Chromecast slutar fungera

Diskussion i 'Chromecast & Google Home' startad av Rikki, 4 sept 2021.

  1. Rikki

    Rikki Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2014
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag har i 5 månader använt chromecast som jag sett på tv med via hotspot till mobil och dataabonnemang. Har fungerat utan minsta lilla hack varenda dag i 5 månader. Sen började det hacka, skaka för att till slut vara svart, sen starta igen osv. Efter att ha gjort allt som service sa åt mig systemåterställningar osv fick jag lämna tillbaka den och fick en ny.
    Kopplar in den nya och hade på den hela dagen och kvällen och allt fungerade perfekt. Dagen efter var alla problemen tillbaka igen. Det går inte att titta på så mycket hoppar bilden. Fast ibland är skärmen svart, fast google home appen säger att det spelas video. Syns inte iallafall.
    Jag kan ju inte helt plötsligt ha dålig internetuppkoppling? Surfa på mobil och platta är som vanligt.
    Vad är det som är fel som jag inte tänker på?
    Båda hdmi utgångarna är likadana men funkar utmärkt att sätta boxern eller dvd där.
    Nån som kan hjälpa??
     
  2. PeterEss

    PeterEss Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2015
    Inlägg:
    532
    Mottagna gillanden:
    409
    Ditt problem är att du använder Hotspot. Köp en riktigt router precis som Chomecast är tänkt att fungera med. En minimal uppdatering till din mobil med Hotspot har kanske brutit den lösning du hade. Hotspot i mobilen är inte testat för att vara 24/7 med enheter som inte är mobiler/PC
     
    Kristy gillar detta.
  3. Rikki

    Rikki Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2014
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Det var min första tanke också. Men jag har använt den dagligen i nästan 8 månader. Borde det inte ha hänt nån störning innan nu isåfall?
    Anledningen till att jag använder hotspot är att jag har ett bra mobilt bredbandsabonnemang med massa surf på. Ska jag skaffa router också är det en dyrare räkning som jag som sjukskriven inte riktigt kan få ihop. Plus att om man inte har pengar till att köpa en router så måste man binda upp sig på ett abonnemang där routern kommer med. Och jag hyr mitt hus där dom just nu drar in fiber i området. Vissa har tackat nej till denna extra kostnad pga pengar, bl.a min hyresvärd. Men om dom ändra sig så sitter jag fast i ett abonnemang. Eller snäppet värre dom säljer och jag måste flytta. Mitt mobila bredband utan uppsägningstid är det som funkar bäst för mig.
    Dessutom, vad händer om jag binder upp mig på ett abonnemang och så får jag hem grejerna och det inte funkar? Vad är nästa grej? Det är fel på tv:n?
    Just det här att det funkat felfritt så länge och sen helt plötsligt slutat.
    Det fungerade ju ett helt dygn när jag fick den nya häromdagen. Då borde det väl varit problem direkt då den jag lämnade tillbaka inte fungerade timmarna innan. Jag får inte ihop logiken.

    Moment 22 är att pga att jag är sjukskriven (för alltid pga en misslyckad ryggoperation) så är tv verkligen en livlina.
     
  4. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Enklast är ju o ta med sig Chromecasten till någon vän, som har fast internet och se om den beter sig likadant. Gör den det är det fel på Chromecasten, om inte så är det något med din hotspot som den inte gillar längre
     
    Kristy och Asawi gillar detta.
  5. Rikki

    Rikki Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2014
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Det är ju inte fel på chromecasten då jag fick en helt ny i onsdags från Elgiganten då dom inte kunde komma på nåt annat som kunde vara fel. Så installerade den nya och den fungerade hela den dagen. Däremot dagen efter när jag satte på den så började problemen igen på exakt samma sätt.
    Jag har tyvärr inte någon jag kan gå och kolla den hos. Men det borde ju inte vara nåt fel på en helt ny chromecast. Den första hade jag ju ett tag så där fanns ju chansen men inte nu.

    Däremot om man läser på Google homes app recensionerna så är det jättemånga som skrivit i augusti att det inte fungerar hos om. Så om det är någonting med själva uppdateringarna som ställt till med nåt?
    Då hjälper det ju verkligen inte att skaffa annat abonnemang. Men googlar man finns inga frågor nånstans om detta.
     
  6. Rikki

    Rikki Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2014
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Men jag har en följdfråga angående att det skulle vara för att jag använder hotspot istället för router.
    Bilden skakar och hoppar redan innan jag sätter på hotspot och wifi. Alltså redan när jag byter till chromecast, då det står på rutan att man inte har åtkomst till wifi. Borde problemen inte börja efteråt och inte redan innan?
     
  7. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 718
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Jag tycker snarare att det verkar som det är din HDMI-koppling som har problem av någon form. Känner inte alls igen att Chromecast i sig skulle bete sig på detta vis.

    Edit: Fast när jag Googlar ser jag att andra har haft likartade problem.

    Mer info kanske kan hjälpa för att hitta teorier:

    Hur får Ckromecasten sin ström?
    Vilken version av Chromecast är det?
    Vad är igång i övrigt på mobilen du castar ifrån?
     
    Last edited: 5 sept 2021
  8. Rikki

    Rikki Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2014
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Men både boxer och dvd spelaren funkar i den hdmi ingången. Och sätter jag chromecasten i den andra istället blir det samma sak. Nu fabriksåtersrällde jag allt, tog bort wifi anknytningen och började om från början. Då har jag samma störningar och dessutom tappat ljudet. Startar väl om igen då. Men jättestörningarna blir jag bara inte av med. Men varför fungerade den 7 timmar på raken när jag fick den ny häromdagen?
     
  9. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 718
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Vilken version av Chromecast gäller det?
    Hur får den sin ström?
    När du säger att du började om, rensade du då även cache i Home-appen?
     
  10. Rikki

    Rikki Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2014
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Nähä, nu har jag kvar alla störningar och ljudet är borta.
    Chromecasten sitter i vägguttaget.
    Det är en gen3.
    Har rensat cache.
    Inget annat körs samtidigt som jag castar.
     
  11. Rikki

    Rikki Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2014
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Screenshot_20210907-133052_Google Play Store.jpg Det här är anledningen till att jag inte vill köpa router och binda upp mig nånstans på två år. På Google home appen recensioner är det fullt av såna här kommentarer. Men ingenstans skriver google nåt om det och det finns inga kontaktuppgifter som svarar. Men hur tittar andra på tv utan chromecast. Förutom på " vanlig" tv.
     
  12. PeterEss

    PeterEss Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2015
    Inlägg:
    532
    Mottagna gillanden:
    409
    Alla miljoner som använder Chromecast gör det utan problem och bryr sig inte om att skriva recensioner som troligtvis kommer av felaktigt användande.
    För din del kan du köpa en router med 4G och använda ditt simkort. Begagnad Dovado exempelvis
     
    jnsson gillar detta.
  13. wirre

    wirre Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    739
    Mottagna gillanden:
    528

    MINA ENHETER

    Samsung-TV? Jag tror den är kaiko. Samma hände svärföräldrarna.
     
  14. Rikki

    Rikki Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2014
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Har en LG tv. Pratat med Google support på engelska. För tydligen finns det inget svenskttalande kontor. Hon sa tvärtom att pga attbilden blev som den blev (malande bild och video) så hade det inget med internet att göra alls. Hon kunde inte gå vidare med ärendet innan jag provat i en annan tv. Hon var först inne på att in tv inte var kompatibel men då den funkat sen februari är det ju ologiskt. Att det hade med hdmi ingången att göra. Men allt annat funkar ju där. Det enda hon var helt säker på var att det handlade om hårdvaruproblem och inte internet. Så jag blev er förvirrad efteråt. Hon frågade verkligen om allt i 40 min.
     
  15. pli70

    pli70 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jul 2015
    Inlägg:
    109
    Mottagna gillanden:
    17
    Telefon:
    OnePlus 6, Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6, Galaxy S21
    Telefon 2:
    Elephone Q
    En variant av internet delning från telefonen är att dela över USB. De ASUS routrar jag haft kan kopplas ihop med telefonen den vägen. (Så fick jag göra några dagar efter en brand i "stationen" där vår fiber var kopplad.) På så vis behövs inget extra abonnemang.

    Dock är jag inte säker på att denna lösning hjälper dig. För några år sedan var det problem med hotspot och Chromecast. Men jag har inte haft några problem på senare tid. (Var dock några veckor sedan jag körde hotspot till Chromecast sist.)
     
  16. Rikki

    Rikki Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2014
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Tack till alla som försökt hjälpa mig men nu är det löst!
    Det var min telefons fel. Har haft en äldre telefon och den fixade inte sista uppdateringen på Google home alls. Vet inte riktigt varför. Hade testat att avinstallera och sen installera igen men kontakten där emellan blev konstig. Det är ju fullt möjligt att telefonen och plattan inte blev kompatibla med varandra och jag på det sättet faktiskt hade löst det med en router. Jag hade en nyare telefon hemma som jag inte börjat använda för jag tycker alltid nåt krånglar när jag byter. Dessutom när man använder telefonen som fjärrkontroll är risken större att man tappar den i golvet, bättre ed gammal telefon då. Men ny telefon, ny uppdatering och allting funkar som det ska igen!
     
    milky81, Asawi och Buzz gillar detta.
  17. Rikki

    Rikki Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2014
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Och efter en vecka är problemet tillbaka igen. Vad f-n:(
     
  18. krpes

    krpes Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2020
    Inlägg:
    245
    Mottagna gillanden:
    418

    MINA ENHETER

    Övrigt:
    NVidia Shield Pro, Google Nest (Google Assistant)
    Blir den för varm? Hört att Chromecast Ultran åtminstone kan bli för varm och då krashar allt: lösningen lär vara en kylfläns typ till Raspberry Pi som man klistrar på den. Kan du prova känna på den genast nästa gång efter crashen om den är het?