Diskussion: Bose QuietComfort 45 (2021)

Diskussion i 'Hörlurar' startad av Swedroid, 31 aug 2021.

  1. Swedroid

    Swedroid Adult Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 jul 2012
    Inlägg:
    673
    Mottagna gillanden:
    785
    Operatör:
    Google Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Google Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel XL
    ROM:
    Vanilla
    comfort_45_bose.jpg

    Produktsida: QuietComfort 45 Noise Cancelling Smart Headphones | Bose
    Pris: 3 799 kr

    Bose har släppt en uppföljaren till QuietComfort 35 II. Till nyheterna hör USB-C, två lägen ANC (active+aware), förbättrat ljud (TriPort acoustics) och aktiv equalizer. Ljudupptagningen är också bättre med totalt fyra mikrofoner från tidigare tre stycken.

    Aware-läget kan jämföras med ambient mode, men sorterar fortfarande bort bakgrundsoljud:
    Specifikationer:
    • Bluetooth 5.1 + multipoint/2 anslutningar samtidigt
    • 2,5mm-ingång (På hörluren, man får med 2.5mm till 3.5mm kabel)
    • Upp till 24h batteritid på en laddning (2,5h 0->100% laddtid)
    • 4 mikrofoner
    • 19,5 cm H x 15,7 cm B x 8 cm D (0,44 kg)
    • Smartapp: Bose Music
     
    Last edited by a moderator: 1 sept 2021
    Kingson gillar detta.
  2. Kingson

    Kingson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    1 268
    Mottagna gillanden:
    792
    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    Frågan är hur dom står sig mot Sony WH-1000XM4.....

    Jag köpte BOSE QuuietComfort 35II och Sony XM3 samtidigt för något år sedan, kunde inte bestämma mig för vilka jag skulle ha, blev retur på BOSE då jag tyckte dom lät som något som kom ifrån biltema. Testade BOSE först, blev mäkta imponerad, Testade Sony där efter, då framstod Bose QC35 II som leksaker ljudmässigt. Noise Cancelling funktionen märkte jag ingen skillnad på.

    Bose Kanske har kommit ikapp Sony när det gäller ljudet nu.. vem vet :P
     
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Många verkar tycka att Bose-lurarna är bekvämare, men XM4 fick ju bättringar på den punkten, med nya kuddar.

    På tiden att de får USB-C i alla fall. MicroUSB var ju antikt när QC35 II kom ut.
     
    Sunbringer gillar detta.
  4. Sunbringer

    Sunbringer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2010
    Inlägg:
    1 066
    Mottagna gillanden:
    433
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2 8.0
    Platta 2:
    Samsung Tab 8.9
    En sak som kan vara bra att tänka på är att ingången i själva hörlurarna fortfarande är 2.5 mm. I alla fall enligt de specifikationerna som finns på deras egna sida.
     
  5. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag ändrade lite där.

    @bernard@bernard ändrade från 3.5mm till 2.5mm men att man får med en kabel som är 2.5mm i ena änden och 3.5mm i andra änden
     
    bernard och Sunbringer gillar detta.
  6. erik.rahm

    erik.rahm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    1 509
    Mottagna gillanden:
    1 207

    MINA ENHETER

    Förbokade ett par, tog de på bolaget och tänkte att de får bli kontorets lurar. Återkommer när jag fått dem om någon vecka I guess när de släpps. Beställde direkt från Bose
     
    thompo gillar detta.
  7. erik.rahm

    erik.rahm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    1 509
    Mottagna gillanden:
    1 207

    MINA ENHETER

    bernard gillar detta.
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    nukie gillar detta.
  9. erik.rahm

    erik.rahm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    1 509
    Mottagna gillanden:
    1 207

    MINA ENHETER

    Står att de ska skickas på måndag
     
    thompo och bernard gillar detta.
  10. erik.rahm

    erik.rahm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    1 509
    Mottagna gillanden:
    1 207

    MINA ENHETER

    Fortfarande inte ett pip från Bose, de reserverade pengarna igår dock så kanske är på g. Såg att det endast stod "skickas under denna vecka" så vi får se
     
    thompo och bernard gillar detta.
  11. erik.rahm

    erik.rahm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    1 509
    Mottagna gillanden:
    1 207

    MINA ENHETER

    Skickade! Dock med UPS tyvärr, leverans på Fredag vilket är första dagen på 100 år som jag ska till kontoret haha får se om min fru kan ta emot dem annars kommer de nog levereras 2022 om jag känner UPS rätt..
     
    bernard och Jowee gillar detta.
  12. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Men kan du inte dirigera om dem till ett ombud via UPS-hemsidan? Iofs behöver man nog ha ett UPS My Choice-konto först, och för att skapa det ska man få någon kod hemskickad först, eller det var så tidigare i alla fall...

    Jag har konfat det så att både DHL och UPS går direkt till ombudet runt hörnet som default, så man slipper bekymra sig över att vara hemma.
     
  13. erik.rahm

    erik.rahm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    1 509
    Mottagna gillanden:
    1 207

    MINA ENHETER

    Försökte mig på det men sämre hemsida får man leta efter, plus fick någon popup om att jag inte kunde ändra innan ett fallerat försök skett.. får se om jag får det på fredag helt enkelt
     
    bernard gillar detta.
  14. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Haha, ja, den är sannerligen inte särskilt bra eller användarvänlig.
     
  15. erik.rahm

    erik.rahm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    1 509
    Mottagna gillanden:
    1 207

    MINA ENHETER

    UPS har redan kladdar till det. Fick ett mail om att min leveras var försenad och kommer på måndag i stället. Positiva var att jag via sms kunde välja utlämningsställe i stället för hemleverans.
     
    bernard gillar detta.
  16. thompo

    thompo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    270
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Måste säga att jag är lite besviken efter att ha läst ett par recensioner. Jag hade hoppats på fler nyheter. Det här är lite som att Volvo skulle släppa en ny facelift av V70. Undrar om det är komponentbrist som spökar...
     
  17. erik.rahm

    erik.rahm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    1 509
    Mottagna gillanden:
    1 207

    MINA ENHETER

    Blev ju inte superimponerad när jag såg det här


    View: https://youtu.be/mqbjk8sdkb0

    Jämförelse med qc35 där qc35 upplevs ha betydligt bättre microfon - vilket är en av förbättringarna Bose hävdar med 45orna. Men i videon låter 35orna betydligt bättre enligt mig - i alla olika förhållanden (tyst rum, vägljud, café)

    Nämns även att "övertrycks-känslan är rätt stark (känslan av lock för öronen) om än bättre än 35orna. Det var en av anledningarna att jag aldrig köpte Bose back in the days..

    Ljudet beskrivs som neutralt med ändå bra seperation - vilket ska bli kul att testa själv. Något som jag tycker är tråkigt med mina xm3or - det är plattare än Östgötaslätten..

    Får mina på måndag så återkommer när jag testat själv - men förväntningarna sjunker för varje review :)

    @jnsson@jnsson ;)
     
    Last edited: 3 okt 2021
    thompo gillar detta.
  18. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    En TL;DR på videon skulle uppskattas :)
     
  19. erik.rahm

    erik.rahm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    1 509
    Mottagna gillanden:
    1 207

    MINA ENHETER

    Nu har jag hämta ut dem och tänkte att jag ger mina första tankar om dem.

    Förpackningen är som alla unboxing på youtube - det är en tight box utan massa dött utrymme. En ok/bättre upplevelse skulle jag säga - kanske inte 3700kr lyx a la apple eller B&O men det känns att hörlurarna tillhör det övre segmentet iaf..

    Det första som slår mig är hur lätta de är utan att förlora kvalitékänslan det minsta.
    Passformen är bra, riktigt bra. Har haft de på mig i flera timmar nu och inte det minsta känsla av obehag. Har Beats studio pro och Sony XM3 som referens - där Beats blir riktigt smärtsamma efter någon timma. Dessa lurar kan jag sitta med under större delen av dagen utan att känna minsta obehag på huvudet eller vid öronen. Har dock inte testa med glasögon ännu vilket brukar ställa till det en del men kraften över öronen känns inte speciellt mycket så höga förhoppningar även där.

    Att ansluta lurarna till mobilen (iphone 13 pro) görs via Bose app där du även kan uppdatera programvara, ställa in vilken mode du vill ha (ANC eller pass through) källa samt få en introduktion till de olika knapparna osv.. Det är ju inte direkt några större inställningar du kan göra men men-- anslutningen gick sjukt snabbt och smärtfritt, la även till min macbook pro M1 utan problem och hörlurarna är anslutna till båda enheterna dvs full stöd för multi point connectivity - snyggt

    ANC är riktigt bra, inte helt otippat iof det är ändå Bose vi talar om - som reviews på internet tidigare poängterat går det endast att ställa in full ANC eller pass through. That's it. Lite snålt kan man tycka på 700 samt QC earbuds kan du ställa hur aggressiv ANC du vill ha - känns 100% som ett val från Bose att inte erbjuda för att pusha folk till 700 (som troligtvis får en uppdaterad version snart) - när jag skriver ut det här skrev min fru ut något på skrivaren som sitter vid mina fötter och jag hörde inte att skrivaren körde igång - märkte det när ett papper kom åkande - dvs ANC är grym

    ANC är även klassisk a la Bose - kraftfull. Dvs du kommer känna ett övertryck över öronen. Det är ett ganska stort tryck - något som hindrat mig från att köpa bose QC-lurar tidigare och får se om man vänjer sig eller om det blir outhärdligt.

    Ett tips - köp direkt från Bose 90-dagar retur med full refund (så länge du inte totalt förstör dina lurar I guess) eller Amazon där du får 30 dagar full retur. Hörlurar i denna prisklass ska testas innan enligt mig.

    Har testat att ringa några samtal och det är lite mixat resultat, folk hör mig absolut - men fått lite kommentarer på att jag låter "burkigt" - ska testa mer i morgon med simulerat bakgrundsljud så får vi se. Brukar köra Skypes test-samtal för att jämföra mikrofoner så tänkte att jag gör samma med dessa.

    Lite oroande och pinsamt eftersom Bose använt "förbättrade mikrofoner" i reklam för QC45

    Nu till ljudet.

    Jag har som sagt Sony XM3 och Bose studio 3 att jämföra med hemma. Skulle beskriva ljudet som blandat - de är betydligt roligare att lyssna på än mina XM3or. Beats studio 3 har mer tryck i basen absolut men Bose har absolut inte dålig bas som vissa velat påstå i olika reviews. Basen finns där och den är framför allt mycket fint separerad från resten av musiken.

    Vissa låtar framstår som fantastiska - t.ex The Weekend - Save your tears med Ariana Grande låter riktigt bra! Basen är där, rösterna otroligt fint separerat.

    Men Miami Nights 1984 - Turbulence - Saved by the Bell - framstår som lite grötigt..

    Samma kan man säga om Metallica - Enter Sandman - det är ok men inte mer - slår man på Nothing Else matters så saknas basen lite för mycket helt enkelt.

    Nirvana Smells like teen spirit låter bättre med gitarrerna bättre separerade från trummorna men basen är inte där heller..

    Slänger man på något nyare som Olivia Rodrigo - Good 4 u blir det genast "roligare"

    Klassisk musik av nyare produktioner kommer också fram bra - instrumenten är tydligt separerade och det är en behaglig upplevelse.

    Summering:

    Det är en behaglig upplevelse - de sitter skönt, musiken låter bra, ANC sjukt bra MEN musiken är liksom "inte en jävla resa" - om ni har testat Beoplay EQ buds så förstår ni vad en jävla resa är - där är ljuden överallt runt dig - du omsluts av musiken - det gör du inte med Bose - det är en Volvo v90 - bekvämt. Du kommer inte bli besviken, du kommer bli nöjd - om det nu är det man vill bli?
     
    Sunbringer, Jowee, tojjetok och 3 andra gillar detta.
  20. erik.rahm

    erik.rahm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    1 509
    Mottagna gillanden:
    1 207

    MINA ENHETER

    Har nu pendlat med pendeln till jobbet - ANC är sjukt bra, man går runt i en bubbla av musik helt enkelt
     
    bernard gillar detta.