Mini sålde ju sämre än övriga exempelvis.
     
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det verkar dock som de fortsätter med mini detta året, så vi får väl se om den blir kvar. I Sverige verkar den dock gå OK då den ligger rätt högt upp på listorna på tex Prisjakt eller Pricerunner, men toppar ju så klart inte övriga modeller.

    Men ja, svaret är väl säkert att publiken inte bedöms tillräckligt stor. Tycks vara lite regionala skillnader också. I Asien verkar man mer förtjust i de större telefonerna, i alla fall om man ser till produktportföljen bland dessa tillverkare. Tex Xiaomi har ju nästan enbart jättetelefoner.

    ASUS Zenfone 8, Pixel 4a och iPhone 12 mini är väl de bästa kandidaterna, utöver mer uppenbara S21 (...som är borderline "liten"). Hade varit önskvärt om Samsung gjorde S22:an lite mindre såväl som S22 Plus mindre. Ultra-modellen kan fortsatt vara stor för där är ju målet också att klämma in så mycket av det bästa i kameraväg som finns, och då ryms varken optik eller sensorer om den ska vara så mycket mindre. Power Users brukar också föredra de större storlekarna.


    Sony är en nischad tillverkare idag, så de borde egentligen leta efter utrymmen där de kan sticka ut, och där vore ju en ny "compact" egentligen ett fint tillskott. De kan ta bra betalat för en sådan telefon, låt säga 8-9k, utan problem. Det borde väga upp får en låg volym kan man tycka, men de har kanske inte det ekonomiska utrymmet för att ta sådana risker, och satsar därför bara på säkra kort.
     
    Last edited: 28 aug 2021
    night77, katho och Kristy gillar detta.
  5. Kristy

    Kristy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2017
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    1 151

    MINA ENHETER

    Ja, Mini som är extremliten säljer sämre, men det jag efterfrågar är en telefon i mellanformat, typ "vanliga" iPhone eller Samsung S21. De säljer inte dåligt.
     
  6. Kristy

    Kristy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2017
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    1 151

    MINA ENHETER

    Fast ingen av dem har ju toppspecifikationer när det gäller kameran! :)
    Medhåll, framför allt på höjden! Så kommer det väl förmodligen också att bli på S22-serien, och det ser jag som positivt!
    Det jag efterfrågar är egentligen en "liten Ultra" men går det inte rent tekniskt så besvarar det min fråga. Jag är bara lite förvånad att man inte skulle kunna göra den lite mindre på höjden och lite lättare, eventuellt på bekostnad av battriet för en mindre skärm drar ju också mindre ström... :)
     
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, det blir en omöjlig ekvation om målet är att få in det senaste i kameraväg, för det bygger i mångt och mycket på att man kan jobba med en stor sensor. Vill man ha mer rejäl brännvidd behöver man också baka in teleskopszoomen, och den optiken tar mycket plats. Dessutom vill man kanske ha sensor shift som kompletterar OIS, för ännu bättre stabilisering, och då tar det också mer utrymme i anspråk.

    En annan punkt som gör det hela lite besvärligt är att en större sensor genererar mer värme, så kylningen kan bli problematisk också ju mindre telefonen är.

    Med hjälp av en kurvad kamerasensor man kan reducera storleken på optiken rejält utan att tumma på sensorns storlek, och då blir det nog möjligt att banta storleken rätt ordentligt på telefonerna, men det kan nog ta allt mellan 1-5 år innan den tekniken är mogen.
     
    Ara, jogge och Kristy gillar detta.
  8. Kristy

    Kristy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2017
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    1 151

    MINA ENHETER

    Har iPhone en betydligt mindre sensor och jobbar med "mjukvarumagi" istället då eftersom de lyckas trycka in en nästan lika bra kamera i Pro som i Pro Max?

    Väldigt spännande! :D
     
  9. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 211
    Mottagna gillanden:
    17 692
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Beror ju på om man måste ha en telezom, men kameran är ju väldigt bra på Pixel serien
     
    katho, spigen och Kristy gillar detta.
  10. Kristy

    Kristy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2017
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    1 151

    MINA ENHETER

    Ja, jag använder "normalobjektiv", dvs 2-3X zoom, absolut mest när jag fotar så för mig är det ett krav. Pixel 6 Pro lär ju få zoom så det är också ett alternativ, men den är inte heller liten...

    Teleskopzoom är inget krav, men skulle vara väldigt användbart då jag gillar att fota fåglar och vilt och de lyckas ju alltid dyka upp då man inte har systemkameran med. :)
     
    Last edited: 28 aug 2021
    spigen gillar detta.
  11. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 487
    Mottagna gillanden:
    1 046

    MINA ENHETER

    iphones sensor är inte mindre. däremot är batteriet mycket mindre och iphones processor mycket energisnålare än allt med lite kraft på androidsidan.
     
    Kristy gillar detta.
  12. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 111
    Mottagna gillanden:
    4 813
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Sony Xperia 5 Mark III har nästan allt i kamerväg som sitt större syskon. Trolig säljstart nu i september.
     
    night77, bernard och Kristy gillar detta.
  13. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 182
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    Den stora marknaden finns tyvärr utanför västvärlden, där är det mycket viktigare med större skärmar då mobilen används till allt mer uppgifter där vi i västvärlden kanske istället använder en PC/tablet.

    Tillverkare så som Apple/Samsung som ändå säljer väldigt mycket modeller i västvärlden har möjligheten att släppa mindre modeller.
     
    Kristy gillar detta.
  14. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 111
    Mottagna gillanden:
    4 813
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Lite hopp finns det ändå. Den kommande Samsung Galaxy S22 ska enligt rykten bli mindre än nuvarande S21.
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  15. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Fantastiskt fint om det stämmer, något närmare Pixel 4a eller i alla fall Pixel 5 hade varit spännande.

    upload_2021-8-29_18-40-25.png
     
    psp123, Kristy och Johnh3 gillar detta.
  16. Kristy

    Kristy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2017
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    1 151

    MINA ENHETER

    Ja ryktena verkar väl ganska samstämmiga när det gäller detta. :) 6,06" för S22 (jämfört med 6,2" på S21) och 6,55" för S22+ (6,7" på S21+) är vad jag har hört (Källa Ice Universe). S22 Ultra skall dessvärre bli 6,81" istället för 6,8" på S21 Ultra, men förhoppningsvis beror det bara på mindre bezels. Storleken brukar väl vara det första som läcker med relativt stor säkerhet eftersom de måste ge uppgifter till skaltillverkare mm ett bra tag i förväg?

    Jag har dock inga uppgifter på faktiska mått, och det är i alla fall för mig betydligt viktigare än diagonalen på skärmen.

    Edit: Här är en av källorna: Tipster reveals Samsung Galaxy S22 series display sizes, cameras and battery capacities

    PS - jag skulle citerat dig också @bernard@bernard
     
    Last edited: 29 aug 2021
  17. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 255
    Mottagna gillanden:
    8 101
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Den telefonen kan jag starkt rekommendera, känt på en sån o tycker den är så smidig, även sin större syskon är mycket händig och kompakt jämfört med andra tillverkare
     
    Kristy gillar detta.
  18. pirum

    pirum Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2013
    Inlägg:
    240
    Mottagna gillanden:
    195
    Operatör:
    Comviq, Halebop
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq, Halebop
    Telefon:
    Galaxy S21
    Telefon 2:
    Galaxy S4 i9506
    ROM:
    DeHawks debloatade och rootade 5.01
    Platta:
    Barnen har Amazon Fire HD8 Kids
    ROM:
    Stock; Googlifierad
    Övrigt:
    Google Chromecast gen 2. Bra till allt utom Viaplay.
    Visserligen är de flesta mobiler som säljs stora, men bland alla hundra sorter och modeller som säljs borde det väl finnas marknad för 1 som är liten? Jag har köpt två Galaxy A40 till mina barn, för att det var de enda små jag hittade som var rimliga. Min fru har en A3 2017, den är ännu mindre. Jag har en Galaxy S7 (inte Edge). Vi behöver snart uppgradera oss, men till vad? Jag funderar på att köpa en Pixel4a eller två och lägga i byrålådan, men det känns rätt galet. Sony Xperia 5 Mark III är åtminstone inte bredare än min S7, men 1.5cm längre, och med ett pris jag inte tycker är vettigt för barnen åtminstone.
     
    Last edited: 30 aug 2021
    night77, Kristy och bernard gillar detta.
  19. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 211
    Mottagna gillanden:
    17 692
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Det är inte en dum idé
     
  20. Kristy

    Kristy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2017
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    1 151

    MINA ENHETER

    Det är lustigt så olika men upplever olika telefoner. :) Jag tvivlar inte ett ögonblick på att det är en utmärkt telefon, men formatet fungerar inte alls för mig. Jag använder i mångt och mycket telefonen som ersättare till datorn och läser och skriver mycket på den, och då tycker jag att man behöver ha en förhållandevis bred skärm för att det skall fungera bra. Har man bara bredden kan jag tolerera en högre skärm också för då känner jag att det även finns fördelar med en större skärm, men en hög och smal skärm ger i mina ögon bara nackdelar - den blir för liten och för stor på samma gång. Nu vet jag att inte alla känner så och det har jag all respekt för, men för mig personligen är 21:9-format en extremt stor nackdel!
     
    katho, night77 och msandstedt gillar detta.