Reklamationsrätt? (Comviq säger nej)

Diskussion i 'Off Topic' startad av niille, 7 sept 2021.

  1. niille

    niille Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2017
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    111
    Hej!

    Jag skickade in min iPhone 11 (som jag beställde för snart två år sedan) till Comviq. Detta för att samtalsvolymen är väldigt väldigt låg och "burkig" vilket innebär att jag alltid fått använda högtalarfunktionen. Tjejens telefon som är lika gammal är det inget fel på. Detta i kombination med att det är glapp i laddningen gjorde att jag valde att reklamera den. Jag har använt skal samt skärmskydd hela perioden och det är inte en enda skråma på den.

    Jag fick nyss detta mail från dem:
    "Hej, Efter undersökning av din produkt har verkstaden konstaterat att skadan på din produkt inte täcks av tillverkarens garanti."

    Nu vill de att jag ska betala 350:- (!) för att de överhuvudtaget ska skicka tillbaka telefonen (utan att de ens har fixat någonting på den), alternativt betala 4800:- för att få en "industrirekodnitionerad utbytesenhet".

    Är inte en defekt inbyggd telefonhögtalare ett fall för reklamationsrätten? Har googlat på problemet och det verkar vara ett vanligt förekommande problem för många iPhone 11-användare. Borde inte detta vara ett hårdvarufel som ska åtgärdas via reklamationsrätten?
    Vad är det jag missar här?

    Tack på förhand
     
  2. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 211
    Mottagna gillanden:
    17 692
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Har du uttryckligen sagt till Comviq att du reklamerar telefonen? Det är nämligen skillnad på reklamation och garanti. För övrigt, när uppstod detta problem från början? Man ska nämligen också reklamera inom skälig tid, vilket är 2 månader normalt sett
     
    Kristy och Ompan gillar detta.
  3. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 487
    Mottagna gillanden:
    1 046

    MINA ENHETER

    Apples begränsade garanti gäller din iPhone och Apple-märkta tillbehör och omfattar tillverkningsproblem under ett år från det datum då du köpte produkten. Apples begränsade garanti gäller utöver dina rättigheter enligt konsumentköplagen.

    Om du försöker hävda reklamationsrätt så måste du kunna bevisa att felet är ursprungligt.
    Jag är rädd att du slåss mot ett företag som gör allt för att maximera sin vinst. Om du haft problemet hela tiden, varför lämnar du in först nu? När man köper en appleprodukt så vet man hur lång garantin är.
     
  4. Ompan

    Ompan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    1 038
    Mottagna gillanden:
    643

    MINA ENHETER

    Låter som att det borde räcka. Fråga vad de har för grund till beslutet och om de kan hänvisa till det.
     
  5. niille

    niille Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2017
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    111
    Jag vet att garantiperioden har passerat så där är det inga konstigheter. Problemet uppstod för någon vecka sedan varav jag kontaktade Comviq direkt, alltså var det inget problem som visade sig direkt. If skriver följande på sin hemsida gällande reklamationer:

    "Säljaren ansvarar bara för felet om det är ursprungligt, det vill säga att felet funnits i varan redan när du tog emot den. Ett ursprungligt fel behöver dock inte visa sig direkt. Det kan handla om ett ursprungligt fel även om felet visar sig efter viss tid."

    Ja jag tycker ju också det, när tjejens iPhone X slutade fungera (hon hörde ingenting när folk ringde till henne) så kunde hon utnyttja sin reklamationsrätt trots att telefonen nästan var två år gammal. Detta var dock via Mstore som är en auktoriserad Apple återförsäljare vilket kanske innebär att de är mer tillmötesgående än vad Comviq är.

    Det enda Comviq skrev i sitt beslut var:
    • Garantiperioden har överskridits
    Ska kontakta dem imorgon och se vad de säger, tänkte mest höra med er först för att se om jag är helt ute och cyklar eller inte :)
     
  6. mortuus

    mortuus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    2 643
    Mottagna gillanden:
    619
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    känns som comviq har nog rätt, reklamera fel efter 2 år ?
     
    Pfefe gillar detta.
  7. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 211
    Mottagna gillanden:
    17 692
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Hur formulerade du dig. Sa du att du reklamerade telefonen till Comviq? Annars går de nog bara på garantiperioden, vilket ju inte spelar någon roll när du reklamerar
     
  8. niille

    niille Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2017
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    111
    Reklamationsrätten gäller under tre år.

    Jag ringde och sa att jag vill reklamera min telefon. Men det verkar ju som att de helt enkelt har behandlat ärendet som ett garantiärende och därmed inte ens valt att ta med reklamationsrätten i beaktande överhuvudtaget. Tror inte ens att de har gått igenom telefonen, de har nog bara sett att garantitiden har gått ut och gått på det. Deras tidslinje från idag säger:

    13:55 Hantering av produkt påbörjad - Produkten genomgår en felsökning
    14:04 Kostnadsförslag skapat (Här skriver de att jag ska betala)

    Det tog alltså 9 minuter att komma fram till detta. Telefonen skickade jag in igår så de fick in den idag med posten. Kan ju knappast gå så snabbt att undersöka felet.
     
  9. Ompan

    Ompan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    1 038
    Mottagna gillanden:
    643

    MINA ENHETER

    Läs in dig lite på konsumentköplagen och hänvisa till den. Reklamationsrätten gäller i 3 år i Sverige och vitsen med lagen är att skydda konsumenten. Så du har lagen på din sida. Detta såklart under förutsättning att inget annat ligger bakom defekten, som fukt eller liknande.
     
    Das Erdbeerkuchen och Kristy gillar detta.
  10. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 718
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Reklamationsrätten täcker visserligen in tiden för dig, men när så här lång tid gått ligger bevisbördan på dig att visa att felet är ursprungligt. Vilket möjligen kan vara svårt.
     
    katho, mkubisztal, R3b0rn och 1 annan gillar detta.
  11. mkubisztal

    mkubisztal Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 aug 2018
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    82
    Precis som Asawi skriver.

    Citerar från hallå konsument!:
    "När det har gått mer än sex månader från köpet behöver du kunna visa att felet fanns i varan redan när du köpte den. Det krävs alltså att du bevisar att felet är ett så kallat ursprungligt fel för att kunna kräva en åtgärd från företaget."

    Reklamera felaktig vara | Hallå konsument – Konsumentverket
     
    Kristy gillar detta.
  12. tooobe

    tooobe Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2012
    Inlägg:
    884
    Mottagna gillanden:
    515
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 7 / Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 7 / Oneplus 8T
    Platta:
    iPad Pro 12,9"
    Ganska lätt om man kan visa att felet är vanligt förekommande på modellen dock, vilket han skriver att har läst att det tydligen är.
     
  13. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 487
    Mottagna gillanden:
    1 046

    MINA ENHETER

    Glapp i laddningen tar inte mer än 30sekunder att konstatera. Om glappet beror på onormal förslitning tar max 2 min att konstatera. Att skriva kostnadsförslag tar 2 min och resten är upp och nerpackning av telefonen
     
  14. Klurre

    Klurre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2016
    Inlägg:
    1 608
    Mottagna gillanden:
    756

    MINA ENHETER

    Laddning? Var det inte ljudet det var fel på?
     
  15. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 487
    Mottagna gillanden:
    1 046

    MINA ENHETER

    Läs vad han skrev i första posten. Ljud och glapp i laddningen. När man reparerar en telefon får man inte reparera bara ett fel, firman måste ta hänsyn till båda felen. Även om ljud kanske skulle godkännas så är det väldigt svårt att hävda att en utsliten kontakt är ett ursprungligt fel.
     
    Asawi gillar detta.
  16. tooobe

    tooobe Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2012
    Inlägg:
    884
    Mottagna gillanden:
    515
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 7 / Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 7 / Oneplus 8T
    Platta:
    iPad Pro 12,9"
    Självklart kan ettt av
    Självklart kan ett av felen gå under reklamationsrätten medan det andra felet inte gör det, var har du fått för dig något annat?
     
    Kristy och Klurre gillar detta.
  17. Klurre

    Klurre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2016
    Inlägg:
    1 608
    Mottagna gillanden:
    756

    MINA ENHETER

    Det är ju perfekt
     
  18. erik.rahm

    erik.rahm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    1 509
    Mottagna gillanden:
    1 207

    MINA ENHETER

    Comviq bode ju kunna beskriva varför det inte går på garantin - som fallback skulle jag kolla med ditt försäkringsbolag, klen tröst men bättre att betala 1500kr i självrisk i stället för 4900kr för en ny mobil.
     
    Kristy gillar detta.
  19. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 976
    Mottagna gillanden:
    2 102
    Det tror jag inte så många håller med om...

    En ny mobil är trots allt en ny mobil.
     
  20. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 718
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Men i så fall får man väl finna sig i att betala den andra reparationen då de inte lämnar ifrån sig mobilen utan att reparera båda.